• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MITSUGI MAKOTO  三ツ木 真実

… Alternative Names

Mitsugi Makoto  三ツ木 真実

Less
Researcher Number 80782458
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-5256-0235
Affiliation (Current) 2025: 小樽商科大学, 言語センター, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 小樽商科大学, 言語センター, 准教授
2016 – 2017: 北海道文教大学, 外国語学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
動機づけ / 動機づけの形成と変容プロセス / 回顧的な語り / 英語学習経験 / 言語学習の心理学 / 質的研究 / 第二言語習得 / 動機の変容要因 / 学習経験 / 動機づけ変化のプロセス … More / 動機づけ変容 / 個々の学習文脈 / エンゲージメント / 動機づけの変化のプロセス / 個人の学習文脈 / 質的分析 / 動機づけの変化プロセス / 個人の英語学習文脈 / 英語学習者エンゲージメント / 英語学習の動機づけ / 学びの認識 / 前置詞 / 多義語 / 英語語彙教育 / 応用認知言語学 / 英語教育 / 認知言語学 / 多義語指導・学習 / 学習者の認識 / コア・ミーニング … More
Except Principal Investigator
タンデムラーニング / トランスランゲージング / 多層言語環境 / やる気 / グループダイナミックス / グループワーク / ペアワーク / エンゲージメント / 動機づけ / 英語学習 / コードスィッチング / 会話方略 / タンデム・ラーニング / タンデム学習 / 第二言語話者像 / 母語話者評価 / 言語混交会話方略 / 多層言語環境社会 / 遠隔ブレンド学習 / 可能表現 / 文末助詞 / バイリンガル / 教育言語政策 / 互恵的外国語共修 / 香港 / 言語教育政策 / 言語交換 / 対照言語学 / 言語学習動機づけ / バイリンガル教育 / 言語政策 / translangaging / 人材育成 / 多言語社会モデル / 複言語主義 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  英語学習経験の回顧的な語りに基づく動機づけの形成と変容プロセスの解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      三ツ木 真実
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Otaru University of Commerce
  •  The Changes and Transformation Processes of Motivation in English Learning from the Perspective of Individual Learning ContextsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mitsugi Makoto
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Otaru University of Commerce
  •  Elucidating the Mechanism of "Motivation Contagion" in English Learning

    • Principal Investigator
      Hiromori Tomohito
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Meiji University
  •  L2 speakers in multi-layered language environments:Translanguaging conversation strategies

    • Principal Investigator
      KAWAI Yasushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Learners' Perceptions and Learning Process on Vocabulary Learning Applying Cognitive LinguisticsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mitsugi Makoto
    • Project Period (FY)
      2016 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hokkaido Bunkyo University
  •  Constructing Plurilingual Communities in East Asia: Implications from Hong Kong

    • Principal Investigator
      Kawai Yasushi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hokkaido University

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「英語学習者エンゲージメント:やる気と行動をつなぐ新しい動機づけ概念(廣森友人・和田玲 [編著])」 第16章「教室外での英語学習とエンゲージメント」2024

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13100
  • [Journal Article] 多層言語環境における学びと学習者の認識―認識の変容とトランス ランゲージング―2024

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 181-196

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Journal Article] Watch your partner’s behaviors: Motivation contagion in L2 pair work2021

    • Author(s)
      Hiromori, T., Yoshimura, M., Mitsugi, M., & Kirimura, R.
    • Journal Title

      Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 25-47

    • DOI

      10.25256/paal.25.1.2

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01290
  • [Journal Article] Roles of Leadership and L2 Learner Motivation in Group Work Activities2021

    • Author(s)
      Hiromori, T., Yoshimura, M., Kirimura, R., & Mitsugi, M.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 47-67

    • DOI

      10.32234/jacetjournal.65.0_47

    • NAID

      40022523362

    • ISSN
      0285-8673, 2434-5040
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01290
  • [Journal Article] 多層言語環境に生きる英語話者とのコミュニケーション―オンライン英会話を取り入れた授業実践と学習者の評価―2018

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 187-205

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Journal Article] Schema-Based Instruction on Learning English Polysemous Words: Effects of Instruction and Learners' Perceptions2017

    • Author(s)
      Makoto Mitsugi
    • Journal Title

      Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 21 Pages: 21-43

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07146
  • [Journal Article] 遠隔交流を活用した中国語ブレンディッド・ラーニングの実践と混合研究法による評価2015

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実
    • Journal Title

      教育システム情報学会学会誌

      Volume: 32巻2号 Pages: 160-170

    • NAID

      130005064511

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Journal Article] 遠隔交流が創出する学びの経験とその価値-中国語学習における異文化体験の質的分析-2015

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実
    • Journal Title

      e-Learning 教育研究

      Volume: 10 Pages: 1-13

    • NAID

      120005763127

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Journal Article] 利用遠程交流的混合式学習実践与其成果的質性分析-以日本高中中文課為例-2015

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実
    • Journal Title

      中文教学現代化学報

      Volume: 8 Pages: 107-117

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] グループワーク×英語授業-やる気が伝染する学習活動のデザイン-2023

    • Author(s)
      廣森友人・桐村亮・吉村征洋・三ツ木真実・田中美津子
    • Organizer
      2023年度多層言語環境研究シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01290
  • [Presentation] 多層言語環境における学びと学習者の認識:トラ ンスランゲージングと認識の変容に着目して2023

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム 「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] 授業外の自律的な英語学習を促進する要因は何か ―言語交換アプリを使用する英語学習者の事例研究―2022

    • Author(s)
      松浦凪咲・三ツ木真実
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)北海道支部・日本コミュニケーション学会(JCA)北海道支部・北海道英語教育学会(HELES)2021年度 合同研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13100
  • [Presentation] The role of personal learning context in L2 motivation: Focusing on the emergence of new values and beliefs2022

    • Author(s)
      Makoto Mitsugi
    • Organizer
      Multi layered language environment studies international symposium (Online)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13100
  • [Presentation] The role of personal learning context in L2 motivation: Focusing on the emergence of new values and beliefs2022

    • Author(s)
      MITSUGI Makoto
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] How does an “assigned leader” affect group dynamics in the Japanese EFL classroom?2021

    • Author(s)
      Masahiro Yoshimura・Tomohito Hiromori・Ryo Kirimura・Makoto Mitsugi
    • Organizer
      The 19th AsiaTEFL International Conference 2021
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01290
  • [Presentation] タンデムラーニングにおけるトランスランゲージ ングを考える2021

    • Author(s)
      杉江聡子(札幌国際大学)・三ツ木真実(小樽商科大学)
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「多様性と言語」(オンライン開催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] English Learning Motivation in Personal Contexts: A Case Study of an English Learner Using a Language Exchange App2021

    • Author(s)
      Makoto Mitsugi
    • Organizer
      ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) Hokkaido Chapter, Open Online Presentation Series
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13100
  • [Presentation] グループタスクにおけるリーダーシップと動機づけ2021

    • Author(s)
      三ツ木真実・廣森友人・吉村征洋・桐村亮
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第46回長野研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01290
  • [Presentation] How group work is affected by fixing or changing members during a ten-week EFL reading activity2021

    • Author(s)
      Ryo Kirimura・Tomohito Hiromori・Makoto Mitsugi・Masahiro Yoshimura
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01290
  • [Presentation] English Learning in a Multilayered Linguistic Environment and Development of the L2 Motivational Self-System2019

    • Author(s)
      MITSUGI Makoto
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] Diverse landscapes of language teaching in Asia: What language teachers can learn from each other2017

    • Author(s)
      Kawai Yasushi., Kobayashi Yoshiko., Sano Aiko., & Mitsugi Makoto.
    • Organizer
      The 34th International Conference on English Teaching and Learning.(2017 年5月20 日, 国立高雄第一科技大学)(台湾, 高雄)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチに基づく語彙学習と学習者の反応2017

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE) 第43回 島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07146
  • [Presentation] 学習者から見た認知言語学的アプローチによる語彙学習2017

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Organizer
      JACET 北海道支部 第1回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07146
  • [Presentation] Diverse Landscapes of Language Teaching in Asia: What Language Teachers Can Learn from Each Other2017

    • Author(s)
      KAWAI Yasushi, KOBAYASHI Yoshiko, SANO Aiko, & MITSUGI Makoto
    • Organizer
      The 34th International Conference of English Teaching and Learning (第34回中華民国国英語文教学研究国際検討会)
    • Place of Presentation
      国立高雄第一科技大学
    • Year and Date
      2017-05-19
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] Learning Experiences and their Values Created by Distance Learning―A Qualitative Analysis of Chinese Language Learning through Cross Cultural Exchange―2016

    • Author(s)
      SUGIE Satoko, & MITSUGI Makoto
    • Organizer
      The 9th International Conference and Workshops on Technology and Chinese Language Teaching (TCLT9, 国際漢語教育電脳学検討会)
    • Place of Presentation
      Macau University, Macau
    • Year and Date
      2016-05-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] 香港と日本の大学生によるオンライン言語交換学習2016

    • Author(s)
      河合靖, 河合剛, 山田智久・ 三ツ木真実
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] 遠隔交流が創る異文化体験とその価値―質的分析によるアプローチ―2016

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実, 田邉鉄
    • Organizer
      第14回e-Learning教育学会大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] Hong Kong and Hokkaido online language exchange program2016

    • Author(s)
      KAWAI, Yasushi and MITSUGI Makoto
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • 1.  Kawai Yasushi (60271699)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  佐野 愛子 (20738356)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  小林 由子 (30250517)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  飯田 真紀 (50401427)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  横山 吉樹 (70254711)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  山田 智久 (90549148)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  杉江 聡子 (90795048)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 8.  Hiromori Tomohito (30448378)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  河合 剛 (70312981)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  大友 瑠璃子 (10815939)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  酒井 優子 (40780218)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  桐村 亮 (40584090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 13.  田中 美津子 (70732840)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  吉村 征洋 (90524471)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 15.  IMAIZIMI Satoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  YOROZU Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi