• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamada Kunimasa  山田 邦雅

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

山田 邦雅  ヤマダ クニマサ

YAMADA Kunimasa  山田 邦雅

Less
Researcher Number 30399802
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 北海道大学, 総合イノベーション創発機構, 准教授
2025: 北海道大学, 【使用しない】人材育成本部, 准教授
2025: 北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2019: 北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授
2012 – 2013: 北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授
2010 – 2011: 北海道大学, 高等教育推進機構, 特任准教授
2009: Hokkaido University, 高等教育機能開発総合センター, 特任准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology
Except Principal Investigator
Education / Educational technology / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
デジタルペン / クリッカー / 添削 / 電子ペン
Except Principal Investigator
カレッジ・インパクト理論 / 教学評価 / STEM教育 / IR / 教授法開発 / カリキュラム … More / 他者 / 授業外学習 / 主体性 / 予習 / 学習成果 / 授業 / 効果検証 / アクティブラーニング / 大学教育 / 大学院生の能力向上 / プロフェッショナル・ディベロップメント / FD / 教育研修 / 外国語教育 / 大学院生の教育研究能力向上 / ライティング指導 / ティーチング指導 / Preparing Future Faculty / TA研修 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  The validation of the college impact theory by the IR and construction of the STEM evaluation model

    • Principal Investigator
      Hosokawa Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Empirical Testing and theorizing processes and structure of AL-based classes for educational effect

    • Principal Investigator
      Mizokami Shinichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kyoto University
  •  Development of pen clicker system for hand writingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA KUNIMASA
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Research and development of Teaching Assistant training system and Preparing Future Faculty programs in university foreign language education

    • Principal Investigator
      ANDO Atsushi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  フリーソフトとしてのクリッカーシステムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山田 邦雅
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Hokkaido University

All 2020 2019 2018 2017 2016 2012 2011 2010 2009

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 北海道大学英語による授業サポートマニュアル(初版)2012

    • Author(s)
      細川敏幸,西森敏之,山岸みどり,山田邦雅編
    • Total Pages
      76
    • Publisher
      北海道大学高等教育推進機構
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320098
  • [Journal Article] 日本における《カレッジ・インパクト理論》の有効性の検証-日本の一大学のIRデータを使って-2020

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習-

      Volume: 27 Pages: 45-54

    • NAID

      120006866537

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Journal Article] Trend of questionnaire survey about learning situation in U.S.A. and Korea2019

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 59-65

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.26.59

    • NAID

      120006603766

    • ISSN
      1341-9374
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021966509

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] Simulation of grouping and evaluating students and universities by IR data2019

    • Author(s)
      山田邦雅,宮本淳,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 67-76

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.26.67

    • NAID

      120006603767

    • ISSN
      1341-9374
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Journal Article] Survey of higher educational institutional research activities in institutions in the United States2019

    • Author(s)
      宮本淳,山田邦雅,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 77-81

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.26.77

    • NAID

      120006603768

    • ISSN
      1341-9374
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Journal Article] アクティブラーニングの効果に寄与する要因の質的検討―アクティブラーニング型授業を展開する教員へのインタビュー調査から―〈2017年度課題研究集会 シンポジウム1「アクティブラーニングの効果検証」〉2018

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1) Pages: 33-37

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] グループ学習におけるフリーライダーの弁別と他者への影響2018

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] アクティブラーニングの効果に寄与する要因の質的検討―アクティブラーニング型授業を展開する教員へのインタビュー調査から―2018

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] An Introduction to the Assessment Policy2018

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 25 Pages: 69-73

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.25.69

    • NAID

      120006469024

    • ISSN
      1341-9374
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Journal Article] グループにおける主体性と学習効果2017

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業おける予習と外化の効果―マルチレベルSEMによる実証的検討-2017

    • Author(s)
      紺田広明・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39(2), Pages: 39-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] 理系の観点から見たアクティブラーニングの課題2016

    • Author(s)
      山田 邦雅
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 82-85

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] Bifactorモデルによるアクティブラーニング(外化)尺度の開発2016

    • Author(s)
      溝上慎一・森朋子・紺田広明・河井亨・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 151-162

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] クリッカーの有効性と効果拡大に向けた開発2011

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 59-1 Pages: 40-43

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650217
  • [Journal Article] メリットの観点からみたクリッカーの有効性2010

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Journal Title

      物理教育研究 日本物理教育学会 北海道支部

      Volume: 38 Pages: 17-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650217
  • [Journal Article] 北海道大学におけるTAを評価したアンケート調査の分析2010

    • Author(s)
      山田邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル~高等教育と生涯学習~ 17

      Pages: 37-44

    • NAID

      40017113493

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320098
  • [Journal Article] 北海道大学におけるTAを評価したアンケート調査の分析2010

    • Author(s)
      山田邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル高等教育と生涯学習

      Volume: 17 Pages: 37-44

    • NAID

      40017113493

    • URL

      http://eprints.1ib.hokudai.ac.jp/dspace/bitstream/2115/47990/1/JHELL17_004.pdf

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320098
  • [Journal Article] 北海道大学専門科目担当TAに関するアンケート調査の分析2010

    • Author(s)
      山田邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル~高等教育と生涯学習~ 17

      Pages: 45-62

    • NAID

      40017113494

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320098
  • [Journal Article] 北海道大学専門科目担当TAに関するアンケート調査の分析2010

    • Author(s)
      山田邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル高等教育と生涯学習

      Volume: 17 Pages: 45-62

    • NAID

      40017113494

    • URL

      http://eprints.1ib.hokudai.ac.jp/dspace/bitstream/2115/47991/1/JHELL17_005.pdf

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320098
  • [Presentation] A New Strategy for STEM Learning in a Changing Society: Focusing on the Undergraduate Program2019

    • Author(s)
      M. Ogasawara, T. Hosokawa, A. Miyamoto, M. Kawazoe, H. Suzuki, R. Yamada
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Presentation] 3年間の調査から見えてきたアクティブラーニング型授業の学習効果2018

    • Author(s)
      本田周二・溝上慎一・紺田広明・山田嘉徳・楠見孝
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Presentation] 3年間の調査から見えてきたアクティブラーニング型授業の学習効果2018

    • Author(s)
      本田周二・溝上慎一 (企画) 紺田広明・本田周二・山田嘉徳 (発表)
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム(京都大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Presentation] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために <シンポジウム>2018

    • Author(s)
      山田礼子,宮本陽一郎,中村優希,鈴木久男,細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Presentation] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために シンポジウム2017

    • Author(s)
      五島譲司,山田礼子,鈴木久男,細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02657
  • [Presentation] リアルタイム添削授業の実現に向けて2012

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      第62回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会
    • Place of Presentation
      酪農学園大学(江別市)
    • Year and Date
      2012-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650524
  • [Presentation] ペンクリッカーによるリアルタイム添削授業の開発2012

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      第29回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Year and Date
      2012-08-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650524
  • [Presentation] リアルタイム添削授業の実現に向けて2012

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      第62回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会
    • Place of Presentation
      酪農学園大学(江別市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650524
  • [Presentation] ペンクリッカーによるリアルタイム添削授業の開発2012

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      第29回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650524
  • [Presentation] デジタルペンは次世代クリッカーとなり得るか?2010

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      2010 PC Conference
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2010-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650217
  • [Presentation] ~「選択」から「主張」へ~次世代型クリッカーへの取り組み2010

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      第60回東北・北海道地区大学一般教育研究会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Year and Date
      2010-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650217
  • [Presentation] 北海道大学における貸し出し用クリッカーの導入と現状2009

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      2009PCカンファレンス
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2009-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650217
  • [Presentation] クリッカーによる学生の可視化~有効活用のための心得~2009

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Organizer
      日本物理教育学会北海道支部
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2009-12-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650217
  • 1.  HOSOKAWA Toshiyuki (00157025)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  ANDO Atsushi (20012510)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  NISHIMORI Toshiyuki (50004487)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  YAMAGISHI Midori (20211625)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  MIKAMI Naoyuki (00422014)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SENAHA Eijun (10281768)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  UTAGAWA Takuo (30142764)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OHNO Kimihiro (10160574)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OGASAWARA Masaaki (60001343)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  Mizokami Shinichi (00283656)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 11.  本田 周二 (00599706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 12.  長澤 多代 (30346944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  森 朋子 (50397767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 14.  紺田 広明 (60734077)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 15.  山田 嘉徳 (60743169)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 16.  三保 紀裕 (80604743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  徳井 美智代 (40704896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  宮本 淳 (00374645)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 19.  鈴木 久男 (20192619)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  藏崎 正明 (80161727)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi