• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IWANAGA YASUO  岩永 恭雄

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IWANAGA Yasuo  岩永 恭雄

岩永 恭雄  イワナカ゛ ヤスオ

Less
Researcher Number 80015825
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 信州大学, 教育学部, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2023: 信州大学, 教育学部, 名誉教授
2017: 信州大学, 教育学部, その他
1999 – 2011: 信州大学, 教育学部, 教授
1992 – 1996: 信州大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Algebra / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Science education / Science education
Except Principal Investigator
Algebra / Geometry / Algebra / Education on school subjects and activities / Humanities and Social Sciences / 代数学・幾何学
Keywords
Principal Investigator
中学校 / カリキュラム / 証明 / 数学 / 課題探究 / 民主的資質 / 実超曲面 / 施策 / 教科 / 教育施策 … More / 学校教育 / 非認知的能力 / 子ども用【編集ー共有】システム / 主体的・対話的で深い学び / 学習ゲーム / 数学科 / 課題解決 / 評価 / ユニバーサルデザイン / 評価法 / 課題解決型説明 / 教科固有性 / 教師による評価 / 非認知的スキル / 家庭学習 / ゲーミフィケーション / Mathematical Proof / Mathematics / Democratic Basics / Junior high school / 論証 / 民主的な資質 / 説明 / Webサイト / 探究的な学習 / 空間図形 / 3次元動的幾何ソフト / 中学校数学科 / 論証指導 / 中学校数学 / リーマン・ゼータ関数 / 正則断面曲率 / holonomic module / 双対性 / 極小移入分解 / Auslander-Gorenstein環 / リーマンゼータ関数 / n-Gorenstein環 / 凸超曲面 / 正則曲率 … More
Except Principal Investigator
アルティン多元環 / 整環 / ゴレンシュテイン次元 / ネータ多元環 / Association Scheme / Group ring / Noeterian Ring / Lie Algebra / Algebra / Representation / Ring / カリキュラム / 中学校 / リーマンゼータ関数 / 凸超曲面 / 正則曲率 / 実超曲面 / group / frobenius algebra / coxeter matrix / cartan matrix / homology / representatuion theory / quadratic form / algebra / デライブ同値・ステーブル同値 / 群論 / 多元環の表現論 / 非可換代数幾何学 / ホモロジー代数 / 環論 / 群 / フロベニュース多元環 / コクセター行列 / カルタン行列 / ホモロジー / 表現論 / 2次形式 / 多元環 / tiled order / Aritinian ring / Broue conjecture / Hecke algebra / Cohen-Macaulay module / linkage / Gorenstein ring / フロベニウス多元環 / 群多元環 / ベーア環 / アルテイン多元環 / フロべニウス多元環 / クイバー / ヘッケ環 / ガロア被覆 / タイル整環 / アルチン環 / ブルエ予想 / Hecke環 / コーエンマコーレー加群 / リンケージ / ゴレンシュテイン環 / order / dualizing module / Gorenstein dimension / Gorenstein Algebra / Noetherian algebra / 完全加群 / 有限入射次元 / バス予想 / ネータ環 / 双対加群 / ゴレンシュテイン多元環 / association scheme / Noetherian ring / ディジタル教科書 / 数学 / 学習支援システム / フローチャート証明 / 論証 / 中学校数学 / ディジタルコンテンツ / 3次元動的幾何ソフト / 図形教育 / n-Gorenstein / real hypersurfaces / Hypersurfaces / n-Gorenstein環 / δ-transformation / 非可環Gorenstein環 Less
  • Research Projects

    (19 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (45 People)
  •  非認知的能力育成のエビデンスベースな施策を教科の特質に即して立案する方法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岩永 恭雄
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Realization of proactive, interactive, and deep learning through learning games and the [edit-share] system for studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iwanaga Yasuo
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Universal Designing of Explorative Curriculum and EvaluationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iwanaga Yasuo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Development of Learning game of Explorative Proving based on Gamification for HomeschoolingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iwanaga Yasuo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Development and Feasibility of Curriculum for Explorative explanation based on Scientific EvidencesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IWANAGA Yasuo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Developing Websites of Explorative Learning for Space Geometry with Three Dimensional Dynamic Geometry SoftwarePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IWANAGA Yasuo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Development and Assessment of Digital Textbook based on the Curriculum of Constructive Learning of Proofs in Junior High School Mathematics

    • Principal Investigator
      MIYAZAKI Mikio
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  中学校図形教育カリキュラムにおける3次元動的幾何ソフトのコンテンツの開発と効果

    • Principal Investigator
      宮崎 樹夫
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Curriculum Development of Mathematical Proof to Cultivate Democratic Dispositions in Junior High Schcool MathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IWANAGA Yasuo
    • Project Period (FY)
      2004 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Study of algebras relating to quadratic form by using representation theory and homological algebras

    • Principal Investigator
      SATO Masahisa
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Structure theory and rerpresentation theory of noncommutative rings

    • Principal Investigator
      NISHIDA Kenji
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  中学校数学科論証指導による民主的資質の育成に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岩永 恭雄
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Research on clarifying algebraic structure of rings using each representation theory of algebras, group rings and Lie rings.

    • Principal Investigator
      SATO Masahisa
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Yamanashi University
  •  Homological structure and representation of Noetherian algebras

    • Principal Investigator
      NISHIDA Kenji
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  環と加群のホモロジー代数学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岩永 恭雄
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  リーマン空間内の部分多様体の研究

    • Principal Investigator
      伊藤 武広
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Geometry
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  環と加群の構造のホモロジー代数学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岩永 恭雄
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  リーマン空間内の部分多様体の研究

    • Principal Investigator
      伊藤 武広
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Geometry
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  リーマン空間内の部分多様体の研究

    • Principal Investigator
      ITO Takehiro
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      代数学・幾何学
    • Research Institution
      Shinshu University

All 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2006 2005 2002

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 入門線型代数学2005

    • Author(s)
      岩永 恭雄
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      日本評論社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16540019
  • [Book] 環と加群のホモロジー代数的理論2002

    • Author(s)
      佐藤 眞久, 岩永 恭雄
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      日本評論社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14340007
  • [Journal Article] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による評価:巨視的な研究課題に内在する探究可能な諸研究課題群の特定2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 35-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Journal Article] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による評価:巨視的な研究課題に内在する探究可能な諸研究課題群の特定2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 35-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Journal Article] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:巨視的な研究課題の明確化2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 201-204

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Journal Article] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:巨視的な研究課題の明確化2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 201-204

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Journal Article] Development of a learning support system based on the structure of proofs: Current achievements and challenges regarding requirements to be met2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,村松浩幸,藤田太郎,岩永恭雄
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 313-316

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_313

    • NAID

      130008131615

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03057, KAKENHI-PROJECT-20H00098, KAKENHI-PROJECT-18H01021, KAKENHI-PROJECT-18K18637, KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 271-276

    • NAID

      120007113402

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 271-276

    • NAID

      120007113402

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Journal Article] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:横断的な比較分析枠組みと方法の提案2019

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会,年会論文集

      Volume: 43 Pages: 57-60

    • NAID

      130007882893

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Journal Article] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:横断的な比較分析枠組みと方法の提案2019

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会,年会論文集

      Volume: 43 Pages: 57-60

    • NAID

      130007882893

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02068
  • [Journal Article] Designing a web-based learning support system for flow-chart proving in school geometry2017

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., Jones, K., & Iwanaga, Y.
    • Journal Title

      Digital Experiences in Mathematics Education

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 233-256

    • DOI

      10.1007/s40751-017-0034-z

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282039, KAKENHI-PROJECT-16H03057, KAKENHI-PROJECT-15K12375, KAKENHI-PROJECT-16H02068
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:指導法開発の意味2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄,市川大輔
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 3-8

    • NAID

      120007100481

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02068
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:指導法開発の意味2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄,市川大輔
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 3-8

    • NAID

      120007100481

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Journal Article] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 未定

    • NAID

      120007100962

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      岩永恭雄,宮崎樹夫,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 1-6

    • NAID

      120007100514

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243077
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化.2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 7-12

    • NAID

      120007100515

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 39 Pages: 115-118

    • NAID

      130007430714

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 7-12

    • NAID

      120007100515

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243077
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 1-6

    • NAID

      120007100514

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Journal Article] 中学校数学における3次元動的幾何ソフトの利用に関する研究 : 「空間図形のカリキュラム」による認知的な効果2006

    • Author(s)
      茅野公穂, 新井仁, 伊藤武廣, 岩永恭雄, 小口祐一, 宮崎樹夫, 両角達男
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集30(日本科学教育学会第30回年会 : 筑波学院大学(つくば市) 30

      Pages: 391-392

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011031
  • [Journal Article] 算数科指導法の講義内容を検討する2006

    • Author(s)
      岩永恭雄
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属実践センター紀要 7

      Pages: 101-110

    • NAID

      110006390533

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16540019
  • [Journal Article] 中学校数学における3次元動的幾何ソフトの利用に関する研究 : 空間図形のカリキュラム開発における新たな可能性2006

    • Author(s)
      宮崎樹夫, 新井仁, 伊藤武廣, 岩永恭雄, 小口祐一, 茅野公穂, 両角達男
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集30(日本科学教育学会第30回年会 : 筑波学院大学(つくば市) 30

      Pages: 389-390

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011031
  • [Journal Article] 中学校数学における3次元動的幾何ソフトの利用に関する研究 : 「空間図形のカリキュラム」による情意的な効果2006

    • Author(s)
      両角達男, 新井仁, 伊藤武廣, 岩永恭雄, 小口祐一, 茅野公穂, 宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集30(日本科学教育学会第30回年会 : 筑波学院大学(つくば市) 30

      Pages: 387-388

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011031
  • [Journal Article] 「研究成果報告書概要(欧文)」より2005

    • Author(s)
      Yasuo Iwanaga
    • Journal Title

      Linear Algebras(Nihon Hyouronsha)

      Pages: 264-264

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16540019
  • [Journal Article] 中学校数学における3次元動的幾何ソフトの利用に関する研究:教材開発のための枠組みの設定とカリキュラムに応じた利用2005

    • Author(s)
      宮崎樹夫, 新井仁, 伊藤武廣, 岩永恭雄, 小口祐一, 茅野公穂, 両角達男
    • Journal Title

      第29回日本科学教育学会年会論文集

      Pages: 143-144

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011031
  • [Presentation] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による評価:巨視的な研究課題に内在する探究可能な諸研究課題群の特定2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Presentation] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による評価:巨視的な研究課題に内在する探究可能な諸研究課題群の特定2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Presentation] 証明の構造の理解レベルに基づく学習支援システムの開発:満たすべき要件に関する現システムの達成と課題2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,村松浩幸,藤田太郎,岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知的能力に対する教師による子どもの評価2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫, 中川裕之, 吉川厚, 榎本哲士, 岩田耕司, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会 第9回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Presentation] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:巨視的な研究課題の明確化2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:評価を多層化する方法の提案2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:評価を多層化する方法の提案2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01675
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:横断的な比較分析枠組みと方法の提案2019

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02068
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:横断的な比較分析枠組みと方法の提案2019

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18637
  • [Presentation] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:指導法開発の意味2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄,市川大輔
    • Organizer
      日本数学教育学会 第5回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02068
  • [Presentation] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:指導法開発の意味2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄,市川大輔
    • Organizer
      日本数学教育学会 第5回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Presentation] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Organizer
      the 13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      University of Hamburg(Germany)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Presentation] 中学校数学における,証明学習支援システムの刷新:“定理ブロック”の活用による,証明を構想する活動の充実2016

    • Author(s)
      宮崎樹夫,村松浩幸,岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Presentation] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Organizer
      the 13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      University of Hamburg, Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Presentation] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Organizer
      the 13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02068
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243077
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12375
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243077
  • 1.  MIYAZAKI Mikio (10261760)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 29 results
  • 2.  ITO Takehiro (00015827)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  CHINO Kimiho (20400658)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  松岡 楽 (50135117)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KOMATSU Kotaro (40578267)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  牧野 智彦 (10450157)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  永田 潤一郎 (30413909)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  辻山 洋介 (10637440)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OGUCHI Yuichi (70405877)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  SATO Masahisa (30143952)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MIYAMOTO Izumi (60126654)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NISHIDA Kenji (70125392)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NINOMIYA Yasushi (40092887)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  FUJITA H. (60143161)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  佐々 祐之 (30315387)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  中川 裕之 (00450156)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 17.  宮川 健 (30375456)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 18.  岩田 耕司 (90437541)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  青山 和裕 (10400657)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  村松 浩幸 (80378281)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  榎本 哲士 (60758811)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  吉川 厚 (50444120)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 23.  荻上 絋一
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  MIYAZAKI Toshie (50349172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  KON Mayuko (70507186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  ARAI Hitoshi (40641543)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  KATO Ryuhei (10618648)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  KURIHARA Mitsunobu (50027372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  MUKAI Juno (50029675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  HANAKI Akihide (50262647)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  YAMAGATA Kunio (60015849)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  KOSHITANI Shigeo (30125926)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  HIRANO Yasuyuki (90144732)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  WAKAMATSU Takayoshi (00192435)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  田沢 絋一郎 (00020610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  両角 達男 (50324322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 37.  水谷 尚人 (80454643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  山崎 愛一 (10283590)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  林 寛平 (10726376)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  山崎 美穂 (50824132)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  OGIHARA Fumihiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  KITAJIMA Shigeki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  BABA Naoki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  YUMOTO Takeshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  萩上 紘一
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi