• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsushima Mitsuru  松島 充

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70804128
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 香川大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2022: 香川大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Science education / Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
対話の相互作用モデル / 対話 / 数学学習の深化 / 授業デザインの視点 / 対話相互作用モデル / 数学概念の深化 / デザイン研究 / 協調学習 / デザイン原則 / 理論と実践の往還 … More / すべての子ども / 体系化 / 算数・数学学習 / 拡張した記号の専有と使用のモデル / 授業デザイン原則 / 学級文化 / 民主主義的能力 / 社会文化的アプローチ / 知識構築 / 学習共同体 / 文化 / 算数・数学学習の深化 / 専有 / Commognition … More
Except Principal Investigator
数理科学教育 / 設計科学 / 意思決定 / 学校数学 / 数理科学 / 初中等教育(算数・数学、理科、情報) / 社会的実践 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  数学学習における対話によってCo-agencyを育成する学級文化に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松島 充
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  社会的実践を志向する学習領域「数理科学」の構築に関する総合的研究

    • Principal Investigator
      西村 圭一
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  対話の相互作用モデルの構築と数学学習を深める授業デザイン原則の抽出の往還Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松島 充
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Connecting theories and practices of mathemathics lesson designs to achieve deep mathematics learning for allPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsushima Mitsuru
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Comprehensive study on construction of mathematical science education based on design science in school education

    • Principal Investigator
      NISHIMURA Keiichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 科研報告書 すべての子どもが算数・数学学習を深める算数・数学の授業デザインの理論と実践の往還2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      美巧社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Journal Article] 小学3年「三角形」における三角形の成立条件の学習に関する研究:幾何ディスコースの発達の理論の立場から2021

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 45-57

    • NAID

      40022523037

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] 深い算数の学びを実現するためのディスコース分析:コモグニティブコンフリクトの視点から2020

    • Author(s)
      松島 充,鵜川 護
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 41 Pages: 35-47

    • NAID

      120007015528

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] 学校教育における数理科学教育に関する開発的研究 -数理科学教育の基本的枠組みについて-2020

    • Author(s)
      山口武志・西村圭一・島田功・松島充・松嵜昭雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会誌 科学教育

      Volume: 44

    • NAID

      130007871627

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03054
  • [Journal Article] 十進位取り記数法のよさの感得のための授業デザイン―ディスコース構造の量的分析から―2020

    • Author(s)
      松島 充,玉木祐治
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 40 Pages: 27-35

    • NAID

      120007011784

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education2020

    • Author(s)
      Matsushima Mitsuru
    • Journal Title

      MATHEMATICS TEACHING RESEARCH JOURNAL Special Issue on Philosophy of Mathematics Education

      Volume: 12(2) Pages: 107-117

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Journal Article] 専有の視点から見た数学学習の質的分析2018

    • Author(s)
      松島 充
    • Journal Title

      秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 113-120

    • NAID

      40021939951

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Journal Article] 算数・数学教育における個人と学習集団全体の対話モデル化-Ernest,P.(2010)の立場を基に-2018

    • Author(s)
      松島 充
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 24(2) Pages: 109-118

    • NAID

      130008164077

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Presentation] Appropriation mediatesbetween social and individual aspects of Mathematics Education2021

    • Author(s)
      Mitsuru MATSUSHIMA
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 解不定,解不能を意識した連立方程式に関する数学的活動:アリスモゴンによる授業実践2020

    • Author(s)
      松島 充,山下裕平
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 数学教育の目的としての民主主義的能力の育成:社会政治的視点からの考察2020

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 数学教育におけるEquityに関する研究動向2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 対話による数学学習の深まりの構造とその過程ー社会文化的アプローチの専有の概念から―2019

    • Author(s)
      松島 充
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] 数理科学教育のカリキュラム構成モデルに関する一提案-STEM教育に対するdisciplinaryアプローチを手がかりとして-2019

    • Author(s)
      松嵜昭雄・松島充
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03054
  • [Presentation] 算数科における深い学びに関するコモグニション分析2019

    • Author(s)
      松島 充,堀場規朗
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] メタルールの発達とその様相-小学校3年「三角形」実践のコモグニション分析から-2019

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Organizer
      全国数学教育学会 第50回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14204
  • [Presentation] コモグニション論の視点から見た授業デザイン-小学校3年「三角形」の実践からー2019

    • Author(s)
      松島 充,清水顕人
    • Organizer
      全国数学教育学会,第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Presentation] 設計科学的視座に基づく新たな学術としての数理科学教育の創造-価値・価値観・価値命題,対話に焦点を当てて-2018

    • Author(s)
      島田功,松島充
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03054
  • [Presentation] 十進位取り記数法のよさの感得を目指したデザイン研究-数学史と問題づくりを用いた実践から-2018

    • Author(s)
      松島 充,玉木祐治
    • Organizer
      全国数学教育学会,第47回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • [Presentation] 十進位取り記数法のよさの感得を目指したデザイン研究2018

    • Author(s)
      松島充,玉木祐治
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06913
  • 1.  NISHIMURA Keiichi (30549358)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  長尾 篤志 (00353392)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山口 武志 (60239895)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  松嵜 昭雄 (10533292)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  椿 広計 (30155436)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  島田 功 (30709671)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  青山 和裕 (10400657)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  清水 宏幸 (80562446)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  久保 良宏 (80344539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  伏屋 広隆 (00422395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  清野 辰彦 (00550740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  松原 憲治 (10549372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  上野 耕史 (20390578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  鹿野 利春 (20770168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  古家 正暢 (80827808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi