• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kumai Shota  熊井 将太

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KUMAI Shota  熊井 将太

Less
Researcher Number 30634381
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 安田女子大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2025: 安田女子大学, 教育学部, 准教授
2019 – 2022: 山口大学, 教育学部, 准教授
2012 – 2019: 山口大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
教育学 / 教育方法学 / 学習化 / 教授学 / 教育の心理学化 / 六八年運動 / 脳科学 / エビデンス / 教育思想 / 教育方法 … More
Except Principal Investigator
… More 教員養成 / 研修プログラム / 教室談話 / 協働 / 総合的な学習の時間 / 教育方法学 / 教育学の自律性 / 授業準備 / 授業づくり / GAMLSS / 理科 / 小学校 / パネルデータ / 授業観察 / 学級規模 / クラスサイズ / 遠隔合同授業用コンテンツツール / 情動支援 / 学習・授業支援ロボットによる遠隔合同授業モデル / 学習・授業支援動作モデル / 遠隔合同授業 / 学習・授業支援ロボット / 中等学校教員養成改革 / 心理学史 / 師範学校・大学 / 師範学校/大学 / 中等教員養成改革 / ソーシャル・ワーカー / 興味・利益(interest) / 教職の専門性 / 児童学 / 教育測定運動 / 知能検査 / 教育科学 / 探究的な学習・探究 / 学びモデル / 授業力向上 / 協働的な学び / 協働の質をとらえる視点 / 協働の質 / 総合的な学習の時間における協働 / 総合的な学習の時間における「深い学び」 / レスポンシビリティ / 深い学び / コンピテンシー / 資質能力 / ポスト資質・能力 / 日独国際共同研究 / 公教育 / ポスト資質能力 / 指導力 / ICT活用 / 実験教育学 / エビデンス / 境界画定過程 / アクターネットワーク理論 / 科学社会学 / 明治日本における教育研究 / Visible Learning / オットー・ノイラート / エミール・ラスク / 論理実証主義 / 新カント派 / 実験心理学・教育学 / 心理学の台頭 / 中等教育改革 / 偶然性 / 希望 / 学問領域の境界画定過程 / エビデンスに基づく教育 / 教育方法改革 / 学力向上政策 / PISA / ドイツ / 幼小連携 / 教育改革 / フレネ教育 / プロジェクト学習 / 学習期制 / 教育革新 / 学力 / 異年齢学級教育 / コミュニティ / 新教育 / 異年齢教育 / 初等教育 / フランス / 教育方法 / 教育学 / 国際研究者交流 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (65 results)
  • Co-Researchers

    (52 People)
  •  日常的な授業準備過程の多様性の解明による持続可能な授業づくり支援に関する研究

    • Principal Investigator
      高木 啓
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答―「教え」と「学び」の再定義に向けてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      熊井 将太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Yasuda Women's University
  •  総合的な学習の時間における協働の質を高める教師の育成プログラムの開発

    • Principal Investigator
      藤上 真弓
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  A Development and Trial Educational Practice of Activity Model of Learning and Teaching Support Robot in Online Joint Class

    • Principal Investigator
      鷹岡 亮
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.

    • Principal Investigator
      山森 光陽
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nihon University
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Development of a Teacher Training Program for "Deep Learning" in the Period for Integrated Studies.

    • Principal Investigator
      FUJIKAMI MAYUMI
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Analysis of the influence of social demands on the construction of pedagogy as an academic disciplne in the early 20th century

    • Principal Investigator
      杉田 浩崇
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Combining classroom practice competencies and pedagogical content in teacher training

    • Principal Investigator
      Takaki Akira
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Pedagogical Consequences of the "Protests of 1968" in GermanyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kumai Shota
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  A Historical Study on Boundary Works of Pedagogy Confronting Evidence-based Approach

    • Principal Investigator
      Sugita Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
      Ehime University
  •  International Collaborative Research Between Japan and Germany on the View of Public Education in the Post-Competency Era

    • Principal Investigator
      HISADA Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka Aoyama University
  •  Research on the acceptance of neuroscience in educational researchPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kumai Shota
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  The Policies for Improving Scholastic Achievements and the Reform of Educational Methods in Germany after PISA

    • Principal Investigator
      Hisada Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Osaka Aoyama University
  •  Historical study on class teaching - focussing on K. G. Scheibert-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KUMAI Shota
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  French New Education Movements and Pedagogical Innovations for Primary School Education : Focus on the School-local Community Cooperation

    • Principal Investigator
      AKAHOSHI Mayumi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nishikyushu University
      Fukuyama Heisei University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 子どもとつくる教育方法の展開2021

    • Author(s)
      湯浅恭正・今井理恵・上森さくら・福田敦志・星川佳加・宮原順寛・樋口裕介・谷口和美・黒谷和志・高橋英児・髙木啓・吉田茂孝・清水紀子・新井英靖・北川剛司・熊井将太・竹内元
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088041
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02525
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真, 熊井将太, 川地亜弥子, 藤本和久, 赤木和重, 渡辺貴裕, 亘理陽一, 木村拓也, 杉田浩崇, 山下晃一
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491041599
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真, 熊井将太, 川地亜弥子, 藤本和久, 赤木和重, 渡辺貴裕, 亘理陽一, 木村拓也, 杉田浩崇, 山下晃一
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Book] Lesson study-based teacher education : the potential of the Japanese approach in global settings2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Hirotaka Sugita, Shota Kumai, and Atsushi Fukuda
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367478452
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02525
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革2020

    • Author(s)
      深澤広明, 熊井将太, 船越勝, 黒谷和志, 折出健二, 豊田和子, 横井生, 古賀さゆり, 渡邊眞衣子, 山本理絵, 長瀬美子, 吉田聖史, 髙木啓, 早田雅子, 八木秀文, 溝上大輔, 湯浅恭正, 山田綾, 田上哲, 吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274921
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Book] 成長するアジアにおける教育と文化交流2020

    • Author(s)
      山口大学大学院東アジア研究科, 石井由里, 熊井将太
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Book] エビデンスに基づく教育の閾を探る2019

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Book] 「エビデンスに基づく教育」の閾を探る2019

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106583
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Book] 「エビデンスに基づく教育」の閾を探る―教育学における規範と事実をめぐって2019

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太編著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106583
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Journal Article] ICT活用に関わる指導力の変遷と今日的課題―教育方法学テキストの分析2022

    • Author(s)
      樋口裕介・髙木啓・熊井将太・吉田茂孝・北川剛司・山岸知幸
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 145-163

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02525
  • [Journal Article] ICT 活用に関わる指導力の変遷と今日的課題─教育方法学テキストの分析─2022

    • Author(s)
      樋口裕介・髙木啓・熊井将太・吉田茂孝・北川剛司・山岸知幸
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第四分冊 教職科編

      Volume: 71 Pages: 145-163

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] ICT活用に関わる指導力の変遷と今日的課題-教育方法学テキストの分析-2022

    • Author(s)
      樋口裕介、高木啓、熊井将太、吉田茂孝、北川剛司、山岸知幸
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 145-163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Journal Article] 教授学はいかに希望を語りうるか―エビデンス主義を超えて2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育方法学研究室紀要

      Volume: 3 Pages: 19-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Journal Article] 教育方法学テキストの比較分析-コンテンツとコンピテンシーとの関係-2021

    • Author(s)
      高木啓、吉田茂孝、樋口裕介、北川剛司、熊井将太、山岸知幸
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 263-273

    • NAID

      40022563038

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Journal Article] 教育方法学テキストの比較分析―コンテンツとコンピテンシーとの関係―2021

    • Author(s)
      髙木啓、吉田茂孝、樋口裕介、北川剛司、熊井将太、山岸知幸
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 66 Pages: 263-273

    • NAID

      40022563038

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] What Could the Statistical Synthesis of Research Findings Contribute to the Disciplined Inquiry for Education?2021

    • Author(s)
      YAMAMORI KOYO、OKADA RYO、YAMADA TSUYOSHI、WATARI YOICHI、KUMAI SHOTA、OKADA KENSUKE、SAWADA EISUKE、ISHII TERUMASA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: 192-214

    • DOI

      10.5926/arepj.60.192

    • NAID

      130008116964

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282, KAKENHI-PROJECT-17H01012, KAKENHI-PROJECT-20H01280, KAKENHI-PROJECT-19K02724, KAKENHI-PROJECT-18H00982, KAKENHI-PROJECT-20H01284
  • [Journal Article] 教授学はいかに希望を語りうるか―エビデンス主義を超えるために―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育方法学研究室紀要

      Volume: 3 Pages: 19-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Journal Article] 教授学はいかに希望を語りうるか―エビデンス主義を超えるために―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育方法学研究室紀要

      Volume: 3 Pages: 19-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Journal Article] PISA後ドイツの学力向上政策における学級指導・学級経営の位置づけ-各州の「参照枠組」「分析枠組」の検討から-2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      『山口大学教育学部研究論叢』

      Volume: 68 Pages: 73-86

    • NAID

      120006718524

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] PISA後ドイツの学力向上政策における学級指導・学級経営の位置づけ―各州の『参照枠組』『分析枠組』の検討から―2018

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      山口大学教育学部 研究論叢

      Volume: 67 Pages: 73-86

    • NAID

      120006718524

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Journal Article] エビデンスに基づく学級経営」の批判的検討2017

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 518-523

    • NAID

      40021171372

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育」に対する教師の応答のあり方2017

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 63 Pages: 336-347

    • NAID

      40021576882

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 教授学研究における「エビデンス」の位置価に関する検討―ドイツにおける「可視化された学習」をめぐる議論を手掛かりに―2017

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢第3部

      Volume: 66 Pages: 57-72

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 教育学研究と実践志向の教員養成改革の関係性を問う2017

    • Author(s)
      佐藤仁、杉田浩崇、白石崇人、樋口裕介、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 677-688

    • NAID

      40021171460

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 第61巻 Pages: 428-439

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • [Journal Article] 異年齢学級教育の可能性と課題-イエナ・プランを中心に-2016

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      『山口大学教育学部 研究論叢 第3部』

      Volume: 第64巻 Pages: 53-66

    • NAID

      120005726249

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 428-439

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] PISA後ドイツにおける学力向上政策とカリキュラム改-学力テストの動向とKompetenz概念の導入に着目して2015

    • Author(s)
      樋口裕介・熊井将太・渡邉眞依子・吉田成章・髙木啓
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 第60巻 Pages: 368-379

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • [Journal Article] 脳科学受容をめぐる教育学の問題校制―独・英・米の教育学領域における議論の論点整理を中心に―2014

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要(中国四国教育学会編)

      Volume: 59 Pages: 31-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780477
  • [Journal Article] 学級経営論の教育方法学的検討―学級経営の再評価をめぐる国際的動向―2013

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      山口大学教育学部 研究論叢 第3部

      Volume: 63 Pages: 55-68

    • NAID

      120005399179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780477
  • [Presentation] 中等教員養成改革における教育学の自律化に関する国際比較―19世紀末から20世紀初頭における社会的状況の変化に着目して―2022

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太、大下卓司、白石崇人、松田充、藤本和久
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 教育の心理学化に関する学説史的研究―「異常児たち」の科学的構成をめぐって―2022

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14093
  • [Presentation] 教育の心理学化』に関する学説史的研究―『異常児たち』の科学的構成をめぐって―2022

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的研究―「異常児たち」の科学的構成をめぐって2022

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的検討2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14093
  • [Presentation] 各教育分野における「統計改革」受容を考えるための三つの「関係性」へのまなざし2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 各教育分野における「統計改革」受容を考えるための三つの「関係性」へのまなざし2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的検討―ツィラー以前のヘルバルト派を中心に―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的検討―ツィラー以前のヘルバルト派を中心に―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的研究―ツィラー以前のヘルバルト派を中心に―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会 山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] ドイツにおける実験心理学と科学的教育学の成立と展開―その関係史に向けて―2020

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] 教育と科学の思想史―19世紀末から20世紀初頭を中心に2020

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇、白石崇人、宮原順寛、深澤広明
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 教育方法学テキストの比較分析-コンテンツとコンピテンシーとの関係-2020

    • Author(s)
      高木啓、吉田茂孝、樋口裕介、北川剛司、熊井将太、山岸知幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Presentation] 異年齢学級での学び―その動向と諸課題2020

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] 教育方法学テキストの比較分析―コンテンツとコンピテンシーの関係―2020

    • Author(s)
      髙木啓、吉田茂孝、樋口裕介、北川剛司、熊井将太、山岸知幸
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] 異年齢集団における学び―その動向と課題2020

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14093
  • [Presentation] ドイツにおける実験心理学と科学的教育学の成立と展開―その関係史に向けて―2020

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14093
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14093
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育の社会的・学術的影響2019

    • Author(s)
      熊井 将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性―その歴史と現在―2019

    • Author(s)
      熊井 将太
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02724
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性―その歴史と現在―2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育の社会的・学術的影響2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] 教育実践における教師の判断を支えるものは何か―「エビデンスに基づく教育」の展開の中で2019

    • Author(s)
      熊井将太, 杉田浩崇, 森俊郎, 岡花祈一郎, 宮原順寛, 亘理陽一
    • Organizer
      教育方法学会第55回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性―その歴史と現在―2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会課題研究「教育における集団の意味を問い直す」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育の社会的・学術的影響2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会自主企画シンポジウム「知見の統合は何をもたらすのか」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 「発問と集団思考」の教育方法史-K.G.シャイベルトの発問論に焦点を当てて-2018

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] 「発問と集団思考」の教育方法史―K.G.シャイベルトの発問論に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育」に対する教師の応答のあり方2017

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 教授学研究における『エビデンス』の位置価―ドイツにおける『可視化された学習』をめぐる議論を手がかりに―2016

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく学級経営」の批判的検討2016

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • [Presentation] 近代教育方法史における学級共同体論の形成と展開―K.G.Scheibertに光を当てる試み―2014

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780477
  • [Presentation] 脳科学受容をめぐる教育学の問題校制―独・英・米の教育学領域における議論の論点整理を中心に―2013

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      高知工科大学(香美市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780477
  • [Presentation] PISA後ドイツにおける学力向上政策とカリキュラム改-学力テストの動向とKompetenz概念の導入に着目して

    • Author(s)
      樋口裕介・熊井将太・渡邉眞依子・吉田成章・髙木啓
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-15 – 2014-11-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • 1.  Takaki Akira (90379868)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  吉田 茂孝 (60462074)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  樋口 裕介 (80587650)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  YOSHIDA Nariakira (70514313)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  OHMURA Maiko (60535285)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  Sugita Hirotaka (10633935)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 7.  FUJIKAMI MAYUMI (40737566)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  鷹岡 亮 (10293135)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  中田 充 (60304466)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  霜川 正幸 (80437615)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Hisada Toshihiko (70135763)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  中山 あおい (00343260)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  清永 修全 (00609654)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  高橋 英児 (40324173)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  藤井 啓之 (70253044)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  辻野 けんま (80590364)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  白石 崇人 (00512568)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 18.  宮原 順寛 (10326481)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  北川 剛司 (80710441)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  松田 充 (80845991)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  AKAHOSHI Mayumi (50150975)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  FUKAZAWA Hiroaki (70165249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  YAGI Hidefumi (30590533)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  山岸 知幸 (60304375)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 25.  宮本 勇一 (00897134)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  田中 怜 (30835492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  市川 和也 (10880148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  浅川 淳司 (00710906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  岡花 祈一郎 (50512555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  大下 卓司 (80713578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 31.  間篠 剛留 (90756595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  柏原 昭博 (10243263)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  阿濱 茂樹 (00361973)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  山森 光陽 (60370079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  大内 善広 (00454009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  岡田 謙介 (20583793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  岡田 涼 (70581817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  河野 麻沙美 (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  澁江 学美 (50995214)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  草薙 邦広 (60782620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  篠ヶ谷 圭太 (30645289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  出口 毅 (60241684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  徳岡 大 (80780642)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  中島 健一郎 (20587480)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  中本 敬子 (50329033)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  萩原 康仁 (30373187)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  山田 剛史 (10334252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  FUJISAKI Noriko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  NAKANO Shigeru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  HORIKE Kaori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  FUKAZAWA Etsuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi