• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kosaka Masato  高阪 将人

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KOSAKA Masato  高阪 将人

Less
Researcher Number 50773016
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授
2017 – 2020: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
アフリカ / STEM / 理数科教育協力 / 理科と数学の関連付け / 授業研究 / 専門職学習コミュニティ / 力量形成過程 / 理数科教師
Except Principal Investigator
数学教育 / カリキュラム開発 … More / 遊び / 社会的公正 / 批判的数学教育 / 理数探究基礎 / 幼児期 / 幼児教育 / 確認的探究 / 構造化された探究 / 導かれた探究 / SSH / STEAM / 数理モデル化 / 教材 / 高大接続 / 数学的探究 / 子ども / 算数 / 東南部アフリカ / 社会文化的視点 / ウブントゥ / 非認知能力 / 導かれた参加 / アフリカ / 相互作用 / 教授・学習 / サブサハラ・アフリカ / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム / 海外での効果検証 / 保育者の養成 / 海外でのプログラムの効果検証 / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム開発 / 保育者の養成・研修 / 就学前幼児教育 / 保育者研修 / プロセス・スキル / 5E指導モデル / 国際比較調査研究 / ザンビア / 保育者の研修 / 5E指導プログラム / 活動プログラム / 国際比較 / プログラム開発 / 教科総合 / 就学前数学教育 / 統計 / エコシステム・アプローチ / グローカル / 批判的数学的リテラシー / 社会批判的オープンエンドな問題 / 量指導 / 数学教育開発 / 基本的な計算能力 / 測定 / 比較 / 量感覚 / 途上国 / 計算力 / 量概念 / 算数・数学教育 / 制度化 / 現地専門的知識 / 現地専門家 / 十進位取り記数法 / 構造とパターン / 低学力 / 現地文脈的見方 / 十進位取り階層構造 / 算数ニュメラシー / 診断的評価法 / パターンと構造 / 表現形式 / 現地文脈 / 10進位取り記数法 / 算数ニューメラシ / 数学的リテラシー / 数学的モデル / 価値観 / トランス・サイエンスな問題 / 社会的オープンエンドな問題 / 理数探究 / クロスカリキュラム / 数学 / 理科 / 理数教育 / 小学校への接続 / 科学的探究心 / 芽生え / 科学の本質 / 学習指導要領 / 幼稚園教育要領 / 小学校低学年 / 接続 / 探究心の芽生え / カリキュラム / 科学的探究 / NOS Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (70 results)
  • Co-Researchers

    (37 People)
  •  An Empirical Study on Developing Critical Mathematical Literacy through Socio-Critically Open-Ended Problems

    • Principal Investigator
      服部 裕一郎
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  グローカル性の観点から統計を活用した算数数学カリキュラムの基礎理論の構築

    • Principal Investigator
      馬場 卓也
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Cultivating the Professional Learning Community and the Process of Professional Development of Science and Mathematics Teachers in Secondary Education in AfricaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      高阪 将人
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  “確認的探究”から“導かれた探究”に近づける「理数探究基礎」用数学探究事例集開発

    • Principal Investigator
      長谷川 貴之
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
  •  Elucidating and improving aspects of collective learning about mathematics in and out of school in Southeast Africa

    • Principal Investigator
      中和 渚
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kanto Gakuin University
  •  Curriculum Development of Japanese Critical Mathematics Education to Nurture Critical Mathematical Literacy

    • Principal Investigator
      Baba Takuya
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Collaboration on endogenous development and institutionalization of mathematics curriculum in Afirica

    • Principal Investigator
      馬場 卓也
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of a pre-school mathematics education programme incorporating a subject synthesis perspective.

    • Principal Investigator
      松尾 七重
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  A Study on the Emergence of Scientific Inquiry at the Early childhood and its Link to the Lower Primary Education

    • Principal Investigator
      Matsubara Kenji
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Research of Mathematics Education for the Development of Basic Computational Skills in Developing Countries

    • Principal Investigator
      Watanabe Koji
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyazaki International College
  •  Developing an Educational Program Connecting Science and Mathematics in AfricaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOSAKA Masato
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Constructing learning designs that contribute to the development of science and mathematics education

    • Principal Investigator
      Andoh Hidetoshi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Developing teaching methods connecting mathematics and science in AfricaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOSAKA Masato
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Children’s Creative Inquiry in STEM2022

    • Author(s)
      Kenji MATSUBARA, Masato KOSAKA & Yoshimi KOBAYASHI (Chapter writing) Karen Janette Murcia, Coral Campbell, Mathilda Marie Joubert, Sinead Wilson (Eds.)
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030947231
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      高阪将人(分担執筆) 馬場 卓也・内田 豊海・中和 渚・福田 博人・服部 裕一郎 (編著)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733654
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Book] Characteristics of Learning Environments and Teachers’ Support for Children’s Creative STEM Enquiry in Japan,Children’s Creative Inquiry in STEM2022

    • Author(s)
      Kenji Matsubara, Masato Kosaka, Yoshimi Kobayashi
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030947248
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20854
  • [Book] 国際教育開発入門2020

    • Author(s)
      馬場 卓也、清水 欽也、牧 貴愛、中里 春菜、池田 秀雄、平川 幸子、下田 旭美、小塚 英治、中和 渚、河原 太郎、高阪 将人
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ブックウェイ
    • ISBN
      9784865844559
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Book] 「第7章 プロジェクト"小社会における家族支援"」、「第8章 プロジェクト"私たちの地域社会"」Ole Skovsmose 著、馬場卓也 監訳 『批判的数学教育の哲学 数学教育学の新しい地平』2020

    • Author(s)
      高阪将人 (分担翻訳)
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      丸善プラネット
    • ISBN
      9784863454507
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Book] 「第3章 世界の算数・数学教育」守屋誠司 編著 『小学校指導法 算数』pp.38-49.2019

    • Author(s)
      高阪将人
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      玉川大学出版
    • ISBN
      9784472405761
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] Life Story Analysis of the Longer-term Effects of Kenya’s Strengthening of the Mathematics and Science in Secondary Education Project on the Attitudinal and Behavioural Changes of Former Secondary Students2024

    • Author(s)
      Kosaka Masato、Nakawa Nagisa
    • Journal Title

      African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: - Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/18117295.2024.2318539

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199, KAKENHI-PROJECT-20H01689, KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Journal Article] -アーギュメンテーションに基づく児童の対話の試行的分析-2023

    • Author(s)
      中和 渚, 高阪 将人, 大谷 洋貴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 207-210

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_207

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 家庭科教育と数学教育における教科等横断的視点によるカリキュラム開発の枠組みの提案と授業開発および実践と評価 -中学生の探究授業における三原組織と一次関数の統合-2023

    • Author(s)
      小林久美、中和渚、高阪将人、内村修大、加々美雄太、渡辺快
    • Journal Title

      東京未来大学保育・教職センター紀要未来の保育と教育

      Volume: 10 Pages: 43-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] マラウイ共和国における教師の専門職学習コミュニティネットワークの構築過程: ナリクレ教員養成大学との協働実践過程に着目して2023

    • Author(s)
      高阪将人、丸山ちさと
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 16 Pages: 219-224

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Journal Article] 家庭科教育と数学教育における教科等横断的視点によるカリキュラム開発の枠組みの提案と授業開発及び実践と評価ー中学生の探究授業における三原組織と一次関数の統合ー2023

    • Author(s)
      小林久美、中和渚、高阪将人、内村修大、加々美雄太、渡辺快
    • Journal Title

      未来の保育と教育ー東京未来大学保育・教職センター紀要ー

      Volume: 10 Pages: 43-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Journal Article] 幼児期における理科との総合的な算数教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      高阪将人,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 3-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] マラウイ共和国における教師の専門職学習コミュニティネットワークの構築過程: ナリクレ教員養成大学との協働実践過程に着目して2023

    • Author(s)
      高阪将人、丸山ちさと
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 16 Pages: 219-224

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] アフリカにおける授業研究コーディネーターの力量形成に向けた研修デザインプロセス: JICA課題別研修「授業研究による教育の質的向上」に着目して2022

    • Author(s)
      高阪将人
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 15 Pages: 201-206

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] Discussion on Discipline-based Epistemological Approaches Situated in the Japanese Curriculum and their Relation to the Big Ideas in STEM/STEAM Education2021

    • Author(s)
      松原憲治・高阪将人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 103-111

    • DOI

      10.14935/jssej.45.103

    • NAID

      130008065717

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01076, KAKENHI-PROJECT-20K20854, KAKENHI-PROJECT-19K14199, KAKENHI-PROJECT-19H01743, KAKENHI-PROJECT-20H01739
  • [Journal Article] PISA 数学的リテラシーと科学的リテラシーの関連性に関する研究 ―「数学的な内容」の4つの領域に着目したPISA2012の二次分析から―2021

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人
    • Journal Title

      宮崎国際大学教育学部紀要『教育科学論集』

      Volume: 8 Pages: 124-135

    • NAID

      120007178556

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] PISA 数学的リテラシーと科学的リテラシーの関連性に関する研究 ―「数学的な内容」の4つの領域に着 目したPISA2012の二次分析から―2021

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人
    • Journal Title

      宮崎国際大学教育学部紀要『教育科学論集』

      Volume: 8 Pages: 124-135

    • NAID

      120007178556

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Journal Article] PISA数学的リテラシー と科学的リテラシーの関連性 に関する研究―「数学的な内容」の 4 つの領域に着目した PISA2012 の二次分析からー2021

    • Author(s)
      渡邊耕二・高阪将人
    • Journal Title

      宮崎国際大学教育学部紀要『教育科学論集』

      Volume: 8 Pages: 124-135

    • NAID

      120007178556

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Journal Article] PISA 数学的リテラシーと科学的リテラシーの関連性に関する研究 ―「数学的な内容」の4つの領域に着目したPISA2012の二次分析から―2021

    • Author(s)
      渡邊 耕二、高阪将人
    • Journal Title

      宮崎国際大学教育学部紀要『教育科学論集』

      Volume: 8 Pages: 124-135

    • NAID

      120007178556

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] Collaborative Lesson Study between Nalikule College of Education and the Nalikule Demonstration Secondary School in the Republic of Malawi and University of Fukui in Japan2021

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Linfeng WANG, Martin SAKALA, Kondwani VWALIKA
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 235-242

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] The Development of an Assessment Instrument for Numeracy Competence and its Application to Selected Primary Schools in Zambia2020

    • Author(s)
      BABA, T., NAKAWA, N., NKHATA B., AUTHER M., BARBARA M., EMMANUEL K., KOSAKA M., KUSAKA S., MAMBWE B., NKHALAMO C. J. & WATANABE K.
    • Journal Title

      Zambia Journal of Teacher Professional Growth (ZJTPG)

      Volume: 5(2) Pages: 72-92

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] Co-Creating Teacher Education Reform in Sub-Saharan Africa in Collaboration with Japan: Reflective Lesson Study Initiatives in Malawi and Ghana2020

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Pauline MANGULABNAN, Christopher NYASULU, Thomas ARBOH, Lawrence SARPONG, Charles MAONGA
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 299-311

    • NAID

      120007034891

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] Primary School Children's Counting and Number Composition Processes from Two Pilot Studies in Urban Schools in Zambia2020

    • Author(s)
      Nakawa, N., Kusaka, S., Kosaka, M., Watanabe, K., Baba, T.
    • Journal Title

      African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 24(3) Issue: 3 Pages: 361-374

    • DOI

      10.1080/18117295.2020.1851889

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13175, KAKENHI-PROJECT-19K14199, KAKENHI-PROJECT-19H01626, KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Journal Article] エジプト・アラブ共和国における教育改革の取り組み: 教師の専門職学習コミュニティ及び教育環境の現状と課題2019

    • Author(s)
      高阪 将人
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 12 Pages: 45-50

    • NAID

      120006825933

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Journal Article] 高等学校における探究的な学習とその評価についてー県内の先行実施校への実態調査と評価学習会に着目してー2018

    • Author(s)
      倉見昇一・高阪将人・中村敏明・野尻友佳子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 11 Pages: 121-132

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Journal Article] 我が国の理数科教育協力の実践と理数科教育開発研究の動向: サブサハラ・アフリカを中心に2018

    • Author(s)
      高阪将人・松原憲治
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 42(2)

    • NAID

      130007404273

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Journal Article] 探究的な学習における資質・能力の育成と評価の在り方 -県内の先行実施校の実態調査から見えてきたもの-2018

    • Author(s)
      中村敏明・野尻友佳子・倉見昇一・高阪将人・吉川喜代江・佐野明彦
    • Journal Title

      福井県教育総合研究所 研究紀要

      Volume: 123 Pages: 137-153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Journal Article] 理数探究カリキュラムに関する基礎的研究ー奈良女子高等師範学校附属小学校機関誌「学習研究」における国民学校理数科に着目してー2018

    • Author(s)
      高阪将人
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 11 Pages: 133-139

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Journal Article] STEM education in the USA: a literature review2017

    • Author(s)
      Masato KOSAKA
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 8 Pages: 2-10

    • NAID

      130008051312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Presentation] The connection between Zambian children's informal play and mathematics2023

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa & Masato Kosaka
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia: Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      Koji Watanabe, Nagisa Nakawa, Masato Kosaka, Satoshi Kusaka, Takuya Baba, Mungalu Arthur
    • Organizer
      Japan Academic Society of Mathematics Education (JASME) 59th Conference(於福岡教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] The connection between Zambian children's informal play and mathematics2023

    • Author(s)
      Nakawa, N. & Kosaka, M.
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia:Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      渡邊耕二, 中和渚, 高阪将人, 日下智志, 馬場卓也, Mungalu Arthur
    • Organizer
      全国数学教育学会 第59回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] 中学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について―TIMSS2019 中学校 2 年生調査の二 次分析から―2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] The Connection between Zambian children's informal play and mathematics2023

    • Author(s)
      Nakawa, N. & Kosaka, M
    • Organizer
      Japan Society for Africa Educational Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia: Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      Koji Watanabe, Nagisa Nakawa, Masato Kosaka, Satoshi Kusaka, Takuya Baba, Mungalu Arthur
    • Organizer
      The Japan Academic Society of Mathematics Education (JASME) 59th Conference(
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関 する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人、中和渚、日下智志、馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会、神戸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia:Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      Watanabe, K., Nakawa, N. Kosaka, M., Kusaka, S. Baba, T. & Arthur, M.
    • Organizer
      全国数学教育学会 第59回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 幼児期における理科との総合的な算数教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      高阪将人、松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会 第11回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二・高阪将人・中和渚・日下智志・馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関 する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人、中和渚、日下智志、馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関 する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人、中和渚、日下智志、馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] 就学前教育における批判的数学教育の可能性の検討-アーギュメンテーションに基づく児童の対話の試行的分析-2023

    • Author(s)
      中和渚・高阪将人・大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] Effectiveness of Kenya’s Strengthening of Mathematics and Science in Secondary Education Project on students’ attitudes and behaviours: A qualitative analysis from the long-term perspective2022

    • Author(s)
      Masato KOSAKA & Nagisa NAKAWA
    • Organizer
      31st Annual Conference of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] Impact of Kenya’s Strengthening of Mathematics and Science in Secondary Education Project on Students’ Attitudes and Behaviours2022

    • Author(s)
      Nakawa, Nagisa; Kosaka, Masato
    • Organizer
      第20回アフリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Presentation] 高等学校家庭科と数学科における教科横断授業内容と生徒の記述に基づく反応類型2022

    • Author(s)
      小林久美, 中和渚, 齋藤和可子, 高阪将人, 森田大輔, 渡辺快
    • Organizer
      日本科学教育学会第 46 回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] 算数と理科における「量」の指導内容の関連性2022

    • Author(s)
      渡邊耕二・堀友歌・高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Presentation] Transdisciplinaryアプローチに依拠した高校数学科・家庭科の授業実践とその考察 ―人生すごろくにおける数的情報の取り扱いに着目して―2022

    • Author(s)
      中和渚, 森田大輔, 高阪将人
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] 算数と理科における「量」の指導内容の関連性2022

    • Author(s)
      渡邊耕二, 堀友歌, 高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会第46 回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 高等学校家庭科と数学科における教科横断授業に関する実践家・研究者間の協働省 察の分析2022

    • Author(s)
      中和 渚, 高阪 将人, 小林 久美, 森田 大輔, 齋藤 和可子, 渡辺 快
    • Organizer
      日本科学教育学会第 46 回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] 数学的モデリング教材のカテゴリーに関する考察:社会的オープンエンドな問題の視点から2022

    • Author(s)
      中和渚, 森田大輔, 高阪将人
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] Historical changes of kindergarten curriculum in Japan from the perspective of scientific investigation, the transition to primary school and holistic learning2021

    • Author(s)
      Kosaka, M, Nakawa, N
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association(EECERA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 幼稚園教育要領解説における科学的探究心に関する内容の変化についての探索的分析2021

    • Author(s)
      中和渚, 高阪将人, 松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20854
  • [Presentation] 幼稚園教育要領解説における科学的探究心に関する内容の変化についての探索的分析2021

    • Author(s)
      中和渚, 高阪将人, 松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 日本の小学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について ―TIMSS2019 小学校4 年生調査の二次分析から―2021

    • Author(s)
      高阪将人, 渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 日本の小学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について ―TIMSS2019 小学校4 年生調査の二次分析から―2021

    • Author(s)
      高阪将人、渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] Historical changes of kindergarten curriculum in Japan from the perspective of scientific investigation2021

    • Author(s)
      Kosaka, M., & Nakawa, N.
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20854
  • [Presentation] 日本の小学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について:TIMSS2019小学校4年生調査の二次分析から2021

    • Author(s)
      高阪将人・渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Presentation] 資質・能力の育成を重視する教科等横断的な学びとしてのSTEM/STEAM 教育:各教科等の「見方・考え方」に注目して2021

    • Author(s)
      高阪将人, 松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 我が国の生徒が持つ理科と数学の学力の関連性について―PISA2012の二次分析による国際比較から―2020

    • Author(s)
      高阪将人・渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01689
  • [Presentation] Examining the Connection between Mathematics and Science at the Secondary School Level in Malawi: Focusing on the Level of Integration2020

    • Author(s)
      Kosaka, M., Nkhata, J. & Chinomba, E.
    • Organizer
      27th Annual Conference of the Southern African Association for Research in mathematics, Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 我が国の生徒が持つ理科と数学の学力の関連性について―PISA2012 の二次分析による国際比較から―2020

    • Author(s)
      高阪将人・渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 理数科教育における批判的思考力育成に関する研究 -理科と数学の関連付けの類型と範例性-2020

    • Author(s)
      高阪将人
    • Organizer
      日本数学教育学会 第8回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] Examining the How Students Connect Mathematics and Physics Concepts: The Case of Grade 12 Students in Three Secondary Schooled in Malawi2019

    • Author(s)
      Justus NKHATA & Masato KOSAKA
    • Organizer
      アフリカ域内理数科教育会合(COMSTEDA)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] A Systematic Review and Meta-analysis of Mathematics Education Research in SAARMSTE: Implications for Further Research2019

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Nagisa NAKAWA & Koji WATANABE
    • Organizer
      27th Annual Conference of the Southern African Association for Research in mathematics, Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Presentation] 資質・能力の育成を目指す教科横断的な学習としてのSTEM教育2019

    • Author(s)
      高阪将人・松原憲治
    • Organizer
      2019年度数学教育学会秋季例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] Examining Secondary Students’ Achievement in Liner Equation in Mathematics and Physics in Malawi2019

    • Author(s)
      Masato KOSAKA, Justus NKHATA & Enoch CHINOMBA
    • Organizer
      43rd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 43)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] 我が国の生徒が持つ理科と数学の学力の関連性について ―PISA2012の二次分析から―2019

    • Author(s)
      高阪将人・渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14199
  • [Presentation] Examining Secondary School Teachers' Perspective of Connection and Conceptual Connection Between Mathematics and Science in Zambia2018

    • Author(s)
      Masato KOSAKA
    • Organizer
      26th Annual Conference of the Southern African Association for Research in mathematics, Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • [Presentation] 理数探究カリキュラムに関する基礎的研究―国際バカロレアにおける「知の理論」(TOK)に着目して―2018

    • Author(s)
      高阪将人
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06716
  • 1.  中和 渚 (00610718)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 2.  Baba Takuya (00335720)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  Watanabe Koji (30736343)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 4.  福田 博人 (30803522)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  服部 裕一郎 (50707487)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  日下 智志 (00909591)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  Matsubara Kenji (10549372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  Andoh Hidetoshi (70432820)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  小林 佳美 (80866335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  末松 加奈 (30825625)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  金児 正史 (00706963)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  久保 良宏 (80344539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  島田 功 (30709671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  木根 主税 (20557293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  石井 洋 (50734034)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  新井 美津江 (50866275)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  須藤 絢 (90780693)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  上ヶ谷 友佑 (80813071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  石橋 一昴 (70881267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  松原 和樹 (60757805)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  袴田 綾斗 (50824215)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  大谷 洋貴 (40825238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  松尾 七重 (70292654)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  辻 宏子 (20374754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  佐藤 真帆 (30710298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  森 薫 (90624859)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  大塲 麻代 (30578828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  坂田 のぞみ (90881300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  王 林鋒 (70806322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  石井 恭子 (50467130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  長谷川 貴之 (70553197)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  山田 篤史 (20273823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  花木 良 (70549162)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  笠谷 昌弘 (40527884)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  南郷 毅 (30710933)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  河崎 哲嗣 (00582488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  吉井 貴寿 (90710640)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi