• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAMURA SETSUKO  田村 節子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAMURA Setsuko  田村 節子

Less
Researcher Number 40549151
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 東京成徳大学, 応用心理学部, 教授
2017: 東京成徳大学, 応用心理学部, 教授(移行)
2012 – 2015: 東京成徳大学, 応用心理学部, 教授
2012 – 2014: 東京成徳大学, その他部局等, 教授
2013: 東京成徳大学, 臨床心理学部, 教授
2012: 東京成徳大学, 心理学研究科, 教授
2011: 東京成徳大学, 臨床心理学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education
Except Principal Investigator
Educational psychology / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
心理教育的援助サービス / 発達障害 / 学校心理学 / 特別支援教育 / 医療・福祉 / 教育系心理学 / 自己評価と代理評価 / PedsQL / 学校生活の質 / 教育・医療・家庭の連携 … More / 就学時検診 / 夜尿症疫学調査 / 追跡調査 / 夜尿症 / チーム学校 / 教育・家庭・医療の連携 / 気になる子どものチェックリスト / 連携モデル / 子どもの学校生活QOLの向上 / 教育・家庭・医療の連携モデル / 就学時健診 / ハイリスク児童 / 発達障害傾向 / 夜尿 / 学校生活QOLの向上 / コンサルテーション / 援助チーム / 個別の援助チーム / 相互コンサルテーション / コーディネーター / 子ども・保護者・教師 / 子ども参加型援助チーム … More
Except Principal Investigator
学校心理学 / スクールソーシャルワーカー / スクールカウンセラー / チーム援助 / 発達障害 / 日米比較研究 / 不登校 / 当事者意識 / 心理教育的援助サービス / スクールサイコロジスト / コーディネーション / 教育相談 / チーム学校 / 子ども / 被援助志向性 / 支援体制 / 危機 / 被災地 / レジリエンス / natural disaster / crisis / teachers support / team support / resilience / 特別支援教育 / 特別支援教育コーディネーター / 校内委員会 / ほんものチーム / 学校教育 / パートナーシップ / 学校 / システム / 学校改善 / 保護者 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services

    • Principal Investigator
      Ishikuma Toshinoti
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University
  •  Research on "Improving the Quality of Life of Children with Developmental Disabilities and Nocturia" through a model of collaboration among education, medical care, and familiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAMURA SETSUKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University
  •  Effects of students' and teachers' help-seeking attitudes and team support in crisis on their resilience

    • Principal Investigator
      ISHIKUMA Toshinori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of student-participated support team : focus on child's support with developmental disabilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAMURA Setsuko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University
  •  The Factors That Might Enable Coordination Committees for Children With Developmental Disabilities to Work as Real Teams.

    • Principal Investigator
      IECHIKA Sanae
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Seitoku University
  •  保護者の要求を学校改善に活かすシステムづくりに関する基礎的研究

    • Principal Investigator
      IIDA Junko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育・学校心理学(多様な職種によるチーム援助)2021

    • Author(s)
      田村節子(分担執筆)
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • ISBN
      4623086283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Book] 「教員養成セミナー」 「児童・生徒理解」のためにできること2014

    • Author(s)
      田村節子(分担)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      時事通信社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] 生徒指導とカウンセリング (新教職教育講座)2014

    • Author(s)
      石隈利紀・庄司一子  (田村節子・分担執筆)
    • Total Pages
      323
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・飯田順子
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      水野治久・石隈利紀・田村節子・田村修一・飯田純子(編著)
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] 石隈・田村援助シートによる実践チーム援助ー特別支援教育編ー2013

    • Author(s)
      田村節子・石隈利紀
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] 実践チーム援助-特別支援教育編-2013

    • Author(s)
      田村節子・石隈利紀
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] 思春期の子育て羅針盤〈2〉家族ってけっこうビミョー2013

    • Author(s)
      田村 節子・ 高野 優
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] 子どもたちの健やかな学校生活のためにー事例から学ぶ開発的生徒指導の視点ー2013

    • Author(s)
      東京教育研究所  田村節子分担執筆
    • Total Pages
      68
    • Publisher
      東京書籍「機関誌エディフロント」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      家近早苗, コーディネーション, 石隈利紀, 水野治久, 田村節子, 田村修一, 飯田順子
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531308
  • [Book] .保護者の覆面座談会『教師との信頼関係を築くために必要な支援を本音で語る』2012

    • Author(s)
      田村節子
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      月刊実践障害児研究,学研教育出版 Vol.472
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] Complete resolution of urinary incontinence with treatment improved the health-related quality of life of children with functional daytime urinary incontinence: a prospective study.2020

    • Author(s)
      Ikeda H, Oyake C, Oonuki Y, Fuyama M, Watanabe T, Kyoda T, Tamura S.
    • Journal Title

      Health Qual Life Outcomes.

      Volume: 21 Issue: 1 Pages: 11-11

    • DOI

      10.1186/s12955-020-1270-2

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Journal Article] 昼間尿失禁児童の心理・社会的QOL2018

    • Author(s)
      池田裕一・田村節子
    • Journal Title

      日本小児科学会雑誌

      Volume: 122(9) Pages: 1429-1440

    • NAID

      40021683168

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Journal Article] チーム援助で特別支援教育のさらなる充実を-学校心理学を背景に2015

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 61 Pages: 35-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] 子どもの問題状況を教師から伝えられたとき保護者はどう感じたのか―円滑な連携につながる「伝え方」の検討―2015

    • Author(s)
      齋藤真衣・田村節子
    • Journal Title

      東京成徳大学臨床心理学研究 Bulletin of clinical psychology

      Volume: 15 Pages: 28-38

    • NAID

      110010038977

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] いざこざを成長の糧とするためには2015

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 68 Pages: 11-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] 悩みを話せる子-援助を求める力をどう育てるか2014

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 69 Pages: 47-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] 児童・生徒への心のケア2014

    • Author(s)
      田村節子
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 60 Pages: 26-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] 酪農教育ファーム活動の教育的効果に関する研究―小学生の思いやりと攻撃性に着目して―2014

    • Author(s)
      田村節子・阿部宏徳・関陽一・新井邦二郎
    • Journal Title

      社団法人 中央酪農会議 酪農教育ファーム 2013年度委託研究

      Volume: 2013年度 Pages: 3-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Journal Article] 学校に対して要求が強い母親が子どもの援助のパートナーへとどのように変容するか-母親のインタビューの質的分析-2013

    • Author(s)
      田村節子・石隈利紀
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 特別支援教育の校内支援システムを機能させるためには2019

    • Author(s)
      宗形奈津子・日野雅子・相楽直子・三井菜摘・松井友子・青島芳子・田村節子・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04367
  • [Presentation] 発達障害傾向のある夜尿症児への学校生活QOL向上を目指す予防モデルの試作過程2019

    • Author(s)
      田村節子 池田裕一 石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理学会第21回 千葉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Presentation] 学校における夜尿の子どもの現状と課題-教育・医療・家庭との連携を目指して2018

    • Author(s)
      田村節子
    • Organizer
      第29回日本夜尿症学会学術集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Presentation] .A Prevention Model Aiming to Improve Quality of School Life for Nocturnal Enuresis in Children with Characteristics of Developmental Disorders; Based on a Follow-up Study of Nocturnal Enuresis Detected during School Health Checkups-2018

    • Author(s)
      Setsuko TAMURA・Yuichi Ikeda・Toshinori Ishikuma
    • Organizer
      ISPA 2018 Tokyo
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Presentation] 子どもの学校生活QOLの検討 -児童の自己評価と保護者の代理評価との比較から-2017

    • Author(s)
      田村節子
    • Organizer
      日本学校心理学会第19回大会(筑波大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04950
  • [Presentation] 子ども参加型援助チームに子どもが望むこと~成人になってから発達障害が分かった人の語りから~2014

    • Author(s)
      田村節子・家近早苗・石隈利紀
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 学生の困り感に対する援助モデルの作成および援助活動報告2014

    • Author(s)
      田村節子・渡部雪子・菊池春樹・根津克己・西村昭徳・新井邦二郎
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 発達障害の困り感のある大学生支援マニュアルの作成とその有用性2014

    • Author(s)
      菊池春樹・田村節子・渡部雪子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] "How do the school support coordination committees become “real team”; roles of special needs education coordinator for effective support to children.2014

    • Author(s)
      家近早苗 田村節子 石隈利紀
    • Organizer
      36th ISPA Conference
    • Place of Presentation
      in Kaunas, Lithuani
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] How do the school support coordination committees become”real team”:2014

    • Author(s)
      Sanae IECHIKA ,Setsuko TAMURA, Toshinori ISHIKUMA
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Vytautas Magnus University
    • Year and Date
      2014-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] Condition of success for forming a student-participated support team:Qualitative analysis of retrospective interviews with persons with developmental disabilities.2014

    • Author(s)
      Setsuko TAMURA,Sanae IECHIKA,Toshinori ISHIKUMA
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Vytautas Magnus University
    • Year and Date
      2014-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] How Do the School Support Coordination Committees Become "real team" : Roles of Special Needs Education Coordinator for Effective Support to Children2014

    • Author(s)
      Iechika, S, ., Ishikuma, T, . & Tamura, S
    • Organizer
      36th ISPA Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531308
  • [Presentation] 子ども参加型援助チームに子どもが望むこととは-成人になってから発達障害がわかった人の語りから-2014

    • Author(s)
      田村節子 家近早苗 石隈利紀
    • Organizer
      一般社団法人 日本LD学会 第23回大会(和歌山・大阪)
    • Place of Presentation
      大阪
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] How do the school support coordination committees become “real team”: roles of special needs education coordinator for effective support to children.2014

    • Author(s)
      Sanae Iechika,Toshinori Ishikuma,Setsuko Tamura
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      リトアニア・カウナス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531308
  • [Presentation] Condition of success for forming a student-participated support team:Qualitative analysis of retrospective interviews with persons with developmental disabilities.2014

    • Author(s)
      田村節子 家近早苗 石隈利紀
    • Organizer
      36th ISPA Conference
    • Place of Presentation
      in Kaunas, Lithuani
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] Japanese teacher's behaviours for building partnership with students'parents2013

    • Author(s)
      Iida, J., Tamura, S., & Yamaguchi, T.
    • Organizer
      International Association of School Psychology 35thConference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730524
  • [Presentation] 14. 大学におけるスクールカウンセリングの実践(1)担任の役割に焦点を当てて2012

    • Author(s)
      飯田順子・田村節子・山口正寛
    • Organizer
      日本学校心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 大学におけるスクールカウンセリングの実践(2)コーディネーターの役割に焦点を当てて2012

    • Author(s)
      田村節子・飯田順子・山口正寛
    • Organizer
      日本学校心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 大学生における発達障害・学習リテラシーと精神的健康に関する調査2012

    • Author(s)
      田村節子・飯田順子・山口正寛・根津克己
    • Organizer
      日本心理臨床学会第31回秋季大会
    • Place of Presentation
      (跡見学園女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 大学におけるスクールカウンセリングの実践―退学・休学予防に焦点をあてて―

    • Author(s)
      ・田村節子・飯田順子・山口正寛
    • Organizer
      本学校心理学会第15大会
    • Place of Presentation
      皇學館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] Japanese teachers’ behaviours for building partnership with students’ parents

    • Author(s)
      飯田順子 田村節子 山口豊一
    • Organizer
      35th ISPA Conference
    • Place of Presentation
      in Porto, Portugal
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • [Presentation] 大学における担任の援助活動モデルの生成―担任による援助サービスの実践を通して―

    • Author(s)
      飯田順子・田村節子・山口正寛
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531262
  • 1.  ISHIKUMA Toshinori (50232278)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 2.  IECHIKA Sanae (40439005)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 3.  IIDA Junko (90383463)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  YAMAGUCHI Toyokazu (10348154)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  KUMAGAI Keiko (10272147)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TSUGE Masayoshi (20271497)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  UENO Kazuhiko (20012578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TAKINO Yozo (60206919)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ONO Seiichi (60434445)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NISHIYAMA Hisako (80461250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MIZUNO Haruhisa (80282937)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  MUTA Etsuko (90276650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  鈴木 庸裕 (70226538)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  池田 裕一 (40327888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 15.  YAMAZAKI Saori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SATO Kazuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  SAKATA Mariko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  Jimerson Shane
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  Pfohl William
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi