• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KIMMA Kuniharu  金馬 国晴

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

金馬 国晴  キンマ クニハル

Less
Researcher Number 90367277
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
2013 – 2016: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授
2012: 横浜国立大学, 教育人間学部, 准教授
2009 – 2011: Yokohama National University, 教育人間科学部, 准教授
2007: Yokohama National University, 教育人間科学部, 准教授
2005 – 2006: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Education on school subjects and activities / Educaion
Keywords
Principal Investigator
カリキュラム / コア・カリキュラム / 活用 / 新教育 / システム論 / システム思考 / 単元習作 / ワークショップ / 実践 / インタビュー … More / 学力 / 僻地教育 / 個別化・個性化教育 / 令和の日本型学校教育 / 協働的な学び / 個別最適な学び / GIGAスクール構想 / 自学自習 / 合科 / 教育DX / 生命知 / 活動理論 / 現代思想 / 生命科学 / 生の哲学 / 生涯学習 / 遊び / 共学自習 / 自学共習 / 未来志向 / テスト収斂システム / 現象学 / パフォーマンス心理学 / カリキュラム・マネジメント / 形式化 / コミュニケーション / キューバ / 研修 / Miro / ブレークアウト / オンライン / jamボード / miro / ホワイトボード / ブレイクアウト / zoom / 市民 / 単元案 / 抵抗線 / 生活世界 / システム / リソース / イベント / 見える化 / 企画 / ファシリテーション / デザイン / 習作 / 単元 / フィールドワーク / リソースセンター / つくる / カリキュラム構成 / カリキュラム経験 / カリキュラム実践 / カリキュラム計画 / カリキュラム基準 / 三層四領域論 / 経験 / 計画 / 基準 / 三層四領域 / 探究 / 習得 / 能力表・要素表 / 経験主義 / 社会科 / 総合的な学習の時間 / 戦後新教育 / 戦後初期 / 連続 / 問題解決学習 / 要素表 / 能力表 / 生活活動 / 生活教育 / プラン … More
Except Principal Investigator
教育課程 / 学校統廃合 / 学校間移行 / 発達心理学 / 小中一貫教育 / 学校制度 / 小中一貫校 / 学校体系 / 教育行政学 / 教育課程論 / 教育制度 / 自己有用感 / 教師教育 / 学校体系論 / 自己有能感 / 子どもの精神的健康 / 公共施設等総合管理計画 / 小中一貫カリキュラム / 公共施設再編 / 義務教育学校 / 教職課程 / 大学教育 / 教員養成 / 心理学 / 地方創生 / リーダーシップ / 学校制度複線化 / 児童生徒の精神的健康度 / カリキュラム / 義務教育 / 比較教育学 / コンピテンス / 精神的健康 / 公共施設の再編 / 教育制度論 / 教育実践研究 / 復興支援 / 実践的指導力 / 実践指導力 / 中山間地振興 / 被災地復興 / パネルシアター / 教材開発 / 幼小連携 / 中1ギャップ / 9・10歳の壁 / カリキュラム研究 / アンケート調査 / 比較教育 / 生活指導論 / 青年心理学 / 生活指導 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (71 results)
  • Co-Researchers

    (36 People)
  •  Theoretical and empirical research on the restructuring of teacher education in universities

    • Principal Investigator
      KAGE Masaharu
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Keio University
  •  「自学共習」論の構築とカリキュラム開発-新教育研究と実践分析を手がかりにPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      金馬 国晴
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  A Study of Unified elementary and secondary Schools ,about the influence over students, parents, teachers

    • Principal Investigator
      梅原 利夫
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Wako University
  •  The total studies of the elementary and secondaly schools

    • Principal Investigator
      Umehara Toshio
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Wako University
  •  Future Society-Oriented Unit Study Workshop and Theory :Research-based on Systems and LifeworldPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIMMA Kuniharu
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  The total study of the unified elementary middle school system

    • Principal Investigator
      Umehara Toshio
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Wako University
  •  Development of materials/programs for teacher education to contribute to relief of the East Japan and reconstruction of its mountainous area

    • Principal Investigator
      TAMURA Masahiro
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Japan College of Social Work
  •  Theory Constructions and Planning Practices of the Curriculum(Unit)-Construction WorkshopsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kimma Kuniharu
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Total study about the unified elementary middle school education

    • Principal Investigator
      UMEHARA Toshio
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Wako University
  •  Study on continuous relations of Acquisition, Utilization and Inquiry : Core-curriculum and the curriculum theory of 3 layers and 4 domainsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIMMA Kuniharu
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  戦後初期のコア・カリキュラム問題-全体構造論としての可能性と問題点を中心にPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      金馬 国晴
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Yokohama National University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] DX時代の人づくりと学び2022

    • Author(s)
      降旗信一,金馬国晴,加納寛子,佐々木豊志
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      人言洞
    • ISBN
      9784910917016
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集 第14・15・16・17巻 諸団体編,補遺(復刻編集版)2022

    • Author(s)
      金馬国晴,安井一郎,溝邊和成
    • Total Pages
      2400
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784910672106
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集 第10・11・12・13巻 中学校編・附属校編補遺2021

    • Author(s)
      金馬国晴,安井一郎,溝邊和成
    • Total Pages
      2200
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823916
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集 第10・11・12・13巻 中学校編・附属校編補遺2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Total Pages
      2200
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823916
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Book] 学びを創る・学びを支える-新しい教育の理論と方法2020

    • Author(s)
      広石英記、馬上美知、金馬国晴、杉能道明、栗田正行、伊藤貴昭、今野貴之、遠藤貴広、浅野信彦、酒井達哉、林寛平
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592124
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Book] カリキュラム・マネジメントと教育課程2019

    • Author(s)
      金馬国晴編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028397
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集<西日本編> 第4・5・6巻2019

    • Author(s)
      金馬 国晴、安井 一郎
    • Total Pages
      1900
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823602
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集 東日本編 第1・2・3巻2018

    • Author(s)
      金馬国晴、安井一郎
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823381
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 政治主体としての発達プロセス-M-GTAによる首都圏近郊の学生インタビューの分析2024

    • Author(s)
      新原将義,金馬国晴
    • Journal Title

      日本質的心理学会『質的心理学研究』

      Volume: 23 Pages: 78-97

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 風穴をあける越境の遊びへ-楽しさ、思い出、企み2023

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育科学研究会『教育』

      Volume: 929 Pages: 86-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 新教育と研究・運動-大正、戦後初期、そして現在(特集 中野光先生を悼む)2023

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本生活教育連盟『生活教育』

      Volume: 875 Pages: 37-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 教師の生涯学習における遊びの意義-学習権宣言と子どもの権利条約を手がかりに-2023

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本教師教育学会『日本教師教育学会年報』

      Volume: 32 Pages: 110-122

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 書評『新型コロナウイルスが人間社会へ残した禍根』2022

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      情報教育ジャーナル

      Volume: 4 ( 1 ) Pages: 31-31

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 合科・横断的なカリキュラムの要件と危険性2022

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 871 Pages: 60-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 子ども達の尋ね合いがコアになる生活科2022

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 866 Pages: 60-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] enjoy!生活教育 総合学習編/小学校3年生 感染症と一斉休校2022

    • Author(s)
      金馬国晴,村越含博
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 868 Pages: 38-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 通信端末による授業の場面展開-”自学共習”を中心に-2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育

      Volume: 910 Pages: 21-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 通信端末による授業の場面展開-”自学共習”を中心に-2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育

      Volume: 910 Pages: 21-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 学級の生活面と学習面-日本型への学校改革を解剖する2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      季刊 人間と教育

      Volume: 111 Pages: 52-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 学級の生活面と学習面-日本型への学校改革を解剖する2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 111 Pages: 52-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 広い学力、「生きる力」を測定・調査する?-システムのためでなく個々の子どもの生活から2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 861 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 広い学力、「生きる力」を測定・調査する?-システムのためでなく個々の子どもの生活から2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 861 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Journal Article] 誌面批評 コロナ禍のもと、自学共習を教材文化論から思い描く2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育科学研究会『教育』かもがわ出版

      Volume: 897 Pages: 108-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 梅根悟 生き方も理論もまさに総合的な教育史学者ー総合的・横断的、カリ・マネの源流2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『新教育ライブラリPremier』ぎょうせい

      Volume: 2 Pages: 74-77

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 総合をめざす低学年のごっこと模倣ー生活科から連続的に社会科へ2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本生活教育連盟『生活教育』生活ジャーナル社

      Volume: 855 Pages: 60-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 何のために学び、教えるかー哲学、問い、コア・カリキュラム2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      お茶の水女子大附属小学校、NPO法人お茶の水児童教育研究会『児童教育』

      Volume: 31 Pages: 33-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 岸本先生の実践記録とゼミ合宿から-学生たちの感想分析2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 846 Pages: 32-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 「幸せになれる余地」を空ける-〈経済-教育〉関係を市場から読み解く2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育

      Volume: 881 Pages: 83-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 戦後初期の単元はいかに構成されたのか-単元習作というワークショップ-2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences

      Volume: 2 Pages: 11-27

    • DOI

      10.18880/00012287

    • NAID

      120006586102

    • ISSN
      24339474
    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/9618

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] 未来社会をイメージする多彩な会2017

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 827 Pages: 10-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Journal Article] キューバ-子どもの学校、生活とそれらを支えるもの2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 第811号

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 教科・活動・能力のトリレンマ―能力表・要素表と北条小学校を中心に―2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本教育方法学会紀要『教育方法学研究』

      Volume: 41 Pages: 61-72

    • NAID

      130007054503

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 「単元習作ワークショップ」の提案2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活科教育研究会『生活科の探究』

      Volume: 109 Pages: 1-1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 非対称なものの間の場としての境界-コア・カリキュラムを手がかりに2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本質的心理学会『質的心理学フォーラム』

      Volume: 8 Pages: 89-92

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 問題解決学習「西陣織」・「水害と市政」の再評価-コア・カリキュラムおよび全面主義道徳との関連から2016

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『横浜国立大学教育人間科学部紀要Ⅰ教育科学』

      Volume: 第18集

    • NAID

      120005756124

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 多彩な音楽劇・授業・行事を「平和」で串刺しに2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 801号 Pages: 74-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] ふりかえりに活かす実践記録とそのコア2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 795 Pages: 74-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 生活科・総合学習を点から線、面へ-その視点や発想2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 798 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 実践事例報告 開発教育教材の展開と深化~『コビール君ちの家族マップ』の開発を通して2014

    • Author(s)
      東宏乃・金馬国晴
    • Journal Title

      『開発教育』

      Volume: 61 Pages: 136-143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 授業案をその場で共同でデザインする-単元習作ワークショップ2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 794 Pages: 8-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] ひとまとまりの協同活動としての総合学習-3.11後のシステム社会と生活世界2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 783 Pages: 30-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 子ども(たち)の発達と教師の発達-ヴィゴツキーを足場として2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 782 Pages: 74-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 「テスト収斂システム」が教育を壊す2014

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 825 Pages: 5-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Journal Article] 「体験と言葉」の生活科とは-9歳の壁の前に2012

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活科の探究

      Volume: No.9 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] ファシリテーターとしてのリーダー教師たち2012

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      現代教育科学

      Volume: 1月号 Pages: 90-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 「ゆとり」教育の見直しは量より質を2011

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      エコノミスト

      Volume: 89巻28号 Pages: 80-81

    • NAID

      40018824572

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] カリキュラムを連続した-過程として描く-あるコア・カリキュラムをめぐる複数の元教師インタビューを手がかりに2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I(教育科学) 12号

      Pages: 27-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 習得・活用・探究をつなぐカリキュラムデザインを-コア・カリキュラム研究で問い直す総合的な学習のあり方2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      悠+

      Volume: 5月号 Pages: 48-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] "創る"活動で理論と実践をつなぐコア科目のデザイン2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育デザイン研究 教育デザインセンター 創刊号

      Pages: 32-33

    • NAID

      120003181413

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] カリキュラムを連続した-過程として描く-あるコア・カリキュラムをめぐる複数の元教師インタビューを手がかりに2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I(教育科学)

      Volume: 12号 Pages: 27-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 教師にとっての習得・活用・探求-若い卒業生のグループ・インタビューから2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 745号 Pages: 56-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 創る活動で理論と実践をつなぐコア科目のデザイン,教育デザイン研究2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 創刊号 Pages: 32-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 「パターン」をうまく「活用」する-模倣や流行に抗して2009

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      現代教育科学社会科教育 明治図書出版 606号

      Pages: 94-95

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 「パターン」をうまく「活用」する-模倣や流行に抗して2009

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      現代教育科学社会科教育

      Volume: 606号 Pages: 94-95

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Journal Article] 戦後初期コア・カリキュラムの「形態」としての問題と可能性 -「明石プラン」の改訂過程を手がかりに-2007

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本教育方法学会紀要『教育方法学研究』 32

      Pages: 37-48

    • NAID

      110007723032

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730450
  • [Journal Article] 戦後初期コア・カリキュラムの「構成」問題 -元教師インタビューを手がかりに2007

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『横浜国立大学教育人間科学部紀要I(教育科学)』 9

      Pages: 67-83

    • NAID

      110006457312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730450
  • [Journal Article] 戦後初期コア・カリキュラムの「構成」問題-元教師インタビユーを手がかりに2007

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I(教育科学) No.9

      Pages: 67-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730450
  • [Journal Article] 教科関係からみた「総合」的な学習史2007

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』 1084

      Pages: 12-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730450
  • [Journal Article] 活動に即して教科を学び<活用>するコア・カリキュラム -総合的な学習の時間への示唆-2006

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      初等教育資料 No.812

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730450
  • [Presentation] 戦後初期コア・カリキュラムの「形式化」「固定化」問題をめぐる矛盾の構造-活動理論による分析-2023

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      活動理論学会、第9回秋田大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Presentation] コア・カリキュラムを志向する境界的な学校例 ―戦後初期の動向と冊子類をもとに―2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02260
  • [Presentation] コア・カリキュラムを志向する境界的な学校例 ―戦後初期の動向と冊子類をもとに―2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Presentation] 戦後初期教師のコア・カリキュラム経験における理想と現実2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会 東海学園大学大会 自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Presentation] 教育課程全体における総合(的な)学習(の時間)の位置づけから「見方・考え方」を考える2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会第22回研究集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Presentation] 学部生が理想の授業・学級・学校を描く講義-教職課程でできるカリキュラム・マネジメント2017

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04533
  • [Presentation] キューバの学校と教師教育~2016年現地調査から~2016

    • Author(s)
      金馬国晴、越川求
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Presentation] 4相の連続関係としてのカリキュラム概念-コア・カリキュラムと三層論をめぐる元教師インタビューを手がかりに2015

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • [Presentation] 小中一貫教育の総合的研究2014

    • Author(s)
      高坂康雅、都筑学、梅原利夫、金馬正晴
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330224
  • [Presentation] 習得・活用・探究の連続関係をコア・カリキュラムで読み解く2011

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田)
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730616
  • [Presentation] 戦後初期における諸「プラン」の形態上の傾向と分析課題-コア・カリキュラムを中心に-2007

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2007-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730450
  • [Presentation] 元教師インタビューによる戦後初期コア・カリキュラムの再把握

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本オーラルヒストリー学会
    • Place of Presentation
      立教大学新座キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870241
  • 1.  UMEHARA Toshio (10130858)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  YAMAMOTO Yumi (00442062)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SANUKI Hiroshi (60162517)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KOUSAKA Yasumasa (00555253)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  米津 千紘 (10803520)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  金子 泰之 (00710641)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  大日方 真史 (00712613)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  岡田 有司 (10584071)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  御代田 桜子 (60868199)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  OKADA Yuji (80282416)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  TSUZUKI Manabu (90149477)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  額賀 美紗子 (60586361)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NUKAGA Misako (60586031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KINMA Kuniharu (90363277)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TAMURA Masahiro (90271725)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  WATANABE Etsuko (80649442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TANABE Motoko (10460255)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  NAKATSUMA Masahiko (50523370)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  KATOH Soichi (90293852)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  FUJIWARA Kie (10323130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  TSUJI Naoto (70523679)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  KAGE Masaharu (80245620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  山崎 雄介 (00252411)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  伏木 久始 (00362088)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  濱田 博文 (20212152)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  牛渡 淳 (30151856)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  和井田 節子 (30510804)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  岩田 康之 (40334461)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  福島 裕敏 (40400121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  仲田 康一 (40634960)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  川村 光 (50452230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  日暮 トモ子 (70564904)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  塩津 英樹 (70620665)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  樋口 直宏 (90287920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  山崎 奈々絵 (90598103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi