• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ono Yumiko  小野 由美子

… Alternative Names

ONO Yumiko  小野 由美子

小野 由美子  オノ ユミコ

Less
Researcher Number 20177273
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-1730-6685
Affiliation (Current) 2025: 大阪女学院大学, 国際・英語学部, 客員研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 大阪女学院大学, 国際・英語学部, 客員研究員
2017 – 2022: 早稲田大学, 総合研究機構, その他(招聘研究員)
2017: 早稲田大学, 総合研究機構, 招聘研究員
2016: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命教授
2012 – 2015: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 … More
2010 – 2015: 鳴門教育大学, 学校教育研究科, 教授
2010 – 2012: 鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授
2006: 鳴門教育大学, 学校教育学部, 教授
2004: 鳴門教育大学, 学校教育学部, 教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09020:Sociology of education-related
Except Principal Investigator
Sociology of education / Science education / 「総合的な学習」のカリキュラム開発 / Science education / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
授業研究 / 授業改善 / 教育借用理論 / 国際教育開発 / 教員養成カリキュラム / 途上国の教育 / 日本型教育の輸出 / 教育借用・貸与 / 学士化 / 研修評価 … More / 国際教育協力 / 教師教育 / 教育移転 / 教育借用 / モザンビーク / カンボジア / ミャンマー / 日本型教育 / 教育政策移転 / 異文化感受性 / 国際協力 / 多文化教育 / 国際理解 / 異文化体験 / 現職教員特別参加制度 / 異文化理解 / 異文化感受性発達モデル / 青年海外協力隊 / レンディング / ボロウイング / 教育開発 / イノベーション / 継続的現職研修 / リフレクション / イノベーション理論 / 授業文化 / 開発途上国 / 学習者中心の授業 / 開発教育 / 人材開発 … More
Except Principal Investigator
教育学 / 土壌 / ガーナ / カンボジア / 河川の自浄作用 / 環境教育 / 社会学 / 学校教育 / 教育開発 / Air pollution / Self-purification of river / Soil / Cooperation of Schools / Environmental Education / Ghana / Cambodia / Indonesia / 微生物量 / 洗剤量 / 学校の連携 / 授業実践 / 大気汚染 / 学校連携 / インドネシア / Abstraction by fabric / Detergent determination by surface tension / Self purification action of river / Decomposition by microorganisms in soil / Reducing action of humus in soil / Study lessons in Cambodia high school / Study lessons in Philippines high school / Development of teaching materials on environmental education / アミノ酸 / 洗剤 / 石けん / フィリピン / 自然環境教育 / 繊維の特性を用いた無電荷化合物の定量法 / 表面張力の低下を用いる洗剤量の定量 / カンボジアの高校での授業実践 / フィリピンの高校での授業実践 / 繊維による抽出 / 表面張力による洗剤量の定量 / 土壌の微生物による分解力 / 土壌の腐植による還元力 / カンボジアの高校での授業 / フィリピンの高校での授業 / 自然環境教育教材の開発 / 民族学 / 文化人類学 / 初等教育普遍化 / 発展途上国 / 教育 / 貧困 / 障害 / 難民 / 途上国 / 国際教育開発 / ESD / 授業観察 / 水 / SDS / 授業提示 / ワークショップ / 温度計の使い方 / 授業構成の類似性 / 環境データ / 土着の知 / 自然環境 / ザンビア農村部 / 持続可能な開発のための教育 / 地域知 / 気温測定 / 水の循環 / 樹木観察 / 水とくらし / ザンビア / 環境教育プログラム / ESD / 国際協力 / 職業訓練教育 / 開発途上国 / 持続可能な開発 / 万人のための科学教育 / 国際教育協力 / ESD学習モジュール / 南アフリカ / 科学技術の智 / ESD 学習モジュール / 国際ティーム・ティーチング / 南ア フリカ / 理数科教育 / 持続可能な開発教育 / 科学技術リテラシー / 国際研究者交流 / 国際開発 / フィールドワーク / アフリカ / コミュニティ / 初等教育 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (81 results)
  • Co-Researchers

    (38 People)
  •  授業研究の導入・定着を目的とした本邦研修の効果:南アフリカを事例としてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      小野 由美子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Osaka Jogakuin College
  •  Lending Japanese education practices as international education development: A case study of teacher education curriculumPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO Yumiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Comparative Field Study on Education of Vulnerable Children in Developing Areas

    • Principal Investigator
      Sawamura Nobuhide
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Practical study on environmental education based on the concept of education for sustainable development (ESD) in a rural area of Zambia

    • Principal Investigator
      CHIKAMORI Kensuke
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Diffusion of an educational innovation: A case study of "lesson study"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO YUMIKO
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  A study of transformation of intercultural perspective of JICA volunteer teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO Yumiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Comparative Study on the Variou Roles of School Education in the Transfomring Cmmunities of Southern and Eastern African Countries

    • Principal Investigator
      SAWAMURA Nobuhide
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Osaka University
  •  The application of science literacy concept to secondary science

    • Principal Investigator
      NAGAO Masafumi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      The University of Tokyo
      International Christian University
  •  A study on culture of teaching in developing countries : With a focus on teachers' perceptions of students, teachers and teachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO Yumiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  A Study on the formation of Environmental education Bases by Ccoperation among schools in Asia, Africa, and Japan

    • Principal Investigator
      KITA Masakazu
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Okayama University
  •  A Study on Natural Environmental Education through School Collaboration among Japan, Asia, and Africa

    • Principal Investigator
      KITA Masakazu
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      「総合的な学習」のカリキュラム開発
    • Research Institution
      OKAYAMA UNIVERSITY
      Naruto University of Education

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2007

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Instructional leadership and leadership for learning in schools, edted by Tony Townsend2019

    • Author(s)
      Chichibu, T., Uchizaki, T. & Ono, Y.
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      Palgrave MacMillan
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Book] Teacher Education at th edge: Expanding access and exploring frontiers2019

    • Author(s)
      Yoshikawa-Iwasaki, K., Sugiyama, R., Matsuzuki, S., Ono, Y., Ohara, K., & Bevan, G.
    • Total Pages
      313
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • ISBN
      9781641138277
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Book] 教師教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      小野由美子(共著)
    • Total Pages
      418978
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027352
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Book] "Evaluating Project Impact: The Case of MSSI in South Africa", pp.322-336, in M. Nagao et. AI. edited "Mathematics and Science Education In Developing Countries"2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke Chikamori, Masakazu Kita
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      The University of the Philippines Press(2007)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Book] "Evaluating Project Impact: The Case of MSSI in South Africa", pp. 322-336, in M. Nagao et. Al. edited "Mathematics and Science Education In Developing Countries"2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke Chikamori, Masakazu Kita
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      The University of the Philippines Press (2007)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Journal Article] Strengthening Reflective Skills of South African Mathematics Subject Advisors2022

    • Author(s)
      小野 由美子
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 15 Pages: 33-39

    • DOI

      10.24727/00029310

    • ISSN
      1881-0799
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29325

    • Year and Date
      2022-02-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] Capacity development of South African leaders for promotion of lesson study: Evaluation of a JICA training program2022

    • Author(s)
      小野 由美子
    • Journal Title

      Journal of Kyosei Studies

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 55-71

    • DOI

      10.32137/kyosei.13.0_55

    • ISSN
      2185-1638, 2433-1635
    • Year and Date
      2022-06-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] 南アフリカMSSIプロジェクトにおける授業研究の移転2021

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      星槎大学大学院紀要

      Volume: 3-1 Pages: 9-25

    • NAID

      120007166713

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] 南アフリカ共和国初等算数指導主事の授業省察力育成の試み2021

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 15 Pages: 33-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] カンボジアにおける教員養成学士化の動向2020

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 14 Pages: 41-51

    • NAID

      40022502067

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] Diffusion of lesson study as an educational innovation2019

    • Author(s)
      Mitsuko, Maeda &Yumiko Ono
    • Journal Title

      International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 21(1) Issue: 1 Pages: 46-60

    • DOI

      10.1108/ijced-10-2018-0044

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] 国際教育協力における日本型教育実践移転の成果と課題2019

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86巻第4号 Pages: 537-549

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] 日本型教師教育の海外移転‐国際教育協力に着目して2019

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      日英教育研究会モノグラフ

      Volume: 2 Pages: 1-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] 「授業研究」の研究視角-アフリカ教育開発の文脈において-2018

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 第9号 Pages: 1-22

    • NAID

      130008051366

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Journal Article] Exploring the vulnerable children in South Africa: How vulnerable children have or have not been after the new dispensation of government in 19942016

    • Author(s)
      Thembi Ndlalane and Yumiko Ono
    • Journal Title

      NUE Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 10 Pages: 19-26

    • NAID

      120006553281

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] ザンビア共和国農村部にみられる授業構成の類似性に関する一考察‐比較制度分析及びクリティカル・リアリズムの視点から2015

    • Author(s)
      近森憲助 小澤大成 小野由美子 赤井秀行
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 8 Pages: 37-46

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350253
  • [Journal Article] 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容のケースヒストリー2014

    • Author(s)
      小野由美子、前田美子、中村聡
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 28 Pages: 75-86

    • NAID

      110009691593

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Journal Article] 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容のケースヒストリ-2014

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子・中村聡
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究

      Volume: 28号 Pages: 75-86

    • NAID

      110009691593

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Journal Article] Transforming practice through pre-service recognition: An innovative use of lesson study in the Philippines2014

    • Author(s)
      Robin Sakamoto and Yumiko Ono
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 8 Pages: 9-16

    • NAID

      110009895668

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Journal Article] インドネシアにおける「科学的方法」についての理解:新カリキュラムと授業研究実践の分析から2014

    • Author(s)
      前田美子・小野由美子
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 8 Pages: 1-8

    • NAID

      110009895667

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Journal Article] 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究2013

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子・中村聡
    • Journal Title

      広島大学国際教育協力論集

      Volume: 16(1) Pages: 109-116

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Journal Article] 学校および学校教育の役割に関する調査報告 : 南アフリカ農村地域でのフィールドワークから2013

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      国際教育協力研究

      Volume: 6号 Pages: 15-22

    • NAID

      110009895649

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22252006
  • [Journal Article] How Reflective are Lesson Study Discussion Sessions? Developing an Instrument to Analyze Collective Reflection2013

    • Author(s)
      Ono, Y., Chikamori, K. & Rogan, J.M.
    • Journal Title

      International Journal of Education

      Volume: 5(3) Issue: 3 Pages: 52-66

    • DOI

      10.5296/ije.v5i3.3847

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Journal Article] インドネシアにおける算数科授業研究の一考察2013

    • Author(s)
      阿部建夫・小野由美子
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 7 Pages: 21-27

    • NAID

      110009895659

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Journal Article] A Lesson Study approach to improving a biology lesson2013

    • Author(s)
      Chikamori, Ono, Rogan
    • Journal Title

      African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 17(1)(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Journal Article] 学校および学校教育の役割に関する調査報告:南アフリカ農村地域でのフィールド・ワークから2012

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      国際教育協力研究

      Volume: 第 6巻 Pages: 15-22

    • NAID

      110009895649

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402056
  • [Journal Article] 学校および学校教育の役割に関する調査報告:南アフリカ農村地域でのフィールドワークから2012

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      国際教育協力研究

      Volume: 6号 Pages: 15-22

    • NAID

      110009895649

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22252006
  • [Journal Article] 学校および学校教育の役割に関する調査報告:南アフリカ農村地域でのフィールド・ワークから2012

    • Author(s)
      小野由美子
    • Journal Title

      国際教育協力研究

      Volume: 6 Pages: 15-22

    • NAID

      110009895649

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402056
  • [Journal Article] Effectivene ss of Lesson Study in international Coopereation-A case study for biology lesson by South African teacher-2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke, Chikamori, Masakazu, Kita
    • Journal Title

      Kyouikugakujisenronshu 8

      Pages: 11-21

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Journal Article] Effectiveness of Lesson Study in international Coopereation-A case study for biology lesson by South African teacher-2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke Chikamori, Masakazu Kita,
    • Journal Title

      教育学実践論集 8

      Pages: 11-21

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Journal Article] Su pporting Teachers to Educate Marginalizaed Children : Teachers and Teacher Education in Afghanistan2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke, Chikamori, Masakazu, Kita
    • Journal Title

      J.International Coorperation in Education 10

      Pages: 71-88

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Journal Article] Evaluating Project Impact : The Case of MSSI in South Africa2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke, Chikamori, Hiroaki, Ozawa, Masakazu, Kita
    • Journal Title

      in M. Nagao, et. al. edited "Mathematics and Science Education In Developing Countries", The University of the Philippines (Press)

      Pages: 322-336

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Journal Article] Supporting Teachers to Educate Marginalizaed Children: Teachers and Teacher Education in Afghanistan2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke Chikamori, Masakazu Kita,
    • Journal Title

      J. International Coorperation in Education 10

      Pages: 71-88

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Journal Article] 国際教育協力における「授業研究」の有効性2007

    • Author(s)
      小野由美子, 近森憲助, 喜多雅一
    • Journal Title

      教育学実践論集 8

      Pages: 11-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Presentation] 4.International cooperation in professional development of South African mathematics subject advisors on lesson study2022

    • Author(s)
      Yumiko ONO
    • Organizer
      16th World Association of Lesson Studies Annual Meeting
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 3.南アフリカ指導主事を対象とした本邦研修プログラムの評価:授業研究推進のための南アフリカ中核人材の育成2022

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 本邦研修による南アフリカ研修員の授業観の変化-初等算数指導主事を事例に2021

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 南アフリカ中等理数科教員再訓練計画(MSSI)における授業研究の移転-プロジェクト形成の背景2021

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      共生科学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 教員養成学士化と国際協力: カンボジアとミャンマーを事例に2020

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 日本型教師教育の海外移転:国際教育協力に着目して2019

    • Author(s)
      小野由美子,前田美子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] Exploring EDUCATIONAL POLICY TRANSFER: a case of teacher education2019

    • Author(s)
      Ono, Y., & Maeda, Y.
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] A case study of teacher learning and teacher change through lesson study as school-based CPD2019

    • Author(s)
      Ono, Y., Matsuzuki, S., Sugiyama,R. Ndihokubwayo, K., Mutsinzi, A., & Habiyaremye, H. 
    • Organizer
      World Assocation of Lesson Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] イノベーションとしての授業研究の受容2018

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 日本型教師教育の導入と受容-インドネシアにおける授業研究の場合2018

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 日本型教育の海外移転をめぐって-分析枠組みの検討2018

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      早稲田大学教師教育研究所構成員研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] 日本型教師教育の海外移転-インドネシアを事例として2018

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子
    • Organizer
      東南アジア教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] Educational transferに関する分析枠組みの考察:Four stage model (Phillips & Ochs)を中心に2018

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      アフリカ教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] Exploring international policy borrowing and lending:Theorethical frameworks2018

    • Author(s)
      Yumiko Ono
    • Organizer
      Cambodia Japan International Research Seminar
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04692
  • [Presentation] Scientific inquiry activities in the context of development cooperation2015

    • Author(s)
      Mitsuko Maeda and Yumiko Ono
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      Washington D.C.(ホテル・ヒルトン)
    • Year and Date
      2015-03-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] How successful are the borrowing and lending scientific inquiry activities in developing countries?2015

    • Author(s)
      Mitsuko Maeda and Yumiko Ono
    • Organizer
      Comparative Education Society in Hong Kong
    • Place of Presentation
      the University of Hong Kong(香港)
    • Year and Date
      2015-02-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] “A Study on Trajectory of Japanese Incumbent Teachers’ Intercultural Sensitivity as Volunteers in Developing Countries”2015

    • Author(s)
      NAKAMURA, Satoshi; ONO, Yumiko; MAEDA, Mitsuko
    • Organizer
      The Comparative and International Education Society,
    • Place of Presentation
      Washington, D.C(ヒルトンホテル)
    • Year and Date
      2015-03-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] “Intercultural experiences of Japanese volunteer teachers of mathematics in southern African schools”2015

    • Author(s)
      ONO, Yumiko; NAKAMURA, Satoshi; MAEDA, Mitsuko
    • Organizer
      Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education
    • Place of Presentation
      Telecomunicacoes de Mozambique (モザンビーク・マプト市)
    • Year and Date
      2015-01-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] On the “Similarity in the Lesson Composition” Observed in Schools in a Rural Area of Zambia: From the Perspectives of Comparative Institutional Analysis (CIA) and Critical Realism (CR)2015

    • Author(s)
      Kensuke Chikamori, Hiroaki Ozawa, Yumiko Ono,Hideyuki Akai, Chie Tanimura and Tomoe Ohnishi
    • Organizer
      The 59th World Assembly of International Council on Education for Teaching
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350253
  • [Presentation] “Intercultural experience of Japanese overseas volunteer teachers”2015

    • Author(s)
      ONO, Yumiko; MAEDA, Mitsuko; NAKAMURA, Satoshi, TSUNAMOTO, Maki
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong
    • Place of Presentation
      University of Hong Kong(香港)
    • Year and Date
      2015-02-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] How can we see the streotyped lesson condcut observed in schools in rural area of Zambia-Possibility of the approach from "Comparative Institutional Analysis"2015

    • Author(s)
      Kensuke Chikamori, Hiroaki Ozawa, Yumiko Ono and Hideyuki Akai
    • Organizer
      Southern African Association for Research in mathematics, Science and Technology Education 2015
    • Place of Presentation
      Pedagogical University, Maputo, Mozambique
    • Year and Date
      2015-01-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350253
  • [Presentation] 青年海外協力隊に参加した現職教員のケースヒストリー2014

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] A comparative study of teachers' insights into effective mathematic lesson2014

    • Author(s)
      Ono, Y., Chikamori, K., Maeda, M., Nakamura, S., & Rogan, J.M.
    • Organizer
      Southern African Association of Mathematics, Science and Technology Education
    • Place of Presentation
      Nelson Mandela Metropolitan Univesity (South Africa)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容-中堅教員の事例を中心として-2014

    • Author(s)
      中村聡、前田美子、小野由美子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学(東京都町田市)
    • Year and Date
      2014-09-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] 青年海外協力隊経験による現職教員の意識変容過程-事例の考察-2014

    • Author(s)
      前田美子、中村聡、小野由美子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] Strengthening lesson observation skills as the basis for reflection2014

    • Author(s)
      Yumiko Ono and Hatsue Kimura
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Indonesian University of Education(インドネシア・バンドン市)
    • Year and Date
      2014-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] ザンビア農村部の学校におけるSocila and Development Studies (SDS)の授業について‐持続可能な開発のための教育(ESD)の理念に基づく環境教育の視点から2014

    • Author(s)
      近森憲助 小澤大成 小野由美子
    • Organizer
      日本比較教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学、名古屋市
    • Year and Date
      2014-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350253
  • [Presentation] ケニア初等教育における授業研究の課題2014

    • Author(s)
      小野由美子・中島基恵・赤井秀行・小澤大成
    • Organizer
      アフリカ教育開発研究フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス(大阪府吹田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] 青年海外協力隊に参加した現職教員の異文化感受性レベルに関する分析2014

    • Author(s)
      前田美子、小野由美子、中村聡、綱本麻希
    • Organizer
      第39回大阪女学院大学平和・人権研究会
    • Place of Presentation
      大阪女学院大学(大阪市中央区)
    • Year and Date
      2014-12-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] Inquiry activities in science classes: Better accomplished by the scientific method or by formulaic performance?2014

    • Author(s)
      Mitsuko Maeda and Yumiko Ono
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Indonesia University of Education (インドネシア・バンドン市)
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] Changes in post-lesson discussions over time based on type and level2013

    • Author(s)
      Chikamori, Ono, Rogan
    • Organizer
      Southern African Association of Research in Mathematics, Science and Technogy Education
    • Place of Presentation
      南アフリカ・ウェスタンケープ大学(南アフリカ共和国)
    • Year and Date
      2013-01-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究-参加者のプロフィールを中心に2013

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子・中村聡
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都世田谷区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究― 参加者のプロフィールを中心に ―2013

    • Author(s)
      小野由美子・前田美子・中村聡
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653251
  • [Presentation] Cross-country analysis of teacher reflection in lesson study2013

    • Author(s)
      Ono, Y., Chikamori, K., & Rogan, J.M.
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Gothenburg(Sweden)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] 途上国の授業文化に関する研究:南アフリカ・ザンビア・カンボジアでの算数授業観の調査を中心に―2012

    • Author(s)
      小野由美子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22252006
  • [Presentation] Teachers' perceptions of effective math lesson2012

    • Author(s)
      Y. Ono, K. Chikamori, S. Nakamura, M. Maeda & J. M. Rogan
    • Organizer
      A case study in South Africa. SAAMSTE
    • Place of Presentation
      Lilongwe, Malawi
    • Year and Date
      2012-01-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653108
  • [Presentation] Teachers' Perceptions of Effective Math Lessons : A Case study in South Arica2012

    • Author(s)
      Ono, Chikamori, Nakamura, Maeda, Rogan
    • Organizer
      Southern African Association of Eesearch in Mathematics, Science and Technology Education
    • Place of Presentation
      Lilongwe, Malawi
    • Year and Date
      2012-01-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653108
  • [Presentation] Levels of Reflection during lesson study discussion sessions2012

    • Author(s)
      Ono, Chikamori, Rogan
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      シンガポール国立教育学院(シンガポール共和国)
    • Year and Date
      2012-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330237
  • [Presentation] 途上国の授業文化に関する研究:ザンビアの事例研究を中心に2011

    • Author(s)
      小野由美子・中村聡・前田美子・近森憲助
    • Organizer
      日本比較教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653108
  • [Presentation] 途上国の授業文化に関する研究:ザンビアの事例を中心に2011

    • Author(s)
      小野由美子・中村聡・前田美子・近森憲助
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653108
  • [Presentation] Teachers' insights into classroom practices in developing countries : From a pilot study in Zambia2011

    • Author(s)
      Ono, Nakamura, Chikamori, Maeda, Frankel
    • Organizer
      Comparative and International Society Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Year and Date
      2011-05-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653108
  • [Presentation] Teachers' insights into classroom practices in developing countries2011

    • Author(s)
      Y. Ono, S. Nakamura, K. Chikamori, M, Maeda & C. M. Frankel
    • Organizer
      Froma pilot study in Zambia. Comparative and International Education Society Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Montreal, Canada
    • Year and Date
      2011-05-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653108
  • [Presentation] 子ども・保護者・教師は学校に何を期待しているか-南アフリカ農村地域での聞き取り調査から-2011

    • Author(s)
      小野由美子、水島誠治
    • Organizer
      アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2011-04-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22252006
  • [Presentation] 南アフリカにおける授業研究の受容-授業検討会における議論-2010

    • Author(s)
      小澤大成、小野由美子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22252006
  • [Presentation] Lesson practice at HS in Indonesia on surface tension by ring method2007

    • Author(s)
      Yasuhiko, Ono, Sri, Rahayu, Pritino, Masakazu, Kita
    • Organizer
      The 57th Annual Conference of the Society of Japanese Science Teachers
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Presentation] RyuichiNishiyama, SatokoOkamaoto, "Trends of Renovation of Teacher Education in Afrghanistan"2007

    • Author(s)
      Yumiko, Ono, Kensuke, Chikamori, Masakazu, Kita, Masami, Suda
    • Organizer
      Japan Comparative Education Society 43td Annual Meeting
    • Year and Date
      2007-06-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • [Presentation] アフガニスタンにおける教師教育改革の動向2007

    • Author(s)
      小野由美子, 近森憲助, 喜多雅一, 須田正美, 西山隆一, 岡本総子
    • Organizer
      日本比較教育学会第43回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2007-06-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500666
  • 1.  MAEDA Mitsuko (70454668)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 29 results
  • 2.  OZAWA Hiroaki (60253241)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  CHIKAMORI Kensuke (40108874)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 4.  SAWAMURA Nobuhide (30294599)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  UTSUMI Seiji (80283711)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  YOSHIDA Kazuhiro (70432672)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KURODA Kazuo (70294600)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OGAWA Keiichi (90379496)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  NAKAMURA Yasuhide (60260486)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NAKAMURA Satoshi (50524443)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 11.  KITA Masakazu (20177827)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 12.  TAKAHASHI Mao (50401609)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  SAKURAI Riho (50509354)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  BABA Takuya (00335720)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YAMADA Shoko (90377143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NAGAO Masafumi (10304461)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KITAHARA Kazuo (20107692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  SAKAMOTO Robin (10460023)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  ABE Tateo (80706440)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  ISHIZAKA Hiroki (20537493)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  NISHIMURA Mikiko (20432552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  乾 美紀 (10379224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  大塲 麻代 (30578828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  日下部 達哉 (70534072)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  川口 純 (90733329)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  デロスレイエス C (10599252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  村田 勝夫 (60028206)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  米澤 義彦 (90033935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  KUSAKABE Hikaru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  YAMAMOTO Kaoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  OGAWA Miku
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  ASAKUMA Mei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  SAKAUE Katsuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  SHIMIZU Ayaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  MORI Goro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  SANO Asae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  TONEGAWA Yoshiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  SONOYAMA Daisuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi