• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KITADA Yoshiko  北田 佳子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kitada Yoshiko  北田 佳子

Less
Researcher Number 60574415
Affiliation (Current) 2025: 埼玉大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 埼玉大学, 教育学部, 教授
2017 – 2021: 埼玉大学, 教育学部, 准教授
2012 – 2014: 埼玉大学, 教育学部, 准教授
2011: 富山大学, 人間発達科学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
授業研究 / 教師のエージェンシー / 視線計測 / 社会正義 / 組織学習論 / 行為理論 / 授業の省察 / 教職専門性 / 教育学 / 社会的公正 … More / ケアリング / レッスンスタディ / 教師の専門性 / 教師教育 / 教師の職能発達 / 校内研修 / 校長のリーダーシップ / 学校経営 … More
Except Principal Investigator
包括的性教育 / ジェンダー平等 / 学校改革 / 教職専門開発 / 授業のイノベーション / 学びの共同体 / 教員組合 / 給特法 / 専門的付加価値業務 / 職務の特殊性 / 勤務時間管理 / 教員の働き方 / 教員研修 / SAR / 教員制度のリ・デザイン / 教師の研修 / 教師の専門性の開発 / 専門職としての教師 / 性教育指針 / セクシュアリティ / セクシュアリティガイドライン / セクシュアリティ教育指針 / 国際セクシュアリティ教育ガイダンス / 実践研究 / 多様性 / 包括的セクシュアリティ教育 / 教材研究 / 包括的セクシュアリティ教育(CSE) / 東アジア〈中国・韓国・台湾) / 教材開発 / 授業実践 / 性の多様性 / 包括的性教育(CSE) / ケアリング / エンパワメント / 教育学 / フェミニン・リーダーシップ / 教師のナラティブ / フェミニズム / ナラティブ / 学校づくり / 女性教師 / 真正性 / ヴァルネラビリティ / 教師の責任 / 教師のコミュニティ / ナラティブ探究 / 教師の語り Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (39 results)
  • Co-Researchers

    (28 People)
  •  Comparative Study of the system and the reality for the Professional Development of Teachers as Professionals

    • Principal Investigator
      黒田 友紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nihon University
  •  Research on the development of a teacher training model for the Comprehensive Sexuality Education

    • Principal Investigator
      丸井 淑美
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      The Japanese Red Cross Akita College of Nursing
  •  Global Development of School Reform Research from Japan: Focusing on School as Learning Community

    • Principal Investigator
      佐藤 学
    • Project Period (FY)
      2024 – 2029
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (International Collaborative Research)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Gakushuin University
  •  A Comparative Research on Teacher Workload Mangement Models Based on the Teaching Professionalism

    • Principal Investigator
      高橋 哲
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  視線計測を活用した校内授業研究における授業の観察力・省察力の形成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      北田 佳子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  A study of comprehensive sexuality education guidelines and its lesson practice based on gender equality and diversity

    • Principal Investigator
      TASHIRO Mieko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  Teachers' Professional Development in "School as Caring Community"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Kitada Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Saitama University
  •  empowering women teachers in building caring learning community

    • Principal Investigator
      ASAI SACHIKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Role of Principal's Leadership in Teachers' Professional Development through Schoolwide Lesson StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KITADA Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Saitama University
      University of Toyama

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2015 2014 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 多様な教職ルートの国際比較:教員不足問題を交えて2024

    • Author(s)
      佐藤仁、小野瀬善行、植田みどり、張揚、伊井義人、中田麗子、矢田匠、牧貴愛、辻野けんま、田中光晴、山下達也、原北祥悟、北田佳子、矢野博之
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784911008331
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02628
  • [Book] パンでわかる包括的性教育2023

    • Author(s)
      浅井 春夫、ニシワキタダシ、礒 みゆき
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      小学館クリエイティブ
    • ISBN
      9784778035952
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01623
  • [Book] 小・中OJT短期実践プラン252015

    • Author(s)
      千々布敏弥、北田佳子 他
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Book] 授業研究と校内研修-教師の成長と学校づくりのために2014

    • Author(s)
      深澤広明、千々布敏弥、北田佳子、石井英真、佐藤学、久田敏彦、西岡和名恵、倉本哲男、サルカール・アラニ・モハメッド・レザ、子安潤 他
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Book] 対話が生まれる教室-居場所感と夢中を保障する授業2014

    • Author(s)
      秋田喜代美、北田佳子、一柳智紀、山路茜、司城紀代美、三輪聡子、小野田亮介、川島哲、笹屋孝充、古屋和久、勝沼菜穂美、松村英治、濱野高秋、久保田崇之、梶本久子、成田和邦、寺岡聡志、森田史生、新井国彦、石井順治 他
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Book] 東アジアの未来をひらく学校改革-展望と挑戦2014

    • Author(s)
      上野正道、北田佳子、申智媛、齊藤英介、肖霞、黄郁倫、高澤直美、津久井純
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Journal Article] 所定勤務時間における「授業準備」の位置付けにみる教師の専門性と裁量性2023

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      季刊労働法

      Volume: 283 Pages: 89-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02628
  • [Journal Article] 「深い学び」の実現に向けた授業研究とカリキュラム・マネジメントをつなぐために ―NPDLの「ディープラーニング」の取り組みに着目して2022

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 8-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Journal Article] アメリカにおける性教育政策の現状2022

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 106 Pages: 16-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01623
  • [Journal Article] Teacher Agency in the Modification of Japanese Lesson Study in the United States2022

    • Author(s)
      Yoshiko Kitada
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 16 Pages: 45-57

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Journal Article] カリフォルニア州における「区画税」制度の意義と課題 : サンフランシスコ・ベイエリアの富裕学区と貧困学区に着目して2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 33-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州のレッジョ・インスピレーション : 全日制幼稚園の実施過程に着目して2020

    • Author(s)
      浅井幸子、黒田友紀、北田佳子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 645-662

    • NAID

      120007115858

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Journal Article] 小学校の改革における教師のコミュニティの形成―「できない」という教師の語りに着目して―2018

    • Author(s)
      浅井幸子・黒田友紀・金田裕子・北田佳子・柴田万里子・申智媛・玉城久美子・望月一枝
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 27 Pages: 110-121

    • NAID

      130007870435

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18614
  • [Journal Article] 教育の「定型化」に挑む教育実践研究の歩み:明治期・大正期・昭和期の授業研究に焦点化して2017

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      教育方法46 学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討:「資質・能力」と「教科の本質」をめぐって

      Volume: 46 Pages: 98-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] Teacher Agency in School as Learning Community2024

    • Author(s)
      Kitada, Yoshiko
    • Organizer
      The 11th International Conference of School as Learning Community
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02628
  • [Presentation] Collaborative Learning for Creating Democratic Classrooms2023

    • Author(s)
      Kitada, Yoshiko
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies Annual Conference 2023
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02628
  • [Presentation] 日本における多様な教職ルート開発の現状と今後の課題:東京学芸大学とTeach For Japanの連携による「教員・教育支援人材育成リカレント事業」に着目して2023

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02628
  • [Presentation] 社会的公正を志向するLesson Study の可能性と課題2023

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教育学会第82 回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02628
  • [Presentation] Collaborative Learning for Creating Democratic Classrooms2023

    • Author(s)
      Yoshiko Kitada
    • Organizer
      10th International Conference of School as Learning Community
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] Teaching for Social Justice at School as Learning Community2022

    • Author(s)
      Yoshiko Kitada
    • Organizer
      The 9th International Conference of School as Learning Community
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] アメリカにおけるLesson Studyの展開:Mills CollegeのLesson Studyグループの役割に着目して2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] 社会的公正を志向するLesson Study:米国サンフランシスコ統合学区の取り組みから2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] The Power of Learning Community under the COVID-19 Pandemic2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      The 8th International Conference of School as Learning Community
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] 公正とエクセレンスを追求する米国の公立学校改革:サンフランシスコ統合学区における公立学校改革2020

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      アメリカ教育学会第32 回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] アカウンタビリティ政策が教師の教育実践に及ぼす影響:セントラル・パーク・イースト小・中等学校の事例を手がかりに2018

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] みんなが主人公になる学校づくり―教師とそのコミュニティの変容を中心に―2018

    • Author(s)
      浅井幸子・申智媛・金田裕子・北田佳子・黒田友紀・柴田万里子・望月一枝・玉城久美子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18614
  • [Presentation] 学校における「自分の言葉」の探求ーオーセンティシティの視点からー2018

    • Author(s)
      黒田友紀・金田裕子・北田佳子・浅井幸子・申智媛・望月一枝・玉城久美子・柴田万里子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18614
  • [Presentation] 子どもと女性教師のエンパワメントを促す学校改革-オーセンティシティの回復に着目して-2017

    • Author(s)
      浅井幸子・黒田友紀・柴田万里子・望月一枝・金田裕子・北田佳子・申智媛
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18614
  • [Presentation] What are Lesson Studies in Pursuit of ‘Happiness’?2017

    • Author(s)
      Yoshiko KITADA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2017 International Conference
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04529
  • [Presentation] 校内授業研究における教師の職能発達を支援する校長のリーダーシップに関する研究2015

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      科学研究費補助金による研究成果報告会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学 (奈良県・奈良市)
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] What is Authentic Science Learning?- Learn from Science Lesson in Japanese Middle School2014

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      The Second Conference for the International Network for School as Learning Community
    • Place of Presentation
      学習院大学 (東京都・豊島区)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] 学校改革におけるケアリング2014

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      学習院大学文学部教育学科創設記念・第2回国際シンポジウム「輝く世界の女性教育学者たち」
    • Place of Presentation
      学習院大学 (東京都・豊島区)
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] 校内授業研究会における教師の職能成長を支援する校長の役割2012

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] 校内授業研究会における教師の専門的力量の形成を支援する校長のリーダーシップ2012

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第22回研究大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] Schoolwide Lesson Study Across Subject Areas: Creating School-based Professional Learning Communities2011

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      The 4th Conference on Lesson Study(招待講演)
    • Place of Presentation
      Indonesia University of Education (Bandung, Indonesia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] Schoolwide Lesson Study Across Subject Areas: Creating School-based Professional Learning Communities2011

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2011
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] The Role of Vision in Creating Learning Community

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      The 1st International Conference for the School as Learning Community
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] 校内授業研究で育まれる教師の専門性とは

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • [Presentation] 「学びの共同体」に関する理論と実践:子どもと教師がともに学び合う学校をめざして

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      2012 International Conference on the Nurturance of Quality Teachers in the New Era
    • Place of Presentation
      台湾国立台中教育大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531052
  • 1.  ASAI SACHIKO (30361596)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  TASHIRO Mieko (40297049)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  黒田 友紀 (60631851)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  丸井 淑美 (00814998)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  金田 裕子 (30367726)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  申 智媛 (40784731)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  望月 一枝 (60431615)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  渡辺 大輔 (00468224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  艮 香織 (10459224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  浅井 春夫 (30231864)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  杉田 真衣 (50532321)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  及川 英二郎 (80334457)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  伊藤 修毅 (80634089)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  堀川 修平 (80912815)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  高橋 哲 (10511884)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  井本 佳宏 (10451501)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  高橋 望 (10646920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  宮澤 孝子 (10836448)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  鄭 修娟 (10882897)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  丸山 和昭 (20582886)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  佐藤 学 (70135424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  秋田 喜代美 (00242107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  荻巣 崇世 (00743775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  草なぎ 佳奈子 (00777873)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  鈴木 悠太 (20725246)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  森田 智幸 (70634236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  TAMAKI kumiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 28.  SHIBATA mariko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi