• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HOKOYAMA Yasuhiro  鋒山 泰弘

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

鋒山 泰弘

Less
Researcher Number 30209217
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 追手門学院大学, 心理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2022: 追手門学院大学, 心理学部, 教授
2013 – 2014: 追手門学院大学, 公私立大学の部局等, 教授
2010: 追手門学院大学, 心理学部, 教授
2004 – 2005: 追手門学院大学, 人間学部, 教授
2003: HOKOYAMA,Yasuhiro
1988: 京都大学, 教育学部, 助手
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Education / Educaion / Educaion / 教科教育 / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Except Principal Investigator
教育評価 / パフォーマンス評価 / パフォーマンス課題 / ルーブリック / カリキュラム / ポートフォリオ / スタンダード / 教員研修 / 授業スタイル / 教師 … More / 力量形成 / 授業研究 / 校内研修 / 授業の本質論 / 教育(カリキュラム)政策 / FD / データベース / 思考力・判断力・表現力 / 教師教育 / カリキュラム開発 / コンピテンシー / 到達度評価 / 学力の発展性 / 到達度テスト / ライフヒストリー / カリキュラム経験 / 実践知 / 教師の力量 / ライフコース / 権威と自由 / life history / Experiences of Curriculum / Practical Knowledae / The Style of Teaching / 教師の力量形成 / ライフヒストリー的アプ / 物語テクスト / 個別事例研究 / 学校文化 / ライフヒストリー的アプローチ / 教師のライフヒストリー研究 / 実践的知識 / 教員養成プログラム / formation of reacher ability / style of teaching / approach of life histroy / narrative text / case study / school culture / カリキュラム・マネジメント Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (28 People)
  •  パフォーマンス評価を活かしたカリキュラム・マネジメントの改善方略の開発

    • Principal Investigator
      西岡 加名恵
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Developing Curriculum and Assessment to Foster 21st Century Competencies

    • Principal Investigator
      Yano Satoji
    • Project Period (FY)
      2014 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Developing teacher training programs utilizing performance assessment

    • Principal Investigator
      Nishioka Kanae
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Developing Standards Using Curriculum-Design Database of E.FORUM

    • Principal Investigator
      YANO Satoji
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Methodological issues on lesson studies toward teacher development at schools

    • Principal Investigator
      FUJIWARA Akira
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Hyogo
  •  Research on the overall teacher ability by the use of the method on the life history approach --Viewing the development of a new teacher training program--

    • Principal Investigator
      MORIWAKI Takeo
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University
  •  An approach of life history for the formation of ability of teacher-on the focus of teacher's practical knowledge about'teaching style'-

    • Principal Investigator
      MORIWAKI Takeo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Mie University
  •  到達度評価を生かした学力の発展性の段階の指導と評価方法の研究

    • Principal Investigator
      稲葉 宏雄
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] <つながる・はたらく・おさめる>の教育学――社会変動と教育目標2021

    • Author(s)
      教育目標・評価学会編(西岡加名恵・石井英真・鋒山泰弘)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807117
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Book] 各教科等の学びと新しい学習評価(シリーズ 学びを変える新しい学習評価 理論・実践編2)2020

    • Author(s)
      田中耕治編集代表(鋒山泰弘・赤沢真世)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107287
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Book] 教科の「深い学び」を実現するパフォーマンス評価――「見方・考え方」をどう育てるか2019

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編(西岡加名恵、八田幸恵、鋒山泰弘、石井英真、赤沢真世)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806547
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Book] 深い学びを紡ぎだす――教科と子どもの視点から2019

    • Author(s)
      グループディダクティカ編(鋒山泰弘)
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251322
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Book] 現代教育の基礎理論2018

    • Author(s)
      南新秀一、鋒山泰弘、吉岡真佐樹編
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Book] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価――アクティブ・ラーニングをどう充実させるか2016

    • Author(s)
      西岡加名恵編著(西岡加名恵、鋒山泰弘、石井英真、赤沢真世)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Book] 「制度としての『評価の圧力』の下での実践の創造」教師になること,教師であり続けること2012

    • Author(s)
      鋒山泰弘, グループ・ディダクティカ編
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Book] 「制度としての『評価の圧力』の下での実践の創造」グループ・ディダクティカ編『教師になること、教師であり続けること』2012

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Book] 授業と評価をデザインする-社会2010

    • Author(s)
      鋒山泰弘、赤沢早人(編著)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      日本標準
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330190
  • [Journal Article] 3観点別評価を考える――「到達度評価研究会」の立場から2022

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      今日からはじめる楽しい授業づくり

      Volume: 第10号 Pages: 1-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Journal Article] 3観点別評価を考える2021

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      クレスコ

      Volume: 2021年12月号 Pages: 32-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Journal Article] 新しい学習指導要領で目標と評価はどこまで変わったのか――社会科を例に2020

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      今日からはじめる楽しい授業づくり(全国到達度評価研究会)

      Volume: 第8号 Pages: 1-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Journal Article] 熟議デモクラシーと教育目標・評価論の課題――討論型世論調査から考える政治教育の課題2018

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 第28号 Pages: 39-46

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Journal Article] 「高大接続システム改革」とカリキュラムマネジメントの課題2017

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 25号 Pages: 23-32

    • NAID

      120006343190

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285210
  • [Journal Article] 若い教師に伝えたい到達度評価の観点にもとづく授業づくり2017

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      今日からはじめる楽しい授業づくり(全国到達度評価研究会編)

      Volume: 第6号 Pages: 1-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285210
  • [Journal Article] 2015年度「教育実習の記録」から読み取る指導の課題2016

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 第24号 Pages: 45-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285210
  • [Journal Article] 次期学習指導要領が目ざす社会科の「資質・能力」とその評価のあり方2016

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      小学校社会通信 まなびと

      Volume: 2016年秋号 Pages: 2-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Journal Article] 2014年イングランドのナショナルカリキュラム改訂の検討――日本の次期学習指導要領改訂の課題と関連づけて2015

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 第23号 Pages: 15-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Journal Article] 「育成すべき資質・能力」をめぐる論議とカリキュラム改革の課題―2014年イングランドのナショナルカリキュラムの改訂をめぐる論点―2015

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      日英教育研究フォーラム

      Volume: 第19号 Pages: 23-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Journal Article] 中学校における教師の共同の課題―「大津中2いじめ自殺事件」と「学びの共同体づくり」から考える―2014

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学 教職課程年報

      Volume: 22 Pages: 15-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285210
  • [Journal Article] イギリスにおける全国学力テストと教師による評価の課題2013

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 第59巻 Pages: 27-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Journal Article] 現代イギリスにおける「固定的能力」観を克服する教育実践の特質2013

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      『追手門学院大学教職課程年報』

      Volume: 第21号 Pages: 1-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Journal Article] 新学習指導要領の「言語活動」を位置づけた授業の課題2012

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 第20号 Pages: 21-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Journal Article] イギリスの「到達度評価」と日本の「観点別評価」2011

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      教育

      Volume: 第61巻第12号 Pages: 28-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Journal Article] 学習評価をめぐるイギリスの動向と日本の課題2011

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報 19

      Pages: 21-28

    • NAID

      110009550448

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330190
  • [Journal Article] 連載思考力・判断力・表現力を育てるパフォーマンス課題(5)社会科における「本質的な問い」とパフォーマンス課題2011

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 第58巻2月号 Pages: 56-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Journal Article] 小学校の新教科書をどう生かすか2010

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      人権と部落問題

      Volume: 63(4) Pages: 6-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330190
  • [Journal Article] 教育実習における授業の計画性と柔軟性について―「教育実習日誌」の内容をもとにして2009

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学 教職課程年報 17

      Pages: 7-14

    • NAID

      110009550432

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330190
  • [Journal Article] 学習指導要領の戦後史と教育課程研究の課題2008

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      人間と教育 60

      Pages: 45-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330190
  • [Presentation] 深い学びにつながる社会科のパフォーマンス課題と評価2020

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      滋賀県中学校教育研究会社会科部会夏季研修会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Presentation] 社会認識における包括的概念に依拠したカリキュラム・単元設計の意義と課題――国際バカロレア前期中等教育プログラム(MYP)「個人と社会」のテキスト分析と日本での授業実践事例検討を通して2019

    • Author(s)
      鋒山泰弘・次橋秀樹
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00976
  • [Presentation] 熟議デモクラシーをめぐる議論の動向と教育目標・評価論の課題2017

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      教育目標・評価学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Presentation] イングランドの2014年ナショナルカリキュラム改訂をめぐる教科教育の目標・内容の規定と評価の課題2014

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      日英教育学会第23回大会 シンポジウム「日英のカリキュラム改革と学力観」
    • Place of Presentation
      常葉大学
    • Year and Date
      2014-09-01
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285175
  • [Presentation] E.FORUMスタンダード開発の試み--算数・数学科と英語科を中心に2013

    • Author(s)
      西岡加名 恵・ 石井英真・ 赤沢真世・ 中池竜一・ 鋒山泰弘・ 八田幸恵・ 小山英恵・北原琢也
    • Organizer
      教育目標・評価学会第24回大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Year and Date
      2013-12-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Presentation] 現代イギリスにおける『能力決定観』を克服する教育実践の特質2012

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      教育目標・評価学会第23回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-11-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Presentation] E.FORUMスタンダード開発の試み――算数・数学科と英語科を中心に――

    • Author(s)
      ○西岡加名恵・○石井英真・○赤沢真世・中池竜一・鋒山泰弘・八田幸恵・小山英恵・北原琢也
    • Organizer
      教育目標・評価学会第24回大会、自由研究発表
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • [Presentation] 現代イギリスにおける「能力決定観」を克服する教育実践の特質

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Organizer
      教育目標・評価学会第23回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330177
  • 1.  NAKAIKE Ryuichi (00378499)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  ISHII Terumasa (10452327)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  NISHIOKA Kanae (20322266)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  AKAZAWA Masayo (60508430)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  HATTA Sachie (60513299)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  FUJIWARA Akira (60261369)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KIHARA Seiichiro (20214851)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MURAI Atsushi (90219866)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MORIWAKI Takeo (20174469)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  MATSUZAKI Masaharu (20219421)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YOSINAGA Noriko (30344823)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MATSUSHITA Kayo (30222300)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  YANO Satoji (60158037)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MATSUSHITA Ryohei (50209540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YAMAZAKI Yusuke (00252411)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SUGIHARA Masaaki (30379028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TANAKA Kouji (10135494)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  KAWASAKI Yoshitaka (80149517)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  CHO Gyona (30583140)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  YAMAZAKI Jyunji (50144051)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  山名 淳 (80240050)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  服部 憲児 (10274135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  桑原 知子 (20205272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  稲葉 宏雄 (10025108)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  天野 正輝 (90024992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  田中 昌人 (90025106)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  岸本 実 (80249705)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  長谷川 豊 (90254317)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi