• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YOKOKAWA HIROKAZU  横川 博一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YOKOKAWA Hirokazu  横川 博一

Less
Researcher Number 50340427
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神戸大学, 大学教育推進機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2024: 神戸大学, 大学教育推進機構, 教授
2015: 神戸大学, 学内共同利用施設等, 教授
2011 – 2014: 神戸大学, 国際コミュニケーションセンター, 教授
2013: 神戸大学, 学内共同利用施設等, 教授
2009 – 2010: 神戸大学, 国際コミュニケーションセンター, 准教授
2007: Kobe University, School of Languages and Communication, Associate Professor
2004 – 2006: 神戸大学, 国際コミュニケーションセンター, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education / Education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
文産出 / 文理解 / 統語と意味のマッピング / 言語運用 / 潜在学習 / 事象関連電位 / 統語的プライミング / 外国語学習の神経基盤 / 文理解における潜在学習 / インターラクティブ・フィードバック … More / 外国語の潜在学習 / 語彙獲得 / リテリング / 文産出における潜在学習 / 知識コミュニケーション技術 / 外国語学習における潜在学習 / トップダウン重視型タスク / 経験による潜在学習 / 語彙プライミング / バリンガルレキシコン / 語彙ネットワーク / メンタルレキシコン / バリンガル・レキシコン / 語彙連想ネットワーク / 動詞 / 名詞 / 単語連想課題 / 英語運用能力 / 英語運用力 / 親密度 / 動詞の項構造 / 文構造 / Computer literacy / Materials development / Curriculum development / Media literacy / Presentation ability / English education / Foundation level tertiary education / Study Skills / 大学初年次(導入)教育 / コンピュータ・リテラシー / 教材開発 / カリキュラム開発 / メディア・リテラシー / プレゼンテーション能力 / 英語教育 / 大学初年次(導入) / スタディ・スキルズ / 外国語学習 / 強勢情報 / 関係節処理 / 繰り返し接触 / 言語産出 / 文章理解 / 脳認知科学 / 統計学習 / 言語性プライミング / 第二言語処理 / 言語経験 / 気づき・注意機能 / 注意 / 言語処理の自動化 / 模倣・反復 / 反復効果 / 表象 / 下位範疇化情報 / 語彙処理 / 接触効果 / 眼球運動 / 形態統語情報 / 外国語運用能力 / 認知脳科学 / 第二言語習得 / 外国語学習者 / 神経基盤 / fMRI / 統語処理 / 自動化 … More
Except Principal Investigator
自動化 / 心理言語学 / 眼球運動 / 読解力 / 初年次教育 / 読み戻り率 / 注視時間 / 注視回数 / 英文読解 / 第二言語産出 / 累積的効果 / インプット / 統語的プライミング効果 / 音声文 / 事象関連電位 / 熟達度 / 言語情報処理 / 合成音声 / 注意 / タスク / 英語熟達度 / 意味情報 / 句構造規則 / 音声文理解 / 音声 / リスニング / 外国語教育 / 音声言語 / 反応時間 / 英語 / 日本語 / 日本語母語話者 / スパン課題 / 音韻性短期記憶 / 音韻知覚単位 / 音節 / 持続時間 / 英語学習者 / 持続時間帳 / 音声知覚 / 短期記憶 / 持続時間長 / 発話速度 / ワーキングメモリ / モーラ / 知覚単位 / 音声言語知覚 / 診断テスト / 反転授業 / 学士課程教育 / Psycholinguistics / Japanese Learners of English / Semantic Processing / Syntactic Parsing / English as a Foreign Language / Garden Path Sentences / Sentence Processing / Eye Movements / 統語理解 / 日本人英語学習者 / 意味処理 / 統語解析 / 外国語としての英語 / ガーデンパス文 / 文処理 / 教育方法 / 教育学 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (127 results)
  • Co-Researchers

    (44 People)
  •  Longitudinal and Cross-sectional Study towards the Construction of an Eye Movement Database for Japanese Learners of English in Reading Comprehension

    • Principal Investigator
      今村 一博
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  Construction of a Large-scale Japanese-English Parallel Vocabulary Network Database of Japanese English LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      横川 博一
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  中学英語はいかに定着するか:言語処理技術を援用した学習システム開発と脳科学的検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      横川 博一
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  日本人英語学習者の文産出時の統語処理:累積的な統語的プライミング効果の観点から

    • Principal Investigator
      濱田 真由
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Linguistic information processing in auditory sentence comprehension by Japanese EFL learners: Focusing on tasks during listening comprehension

    • Principal Investigator
      NARUMI Tomoyuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Automatic Process for Foreign Language (English) Listening: Perspectives on Perceptual Units of Speech and Native Language Interference

    • Principal Investigator
      Sugai Kosuke
    • Project Period (FY)
      2016 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Development program of critical reading ability focusing on LTD and flipped classroom

    • Principal Investigator
      Uemura Kazumi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  Building database of sentence construction familiarity for Japanese EFL learnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOKOKAWA HIROKAZU
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  An investigation of the automatization process in second language processing with respect to noticing, attention and interactive alignmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOKOKAWA HIROKAZU
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  The study of critical leading literacy for development to curriculum and teaching materials in a university first year experience

    • Principal Investigator
      UEMURA Kazumi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  An investigation of the automatization process in language processing with respect to the development of foreign language proficiencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOKOKAWA Hirokazu
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Developing a curriculum for the introduction of English study skills in early tertiary educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOKOKAWA Hirokazu
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Eye-Movement Study on Processing Garden Path Sentences by Japanese EFL Learners

    • Principal Investigator
      KADOTA Shuhei
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 外国語運用能力はいかに熟達化するか:言語情報処理の自動化プロセスを探る2014

    • Author(s)
      横川博一・定藤規弘・吉田春世(編)
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      松柏社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Book] 外国語運用能力はいかに熟達化するか-言語情報処理の自動化プロセスを探る2014

    • Author(s)
      横川博一・定藤規弘・吉田晴世
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      松柏社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Development of an English Language Learning System Aided by Knowledge Communication Technology2022

    • Author(s)
      横川博一・中村哲・田中宏季・島田浩二・鳴海智之・濱田真由
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 53 Issue: 0 Pages: 18-23

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.53.18

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2022-12-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20478
  • [Journal Article] The Neural Correlates of Semantic and Grammatical Encoding During Sentence Production in a Second Language: Evidence From an fMRI Study Using Structural Priming2022

    • Author(s)
      NakagawaE, Koike T, Sumiya M, Shimada K, Makita K, Yoshida H, Yokokawa H, Sadato N
    • Journal Title

      Frontiers in Human Neuroscience

      Volume: 15 Pages: 753245-753245

    • DOI

      10.3389/fnhum.2021.753245

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PUBLICLY-20H04594, KAKENHI-PROJECT-19H00597, KAKENHI-PROJECT-19J01715, KAKENHI-PROJECT-20K07729, KAKENHI-PROJECT-23K20478
  • [Journal Article] Elucidation of Processing Mechanism in Sentence Comprehension for Japanese EFL Learners: Facilitating Implicit Learning of Syntactic Information by Repeated Exposure2021

    • Author(s)
      Hiura, M. & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Speech Sciences

      Volume: 22 Pages: 17-36

    • NAID

      40022659695

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20478
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のリテリングにおける言語産出の変容-語彙・統語的複雑さを中心に-2021

    • Author(s)
      関君恵・濱田真由・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: TL-2021-40 Pages: 1-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20478
  • [Journal Article] Effects of Repeated Exposure to Syntactic Structures on Syntactic Priming in the Language Production of Japanese EFL Learners.2019

    • Author(s)
      Hamada, M., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 63 Pages: 47-64

    • NAID

      130007826134

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] Effects of Proficiency on Syntactic Priming in the Language Production of Japanese EFL Learners2019

    • Author(s)
      Hamada, M., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 63 Pages: 47-64

    • NAID

      130007802449

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 本人英語学習者の文産出における文構造親密度の影響-絵描写課題による産出傾向の分析.2018

    • Author(s)
      兵頭佳央理・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 118(99) Pages: 37-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Journal Article] 統語構造への繰り返し接触が日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響.2018

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一.
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 118(99) Pages: 31-36

    • NAID

      130007826134

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 接触頻度が日本人英語学習者の口頭文産出における統語処理に与える影響―心理言語学的実験による分析―.2018

    • Author(s)
      兵頭佳央理・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: TL-2018-40 Pages: 1-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Journal Article] Lexical-semantic driven processing during sentence comprehension by Japanese EFL learners: Evidence from task effects on on-line processing of linguistic information2018

    • Author(s)
      Narumi, T., Hashimoto, K., Nakanishi, H., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Speech Sciences

      Volume: 19 Pages: 43-61

    • NAID

      40021603479

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] Effects of Modality Differences on Syntactic Priming in the Language Production of Japanese EFL Learners2017

    • Author(s)
      Hamada, M., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 54 Pages: 55-82

    • NAID

      120006486841

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 文構造親密度か日本人英語学習者の文理解処理に与える影響 -相対的文構造親密度に関する一考察-2017

    • Author(s)
      橋本健一・鳴海智之・籔内智・里井久輝・濱田真由・平野亜也子・兵頭 佳央理・板東 美智子・原田 康也・横川 博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117(341) Pages: 43-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Journal Article] 繰り返し接触が日本人英語学習者の関係節文理解に及ぼす影響-処理促進効果及びその持続性の検証2017

    • Author(s)
      平野亜也子・横川博一.
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117(341) Pages: 49054-49054

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 熟達度の違いが日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117(341) Pages: 55-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] Building a Database of Sentence Construction Familiarity of Japanese EFL Learners: Pilot Study2017

    • Author(s)
      Hirokazu Yokokawa, Satoshi Yabuuchi, Hisaki Satoi, Michiko Bando, Tomoyuki Narumi, Ken-ichi Hashimoto, Mayu Hamada, Ayako Hirano, Yasunari Harada
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117(149) Pages: 57-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Journal Article] How Animacy Information Affects Syntactic and Semantic Structure Construction in L2 Sentence Comprehension: Psycholinguistic Experiments on Relative Clauses and Passives2017

    • Author(s)
      Hirano, A., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 54 Pages: 83-112

    • NAID

      120006486842

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] タスクが第二言語文理解時における言語情報処理に与える影響 -自己ペース読み課題による検討-2016

    • Author(s)
      鳴海智之, 橋本健一, 中西弘, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告:信学技報

      Volume: 116 Pages: 75-80

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 言語性コミュニケーションにおけるWe-mode形成の役割と可能性2016

    • Author(s)
      横川博一
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 50 Pages: 292-307

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 心的プロセスから見た外国語の処理と学習-授業実践と基礎研究のインターラクション-2016

    • Author(s)
      横川博一
    • Journal Title

      大阪大学『サイバーメディアフォーラム』

      Volume: 17 Pages: 5-10

    • NAID

      120006502789

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 第二言語文理解において名詞の有生性情報が統語-意味構造の構築に及ぼす影響- 関係節文・受動文を用いた行動実験による検討-2016

    • Author(s)
      平野亜也子, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116 Pages: 41-46

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の統語処理の困難性が文章理解に及ぼす影響―語彙性判断課題による検討―2016

    • Author(s)
      榊原啓子・横川博一
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 115 Pages: 35-40

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] フィードバックおよびアウトプットが日本人英語学習者の第二言語ライティングにおける気づきに及ぼす影響2016

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Journal Title

      日本英語教育学会第44回年次研究集会論文集

      Volume: 44 Pages: 69-77

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] モダリティの違いが日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      濱田真由, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 116 Pages: 47-52

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] Fluency-dependent cortical activation associated with speech production and comprehension in second language learners.2015

    • Author(s)
      Shimada K, Hirotani M, Yokokawa H, Yoshida H, Makita K, Yamazaki-Murase M, Tanabe HC, Sadato N
    • Journal Title

      Neuroscience

      Volume: 300 Pages: 474-492

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] Use of Lexical Stress Information in Silent Reading and Speech Production by Japanese Learners of English: Evidence From Eye Movement Measurements and Naming Tasks2015

    • Author(s)
      WATANABE, Hiroki & YOKOKAWA, Hirokazu
    • Journal Title

      JACET journal

      Volume: 59 Pages: 111-129

    • NAID

      110009908030

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の目的格関係節文理解における名詞の有生性情報利用ー音声提示および文字提示による検討ー2015

    • Author(s)
      平野 亜也子 横川 博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告. TL, 思考と言語

      Volume: 115 Pages: 23-28

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] Repeated exposure effects on Japanese EFL learners' relative clause processing: Evidence from a self-paced reading experiment2015

    • Author(s)
      Sakakibara,K. & Yokokawa, H
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 16 Pages: 35-58

    • NAID

      40020510942

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の母音挿入と語彙表象構築の関係性2014

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: vol. 114, no. 243 Pages: 19-22

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 短期海外英語研修が日本人英語学習者のスピーキングにおける語彙使用に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: vol. 114, no. 385 Pages: 13-18

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の言語情報への繰り返し接触が文処理に与える影響-事象関連電位測定実験による検討-2013

    • Author(s)
      鳴海智之, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 113巻, 354号 Pages: 65-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] フィードバックが日本人英語学習者の第二言語ライティング・プロセスの気づきに及ぼす影響2013

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 113(354) Pages: 47-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] A Functional Magnetic Resonance Imaging Study of Foreign-Language Vocabulary Learning Enhanced by Phonological Rehearsal: The Role of the Right Cerebellum and Left Fusiform Gyrus.2013

    • Author(s)
      Makita, K., Yamazaki, M., Tanabe, C. H., Koike, T., Kochiyama, T., Yokokawa, H., Yoshida, H., & Sadato, N.
    • Journal Title

      Mind, Brain and Education

      Volume: 7(4) Pages: 213-224

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Proficiency and Working Memory Effects on the Use of Animacy and Morphosyntactic Information in Comprehending Temporarily Ambiguous Sentences by Japanese EFL Learners: An Eye-tracking Study.2013

    • Author(s)
      Narumi, T., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      ことばの科学会学会誌『ことばの科学研究』

      Volume: 14 Pages: 19-42

    • NAID

      40019965004

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の英文黙読中の単語認知および単語発話時における後強勢情報理利用の非対称性2013

    • Author(s)
      渡部宏樹・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 113(253) Pages: 7-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の文処理時における言語情報への敏感さに熟達度が与える影響-事象関連電位測定実験による神経脳科学的検討-2013

    • Author(s)
      鳴海智之, 長井千枝子, 松本絵理子, 林良子, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 113巻, 174号 Pages: 13-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の言語情報への繰り返し接触が文処理に与える影響 -事象関連電位測定実験による検討-2013

    • Author(s)
      鳴海智之・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 113(354) Pages: 65-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の言語産出における統語的プライミングにインプットのモダリティおよび接触回数が及ぼす影響2013

    • Author(s)
      与那嶺裕紀,横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告:信学技報

      Volume: 112(442) Pages: 43-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Proficiency and Working Memory Effects on the Use of Animacy and Morphosyntactic Information in Comprehending Temporarily Ambiguous Sentences by Japanese EFL Learners : An Eye-tracking Study2013

    • Author(s)
      Narumi, T., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      ことばの科学会学会誌『ことばの科学研究』

      Volume: 14 Pages: 19-42

    • NAID

      40019965004

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] The effects of lexical processing and proficiency on syntactic priming during sentence production by Japanese Learners of English2013

    • Author(s)
      Nakagawa, E., Morishita M., Yokokawa, H
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 24 Pages: 189-204

    • NAID

      110009806700

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の文処理時における言語情報への敏感さに熟達度が与える影響-事象関連電位測定実験による神経脳科学的検討-2013

    • Author(s)
      鳴海智之・長井千枝子・松本絵理子・林 良子・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 113(174) Pages: 13-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] A Functional Magnetic Resonance Imaging Study of Foreign-Language Vocabulary Learning Enhanced by Phonological Rehearsal : The Role of the Right Cerebellum and Left Fusiform Gyrus2013

    • Author(s)
      Makita, K., Yamazaki, M., Tanabe, C. H., Koike, T., Kochiyama, T., Yokokawa, H., Yoshida, H., & Sadato, N.
    • Journal Title

      Mind, Brain and Education

      Volume: 7(4) Pages: 213-224

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] The effects of lexical processing and proficiency on syntactic priming during sentence production by Japanese learners of English2013

    • Author(s)
      Nakagawa, E., Morishita, M., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 24 Pages: 189-204

    • NAID

      110009806700

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のL2文産出処理の自動化に伴う神経基盤の変化:fMRI実験による検討2013

    • Author(s)
      中川恵理,横川博一,小池耕彦,牧田快,島田浩二,定藤規弘
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告『信学技報』

      Volume: 112(139) Pages: 83-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の一時的構造曖昧文の理解における有生性・動詞の形態統語情報の利用に熟達度・ワーキングメモリ容量が及ぼす影響:眼球運動測定実験による心理言語学的検討2012

    • Author(s)
      鳴海智之,横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告:信学技報

      Volume: 112(339) Pages: 89-94

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] An eye-tracking study on grammatical encoding during L2 sentence production : A pilot study2012

    • Author(s)
      Nakagawa, E, Yokokawa, H
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 8 Pages: 37-49

    • NAID

      120003987479

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 文法と語彙指導(特集:プラスαの語彙指導)2012

    • Author(s)
      横川博一
    • Journal Title

      大修館書店『英語教育』

      Volume: 5 Pages: 24-26

    • NAID

      40019556429

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Determinant processing factors of recall performance in reading span tests : An empirical study of Japanese EFL learners2011

    • Author(s)
      Nakanishi, H., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      JACET BULLETIN

      Volume: 53 Pages: 93-108

    • NAID

      110008897627

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Determinant processing factors of recall performance in reading span tests : An empirical study of Japanese EFL learners2011

    • Author(s)
      Nakanishi, H., Yokokawa, H.
    • Journal Title

      大学英語教育学会紀要(JACET JOURNAL)

      Volume: 53 Pages: 93-108

    • NAID

      110008897627

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] An eye-tracking study on grammatical encoding during L2 sentence production : A pilot study2011

    • Author(s)
      Nakagawa, E., & Yokokawa, H.
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 8 Pages: 37-49

    • NAID

      120003987479

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Verb lexical representa -tion of Japanese EFL learners : Syntactic priming during language production2010

    • Author(s)
      Morishita, M., Satoi, H., Yokokawa, H
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 11 Pages: 29-43

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の閉鎖曖昧文のオンライン処理に韻律情報が与える影響2010

    • Author(s)
      平井愛・生馬裕子・横川博一
    • Journal Title

      ことばの科学会紀要『ことばの科学研究』

      Volume: 11 Pages: 59-76

    • NAID

      40019963396

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Verb lexical representation of Japanese EFL learners : Syntactic priming during language production.2010

    • Author(s)
      Miwa Morishita, Hisaki Satoi, Hirokazu Yokokawa
    • Journal Title

      ことばの科学会紀要『ことばの科学研究』

      Volume: 11 Pages: 29-43

    • NAID

      40019963336

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Verb subcategorization information during sentence comprehension by Japanese EFL Learners : Evidence from self-paced sentence anomaly task2010

    • Author(s)
      Nagai, C., Yabuuchi, S., Hashimoto, K., Sugai, K, Yokokawa, H.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 21 Pages: 61-70

    • NAID

      110008512397

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] Verb subcategorization information during sentence comprehension by Japanese EFL learners : Evidence from self-paced sentence anomaly task2010

    • Author(s)
      Chiko Nagai, Satoshi, Yabuuchi, Ken'ichi Hashimoto, Kosuke Sugai, Hirokazu Yokokawa
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要Annual Review of English Language Education

      Volume: 21 Pages: 61-70

    • NAID

      110008512397

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 英語読解指導における状況モデルを活かしたタスク活動の効果2010

    • Author(s)
      泉恵美子、平井愛、吉田晴世、横川博一
    • Journal Title

      関西英語教育学会紀要『英語教育研究』

      Volume: 33 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 熟達度が第二言語文理解における動詞他動性情報の利用に与える影響2009

    • Author(s)
      橋本健一, 横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会『信学技報』

      Volume: 2009-11 Pages: 51-56

    • NAID

      110007505231

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 未知語の模倣と反復における語彙学習の神経基盤と自動化プロセス2009

    • Author(s)
      吉田晴世, 横川博一, 村瀬未花, 田邊宏樹, 牧田快, 定藤規弘
    • Journal Title

      電子情報通信学会『信学技報』

      Volume: 2009-07 Pages: 17-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Journal Article] 英語アドバンスト科目Contemporary Academic Listeningクラスにおけるリスニング・スピーキング並行学習の試み2008

    • Author(s)
      横川 博一
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集 4

      Pages: 1-18

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520378
  • [Journal Article] Teaching listening and speaking skills in Contemporary Academic Listening class for Japanese college students2008

    • Author(s)
      Yokokawa, H
    • Journal Title

      Journal of School of Languages and Communication 4

      Pages: 1-18

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520378
  • [Presentation] 日本人英語学習者のリテリングにおける言語産出の変容-語彙・統語的複雑さを中心に-2021

    • Author(s)
      関君恵・濱田真由・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20478
  • [Presentation] 日本語母語話者の音韻知覚単位について:モーラ数と持続時間長の関係2020

    • Author(s)
      菅井康祐・横川博一
    • Organizer
      ことばの科学会 2020年11月度研究例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02944
  • [Presentation] 接触頻度が日本人英語学習者の口頭文産出における統語処理に与える影響―心理言語学的実験による分析―2019

    • Author(s)
      兵頭佳央理・横川博一
    • Organizer
      思電子情報通信学会考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Presentation] 統語構造への繰り返し接触が日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響.2018

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 本人英語学習者の文産出における文構造親密度の影響-絵描写課題による産出傾向の分析.2018

    • Author(s)
      兵頭佳央理・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Presentation] 外国語運用能力はいかに熟達化するか; 言語情報処理の自動化プロセスを探る2017

    • Author(s)
      横川博一
    • Organizer
      関西英語教育学会(KELES)第20回卒論・修論研究発表セミナー
    • Place of Presentation
      関西国際大学尼崎キャンパス
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 達度の違いが日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一.
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] Task Effects on On-line Processing of Linguistic Information during Sentence Comprehension by Japanese EFL Learners: A Self-Paced Reading Study2017

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Ken-ichi Hashimoto, Hiroshi Nakanishi, & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      The 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)
    • Place of Presentation
      Portland Marriott Downtown Waterfront
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] The Effects of Sentence Construction Familiarity on the Interaction Between Syntax and Semantics During L2 Sentence Comprehension2017

    • Author(s)
      Ken-ichi Hashimoto, Tomoyuki Narumi, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12911
  • [Presentation] Effects of Modality Differences on Syntactic Priming in Language Production of Japanese EFL Learners.2017

    • Author(s)
      Mayu Hamada & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      Annual Conference of American Association for Applied Linguistics (AAAL)
    • Place of Presentation
      Portland Marriott Downtown Waterfront
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 繰り返し接触が日本人英語学習者の関係節文理解に及ぼす影響-処理促進効果及びその持続性の検証2017

    • Author(s)
      平野亜也子・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] Task Effects on On-line Processing of Linguistic Information during L2 Sentence Comprehension: A Self-Paced Reading Study2016

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Ken-ichi Hashimoto, Hiroshi Nakanishi, & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 第二言語文理解において名詞の有生性情報が統語-意味構造の構築に及ぼす影響- 関係節文・受動文を用いた行動実験による検討-2016

    • Author(s)
      平野亜也子, 横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      神戸学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] The Effects of Short-Term Overseas Training on Vocabulary Usage of Japanese L2 English Learners’ Speaking and Writing2016

    • Author(s)
      Mayu Hamada & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      Annual Conference of American Association for Applied Linguistics (AAAL)
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2016-03-21
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] モダリティの違いが日本人英語学習者の第二言語産出時の統語的プライミング効果に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      濱田真由, 横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      神戸学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の統語処理の困難性が文章理解に及ぼす影響―語彙性判断課題による検討―2016

    • Author(s)
      榊原啓子・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会(H27年度第5回)
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の関係節文理解における統語処理プロセスの可変性: Maze Taskによる検討2015

    • Author(s)
      藤田如生・横川博一
    • Organizer
      関西英語教育学会 卒論・修論研究発表セミナー
    • Place of Presentation
      兵庫:関西国際大学
    • Year and Date
      2015-02-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 母音挿入が未知語学習、語彙表象構築に与える経時的影響2015

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Organizer
      関西英語教育学会 卒論・修論研究発表セミナー
    • Place of Presentation
      兵庫:関西国際大学
    • Year and Date
      2015-02-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] The enhanced consolidation of foreign word learning by overt pronunciation.2015

    • Author(s)
      Naoya AOKI, Sho K. SUGAWARA, Masako HIROTANI, Shuntaro OKAZAKI, Hideaki YAMAZAKI-KINDAICHI, Takaaki YOSHIMOTO, Hirokazu YOKOKAWA, Haruyo YOSHIDA, and Norihiro SADATO
    • Organizer
      the 45th annual meeting of the Society for Neuroscience
    • Place of Presentation
      McCormick Place, Chicago,U.S.A
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] The neural substrates of syntactic processing by second language learners: Evidence from syntactic priming.2015

    • Author(s)
      Eri NAKAGAWA, Takahiko KOIKE, Kai MAKITA, Koji SHIMADA, Haruyo YOSHIDA, Hirokazu YOKOKAWA and Norihiro SADATO
    • Organizer
      第38回日本神経科学大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-07-29
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] Exposure Effects on Sensitivity to Linguistic Information during Sentence Processing by Japanese Low-Proficiency EFL Learners: An ERP Study2015

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      The 2015 conference of the American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] The Effects of Short-Term Overseas Training on Vocabulary Usage of Japanese L2 English Learners’ Speaking and Writing.2015

    • Author(s)
      Mayu Hamada, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      The 2015 conference of the American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2015-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の目的格関係節文理解における名詞の有生性情報利用ー音声提示および文字提示による検討ー2015

    • Author(s)
      平野亜也子,横川 博一
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の単語音読時・黙読時における語強勢情報のオンライン利用 -反復接触による学習効果-2014

    • Author(s)
      渡部宏樹・横川博一
    • Organizer
      言語科学会第16回年次国際大会
    • Place of Presentation
      埼玉:文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の母音挿入が未知語習得に与える影響2014

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島:徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] Sensitivity to Linguistic Information during Sentence Processing by Low-Proficiency Learners : An ERP Study of Japanese EFL Learners2014

    • Author(s)
      鳴海智之, 林良子, 松本絵理子, 長井千枝子, 横川博一
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Year and Date
      2014-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 繰り返し接触が日本人英語学習者の関係節構造処理に及ぼす影響 -自己ペース課題による検討-2014

    • Author(s)
      榊原啓子・横川博一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島:徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の母音挿入と語彙表象構築の関係性2014

    • Author(s)
      大城卓也・横川博一
    • Organizer
      思考と言語研究会 「言語処理と知識獲得, 一般」
    • Place of Presentation
      東京:機械振興会館
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 短期海外英語研修が日本人英語学習者のスピーキングにおける語彙使用に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Organizer
      思考と言語研究会「言語運用と専門教育」
    • Place of Presentation
      大阪:大阪電気通信大学
    • Year and Date
      2014-12-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] 日本人英語学習者の関係節文理解における処理困難性に熟達度が及ぼす影響: MazeTaskによる検討2014

    • Author(s)
      藤田如生・横川博一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島:徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26244031
  • [Presentation] Cumulative effects of syntactic priming in written sentence production by Japanese EFL learners2013

    • Author(s)
      森下美和, 横川博一
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Year and Date
      2013-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] Syntactic priming effect during second language sentence production by Japanese learners of English : An fMRI study2013

    • Author(s)
      中川恵理, 横川博一, 定藤規弘ほか2名
    • Organizer
      Society for Neuroscience
    • Year and Date
      2013-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The Effects of Lexical Processing on Oral Sentence Production by L2 Learners: Syntactic Priming Experiment Using a Picture Description Task2013

    • Author(s)
      Nakagawa, E., Morishita M., Yokokawa, H
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2013 Conference
    • Place of Presentation
      Dallas, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The Effects of Lexical Processing on Oral Sentence Production by L2 Learners : Syntactic Priming Experiment Using a Picture Description Task2013

    • Author(s)
      中川恵理, 森下美和, 横川博一
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Year and Date
      2013-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The effect of processing cognitive load on working memory-Performance of the Japanese EFL learners in reading span tests2012

    • Author(s)
      中西弘, 横川博一
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Year and Date
      2012-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The cumulative effects on syntactic priming in written sentence production by Japanese EFL learners2012

    • Author(s)
      Morishita, M., Yokokawa, H.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2012
    • Place of Presentation
      米国,ボストン:Boston Sheraton
    • Year and Date
      2012-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] Left prefrontal activations are modulated by proficiency in spoken foreign language processing2012

    • Author(s)
      島田浩二, 吉田晴世, 定藤規弘, 横川博一ほか3名
    • Organizer
      Society for Neuroscience
    • Year and Date
      2012-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] Left prefrontal activations are modulated by proficiency in spoken foreign language processing2012

    • Author(s)
      K. SHIMADA, H. C. TANABE, H. YOKOKAWA, H. YOSHIDA, K. MAKITA, M. YAMAZAKI-MURASE, N. SADATO
    • Organizer
      Society for Neuroscience
    • Place of Presentation
      New Orleans, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The effect of processing cognitive load on working memory-Performance of the Japanese EFL learners in reading span tests2012

    • Author(s)
      Nakanishi, H., Yokokawa, H.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2012
    • Place of Presentation
      米国,ボストン:Boston Sheraton
    • Year and Date
      2012-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 第二言語音声処理の自動化に関わる前頭前野二領域の脳活動の可塑的変化2012

    • Author(s)
      島田浩二,田邊宏樹, 横川博一, 吉田晴世, 牧田快, 山﨑未花, 定藤規弘
    • Organizer
      第14回ヒト脳機能マッピング学会
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル札幌
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The role of the right cerebellum during foreign language vocabulary learning enhanced by the phonological loop : an fMRI study2011

    • Author(s)
      牧田快, 吉田晴世, 定藤規弘, 横川博一ほか3名
    • Organizer
      Society for Neuroscience
    • Year and Date
      2011-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 英語コミュニケーションにおける外国語運用能力の自動化と授業実践2011

    • Author(s)
      横川博一
    • Organizer
      研究集会「英語コミュニケーション能力の育成と英語処理の自動化:授業実践からテスティングまで」日本英語教育学会・早稲田大学情報教育研究所:共催
    • Place of Presentation
      (東京都)早稲田大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者の文処理プロセスにおける意味・形態統語情報の利用-眼球運動に基づく検討-2011

    • Author(s)
      鳴海智之, 横川博一
    • Organizer
      言語科学会第13回年次国際大会
    • Place of Presentation
      (大阪府)関西大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者の文処理プロセスにおける意味・形態統語情報の利用とワーキングメモリ容量-眼球運動に基づく検討-2011

    • Author(s)
      鳴海智之, 横川博一
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      (山形県)山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] リーディングにおけるキーワード探索とディスカッションが状況モデル構築に与える影響2011

    • Author(s)
      平井愛, 泉恵美子, 吉田晴世, 横川博一
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      (山形県)山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] How Lexical Information Relates to Sentence Comprehension of Japanese EFL Learners : Effects of Exposure to Specific Syntactic Structures2011

    • Author(s)
      Chieko Nagai, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL2011)
    • Place of Presentation
      Sheraton Chicago Hotel and Towers, Chicago (USA)
    • Year and Date
      2011-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] The syntactic representation of Japanese EFL learners in language production : A study based on syntactic priming experiments2011

    • Author(s)
      Miwa Morishita, Hisaki Satoi, Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL2011)
    • Place of Presentation
      Sheraton Chicago Hotel and Towers, Chicago (USA)
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 第二言語学習者の文産出プロセスにおける文法コード化に関する研究:眼球運動測定による検討2011

    • Author(s)
      中川恵理, 横川博一
    • Organizer
      言語科学会第13回年次国際大会
    • Place of Presentation
      (大阪府)関西大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 言語産出における日本人英語学習者の特徴:統語的プライミングの観点から2011

    • Author(s)
      森下美和・横川博一
    • Organizer
      研究集会「英語コミュニケーション能力の育成と英語処理の自動化:授業実践からテスティングまで」日本英語教育学会・早稲田大学情報教育研究所:共催
    • Place of Presentation
      (東京都)早稲田大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者の言語産出における統語的プライミングの累積効果2011

    • Author(s)
      森下美和, 横川博一
    • Organizer
      日本認知科学会第28回大会
    • Place of Presentation
      (東京都)東京大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 特定の統語構造への接触が日本人英語学習者の文理解に与える影響-心理言語学的学習実験による検討-2010

    • Author(s)
      長井千枝子、横川博一
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学 (大阪府)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 読解スキルを高めるための話し合いと絵描写タスクの効果-状況モデルに焦点を当てて-2010

    • Author(s)
      泉恵美子、平井愛、吉田睛世、横川博一
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学 (大阪府)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] Gains in speaking skills after three weeks abroad2010

    • Author(s)
      Suzuki Masanori/Ikari Yukio/Yokokawa Hiroakzu
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Atlanta, (USA)
    • Year and Date
      2010-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] Effects of group discussion and drawing pictures to enhance EFL learners' reading skills : Focusing on a situational model2010

    • Author(s)
      Izumi Emiko/Hirai Ai/Yoshida Haruyo/Yokokawa Hiroakzu
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Atlanta, (USA)
    • Year and Date
      2010-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 英文読解指導における状況モデルを活かしたタスク活動の効果2009

    • Author(s)
      泉恵美子/平井愛/横川博一/吉田晴世
    • Organizer
      2009年度全国英語教育学会鳥取研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学(鳥取県)
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者の文理解プロセスにおける動詞の下位範疇化情報の利用-反応時間を指標とした心理言語学実験による検討-2009

    • Author(s)
      長井千枝子/菅井康祐/橋本健一/林良子/籔内智/横川博一
    • Organizer
      2009年度全国英語教育学会鳥取研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学(鳥取県)
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者の動詞の語彙表象と言語産出に関する一考察-統語的プライミング実験による検討-2009

    • Author(s)
      森下美和/里井久輝/籔内智/横川博一
    • Organizer
      2009年度全国英語教育学会鳥取研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学(鳥取県)
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 導入教育における英語スタディ・スキルズ育成のための教材設計・開発2007

    • Author(s)
      村上正行, 横川博一, ほか
    • Organizer
      日本教育工学会第22回全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520378
  • [Presentation] Material development for study skills in English in early tertiary education2007

    • Author(s)
      Murakami,M., Yokokawa., et. al.
    • Organizer
      Japan Society for Educational Technology
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520378
  • [Presentation] Sensitivity to Linguistic Information during Sentence Processing by Japanese Low-Proficiency EFL Learners: An ERP Study

    • Author(s)
      Tomoyuki Narumi, Chieko Nagai, Eriko Matsumoto, Ryoko Hayashi & Hirokazu Yokokawa
    • Organizer
      American Association for Allpied Linguistics 2014
    • Place of Presentation
      Portland, Oregon
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] Syntactic priming effect during second language sentence production by Japanese learners of English: An fMRI study

    • Author(s)
      Nakagawa, E.,Yokokawa, H., Koieke, T., Makita, K., Shimada, K. & Sadato, N.
    • Organizer
      Society for Neuroscience 2014
    • Place of Presentation
      san Diego
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者の一時的構造曖昧文の理解における有生性・動詞の形態統語情報の利用に熟達度・ワーキングメモリ容量が及ぼす影響:眼球運動測定実験による心理言語学的検討

    • Author(s)
      鳴海智之,横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学 早稲田キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 実験的手法で探る統語・意味論研究と第二言語教育への応用

    • Author(s)
      横川博一
    • Organizer
      日本中国語学会全国大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 短期海外英語研修が日本人英語学習者のライティング・プロセスに及ぼす影響:自由英作文における使用語彙分析

    • Author(s)
      濱田真由・横川博一
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] キーワードへのフォーカス、熟達度、ワーキングメモリ容量が日本人英語学習者の文章理解に及ぼす影響―視線計測を指標にした心理言語学実験による検討―

    • Author(s)
      榊原啓子,横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学 早稲田キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • [Presentation] 日本人英語学習者における英文黙読時の韻律表象の心的実在性に関する一考察:眼球運動測定による検討

    • Author(s)
      渡部宏樹・横川博一
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242013
  • 1.  NARUMI Tomoyuki (40736154)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  濱田 真由 (40828696)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 3.  HARADA Yasunari (80189711)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  YOSHIDA Haruyo (40210710)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 5.  YABUUCHI Satoshi (30324833)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  SADTO Norihiro (00273003)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 7.  TANABE Hiroki (20414021)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 8.  HAYASHI Ryoko (20347785)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  MURAKAMI Masayuki (30351258)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  SUGAI Kosuke (90454636)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 11.  UEMURA Kazumi (20283830)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NISHIKAWA Mariko (10252727)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  HORII Yusuke (30304041)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NARITA Nobuko (50434965)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YONEDA Kaoru (70382463)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  INOUE Kazuko (80595637)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  HASHIMONO Ken-ichi (20581036)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 18.  SATOI Hisaki (70388643)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  島田 浩二 (00711128)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 20.  MATSUMOTO Eriko (00403212)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 21.  YOSHITOMI Asako (40272611)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  TOYA Mitsuyo (00295289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  FUJIKI Kiyoshi (60300365)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  KADOTA Shuhei (20191984)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  HASE Naoya (50309407)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  UCHIDA Mitsumi (70347475)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  YAMAUCHI Mari (40411863)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  GREER Timothy (10320540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  BANDO Michiko (40304042)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 30.  伊藤 創 (90644435)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  田中 宏季 (10757834)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  中村 哲 (30263429)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  今村 一博 (70632826)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  佐々木 顕彦 (00779192)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  濱田 彰 (50779626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  高越 義一 (60300563)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  藤永 史尚 (60781060)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  吉田 真美 (80300242)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  YAMATO Kazuhito
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  IKARI Yukio
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  NAKAGAWA Eri
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 42.  SAKAKIBARA Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 43.  WATANBABE Hiroki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 44.  KOIKE Takahiko
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi