• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKAHASHI AKIKO  高橋 亜希子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKAHASHI Akiko  高橋 亜希子

Less
Researcher Number 90431387
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 南山大学, 人文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 南山大学, 人文学部, 教授
2010 – 2016: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
2013: 北海道教育大学旭川校, 准教授
2007 – 2008: Hokkaido University of Education, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education / Education on school subjects and activities / Library and information science/Humanistic social informatics
Keywords
Principal Investigator
高校 / 青年期 / 授業 / 探究学習 / 探究 / ナラティブ / 社会 / 授業研究 / 発達支援 / 総合学習 … More / 自己形成 / 高等学校 / 高大接続 / カリキュラム・マネジメント / 教科等横断型学習 / 新学習指導要領 / 大学入学共通テスト / 高大接続改革 / 新高校学習指導要領 / 総合的な探究の時間 / 学校改革 / 内発的 / 学習指導要領 / 困難校 / 中退 / 教科学習 / 指導困難校 / 高校中退 / 対話 / 学習 / 他者 / 学習指導 / 協同学習 / 学校統廃合 / 北海道 / 統廃合 / 思春期 … More
Except Principal Investigator
相互的主体変容 / 多元的生成モデル / 一元的操作モデル / 教育改革 / エンパワメント / 公共性 / オルタナティブな物語 / 探究学習 / 他人事≒自分事 / 教員の多忙化 / 新学習指導要領 / 教師教育 / 対話 / 臨床 / 後期近代 / 個体能力論 / 対話的関係 / 教師の多忙化 / 〈一元的操作モデル〉 / 〈多元的生成モデル〉 / 経験されたカリキュラム / 事例研究 / 高等学校教育 / 学校参加 / 高校総合学習 / 21世紀型能力 / 学校改革 / 高等学校 / 総合学習 / 主体変容 / 内発性 / 持続可能性 / 教育エンパワメント / 若年市民層 / 学習スペース / カリキュラム / 学習方法 / 東京大学附属中等教育学校 / 卒業研究(高等学校) / 学校司書 / 学習指導要領 / 学校図書館 / 卒業研究 / 総合的な学習の時間 / 情報リテラシー / 探究型学習 / アクター / 若者言説 / 潜在能力 / 希望劣化社会 / 否定的まなざし / 当事者 / 公共圏 / 後期子ども Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (62 results)
  • Co-Researchers

    (34 People)
  •  普通科高校の教科・探究・教科横断型学習の有機的な連携と構成に関する国際比較研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 亜希子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nanzan University
  •  A Comprehensive Study on the Reconstruction of Education Policy Based on "the Pluralistic Generative Model"

    • Principal Investigator
      Kikuchi Eiji
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Restructuring High School Inquiry Learning and School Reform to Implement the New Courses of StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takahashi Akiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nanzan University
  •  A Comprehensive Study of Practices and Structures in Educational Reforms Based on "Pluralistic Generation Model "

    • Principal Investigator
      KIKUCHI EIJI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Evaluating in-class support for high school students' school adaptation and identity formationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Akiko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nanzan University
      Hokkaido University of Education
  •  A Comprehensive Research of the Integrated Study Focusing on 21st Century Type Competence and School Improvement in High Schools

    • Principal Investigator
      WAIDA Seiji
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Musashi University
  •  A Clinical Study of Prantice Structures and Enhancement Processes in Educational Empowerment for "Youth as Citizen"

    • Principal Investigator
      KIKUCHI EIJI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Rethinking of the meaning of study in high school in Japan:focusing on relationship between students and societyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Akiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Locating libraries at the center of learning curriculum: educational experiment and evaluation of inqury learning

    • Principal Investigator
      NEMOTO AKIRA
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  The recent situations of high school consolidation in HokkaidoPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Akiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Comprehensive Study on the Practice and Structure of Educational Empowerment for "Kouki-Kodomo"

    • Principal Investigator
      KIKUCHI Eiji
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Identity Formation through integrated learning in senior high schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Akiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 生徒指導(第6章 進路指導・キャリア教育と生徒指導担当 (pp.124-144))2023

    • Author(s)
      高橋亜希子(庄井良信編著)
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028434
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Book] 総合学習を通した高校生の自己形成2013

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 高校のスクールミッション、スクール・ポリシーはなぜ導入されたか:普通科生徒の学習意欲に関する2つのWGの議論とその歪み-2022

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01637
  • [Journal Article] 高校のスクール・ミッション、スクール・ポリシーはなぜ導入されたか : 普通科生徒の学習意欲に関する2つのWGの議論とその歪み2022

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] 探究を中核とした公立C高校の内発的学校改革-現場の声を出発点とした中高一貫校化-2022

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      アカデミア(人文・自然科学編)

      Volume: 24 Pages: 75-92

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01637
  • [Journal Article] 高校生は学校外の経験で何を得るか:意味を創る学び2021

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 2022-213号 Pages: 102-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] Digital Matriculation Examination Test in Finland : Introduction Process, Testing Methods and Grading System for Written Questions2021

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編

      Volume: 21 Issue: 21 Pages: 123-137

    • DOI

      10.15119/00003054

    • NAID

      120006979064

    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/3143

    • Year and Date
      2021-01-31
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] New Course of Study and Inquiry-Based Studies in High School : Becoming another Route for Admission to Topnotch Universities2020

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編

      Volume: 第19号 Issue: 19 Pages: 31-43

    • DOI

      10.15119/00002855

    • NAID

      120006797851

    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/2942

    • Year and Date
      2020-01-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] 地元と支え合う町村立高校2019

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 881 Pages: 29-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04517
  • [Journal Article] 「新学習指導要領と探究学習とどう関わるか‐生徒のための探究とは‐」2019

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      『高生研第57回全国大会紀要』

      Volume: 57 Pages: 81-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] 高校での学習に関する大学生への回顧質問紙調査 ―総合的な学習・授業形態・自主活動・高校での学びに関して―2019

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      アカデミア 人文・自然科学編

      Volume: 18

    • NAID

      120006709001

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04517
  • [Journal Article] A retrospective questionnaire survey about high school learning and experiences : Comprehensive learning, Form of teaching, Voluntary activities, Learning in high school2019

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編

      Volume: 第18巻 Issue: 18 Pages: 37-55

    • DOI

      10.15119/00002793

    • NAID

      120006709001

    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/2879

    • Year and Date
      2019-06-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] Research and Issues in School Psychology:2019

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 102-118

    • DOI

      10.5926/arepj.58.102

    • NAID

      130007704325

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Journal Article] 海外における学習意欲を高める試み-スウェーデンの高校の事例を通して2015

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 63(4) Pages: 34-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04517
  • [Journal Article] 海外における学習意欲を高める試み- スウェーデンの高校の事例を通して2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 63(4) Pages: 34-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 学習指導と生活指導(発達支援)をつなぐ試み2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      <若年市民層>の教育エンパワメントの実践構造と促進方策に関する臨床的研究 平成24年~26年科学研究費補助金基盤研究B成果報告書 菊地栄治

      Volume: 1 Pages: 159-178

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 北海道の全国学力学習状況調査をめぐる状況2014

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 65(1) Pages: 141-156

    • NAID

      110009822633

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 総合学習における課題設定過程2013

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 12 Pages: 138-155

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 総合学習「旭川名物をつくろう」の継続観察2013

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学

      Volume: 63巻2号 Pages: 143-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 子どもが創る授業を追究する堀川小学校の調査研究-教師の働きかけに焦点を当てて2013

    • Author(s)
      坂井誠亮・高橋亜希子・浦瀬潔
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学

      Volume: 63巻1号 Pages: 161-176

    • NAID

      110009559925

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Journal Article] 北海道の高校統廃合をめぐる状況-「新たな高校教育に対する指針」後の動向2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要

      Volume: 61巻1号 Pages: 237-246

    • NAID

      110008620539

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Journal Article] 北海道の高校統廃合をめぐる状況-「新たな高校教育に対する指針」後の動向-2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要

      Volume: 61巻1号 Pages: 237-246

    • NAID

      110008620539

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Journal Article] 北海道の高校統廃合をめぐる状況-「新たな高校教育に対する指針」後の動向-2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 62巻1号(未定)

    • NAID

      110008620539

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Journal Article] 青年期の発達支援としての高校総合学習-認識・社会・自己の関わりに焦点を当てて-2009

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 59巻第2号

      Pages: 169-182

    • NAID

      110007224803

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Journal Article] 戦後の高等学校における総合学習の歴史的変遷--青年期の「学び」の回復としての試み-2008

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      中央学院大学社会システム研究所紀要

      Pages: 101-115

    • NAID

      110006644112

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Journal Article] 戦後の高等学校における総合学習の歴史的変遷-青年期の「学び」の回復としての試み-2008

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Journal Title

      中央学院大学社会システム研究所紀要 第8巻第2号

      Pages: 101-115

    • NAID

      110006644112

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Journal Article] 高校総合学習の日仏比較2007

    • Author(s)
      大津尚志・高橋亜希子
    • Journal Title

      高生研第45回全国大会研究紀要

      Pages: 77-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Presentation] Endogenous School Reform: The Development and Implementation of Inquiry-Based Learning in High School Curriculum2023

    • Author(s)
      Akiko Takahashi
    • Organizer
      2023 ERAS Conference & WERA Focal Meeting, Singapore
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 内発的学校改革と教師の役割 ―高校改革のキーパースンとしてのE氏―2023

    • Author(s)
      高橋亜希子・和井田清司
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 高校のスクール・ミッション、スクール・ポリシーは機能するか ―導入の過程・文脈と学校や自治体の現状の検討-2022

    • Author(s)
      高橋亜希子・南部初世・武田直己
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会 ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 高校のスクールミッション、スクール・ポリシーは機能するか-導入の過程・文脈と学校や自治体の現状の検討-2022

    • Author(s)
      高橋亜希子・南部初代・武田直己
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01637
  • [Presentation] 「改めて,「10年後」の発達心理学の話をしよう-“COVID-19以後”の世界:メディア技術,持続可能性,そして災害-」2021

    • Author(s)
      坂元章・広井良典・齋藤誠一・木村美奈子・下坂剛・近藤龍彰・高橋亜希子
    • Organizer
      日本発達心理学会国内研究交流委員会シンポジウム 企画者・司会者、日本発達心理学会第32回大会、Web開催
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] フィンランドの大学入学資格試験:記述式試験の採点の手順と デジタル入学試験に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      教育改革研究会,早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 内発的学校改革としての高校教育課程の開発―新学習指導要領の捉え直しと学校アイデンティティの再構築―2020

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会, 自由研究発表、宮崎大学 2020年10月11日
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] デジタル入学試験と記述式問題の採点:-フィンランドの大学入学資格試験の例より-2020

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会 自由研究発表、神戸大学 2020年8月24- 26日
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] A retrospective questionnaire survey about high school learning and experiences-Integrated learning , Teaching methods and Learning in high school-2019

    • Author(s)
      Akiko Takahashi
    • Organizer
      International conference of World association of Lesson Studies 2019, Amsterdam
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 「教科横断型学習の具体像と可能性を検討する」2019

    • Author(s)
      冨士原紀絵、戸野塚厚子、堀真一郎、 的場正美、澤田稔、高橋亜希子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会 京都大学  課題研究, コーディネーター,趣旨説明
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 「新学習指導要領と探究学習とどう関わるか‐生徒のための探究とは‐」2019

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      全国高校生活指導研究協議会第57回全国大会 課題別分科会, 大同高校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 高校の授業に関する大学生への回顧調査-授業形態・探究的な学習・自主活動等に関して2018

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04517
  • [Presentation] 子どもの主体的な学びを支える学校づくり(公開シンポジウム)2018

    • Author(s)
      坂井誠亮、鹿毛雅弘、豊田ひさき、前田賢次、札幌市立生振小学校、高橋亜希子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会(北海道教育大学旭川校)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02293
  • [Presentation] 「地域高校における困難を抱える生徒への発達支援の試み  -全員が卒業できるまでー 」2017

    • Author(s)
      池田孝司 高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会 千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] 高校生の体験を通した学びと内発的学校改革2017

    • Author(s)
      和井田清司,宮下与兵衛,高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04517
  • [Presentation] 高校困難校における生徒の語りの変化 -1年生から3年生にかけての自己概念の変化-2016

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2016-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] 授業を通した高校困難校での発達支援 生徒の文章分析を通した意義の検討2016

    • Author(s)
      高橋亜希子 池田考司
    • Organizer
      日本発達心理第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] 高校総合学習の可能性と課題-実態調査をふまえて2016

    • Author(s)
      和井田清司・宮下与兵衛・高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04517
  • [Presentation] 困難を抱える地域高校での発達支援の試み - 「現代社会」の授業と生徒の内面の課題を重ねる -2015

    • Author(s)
      高橋亜希子 池田考司
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] 教育実践者の発達に資する実践の観察と記述2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Presentation] 北海道の学力と学習の課題2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      北海道臨床教育学会・ 日本臨床教育学会合同研究会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌駅前サテライト(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-04-11
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Presentation] 子どもの生活・感情とつながる学習指導の共同研究2015

    • Author(s)
      池田考司 高橋亜希子
    • Organizer
      日本臨床教育学会 北海道臨床教育学会 共催 第4回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] Attempt to support identity formation through high school classes2015

    • Author(s)
      Takahashi Akiko
    • Organizer
      WALS International Conference 2015
    • Place of Presentation
      Khon Kaen University, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] Evaluating in-class support for secondary school students identity formation2015

    • Author(s)
      Takahashi Akiko
    • Organizer
      The 6th Pacific Rim Conference on Education, Thailand
    • Place of Presentation
      Chonburi, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-17
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04206
  • [Presentation] The recent situations of high school consolidation in Hokkaido-Reconstruction of the relationship between high schools and communities(北海道の高校統廃合の状況-高校と地域の関係の再構築)2012

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      3rd Pacific Rim Conference on Education
    • Place of Presentation
      Sapporo
    • Year and Date
      2012-07-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Presentation] 北海道の高校統廃合をめぐる状況2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Presentation] 北海道の高校統廃合をめぐる状況-「新たな高校教育に対するし新」後の動向2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      第18回日本カリキュラム学会、第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Presentation] 北海道の高校統廃合をめぐる状況2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      第1回北海道臨床教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Presentation] 北海道の高校統廃合をめぐる状況-「新たな高校教育に対する指針」後の動向-2011

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730599
  • [Presentation] 総合学習の動機を支える要因 -他者との関わりを通した学習の意味の変化2008

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Presentation] 総合学習への取り組みの分化の背景要因- 学習過程に即した質的・量的検討 -2007

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Presentation] 総合学習への取り組みの分化の背景要因-学習過程に即した質的・量的検討-2007

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730479
  • [Presentation] 海外の高校における探究学習-スウェーデン・アメリカの高校の例を通して

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第24回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Presentation] 他者・社会との関係性を基盤とした高校実践の検討:英語の授業とシティズンシップ教育

    • Author(s)
      高橋亜希子・望月一枝
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • [Presentation] わからないことに耐えることの意味 <生(ライフ)>にふれる声を聴き、<私>のことばで語り合う-いま、臨床教育学の展開に期待すること

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第2回大会
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザ
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530935
  • 1.  WAIDA Seiji (50345542)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  KIKUCHI Eiji (10211872)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IKEDA Kenichi (40222880)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAGATA Yoshiyuki (20280513)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YOSHIDA Atsuhiko (20210677)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TAKATA Ken (60457900)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SHIRAKAWA Yuji (50434254)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  NIHEI Norihiro (40422357)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MARUYAMA Hideki (10353377)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  MIYAKO Norihiro (60549129)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HIRATSUKA Maki (10224289)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MUKUMOTO Hiroshi (80351328)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  YOSHIMOTO Keiichi (30249924)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KURIHARA Masataka (70588532)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  紅林 伸幸 (40262068)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  油布 佐和子 (80183987)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  藤本 啓寛 (00962086)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  WATABE Makoto (20167191)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  NEMOTO AKIRA (90172759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  KAMEDA Atsuko (10149164)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  白石 さや (70288679)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  宮下 与兵衛 (50714804)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  易 寿也 (50781944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  木村 優 (40589313)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  小国 喜弘 (60317617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  末冨 芳 (40363296)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  根津 朋実 (50344958)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  渡邊 あや (60449105)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  細尾 萌子 (70633808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  MOCHIZUKI Kazue
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  OHTSU Takashi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  IKEDA Koji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 34.  HASHIMOTO AKANE
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi