• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSURUTA Maki  鶴田 真紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Tsuruta Maki  鶴田 真紀

Less
Researcher Number 60554269
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 創価大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 創価大学, 教育学部, 教授
2017 – 2022: 創価大学, 教育学部, 准教授
2011 – 2015: 貞静学園短期大学, その他部局等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09020:Sociology of education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Basic Section 09010:Education-related / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
発達障害 / 特別支援教育 / インタビュー / 参与観察 / 社会構成論 / 映像データ / 質的調査 / 相互行為 / 学校的社会化 / 教育社会学 … More / エスノグラフィー / 映像データ分析 / 発達障害の社会的構成 / インクルージョン / 病弱教育 / 社会的苦悩 / 病気の子ども / 相互行為研究 / 逸脱 / 子どもらしさ / フィールドワーク / 合理的配慮 / 質的調査法 / 病い / 社会的構成論 / 排除 / 教育的支援 / 教育実践 / 発達障害児 / 相互行為分析 / 教師 / 自閉症 / 授業 / 質的調査法の有効性 / 医療化 / 相互行為と障害 / 障害児教育の社会学的研究 … More
Except Principal Investigator
発達障害 / いじめ / 学校的社会化 / 構築主義 / 歴史社会学 / 教育社会学 / 社会的格差 / 支援 / 実証研究 / 社会的決定要因 / 格差 / 複ゲーム / 教育哲学 / 教室 / 人類学 / 言語ゲーム / エスノグラフィ / 複ゲーム状況 / ウィトゲンシュタイン / 子ども観 / エスノメソドロジー / 社会学 / 教育学 / 社会化 / 相互行為 / 個性 / 児童 / 相互行為分析 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  インクルーシブ教育の新展開に向けた児童生徒の社会的苦悩の分有化に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鶴田 真紀
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Soka University
  •  発達障害児の支援格差とその社会的要因に着目した実証研究

    • Principal Investigator
      木村 祐子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Tokyo Seitoku University
  •  Wittgensteinian Imagination of Educational Practice Description: Towards Anthropology of Educational Multi-layered-game Situations

    • Principal Investigator
      Hirata Yoshitsugu
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Theoretical and empirical studies of school socialization

    • Principal Investigator
      KITAZAWA TAKESHI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Interactional Research on Support for Developmental Disabilities: Focusing on the Constructional Features of Educational SupportPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUTA Maki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Soka University
  •  Studies on contemporary issues of "school socialization" : Focusing on the institutionalized way of understanding children

    • Principal Investigator
      KITAZAWA TAKESHI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Interaction Study of Educational Practice with Those Having Developmental Disabilities: Possibilities for the Contribution of Social Construction to EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuruta Maki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Teisei Gakuen Junior College

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「特別な教育的ニーズに対応するために学級担任は何を知る必要があるのか」(第31章)『インクルーシブ教育ハンドブック』2023

    • Author(s)
      ルース・カーシュナー(翻訳鶴田真紀、倉石一郎他監訳)
    • Total Pages
      864
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832307
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02198
  • [Book] 「児童になること」と挙手ルール(北澤毅・間山広朗編『教師のメソドロジー:社会学的に教育実践を創るために』第2章)2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779305799
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Book] 発達障害の教育社会学―教育実践の相互行為研究―2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      ハーベスト社
    • ISBN
      4863390998
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Book] 発達障害の教育社会学:教育実践の相互行為研究2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      ハーベスト社
    • ISBN
      4863390998
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      教育社会学事典編集委員会(分担執筆)北澤毅、有本真紀、間山広朗、小野奈生子、鶴田真紀
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      教育社会学事典編集委員会(分担執筆)鶴田真紀
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302330
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Book] 教師のメソドロジー―社会学的に教育実践を創るために―2018

    • Author(s)
      北澤毅・間山広朗編(執筆者:北澤毅、小野奈生子、鶴田真紀、高橋靖幸、山田鋭生、間山広朗、稲葉浩一)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779305799
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Book] 文化としての涙:感情経験の社会学的探究(北澤毅編)分担執筆「しょうがい児が泣く:泣きとその記述をめぐる相互行為分析」,89-107頁2012

    • Author(s)
      鶴田真紀分担執筆
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730810
  • [Journal Article] 障害児教育に関する社会学的研究の動向2023

    • Author(s)
      木村 祐子・鶴田 真紀・末次 有加・佐藤 貴宣
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 113 Pages: 73-107

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02219
  • [Journal Article] 障害児教育に関する社会学的研究の動向2023

    • Author(s)
      木村祐子、鶴田真紀 、末次有加、佐藤貴宣
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 107 Pages: 73-107

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02198
  • [Journal Article] 小児病院のきょうだい預かりにおける支援者役割:保育者ではなく支援者へ2022

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 51 Pages: 95-108

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Journal Article] 「自閉症児の親」の構成ー療育の准専門家になることをめぐって2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 108

    • NAID

      40022662609

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Journal Article] 「自閉症児の親」の構成:療育の准専門家になることをめぐって2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 108 Pages: 227-247

    • NAID

      40022662609

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Journal Article] 病院内教育の理念と経験としての実践 -教師の語りに着目して-2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育研究論集

      Volume: 49 Pages: 131-144

    • NAID

      120006998663

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Journal Article] 病院内教育の理念と経験としての実践ー教師の語りに着目して2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育論集

      Volume: 49 Pages: 131-144

    • NAID

      120006998663

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Journal Article] The Construction of “Parents of Children with Autism Spectrum Disorder” through Therapeutic Education:2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      The Journal of Educational Sociology

      Volume: 108 Issue: 0 Pages: 227-247

    • DOI

      10.11151/eds.108.227

    • ISSN
      0387-3145, 2185-0186
    • Year and Date
      2021-07-07
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] The Transfer: The Change in Category from Disabled to Healthy Child and the Mother's Perception2019

    • Author(s)
      Maki Tsuruta
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 71 Pages: 227-242

    • NAID

      120006601884

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Journal Article] The Transfer: The Change in Category from Disabled to Healthy Child and the Mother's Perception2019

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 71 Pages: 227-242

    • NAID

      120006601884

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 「発達障害のある子ども」における「子どもらしさ」の語られ方―「逸脱」を構成する概念装置―2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 24 Pages: 77-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00990
  • [Journal Article] 「発達障害のある子ども」における「子どもらしさ」の語られ方:「逸脱」を構成する概念装置2018

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 24号 Pages: 77-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Journal Article] 日本近代公教育の成立過程における教育理念の変遷ー教育観の質的変容の整理を中心に2017

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 68 Pages: 169-180

    • NAID

      120006312827

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 障害児教育の社会学ー発達障害をめぐる教育実践の社会学的研究2015

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      博士学位請求論文(立教大学)

      Volume: なし Pages: 1-175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730810
  • [Journal Article] 障害児教育の社会学ー発達障害をめぐる教育実践の社会学的研究2015

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      博士学位請求論文

      Volume: なし Pages: 1-175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 社会的視点からの発達障害―特別支援教育をめぐる社会学的考察の試み―2014

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      貞静学園短期大学研究紀要

      Volume: 第5号 Pages: 41-51

    • NAID

      40020118580

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Journal Article] 社会的視点からの発達障害:特別支援教育をめぐる社会学的考察の試み2014

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      貞静学園短期大学研究紀要

      Volume: 第5号 Pages: 41-51

    • NAID

      40020118580

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730810
  • [Journal Article] 授業における挙手をめぐる教師-児童間の相互行為:参与の仕方を中心に2013

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      学校的社会化の現状と歴史に関する研究:<児童の成立>の解明に向けて

      Volume: なし Pages: 31-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730810
  • [Presentation] ウィトゲンシュタイン哲学に基づく教育実践記述の可能性2022

    • Author(s)
      丸山恭司、杉田浩崇、鶴田真紀、山岸賢一郎、渡邊福太郎、平田仁胤
    • Organizer
      応用哲学会第14回年次研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Presentation] 「自閉症の子ども」をめぐる療育記録の分析2020

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Presentation] 「自閉症の子ども」をめぐる療育記録の分析2020

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14023
  • [Presentation] 'Was medicine taken?': The function of the category ‘medicine’ and social construction of ADHD in schools2016

    • Author(s)
      Maki, TSURUTA
    • Organizer
      EAJS: the European Association for Japanese Studies
    • Place of Presentation
      Kobe University(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2016-09-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] "Was medicine taken? The function of the category ‘medicine’ and social construction of ADHD in schools”2015

    • Author(s)
      Maki Tsuruta
    • Organizer
      Oxford Ethnography and Education Conference
    • Place of Presentation
      Oxford University
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730810
  • [Presentation] Was medicine taken? The function of the category ‘medicine’ and social construction of ADHD in schools2015

    • Author(s)
      Maki Tsuruta
    • Organizer
      Oxford Ethnography and Education Conference
    • Place of Presentation
      Oxford, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 学校的社会化の諸相(4)相互行為における非対称性

    • Author(s)
      小野奈生子・鶴田真紀
    • Organizer
      第65回日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285238
  • [Presentation] 学校的社会化の諸相(4):相互行における非対称性

    • Author(s)
      小野奈生子・鶴田真紀
    • Organizer
      第65回日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730810
  • 1.  KITAZAWA TAKESHI (10224958)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  有本 真紀 (10251597)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  間山 広朗 (50386489)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  KUREBAYASHI Nobuyuki (40262068)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Hirata Yoshitsugu (50582227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  小野 奈生子 (90615973)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  杉田 浩崇 (10633935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  山岸 賢一郎 (20632623)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  丸山 恭司 (30253040)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  渡邊 福太郎 (80634047)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  木村 祐子 (90732537)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  加藤 隆雄 (20247133)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  越川 葉子 (20771380)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  酒井 真由子 (30591193)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  末次 有加 (40784046)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi