• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

isige yumi  石毛 弓

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Ishige Yumi  石毛 弓

Less
Researcher Number 50515327
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大手前大学, 現代社会学部, 教授
2025: 大手前大学, 建築&芸術学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 大手前大学, 現代社会学部, 教授
2020 – 2023: 大手前大学, 建築&芸術学部, 教授
2018 – 2019: 大手前大学, メディア・芸術学部, 教授
2016 – 2017: 大手前大学, 現代社会学部, 教授
2014 – 2015: 大手前大学, 現代社会学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 62030:Learning support system-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
ピアサポーター / チュータリング / 学修支援 / 学習支援 / チュータリング・レベル認定 / アウトカム / アセスメント / ラーニングアウトカム / 成果の可視化 / インタビュー調査 … More / アンケート調査 / 質的調査 / 学修サポートセンター / チューティー / 可視化 / 効果測定 / 授業外学修支援 / ファシリテーション / 学修(習)支援センター / 学修(習)支援 / ピアサポーター・トレーニング / オンライン教材 / トレーニング / ピアサポート / チューター・トレーニング / 学習支援センター … More
Except Principal Investigator
探求の共同体 (CoI) / データ駆動型アブローチ / フィードバックシーキング / 探究の共同体(CoI) / ラーニングアナリティクス / 学習コミュニティ / ナレッジ駆動型アプローチ / データ駆動型アプローチ / 生涯学習スキル / フィードバックシーカー / フィードバック / CSCL / 多国間協調学習 / 協調学習 / 教育工学 / 外国語教育 / グローバル教育 / 異文化間コミュニケーション / ファシリテーション / 協調学習 (CSCL) / ファシリテーター支援 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  チュータリングのレベル測定プログラムの開発と活用:学生スタッフの能力向上を図るPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      石毛 弓
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Otemae University
  •  The development of an outcome-based evaluation system for learning support centers in higher education institutionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ishige Yumi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Otemae University
  •  Development of a Model for Receiving Quality Feedback through Data-driven and Knowledge-driven Approaches

    • Principal Investigator
      Goda Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Survey on current situation of the learning support center and the development of teaching materials for peer supportersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ishige Yumi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Otemae University
  •  Development and Evaluation of Global Collaborative Learning System based on Facilitator Support Model

    • Principal Investigator
      Goda Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kumamoto University

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 授業外学修支援の成果の可視化をうながすフレームワークの構築2024

    • Author(s)
      石毛弓、合田美子、椿本弥生
    • Journal Title

      大手前論集

      Volume: 24

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Journal Article] 学修サポートセンター利用についての学生アンケート調査 ―パイロット調査の報告―2022

    • Author(s)
      石毛 弓, 野波 侑里, 本田 直也, 淺谷 豊, 藤森 圭子
    • Journal Title

      大手前大学論集

      Volume: 22 Pages: 149-167

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Journal Article] 学習支援センター活動報告――COVID-19拡大下での2020年度を中心として2021

    • Author(s)
      石毛弓
    • Journal Title

      大手前大学論集

      Volume: 21号 Pages: 139-160

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Journal Article] CSCLのファシリテーションにおける定型メッセージの作成2016

    • Author(s)
      石毛弓, 合田美子, 半田純子, 山田政寛.
    • Journal Title

      大手前大学CELL教育論集

      Volume: 第6号

    • NAID

      120005820350

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Journal Article] Survey on Japanese University Students’ Learning Experiences with ICT and Open Sources for International Collaboration2014

    • Author(s)
      Goda, Y., Yamada, M., Ishige, Y., Handa, J.
    • Journal Title

      Proceedings of ICCE 2014

      Volume: 2014 Pages: 827-829

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Journal Article] 学習支援におけるピアチューターの存在意義2014

    • Author(s)
      石毛弓
    • Journal Title

      リメディアル教育研究

      Volume: 9(2) Pages: 154-160

    • NAID

      110009917653

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Presentation] フィードバック誘起モデルの開発:量的アプローチによる推計式の試作2024

    • Author(s)
      可部繁三郎・田中洋一・山田政寛・石毛弓・山本佐江・合田美子
    • Organizer
      情報処理学会 第42回CLE研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] 教育とチュータリングの課題――学習サポートセンターの実例――2024

    • Author(s)
      野波侑里,石毛弓,淺谷豊
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第15回(2023年度)関西支部大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 研究シンポジウム:自身の成長のために有用なフィードバックをどう誘起するのか2024

    • Author(s)
      合田 美子, 石毛 弓, 山本 佐江, 可部 繁三郎, 田中 洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] Understanding Help-Seeking Behavior Among Japanese University Students: An Analysis of Assistance Requests in Classroom Settings2024

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Yumi Ishige, Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] A practical research on feedback among peer tutors2024

    • Author(s)
      Yumi Ishige
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] Understanding Help-Seeking Behavior Among Japanese University Students: An Analysis of Assistance Requests in Classroom Settings2024

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Yumi Ishige, Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] What are the characteristics of a learning support center in Japan?2024

    • Author(s)
      Yumi Ishige
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 授業外学修支援と必修科目の連携についての一考察――レポート作成における事例報告2023

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      第18回日本リメディアル教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] A Study of Versatile Tutor Training Programs for Universities in Japan2023

    • Author(s)
      Yumi Ishige,Kazuhiro  Kabeya,Kayoko Nagao,Hirotoshi Tanigawa
    • Organizer
      The 31st International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] チュータリングにおけるフィードバック研修の有用性を検討する2023

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] 「レポートの書き方」デジタル教材の活用2023

    • Author(s)
      石毛弓,野波侑里,本田直也
    • Organizer
      第3回授業実践フォーラム/JADE 九州・沖縄および中国・四国支部 合同支部大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 授業外学修支援の効果を測定する指標を考察する2022

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      第11回大学情報・機関調査研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 学修サポートセンターの利用による学 生の変化を探る2022

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第17回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 学修サポートセンターアンケート分析(本調査とパイロット調査の比較考察)2022

    • Author(s)
      石毛 弓、野波 侑里、本田 直也、淺谷 豊、藤森 圭子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回関西支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 学修支援活動の向上を目的とした質的調査―学生の学修態度の変化を探る―2022

    • Author(s)
      内田啓太郎、石毛弓、佐野市佳
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] フィードバックを活用する仕組みづくり2022

    • Author(s)
      石毛弓, 合田美子, 山本佐江
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] The Reason Why and Why Students Do Not Use Online Support Offered by Learning Support Centers2022

    • Author(s)
      Yumi Ishige
    • Organizer
      The 33rd annual conference of the Society for Information Technology and Teacher Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 非対面型による学修支援体制と学生へのアンケート調査に関する報告2021

    • Author(s)
      石毛弓、淺谷豊、野波侑里、本田直也
    • Organizer
      第16回日本リメディアル教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 2020年度の学修支援の取り組み―新型コロナウィルス下での活動記録―2021

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会関東甲信支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] Classification and Effective Utilization of Feedback2021

    • Author(s)
      Ishige, Y., Goda, Y., & Yamamoto, S.
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] オンラインを利用したライティング・チェック・システムの構築と運用題目2019

    • Author(s)
      石毛 弓, 福嶋 ゆい他
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01163
  • [Presentation] Tutor training programs in Japan and the United States2019

    • Author(s)
      ISHIGE Y. & KABEYA K
    • Organizer
      NCLCA 34th Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01163
  • [Presentation] 学修(習)支援における学生スタッフ育成のための教材研究2019

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会関西支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01163
  • [Presentation] 学習支援部会企画「学修(習)支援体制調査の分析および課題の共有(学会員へのアンケート調査に基づく)」2018

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01163
  • [Presentation] 学生チューター制度の概念と展開2018

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      長浜バイオ大学FD研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01163
  • [Presentation] Global Collaborative Learning Support System for the Better Understanding of Multiple Cultures2018

    • Author(s)
      Yumi Ishige (Yoshiko Goda, Masanori Yamada, Junko Handa)
    • Organizer
      Society for Information Technology and Teacher Education (SITE2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Presentation] CSCL によるファシリテーター支援システムの構築2018

    • Author(s)
      石毛弓(合田美子、山田政寛、半田純子)
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会東北支部・ICT活用教育部会/大学eラーニング協議会(第二・第三部会)合同研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Presentation] The Learning Assistance System in Japan in 20182018

    • Author(s)
      Yumi Ishige, Kazuhiro Kabeya, Hirotoshi Tanigawa, Kayoko Nagao, Junko Kasamura, Hiroyuki Watanabe
    • Organizer
      The 51st Annual CRLA Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01163
  • [Presentation] Developing a Global CSCL Design Form in the Global Collaborative Learning Support System2018

    • Author(s)
      Junko Handa, (Yoshiko Goda, Masanori Yamada, Yumi Ishige)
    • Organizer
      16th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Presentation] Global Collaborative Learning (GLoCL) Support System for Facilitator Collaboration: First Phase Development Report2017

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, (Masanori Yamada, Yumi Ishige, Junko Handa)
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education (ICCE2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • [Presentation] ファシリテータの協働のための多国間CSCL支援システムのデザインと開発2017

    • Author(s)
      合田美子, (山田政寛, 石毛弓, 半田純子, 金子晃介)
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284079
  • 1.  Goda Yoshiko (00433706)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  山田 政寛 (10466831)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  椿本 弥生 (40508397)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  半田 純子 (90531301)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  谷川 裕稔 (00321323)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  長尾 佳代子 (50342522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  畑 耕治郎 (50460986)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  山本 佐江 (10783144)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  田中 洋一 (20340036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  可部 繁三郎 (10901754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi