• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ISHIDA Junichi  石田 淳一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

石田 淳一  イシダ ジュンイチ

Less
Researcher Number 70144186
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京家政大学, 人間生活学総合研究科, 客員教授
2025: 横浜国立大学, 教育学部, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 東京家政大学, 家政学部, 教授
2017: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
2009 – 2016: Yokohama National University, 教育人間科学部, 教授
2008: Yokohama National University, 教育人間科学部, 教授
2005 – 2007: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授 … More
2004: 国立大学法人横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授
2001: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授
1997 – 2000: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 助教授
1994 – 1996: 横浜国立大学, 教育学部, 助教授
1991 – 1992: 横浜国立大学, 教育学部, 助教授
1988 – 1989: 筑波大学, 教育学系, 講師
1986: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / 教科教育 / Science education
Except Principal Investigator
教科教育 / Science education / 科学教育(含教育工学) / 科学教育(含教育工学)
Keywords
Principal Investigator
グループ学習 / 算数科 / 算数 / 学び合いの授業づくり / 協同学習 / 考える足場 / 学び合い / 談話分析 / 質的研究 / 算数科協同学習 … More / 対話的学び / 教室談話 / 学び合いスキル / 相互作用 / 発話分析 / 算数授業 / developmental learning / elementary school mathematics / spiral learning / teaching according to attained level / Scaffolding / 考える足場をつくる算数授業 / 「考える足場」をつくる算数授業 / 発展的な学習 / スパイラルな指導 / 習熟度別指導 / idea of generalization / general solution method / pattern finding problems / elementary-school / problem-solving / 「変わり方」単元 / 発達的研究 / 問題解決の指導 / 規則性発見問題 / 問題解決方略 / 一般化の考え / 小学生 / パターン発見問題 / 解決方法の一般化 / 協同的な学び / 協働学習 / 35+10モデル / チーム学習 / 学び合いの算数授業 / アクティブ・ラーニング / 35+10分モデル / 算数科学習指導案集 / 活用する力 / 児童が仲間とつくる足場 / シナリオ / 聴き方・話し方 / 話し合いの指導 / 算数シナリカ / 授業研究 / 足場づくり / 足場のある算数授業 / 算数シナリオ / 話し合い指導 / カリキュラム / 数学教育 / 離散数学 … More
Except Principal Investigator
評価 / 子どもの論理 / 基礎・基本 / 小学校教科間の関連 / 学習課題 / 教科教育 / Children / Mathematics / Open-ended Problem / Japan-USA / Education / Cognition / Estimation / Problem Solving / 教師と生徒の関係 / 数学達成度 / 比較文化的研究 / 日米協同研究 / オ-プン・アプロ-チ / 日米共同研究 / 認知的研究 / 社会的・文化的研究 / 数学的問題解決 / LOGIC CHILDREN / BASE (foundation) / RELATIONSHIP / ASSIGNMENT / SUBJECT / 総合学習 / 教科の再編 / 教育評価 / 小学校 / 子どもの倫理 / 小学校教科間の関係 / 体験的な活動 / 作業的な活動 / 数学的活動 / 算数的活動 / children's recognition of learning / the basis and essentials / the relationships among elementary school subjects / learning problems / school subject education / 教科間の関連性 / 小学校教科教育 / Secondary / Middle / Elementary / Curriculum Development / Problem Posing / 中・高一貫 / 小・中一貫 / カリキュラム / オープンエンドアプローチ / 問題づくり / Middle School / Classroom Teaching / Problem Development / Systematization / ミドルスク-ル / オ-プンエンドの問題 / 子供 / ミドルスクール / 授業研究 / 問題開発 / 体系化 / 算数・数学 / オープンエンドの問題 / 用語の言語的説明 / 概念形成と用語 / 用語(記号)の指導 / RoLA(Mathematics) Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (106 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  算数協同学習における対話的学びの変容プロセスの質的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石田 淳一
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo Kasei University
  •  A Study of elementary mathematics lesson model focus on co-operative learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Junichi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  A Study of the Effects on Children's Knowledge Construction and ApPlication of Long-Term Teaching of Mathematics lesson with scaffoldingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Junichi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  A Study of Effective Instruction for All students according to Students' Achievement level of mathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Junichi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  離散数学のカリキュラム化に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石田 淳一
    • Project Period (FY)
      2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Research of Subject learning process and Evaluation.

    • Principal Investigator
      MIYASAKA Motohiro
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      YOKOHAMA NATIONAL UNIVERSITY
  •  算数・数学科における作業的・体験的活動を重視した指導に関する研究

    • Principal Investigator
      橋本 吉彦
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  How children will find their problems that they should learn? A comparative study among elementary school subject in Japan

    • Principal Investigator
      MMIYASAKA Motohiro
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  A Study of Effect of Teaching of Problem solving strategy on Acquiring of GeneralizationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Junichi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Curriculum Development based on Problem Posing and Open-ended Approach in Mathematics

    • Principal Investigator
      HASHIMOTO Yoshihiko
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Yokahama National University
  •  Development of Open-ended Problems in 5-8 Mathematics and the Systematization

    • Principal Investigator
      HASHIMOTO Yoshihiko
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  A Cross-Cultural Research on the Influence of the Teacher of Problem-Solving

    • Principal Investigator
      NOHDA Nobuhiko
    • Project Period (FY)
      1988 – 1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      University of Tskuba
  •  算数・数学科における用語(記号)の導入時に用いられる説明用語に関する調査研究

    • Principal Investigator
      柴田 録治
    • Project Period (FY)
      1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 20日間でできる学び合いスキル30の算数指導2021

    • Author(s)
      石田淳一 編著
    • Total Pages
      107
    • Publisher
      東洋館
    • ISBN
      9784491044149
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Book] 対話を楽しみ、学びを深める算数指導2021

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      東洋館
    • ISBN
      9784491046211
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Book] 学び合いの算数授業アクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      石田淳一・神田恵子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Book] 明治図書2016

    • Author(s)
      石田淳一・神田恵子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      学び合いの算数授業「35+10」分モデル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Book] 算数の本質に迫る「アクティブ・ラーニング」2016

    • Author(s)
      石田淳一、清水静海、笠井健一、金本良通、池田敏和、佐藤学、茂呂恵美子、岡崎正和、二宮裕之、松尾七重、細水保宏、長谷豊、清水美憲、中野博之、斉藤一弥、赤井利行、蒔苗直道、清水宏幸、中川慎一、山越励子、笠井さゆり
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Book] 「学び合い」を楽しみ・深める!グループ学習を取り入れた算数授業2015

    • Author(s)
      石田淳一・神田恵子
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Book] 聴く・考える・つなぐ力を育てる!「学び合い」の質を高める算数授業2014

    • Author(s)
      石田淳一・神田恵子
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Book] 「学び合い」で学級力&算数カアップ!小数・分数のかけ算・わり算の授業2013

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 「学び合い」で必ず成功する!小学校算数「割合」の授業2013

    • Author(s)
      石田淳一・神田恵子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Book] 「学び合い」で学級力&算数力アップ!小数・分数のかけ算・わり算の授業2013

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 子どももクラスも変わる!「学び合い」のある算数授業2012

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 子どももクラスも変わる!「学び合い」のある算数授業2012

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 話し合うカがぐんぐん育っ!算数シナリオ&授業記録活用法2011

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 読み取り表すカを育てる「足場」のある算数授業2011

    • Author(s)
      石田淳一、他
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 読み取り表す力を育てる「足場」のある算数授業2011

    • Author(s)
      石田淳一, 他21名
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 話し合う力がぐんぐん育つ!算数シナリオ&授業記録活用法2011

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 読み取り表す力を育てる「足場」のある算数授業2011

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 講座算数授業の新展開第2学年2010

    • Author(s)
      石田淳一、他
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 伝え合い学び合う「足場」のある算数授業2010

    • Author(s)
      石田淳一, 他11名
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 講座算数授業の新展開 2学年2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 伝え合い学び合う「足場」のある算数授業2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 伝え合い学び合う「足場」のある算数授業2010

    • Author(s)
      石田淳一、他
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 「活用するカ」を育てる算数授業2009

    • Author(s)
      石田淳一、他
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 活用する力を育てる算数ワークシート集低学年編2009

    • Author(s)
      石田淳一, 他29名
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 活用する力を育てる算数授業2009

    • Author(s)
      石田淳一, 他31名
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 算数科における「パターン発見」方略の指導に関する実証的研究2008

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      大学教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Book] 「考える足場」をつくる算数科授業事例集2007

    • Author(s)
      石田淳一
    • Publisher
      明治図書
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Book] Mathematics lesson plans with a scaffolding phase2007

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA
    • Publisher
      Meiji Tosho
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Book] 「考える足場」をつくる算数科授業の創造2006

    • Author(s)
      石田淳一
    • Publisher
      明治図書
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Book] Elementary school, Mathematics lessons with a scaffolding phase2006

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA & Choja
    • Publisher
      Meiji Tosho
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Book] 「考える足場」をつくる算数科授業の創造2006

    • Author(s)
      石田淳一, 長者小学校
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Book] 算数科における習熟度別指導のあり方、教大協編「教科教育学研究23集」2005

    • Author(s)
      石田淳一
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      サンプロセス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 全体交流からグループトークに戻す教授方略の学習促進に関する研究2023

    • Author(s)
      石田淳一、鈴木正則
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 47 Pages: 439-453

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 算数創発事例におけるグループ対話の影響の検討2023

    • Author(s)
      石田淳一・鈴木正則
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 105 Pages: 2-11

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 異なるグループ学習プロセスがグループ対話に及ぼす影響の事例的検討2022

    • Author(s)
      石田淳一、鈴木正則
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 46 Pages: 258-270

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 小数の乗除文章題解決における数直線図や関係図の表現と活用に関する調査研究2022

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 46 Pages: 456-468

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 二つの数量の関係と別の二つの数量との関係を比べる問題の解答状況に関する調査研究2022

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 104 Pages: 2-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 算数教材が取り上げる体育・スポーツ2021

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      体育の科学

      Volume: 71 Pages: 705-709

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 「授業実践演習Ⅰ」が学生の授業分析に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      東京家政大学教員養成教育推進室年報

      Volume: 11号

    • NAID

      120007174136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 初任教師の教室談話の変容2021

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      東京家政大学研究紀要

      Volume: 第61集(1) Pages: 43-52

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 第4学年の面積単元における等積変形のアイデアの指導2020

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 590号 Pages: 107-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] 教職基礎論が学生が理想とする教師像に与える影響2020

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      東京家政大学教員養成教育推進室年報

      Volume: 10号 Pages: 61-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングを取り入れた算数学び合いの授業2017

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 554号 Pages: 122-126

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Journal Article] 算数を高め合う学び合いの授業とは2015

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 532号 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Journal Article] 算数を学び合う授業を創るために2014

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 520号 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Journal Article] 算数科における話し合いの指導に関する研究2010

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      算数科における話し合いの指導に関する研究 92巻8号

      Pages: 2-12

    • NAID

      130008018638

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 算数科における話し合いの指導に関する研究2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 92巻8号 Pages: 2-12

    • NAID

      130008018638

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 算数科における話し合い指導、に関する研究2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 92巻8号 Pages: 2-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 3学年の逆思考文章題解決における線分図指導に関する研究2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 92巻2号

      Pages: 2-9

    • NAID

      130008018476

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 3学年の逆思考文章題における線分図指導に関する研究2010

    • Author(s)
      石田淳一、村上喜久子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 92巻2号 Pages: 2-9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 第4学年の「角の大きさ」単元および「面積」単元における量の比較・測定の方法や量感の指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子、岡本ゆかり
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 91巻8号 Pages: 14-21

    • NAID

      130008018394

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      「活用する力」を育てる算数授業(東洋館)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 第4学年「変わり方」単元における3段階の足場づくりを取り入れた指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Volume
      91巻8号
    • Pages
      22-30
    • NAID

      130008018396

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 第4学年「変わり方」単元における3段階の足場づくりを取り入れた指導2009

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻8号

      Pages: 22-30

    • NAID

      130008018396

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 色紙を分ける操作との関連づけを繰り返す1桁でわるわり算の計算の仕方と筆算の指導2009

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91

      Pages: 10-21

    • NAID

      130008018329

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 小学4年生を対象とした「おはじきの数」問題を用いた振り返って考えることの指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻10号

      Pages: 5-13

    • NAID

      130008018297

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 第4学年の「角の大きさ」単元および「面積」単元における量の比較・測定の方法や量感の指導2009

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻8号

      Pages: 14-21

    • NAID

      130008018394

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 小学4年生を対象とした「おはじきの数」問題を用いた振り返って考えることの指導2009

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻10号

      Pages: 5-13

    • NAID

      130008018297

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 第4学年「変わり方」単元における3段階の足場づくりを取り入れた指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻8号

      Pages: 22-30

    • NAID

      130008018396

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 色紙を分ける操作との関連付けを繰り返す1桁でわるわり算の計算の仕方と筆算の指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 91巻2号 Pages: 10-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 小学4年生を対象とした「おはじきの数」問題を用いた振り返って考えることの指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 91巻10号 Pages: 5-13

    • NAID

      130008018297

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 「単位量あたりの大きさ」単元における「混み具合の4つの比べ方」を繰り返す指導2009

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻4号

      Pages: 13-21

    • NAID

      130008018276

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 「単位量あたりの大 きさ」単元における「混み具合の4つの比べ方」を繰り返す指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、中野孝子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 91巻4号 Pages: 13-21

    • NAID

      130008018276

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 「単位量あたりの大きさ」単元における「混み具合の4つの比べ方」を繰り返す指導2009

    • Author(s)
      石田淳一、中野孝子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91巻4号

      Pages: 13-21

    • NAID

      130008018276

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 5学年「割合」単元における関係図や線分図をかいたり、よんだりする指導に関する研究2008

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      科学教育研究 32

      Pages: 153-163

    • NAID

      110007026979

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 5学年「割合」単元における関係図や線分図をかいたり,よんだりする指導に関する研究2008

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 32巻3号 Pages: 153-163

    • NAID

      110007026979

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 5学年「三角形・四角形の面積」単元における求積方法の習得と活用の指導に関する研究2008

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      科学教育研究 32巻3号

      Pages: 164-173

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 5学年「三角形・四角形の面積」単元における求積方法の習得と活用の指導に関する研究一与える足場からつくる足場への移行に焦点をあてて-2008

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      科学教育研究 32

      Pages: 154-173

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 小数の乗除の演算決定および計算の仕方の指導に関する研究一小数倍の意味と関係図の指導に焦点をあてて一2008

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 57巻4号 Pages: 2-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 繰り上がりのあるたし算および繰り下がりのあるひき算の計算の仕方の指導に関する研究2008

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 90

      Pages: 22-29

    • NAID

      130008018243

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 小数の乗除の演算決定および計算の仕方の指導に関する研究2008

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子、林真理恵
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 90巻8号

      Pages: 2-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 小数の乗除の演算決定および計算の仕方の指導に関する研究-小数倍の意味と関係図の指導に焦点をあてて-2008

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 90

      Pages: 2-12

    • NAID

      110006873998

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 繰り上がりのあるたし算および繰り下がりのあるひき算の計算の仕方の指導に関する研究2008

    • Author(s)
      石田淳一、片村順子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 90巻8号 Pages: 22-29

    • NAID

      130008018243

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] 5学年「三角形・四角形の面積」単元における求積方法の習得と活用の指導に関する研究一与える足場からつくる足場への移行に焦点をあてて一2008

    • Author(s)
      石田淳一、神田恵子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 32巻3号 Pages: 164-173

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Journal Article] Teaching of fraction focused on a extending learning for all fourth gradres2007

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA & Keiko, KANDA
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education Vol.89(10)

      Pages: 2-11

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] A Study of the effects of teaching of a Tape- Figure on Second graders' word problem solving2007

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA, Keiko, TSUCHIDA & Saki, OKAMOTO
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education Vol.89(6)

      Pages: 2-11

    • NAID

      110006342920

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 算数文章題解決における「まとめて考える」考えの指導に関する研究2007

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      科学教育研究 31

      Pages: 137-144

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 2学年の逆思考文章題単元におけるテープ図指導に関する研究2007

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89

      Pages: 2-11

    • NAID

      110006342920

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 「考える足場」のつくり方のちがいが規則性発見問題の解決に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89

      Pages: 2-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] Teaching of an idea of "unifying" to solve word problems in elementary school2007

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA, Keiko, TSUCHIDA & Saki, OKAMOTO
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan Vol.31(2)

      Pages: 137-144

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] Fostering 2nd graders logical thinking by mathematical lessons with a scaffolding phase2007

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA & Keiko, TSUCHIDA
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education Vol.89(8)

      Pages: 2-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 第4学年「分数」単元における全ての児童を対象とする発展的な学習指導の試み2007

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89

      Pages: 2-11

    • NAID

      130008018117

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 「考える足場」をつくる授業設計による論理的な考えを育てる算数指導2007

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89

      Pages: 2-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] The effect of two types of scaffolding on 50th graders' solving of pattern finding problems2007

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA & Keiko, KANDA
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education Vol.89(12)

      Pages: 2-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 「考える足場」をつくる算数授業(10)〜(12)2007

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      楽しい算数授業 270号〜272号

      Pages: 62-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 「考える足場」をつくる算数授業(1)〜(9)2006

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      楽しい算数授業 260号〜269号

      Pages: 62-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 習熟度別学習・少人数指導で学力を向上させる2006

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      指導と評価 52

      Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 学年間のスパイラルな学習指導による基礎・基本の確実な定着をめざす算数授業づくり2006

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      新しい算数研究 434号

      Pages: 114-117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] イギリスで見た個に応ずる算数指導2005

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      楽しい算数の授業 1月号 No.245

      Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 発展的に考える力を育てる算数の授業設計試案2005

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      新しい算数研究 5月号

      Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 「考える足場」をつくる算数授業2005

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      学校教育 10月号

      Pages: 12-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 「考える足場」をつくる授業による小学校算数科の習熟度別指導2005

    • Author(s)
      石田 淳一
    • Journal Title

      指導と評価 8月号

      Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] イギリスで見た「進んだ」クラスの算数授業2005

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      楽しい算数の授業 2月号 No.246

      Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] THE EFFCT ON SIXTH GRADERS' PROBLEM SOLVING PROCESSES OF TEACHING "FIND A PATTERN "STRATEGY2004

    • Author(s)
      Junichi ISHIDA
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan 28・4

      Pages: 254-266

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] Teaching of a relation figure to solve word nroblems in elementary school mathematics

    • Author(s)
      Junichi, ISHIDA & Keiko, KANDA
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan Vol.31(in print)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Journal Article] 算数文章題解決における関係図の指導に関する研究

    • Author(s)
      石田淳一
    • Journal Title

      科学教育研究 31(印刷中)

    • NAID

      110006652161

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530571
  • [Presentation] 割合文章題のつまずきに関する研究2021

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第63回日本教育心理学会総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Presentation] 協同探究型の問題解決の授業2020

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第102回全国算数・数学教育研究(茨城)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Presentation] 主体的・対話的な学びを育てるチーム学習を取り入れた算数授業2019

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第101回全国算数・数学教育研究(沖縄)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02780
  • [Presentation] 話し合いを学びにつなげる教師と子ども役割2017

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第99回全国算数・数学教育研究(和歌山)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Presentation] 協同学習を軸とする算数授業づくり2017

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Presentation] チーム学習における子どもの発話分析2016

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      日本数学教育学会 第98回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部附属小学校
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381171
  • [Presentation] 児童が足場をつくる算数授業2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第92回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部附属小学校
    • Year and Date
      2010-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Presentation] 児童が足場をっくる算数授業2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第92回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部附属小学校
    • Year and Date
      2010-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Presentation] 児童が足場をつくる算数授業2010

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第92回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部附属
    • Year and Date
      2010-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • [Presentation] 割合単元における図をかくこと・よむことの指導2008

    • Author(s)
      石田淳一
    • Organizer
      第90回全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      郡山市立明健小学校
    • Year and Date
      2008-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530806
  • 1.  IKEDA Toshikazu (70212777)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  HASHIMOTO Yoshihiko (60000072)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山本 光 (00293168)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YAMASHITA Akira (60036910)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MAEDA Masao (00016164)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MMIYASAKA Motohiro (10174153)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  FUKAWA Genichiro (00199176)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MARUYAMA Tadaaki (70293165)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ICHIKAWA Hiroshi (90015446)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TAKAHASHI Kazuko (10114000)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MORIMOTO Shinya (90110733)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  根上 生也 (40164652)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  中本 敦浩 (20314445)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  柴田 録治 (20023997)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  佐々木 徹郎 (20170681)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  千葉 徹 (00015778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  内藤 淳 (20021264)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  大須賀 康宏 (70124724)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  堀内 かおる (00252841)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  細川 尋史 (30231575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  富竹 徹 (00155566)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  NOHDA Nobuhiko (80020121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  SHIMIZU Katsuhiko (00192609)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  NAGASU Namio (90018044)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  HASEGAWA Sakae (00018178)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  MIWA Tatsurou (70030278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  門脇 厚司 (80015924)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi