• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Higuchi Tomiko  樋口 とみ子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HIGUCHI Tomiko  樋口 とみ子

HIGUCHI Totmiko  樋口 とみ子

Less
Researcher Number 80402981
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 京都教育大学, 教育創生リージョナルセンター機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 京都教育大学, 教育創生リージョナルセンター機構, 教授
2019: 京都教育大学, 教育創生リージョナルセンター機構, 准教授
2010 – 2018: 京都教育大学, 教育学部, 准教授
2008: 京都教大, 教育学部, 講師
2006 – 2008: 京都教育大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09010:Education-related / Science education / Education on school subjects and activities / Educaion / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
リテラシー / 教育学 / 学力論 / 学力 / 作文教育 / 公共性 / 読み書き計算 / 公教育
Except Principal Investigator
省察 / マルチプル・インテリジェンス … More / 深い学び / 探究学習 / リテラシー / 学びの場づくり / 教員研修 / 資質・能力 / 自由で協働的な探究学習 / メタ認知 / 経験学習 / 前仮説段階 / ルーブリック / 新しい能力 / 自由で協働的 / コア・リフレクション / ALACTモデル / ファシリテーション力 / コーチング力 / オランダの教育 / 省察力 / 探究OS / 教師教育 / 個と集団 / デボノの帽子 / コーチング / 理論-実践-評価 / ディープ・アクティブラーニング / 評価モデル / 自由試行 / 省察モデル / 紙コップの不思議を探る / 対象世界 / 深い学び」 / 評価ツール / 探究学習の場づくり / 探究学習の真正性 / 質的研究 / コンピテンシーベース / 教員アイデンティティ / アイデンティティ / 反抗期 / 思春期心性 / 思春期 / 義務教育学校 / 小中一貫教育 / 教職アイデンティティ / 教科担任制 / メンターリング / 自己理論化 / マルチプルインテリジェンス / 探究活動 / 探究プロセス / 理論と実践の往還 / 経験からの学び / アクティブ・ラーニング / ホリスティック / messing about / 探究―支援プロセス / 国際情報交換(オーストラリア,連合王国) / 国際情報交換(オーアウトラリア:連合王国) / 技能 / スキル / シティズンシップ教育 / 環境教育 / 社会科教育 / DeSeCo / スタンダード / コンピテンシー / OSCE-R / 真正の評価 / パフォーマンス評価 / PISA / ポスト近代社会 / 教育方法 / メディア / カリキュラム / メディア・リテラシー / 確かな学力 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (48 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  「深い学び」を実現する探究学習のための教員の資質・能力に関する研究

    • Principal Investigator
      村上 忠幸
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A study on the effective introduction of subject homeroom teacher system from elementary school in consistent education of elementary school and junior high school

    • Principal Investigator
      HATSUDA Yukitaka
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Research on the construction and practice of "theory-practice-evaluation model" to realize "deep learning"

    • Principal Investigator
      MURAKAMI Tadayuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  theory designed to cultivate new abilities - study on construction of practical model

    • Principal Investigator
      Murakami Tadayuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Innovation of Environmental Citizenship Education in Social Studies from the Viewpoint of "Skill"

    • Principal Investigator
      MIZUYAMA Mitsuharu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A Study on literacy education about functional and critical facetsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIGUCHI Tomiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Studies of the concept of "new abilities" and their assessment in the post modern society

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Kayo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Curriculum Development, Educational Practices and Evaluation of Media Literacy Education developing positive scholastic ability

    • Principal Investigator
      ASAI Kazuyuki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  公教育におけるリテラシーの育成に関する総合的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      樋口 とみ子
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University of Education

All 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「生活科・総合的学習の教育方法学的意義」「評価はどうあるべきか」『生活科・総合的学習の理論と実践』2013

    • Author(s)
      樋口とみ子(京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編)
    • Publisher
      東京教学社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Book] 京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編『生活科・総合的学習の理論と実践』「生活科・総合的学習の教育方法学的意義」「評価はどうあるべきか」2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      東京教学社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Book] 生活科・総合的学習の教育方法学的意義 評価はどうあるべきか 京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編『生活科・総合的学習の理論と実践』2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      東京教学社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Book] パフォーマンス評価(アメリカ合衆国の場合)2011

    • Author(s)
      樋口とみ子(田中耕治編著)
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      ぎょうせい(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Book] アメリカにおけるパフォーマンス評価 田中耕治編著『パフォーマンス評価』2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Book] <新しい能力>は教育を変えるか-学力・リテラシー・コンピテンシー-2010

    • Author(s)
      松下佳代(編著)、樋口太郎、樋口とみ子、杉原真晃、石井英真、伊藤実歩子、本所恵、ペンティ・ハッカライネン
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Book] リテラシー概念の展開:機能的リテラシーと批判的リテラシー 松下佳代編著『〈新しい能力〉は教育を変えるか?』2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Book] 新しい能力は教育を変えるか学力・リテラシー・コンピテンシー2010

    • Author(s)
      松下佳代、樋口太郎、樋口とみ子、杉原真晃、石井英真、伊藤実歩子、本所恵
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      ペンティ・ハッカライネン、ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Book] <新しい能力>は教育を変えるか?(第2章 リテラシー概念の展開)2010

    • Author(s)
      樋口とみ子(松下佳代編著)
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Book] 「生きる力と学力」田中耕治・井ノ口淳三編『学力を育てる教育学』2008

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Publisher
      八千代出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500707
  • [Book] よくわかるカリキュラム(共著)2007

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      ミネルヴァ書房(予定)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730498
  • [Book] 続・時代を拓いた教師たち(仮)田宮輝夫と作文教育2007

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      日本標準(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730498
  • [Book] 学力を育てる教育学(仮)生きる力と学力-リテラシー概念を媒介にして2007

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      八千代出版(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730498
  • [Journal Article] ユネスコにおけるリテラシー調査LAMPの開発:OECDの国際比較調査との関係に着目して2015

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 126 Pages: 57-72

    • NAID

      120006397466

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Journal Article] 子どもの思考の可視化のための共有ボードの活用―授業実践におけるホワイトボードをはじめとする共有機器の有効性ー2014

    • Author(s)
      井上美鈴,平島和雄,平岡信之,若松俊介,樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 第14号 Pages: 109-118

    • NAID

      120006397439

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Journal Article] 京都教育大学における教員養成カリキュラムの歴史 -師範学校の時代-2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学平成24年度 教育改革・改善プロジェクト経費研究成果報告書

      Volume: 平成24年度 Pages: 44-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Journal Article] 「状況に根ざしたリテラシーズ」論における「ローカル」概念―D.バートンのエコロジカル・アプローチに焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第123号 Pages: 1-17

    • NAID

      120006397284

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Journal Article] 状況に根ざしたリテラシーズ』論における『ローカル』概念ーD.バートンのエコロジカル・アプローチに焦点をあててー2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 123 Pages: 47-62

    • NAID

      120006397284

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Journal Article] 「状況に根ざしたリテラシーズ」論における「ローカル」概念2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 123 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] 『状況に根ざしたリテラシーズ』論における『ローカル』概念:D.バートンのエコロジカル・アプローチに焦点をあてて2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第123号 Pages: 1-17

    • NAID

      120006397284

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] リテラシー教育における機能的側面と批判的側面に関する総合的研究2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      科学研究費補助金最終報告書

      Pages: 1-105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] 書評『パフォーマンス評価入門2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第58巻第6号 Pages: 52-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] 書評『パフォーマンス評価入門』2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: (印刷中) Pages: 1-1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] ユネスコにおけるリテラシー概念の展開-リフレクト・アプローチに着目して-2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      日本カリキュラム学会『カリキュラム研究』

      Volume: 21(印刷中) Pages: 14-14

    • NAID

      110009845327

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] ユネスコにおけるリテラシー概念の展開:リフレクト・アプローチに着目して2012

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      日本カリキュラム学会『カリキュラム研究』

      Volume: 第21号 Pages: 43-55

    • NAID

      110009845327

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] W.S.グレイのリテラシー論における機能について-「熟達した読み」の指標化に焦点をあてて-2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 119 Pages: 33-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Journal Article] W. S.グレイのリテラシー論における機能について「熟達した読み」の指標化に焦点をあてて2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 119巻 Pages: 33-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Journal Article] W.S.グレイのリテラシー論における機能について2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: (印刷中) Pages: 17-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] W.S.グレイのリテラシー論における機能について:『成熟した読み』の指標化に焦点をあてて2011

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第119号 Pages: 33-48

    • NAID

      120006397095

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article] 書評『リテラシーの地平』2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      日本教育学会紀要『教育学研究』

      Pages: 311-312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      田宮輝夫と作文教育-自己と現実を確かにとらえ、学びあう-(『時代を拓いた教師たちII―実践から教育を問い直す―』(田中耕治編))(日本標準)

      Pages: 77-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      樋口太郎
    • Journal Title

      伊藤功一と校内研修―自分自身の授業の創造をめざす教師たちとの歩み― (『時代を拓いた教師たちII―実践から教育を問い直す―』(田中耕治編))(日本標準)

      Pages: 189-200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Journal Article] リーディング・リカバリー・プログラムにおける言語スキルの位置-入門期の読み書きの指導に着目して-2007

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要 111(予定)

      Pages: 16-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730498
  • [Journal Article] 現代アメリカ合衆国におけるリテラシー論議の再審2006

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科博士論文

      Pages: 221-221

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730498
  • [Presentation] 最近の能力論の展開から見えるもの2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      京都教育大学フォーラム
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2013-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Presentation] 福祉国家論における教育の位置-G.エスピン=アンデルセンの所論に焦点をあてて-2011

    • Author(s)
      樋口太郎
    • Organizer
      教育目標・評価学会第22回大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2011-11-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Presentation] 福祉国家論における教育の位置G.エスピン=アンデルセンの所論に焦点をあてて2011

    • Author(s)
      樋口太郎
    • Organizer
      教育目標・評価学会第22回大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県)
    • Year and Date
      2011-11-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Presentation] リテラシー概念の展開機能的リテラシーと批判的リテラシー2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Presentation] リテラシー概念の展開-機能的リテラシーと批判的リテラシー-2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Presentation] 能力を語ること-その歴史的・現代的形態-2010

    • Author(s)
      樋口太郎
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Presentation] リテラシー概念の展開-機能的リテラシーと批判的リテラシー-2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Presentation] 探究学習のパフォーマンス評価2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Presentation] 探究学習のパフォーマンス評価2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Presentation] 能力を語ることその歴史的・現代的形態2010

    • Author(s)
      樋口太郎
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330179
  • [Presentation] リテラシー概念の展開:機能的リテラシーと批判的リテラシー2010

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本教育学会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730617
  • [Presentation] 学習評価をめぐる新しい動向―『真正の評価』論にもとづくパフォーマンス評価―

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      英語授業研究学会
    • Place of Presentation
      大阪商業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Presentation] リテラシーをとらえる新たな枠組みーOECDのPIAAC

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      教育目標・ 評価学会
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • [Presentation] 新しい時代に求められる能力とは-『ポスト近代』社会と学校教育-

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本化学会関西支部
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531118
  • 1.  Murakami Tadayuki (20314297)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  ASAI Kazuyuki (30324718)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  OKAMOTO Masashi (70149558)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KIHARA Toshiyuki (40231287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MATSUSHITA Kayo (30222300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  ISHII Terumasa (10452327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  ITO Mihoko (30411846)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  ENDO Takahiro (70511541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SUGIHARA Masaaki (30379028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  HIGUCHI Taro (30413397)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 11.  MATSUSHITA Ryohei (50209540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  MIZUYAMA Mitsuharu (80303923)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  YOSHIMURA Kotaro (00270265)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  OGIHARA Akira (70378280)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  HASHIMOTO Yoshio (50709540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  HIROKI MASANORI (30115977)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  HATSUDA Yukitaka (80791350)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  高柳 眞人 (50346699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  HONJO Megumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi