• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Oyama Yoshinori  小山 義徳

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OYAMA Yoshinori  小山 義徳

Less
Researcher Number 90546988
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 千葉大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2024: 千葉大学, 教育学部, 准教授
2014: 千葉大学, 助教
2013 – 2014: 千葉大学, 教育学部, 助教
2012: 聖学院大学, 人間福祉学部, 助教
2011 – 2012: 聖学院大学, 人間福祉学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational psychology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Foreign language education / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
質問生成 / 問い / 探究学習 / 探究的な学習 / 授業開発 / 総合的な学習 / 教員養成 / 批判的思考 / 生徒 / 児童 … More / 質問 / 疑問 / 質問力 / 授業規律 / 心理的安全性 … More
Except Principal Investigator
data-driven learning / コーパス / 英文法学習 / 英文法 / 小中高生の英語学習 / 英語教育 / 語彙・文法学習 / DDL / 気づき / 帰納的学習 / データ駆動型学習 / 学習スキル / 自己調整学習 / 個別最適化 / 学習の転移 / プログラミング教育 / ICT / データ駆動型学習(DDL) / DDL支援サイト / 思考力・判断力 / 思考力・判断力の育成 / 英語の語彙・文法学習 / 主体的・対話的で深い学び / 探究的な学習 / 英文法の学習 / 探究的学習 / 文法学習 / KWIC / 探究的な学び / カリキュラム・マネジメント / カリキュラム・デザイン / 思考能力の育成 / カリキュラム空間 / 小学校 / 国語教育 / 教材生成システム / 語彙学習 / 小学校国語 / 類義語 / 語彙指導 / 形態素解析 / ICT活用の語彙・文法学習 / 発見学習 / 小中高の英語教育の連携 / 用例コーパス / 英文法学習項目系統表 / 英文法の学習指導 / 英語教育の小中高の連携 / Data-Driven Learning / DDL / 語彙・文法指導 / 中高生用DDL支援サイト / 小学生用DDL支援サイト / 英文法能力 / 小学校英語 / グローバル・コミュニケーション / 教授・学習 / 国際比較研究 / 指導法の開発 / グローバルコミュニケーション / 批判的思考 / 深い学び / 教育実践 / 21世紀型スキル / 21世紀スキル / 教育現場での活用 / 評価 / 測定 / 21世紀スキル / 具体的な教授法の開発 / コンピテンシー促進法の開発 / 測定方法の開発 / メカニズムの解明 / 21世紀型スキル / 方略使用の文化差 / 教訓帰納 / 自己質問方略 / 図表活用法略 / 認知コスト / 実践研究 / 書籍の刊行 / 国内外への発信 / 自発性 / 利用促進 / 学習法略 / 指導法開発 / 教授学習 / 学習者の自立 / 学習方略 / ICT活用 / 学習観 / 外国語学習能力 / 基礎学力 / 精神的回復力 / 学習動機 / ポートフォリオ / プロファイル / eポートフォリオ / 社会人基礎力 / メタ認知能力 / 学習者特性 / 教育の質保証 / 学士教育 / 学士力 / リメディアル教育 / コースデザイン / 学修観 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (113 results)
  • Co-Researchers

    (43 People)
  •  Refining English DDL (data-driven learning) through Learning Analytics

    • Principal Investigator
      西垣 知佳子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  生成AIを用いた個別最適化したプログラミング教育ー測りにくい力の可視化と学習の転移

    • Principal Investigator
      野崎 浩成
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Development of training methods for elementary and junior high school teachers capable of teaching "inquiry-based learning" and verification of their effectivenessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      小山 義徳
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  小中学校における「児童生徒の疑問に基づいた授業」の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小山 義徳
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Curricular space: Developing learners' self-regulated thinking abilities through innovative curriculum design

    • Principal Investigator
      Manalo Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Development of a DDL Website to Assist English Grammar Acquisition for Tertiary, Secondary and Elementary School Learners

    • Principal Investigator
      Nishigaki Chikako
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Development and Evaluation of a Vocabulary Learning Material Generation System for Primary School Children using Morphological Analysis

    • Principal Investigator
      Fujikawa Daisuke
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Data-Driven Learning applied to English grammar learning at elementary school, junior and senior high school

    • Principal Investigator
      Nishigaki Chikako
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

    • Principal Investigator
      Manalo Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Elucidating the mechanisms of spontaneous learning strategies use and the applications to educational practices

    • Principal Investigator
      MANALO Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
      Waseda University
  •  Curriculum development on an individual base in terms of the quality assurance of bachelor education designed for Undergraduate Courses in Science

    • Principal Investigator
      TANAKA Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Nippon Institute of Technology

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「問う力」を育てる理論と実践2021

    • Author(s)
      小山 義徳、道田 泰司
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Book] 「問う力」を育てる理論と実践 問い・質問・発問の活用の仕方を探る2021

    • Author(s)
      小山義徳・道田泰司(編)
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Book] Promoting university students' inquiry-based learning through use of questioning. In H. Pedrosa-de-Jesus, & M. Watts (Eds.), Academic growth in higher education.2019

    • Author(s)
      Oyama, Y., & Manalo, E.
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      Brill
    • ISBN
      9789004389328
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Question Based Instruction (QBI) promotes learners’ abilities to ask more questions and express opinions during group discussions. In E. Manalo (Ed.), Deeper learning, dialogic learning, and critical thinking: Research-based strategies for the classroom.2019

    • Author(s)
      Yoshinori OYAMA and Tomoko YAGIHASHI
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 基礎からまなぶ教育心理学 (ライブラリ基礎からまなぶ心理学)2018

    • Author(s)
      小山義徳・岩田美保・大芦 治・樽木靖夫・野中舞子・伏見陽児・真鍋 健
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914176
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Academic Growth in Higher Education: Questions and Answers2018

    • Author(s)
      OYAMA, Yoshinori & Manalo, Emmanuel
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      Brill SENSE
    • ISBN
      9789004389342
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 基礎からわかる教育心理学2018

    • Author(s)
      小山 義徳(編著)岩田美保,大芦 治樽木靖夫,野中舞子,伏見陽児,眞鍋健
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914176
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Promoting learners' spontaneous use of effective questioning: Integrating research findings inside and outside of Japan. In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.), Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies: Theory, research, and practice for effective transfer2017

    • Author(s)
      Oyama, Y.
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138680647
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Ed. Carroll E. Wilson, Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages. <Chapter> How does extensive reading affect L2 proficiency? : A review of recent studies on extensive reading effects on reading and listening ability in EFL settings.2016

    • Author(s)
      Chiba, K. & Yokoyama, S.
    • Publisher
      Nova science
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Ed. Carroll E. Wilson, Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages. <Chapter>A smart method to become bilingual in a foreign language learning situation: Recent development of an application of testing effect to foreign language learning.2016

    • Author(s)
      Yokoyama, S. & Chiba, K.
    • Publisher
      Nova science
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Book chapter title: A smart method to become bilingual in a foreign language learning situation: Recent development of an application of testing effect to foreign language learning. In: Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages2016

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama, Katsuhiro Chiba.
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      NOVA Science
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Bilingualism: Cultural Influences, Global Perspectives and Advantages/Disadvantages ("How does extensive reading affect L2 proficiency? : A review of recent studies on extensive reading effects on reading and listening ability in EFL settings)2016

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Satoru Yokoyama.
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      NOVA Science
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 学習者の質問方略使用を促す教員養成プログラムの開発 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 学習方略研究における理論と実践の新たな展開―学習方略プロジェクトH25年度の研究成果―(pp. 14-18)2014

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] Examining the relationship between psychological safety and pupils’ generation of questions2023

    • Author(s)
      小山義徳, 桐島俊, 道田泰司, 田邊 純
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 71 Pages: 301-309

    • DOI

      10.20776/S13482084-71-P301

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121746/

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Journal Article] 心理的安全性と生徒の問いの生成の関係の検討2023

    • Author(s)
      小山義徳, 桐島俊, 道田泰司, 田邊 純
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 301-309

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] Salivary cortisol as a marker for assessing the problem‐focused coping style of stressed students during the first year of university: An experimental study2023

    • Author(s)
      Nagane Mitsuo、Oyama Yoshinori、Tamalu Fuminobu、Miwa Naofumi
    • Journal Title

      Health Science Reports

      Volume: 6 Issue: 6

    • DOI

      10.1002/hsr2.1280

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] 児童生徒の疑問に基づいた授業を作るためには何が必要なのか それは,なぜ,どのように必要なのか?2022

    • Author(s)
      小山義徳・道田泰司・桐島俊
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 201-211

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Journal Article] 発問の質を高めるために 発問の質を高めるために──エッセンシャル・クエスチョンへの誘い2022

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 70 Pages: 12-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] 発問の質を高めるために 発問の質を高めるために──エッセンシャル・クエスチョンへの誘い2022

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 70 Pages: 12-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Journal Article] 小学生のためのデータ駆動型英語学習支援サイトの開発と公開2020

    • Author(s)
      西垣知佳子,星野由子,安部朋世,神谷昇,小山義徳,石井雄隆
    • Journal Title

      『JES Journal』(小学校英語教育学会)

      Volume: 20 Pages: 367-382

    • NAID

      130008023789

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] Trends in Teaching and Learning Research in <i>The Japanese Journal of Educational Psychology</i> and Future Prospects of Inquiry-Based Learning2020

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 28-42

    • DOI

      10.5926/arepj.59.28

    • NAID

      130007935458

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Journal Article] DDLが育む英語の文法規則に対する気づきの力2019

    • Author(s)
      西垣知佳子,横田梓, 神谷昇, 安部朋世, 小山義徳
    • Journal Title

      言語学習と教育言語学:2018 年度版

      Volume: 2018年度版 Pages: 59-66

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] Effect of Essential Question Generation Training for Pre-Service Teachers’ Questioning Skills2019

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 36 Issue: 1 Pages: 17-27

    • DOI

      10.14926/jsise.36.17

    • NAID

      130007542491

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2019-01-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 小学校における英文法と国語科文法の連携-文法規則発見活動で見られたメタ言語の分析から-2019

    • Author(s)
      西垣知佳子,安部朋世,物井尚子,神谷昇,小山義徳
    • Journal Title

      JES Journal, 小学校英語教育学会

      Volume: 19 Pages: 194-209

    • NAID

      130007830744

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] Academic Self-Efficacy and Academic Performance in Online Learning: A Mini Review2019

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 9 Pages: 2794-2794

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2018.02794

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00880, KAKENHI-PROJECT-15H01976, KAKENHI-PROJECT-16K02930
  • [Journal Article] 小中連携に資する小・中学校英語文法項目系統表作成の試み2018

    • Author(s)
      神谷昇,西垣知佳子,安部朋世,小山義徳,物井尚子
    • Journal Title

      英語授業研究学会紀要

      Volume: 27号 Pages: 3-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] The Hemingway effect: How failing to finish a task can have a positive effect on motivation2018

    • Author(s)
      Y, Oyama, E, Manalo & Y, Nakatani
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 30 Pages: 7-18

    • DOI

      10.1016/j.tsc.2018.01.001

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] [再掲] 中学校における文法項目の系統化の試み-文法学習表の作成とDDL学習教材への適応-2018

    • Author(s)
      神谷昇,西垣知佳子,小山義徳
    • Journal Title

      英語学論説資料(2016年分),論説資料保存会

      Volume: 50巻,第6分冊増刊 Pages: 24-27

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] 大学生に対する品詞の理解度調査からみた英文法学習と国語科文法学習との連携の可能性2018

    • Author(s)
      安部朋世,神谷昇,小山義徳,西垣知佳子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66巻 第2号 Pages: 59-64

    • NAID

      120006482701

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] コミュニケーション重視の授業に組み入れるタブレット型データ駆動型の英文法学習の試み2018

    • Author(s)
      西垣知佳子,小山義徳,安部朋世,横田梓,金綱文香,蜂巣桂,小松健一
    • Journal Title

      千葉大学教育学部-附属学校園連携研究成果報告書 平成29年度

      Volume: 平成29年度 Pages: 69-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] 国語教科書と英語教科書における文法用語に関する基礎的調査2017

    • Author(s)
      安部朋世,神谷昇,西垣知佳子,小山義徳,
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 65 Pages: 209-213

    • NAID

      120006375954

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] Neural correlates of bilingual language control during interlingual homograph processing in a logogram writing system2017

    • Author(s)
      Hsieh MH, Jeong H, Kawata KH, Sasaki Y, Lee HC, Yokoyama S, Sugiura M, Kawashima R
    • Journal Title

      Brain and Language

      Volume: 174 Pages: 72-85

    • DOI

      10.1016/j.bandl.2017.06.006

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02745, KAKENHI-PROJECT-15H01976, KAKENHI-PROJECT-26580104, KAKENHI-PROJECT-17H02364
  • [Journal Article] Faster L2 sentence reading times, better L2 listening proficiency: a preliminary study of automaticity in L2 sentence processing.2017

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Journal Title

      University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 10 Pages: 1-6

    • NAID

      120006319805

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 小・中・高の連携とデータ駆動型の英語語彙・文法学習支援ウェブサイトの構築2017

    • Author(s)
      西垣知佳子,中條清美,神谷昇,小山義徳,安部朋世,物井尚子,横田梓
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 65 Pages: 365-372

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] Faster L2 sentence reading times, better L2 listening proficiency: a preliminary study of automaticity in L2 sentence processing2017

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Journal Title

      University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 10 Pages: 1-6

    • NAID

      120006319805

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 「データ駆動型学習(DDL)」による英文法指導における生徒の文法規則発見力の育成 -「生徒まとめ型」と「教師まとめ型」の比較ー2017

    • Author(s)
      小山義徳,高橋憲史,西垣知佳子,神谷昇,安部朋世
    • Journal Title

      言語学習と教育言語学

      Volume: 2016年度版 Pages: 11-16

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] 小・中英語教育の接続におけるデータ駆動型の英文法指導の実践とICT活用の可能性2017

    • Author(s)
      西垣知佳子,大木純一,小山義徳,神谷昇,石井雄隆,安部朋世,物井尚子,ホーン・ベバリー,中條清美
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66巻 第1号 Pages: 211-220

    • NAID

      120006482663

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] 英語文法項目系統表作成の試み ー名詞・形容詞・副詞・接続詞を中心にー2017

    • Author(s)
      神谷昇,西垣知佳子,安部朋世,小山義徳
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 65 Pages: 355-363

    • NAID

      120006375970

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] コミュニケーション活動を支える英文法指導―タブレット端末を活用したデータ駆動型学習―2017

    • Author(s)
      西垣知佳子,小山義徳,安部朋世,横田梓,金城正樹,金綱文香
    • Journal Title

      平成28年度千葉大学教育学部-附属学校園間連携研究成果報告書

      Volume: 平成28年度 Pages: 71-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Journal Article] 教師の発問に関する学際的考察 : 教育学,日本語学,教育心理学の立場から2016

    • Author(s)
      小山 義徳・高木 啓・安部 朋世・藤川 大祐
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 195-203

    • NAID

      120005907211

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] An analysis of English proficiency of college students based on longitudinal data classified by enrollment types2016

    • Author(s)
      Yokoyama, S.
    • Journal Title

      The University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 9 Pages: 9-11

    • NAID

      120005765411

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 中学校における文法項目の系統化の試み : 文法学習表の作成とDDL学習教材への適応2016

    • Author(s)
      神谷 昇・西垣 知佳子・小山 義徳
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 301-308

    • NAID

      120005907224

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 運用力と文法力を育む英語授業 : コミュニカティブ教授法とデータ駆動型学習2016

    • Author(s)
      西垣 知佳子・中條 清美・小山 義徳・神谷 昇・安部 朋世
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 64

    • NAID

      120007088858

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 教師の発問に関する学際的考察 -教育学,日本語学,教育心理学の立場からー2016

    • Author(s)
      小山 義徳,高木 啓,安部 朋世,藤川 大祐
    • Journal Title

      千葉大学教育学部 研究紀要

      Volume: 64 Pages: 195-203

    • NAID

      120005907211

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 中学校における文法項目の系統化の試み ー文法学習表の作成とDDL学習教材への適応ー2016

    • Author(s)
      神谷 昇,西垣 知佳子,小山 義徳
    • Journal Title

      千葉大学教育学部 研究紀要

      Volume: 64 Pages: 301-308

    • NAID

      120005907224

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Effect of English remedial courses based on Generation effect and Testing effect in college education: an analysis based on Item Response Theory2016

    • Author(s)
      Yokoyama, S.
    • Journal Title

      The University Bulletin of Chiba Institute of Science

      Volume: 9 Pages: 17-22

    • NAID

      120005765412

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 運用力と文法力を育む英語授業 ーコミュニカティブ教授法とデータ駆動型学習ー2016

    • Author(s)
      西垣 知佳子,中條 清美,小山義徳,神谷 昇,安倍 朋世
    • Journal Title

      千葉大学教育学部 研究紀要

      Volume: 64 Pages: 349-355

    • NAID

      120007088858

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 中学校におけるデータ駆動型学習の教材作成・指導実践とScoRE活用の可能性2015

    • Author(s)
      西垣知佳子・中條清美・神谷 昇・小山 義徳・横田 梓
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告 思考と言語

      Volume: 114 Pages: 47-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 「『教えない教え方』の実践:データ駆動型学習による英語指導」2015

    • Author(s)
      西垣知佳子,小山義徳,横田梓
    • Journal Title

      平成26年度 千葉大学教育学部-附属学校園間 連携研究成果報告書

      Volume: - Pages: 61-62

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] データ駆動型学習とFocus on For―中学生のための帰納的な語彙・文法学習の実践―2015

    • Author(s)
      西垣知佳子・小山 義徳・神谷昇・横田 梓・西坂 高志
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会誌

      Volume: 29 Pages: 113-126

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 学生による説明活動を取り入れた授業実践-主観的困難と行動的困難の分析2013

    • Author(s)
      深谷達史・小山義徳
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 55(4) Pages: 115-126

    • NAID

      130005399559

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 小学校英語用タブレット型端末教材が児童の英語の印象と英語学習に与える効果2013

    • Author(s)
      小山義徳・宮下勉・金指伸彦・浅井照雄・田中瑞人・箕輪貴・山内祐平
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 19(2) Pages: 25-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 大学生の自己質問スキルの理解と支援2013

    • Author(s)
      小山義徳・Emmanuel Manalo
    • Journal Title

      心理学からみた効果的な学び方の理解と支援:学習方略プロジェクトH24年度の研究成果

      Volume: 0 Pages: 11-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 生涯学び続ける学士を育てるための授業アプローチを探る2011

    • Author(s)
      田中佳子・小山義徳・野崎浩成
    • Journal Title

      大学教育学会

      Volume: 33 Pages: 105-108

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Journal Article] 生涯学び続ける学士を育てるための授業アプローチを探る2011

    • Author(s)
      田中佳子、小山義徳、野崎浩成
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: vol.33、no.2 Pages: 72-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] 小学校社会科における児童の「意味理解志向」が「心理的安全性」を介して「授業中の問い」と「ワークシートの問い」の生成に与える影響2023

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 小学校社会科における児童の「意味理解志向」が「心理的安全性」を介して「授業中の問い」と「ワークシートの問い」の生成に与える影響2023

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25659
  • [Presentation] 大学カリキュラムにおけるカリキュラム空間(時間的余白)が学生の自律的な学びに与える影響ー学生が使用する学習方略との関連ー2023

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 小学校社会科における児童の「意味理解志向」が「心理的安全性」を介して「授業中の問い」と「ワークシートの問い」の生成に与える影響2023

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Presentation] 生徒の心理的安全性と問いの生成の関係の検討 ―失敗が許された中学校技術科の木工の授業おける 探究的な学習2022

    • Author(s)
      小山義徳、桐島 俊、田邊 純、道田泰司、藤川大祐、生田淳一、高木 啓、安部朋世
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Presentation] 「問い生成の認知・環境モデル」の検証2022

    • Author(s)
      小山 義徳, 佐藤 達也, 安部 朋世, 道田 泰司, 藤川 大祐, 桐島 俊, 生田 淳一, 高木 啓
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Presentation] 「問い生成の認知・環境モデル」の検証2022

    • Author(s)
      小山 義徳, 佐藤 達也, 安部 朋世, 道田 泰司, 藤川 大祐, 桐島 俊, 生田 淳一, 高木 啓
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 生徒の心理的安全性と問いの生成の関係の検討2022

    • Author(s)
      小山義徳、桐島 俊、田邊 純、道田泰司、藤川大祐、生田淳一、高木 啓、安部朋世
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 児童の疑問に対する意識と疑問生成に関する調査2021

    • Author(s)
      小山 義徳, 安部 朋世, 高木 啓, 藤川 大祐, 桐島 俊, 道田 泰司
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 形態素解析利用語彙学習教材生成システムを活用した中学校国語科授業の試み2021

    • Author(s)
      藤川大祐、大澤由紀、大木圭、安部朋世、高木啓、小山義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03078
  • [Presentation] 児童の疑問に対する意識と疑問生成に関する調査2021

    • Author(s)
      小山 義徳, 安部 朋世, 高木 啓, 藤川 大祐, 桐島 俊, 道田 泰司
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03359
  • [Presentation] ヘミングウェイ効果:課題達成に失敗することが動機づけを高める2020

    • Author(s)
      小山 義徳・マナロ エマニュエル・中谷 嘉秀
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集p.122.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 形態素解析を用いた小学生向け語彙学習教材生成システムの開発2020

    • Author(s)
      藤川大祐,大木圭,安部朋世,高木啓,小山義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03078
  • [Presentation] 形態素解析を用いた小学生向け語彙学習教材生成システム開発の構想2019

    • Author(s)
      藤川大祐,大木圭,安部朋世,高木啓,小山義徳
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03078
  • [Presentation] 語彙・文構造の学習から引き出されるメタ言語の分析2019

    • Author(s)
      安部朋世,西垣知佳子,佐藤悦子,神谷昇,小山義徳,星野由子,石井雄隆
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] 児童の質問力を向上させるための質問精査指導の効果の検討2018

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第60回総会 (慶応義塾大学・日吉キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 小学校英語と国語科文法の連携の可能性と問題点 -英語のルールの発見活動から得られた示唆-2018

    • Author(s)
      西垣 知佳子,安部 朋世,物井 尚子, 神谷 昇,小山 義徳
    • Organizer
      第18回 小学校英語教育学会(JES) 長崎大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症を持つ児童による自閉スペクトラム症を持つ登場人物の物語理解2018

    • Author(s)
      米田英嗣・柳岡開地・小山内秀和・子安増生
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 小学校英語と国語科文法の連携の可能性と問題点2018

    • Author(s)
      西垣知佳子,安部朋世,物井尚子,神谷昇,小山義徳
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会,長崎大学(長崎)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] Reading Efficiency of Learners of English:an fNIRS Study2018

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Satoru Yokoyama and Atsuko Miyazaki
    • Organizer
      FNIRS 2018: THE SOCIETY FOR FUNCTIONAL NEAR-INFRARED SPECTROSCOPY
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Effects of Academic Self-Efficacy on Academic Achievement of Online Foreign Language Learning: A Preliminary Cross-Sectional Study in Japanese Higher Education Environment2018

    • Author(s)
      Satoru Yokoyama
    • Organizer
      Innovation in Language Learning
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 新入生と教育実習生の生理・心理的ストレスとコーピングスタイル及び睡眠パターンの関連の検討2018

    • Author(s)
      小山 義徳・ 長根 光男
    • Organizer
      公益財団法人パブリックヘルスリサーチセンター研究助成事業 報告会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 国語科文法との連携を考慮に入れた小学生のための主体的で対話的な英文法学習の指導2018

    • Author(s)
      西垣知佳子・物井尚子・安部朋世・神谷昇・小山義徳
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会 第48回年次研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] The Hemingway effect: The closer to finishing a task, the higher the motivation to finish it2018

    • Author(s)
      Oyama Yoshinori
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 8th SIG 16 Conference(University of Zurich, Switzerland
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Using and benefiting from test feedback in foreign language vocabulary learning.2018

    • Author(s)
      Manalo, E., Oyama, Y., & Kanetsuna, A.
    • Organizer
      EARLI SIG 16 Metacognition Conference 2018, Zurich, Switzerland
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] データ駆動型の英文法学習が導く気づき,定着,発見の力2017

    • Author(s)
      西垣知佳子,横田梓,神谷昇,小山義徳,安部朋世
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] 語彙テストのフィードバック活用法指導の効果の検討2017

    • Author(s)
      マナロ エマニュエル・小山義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 21世紀型スキルを育成する 英語教育におけるデータ駆動型学習(DDL)2017

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] 英文法学習と国語科文法学習との連携の可能性を探る ー大学生に対する品詞の理解度調査をとおしてー2017

    • Author(s)
      安部朋世,神谷昇,小山義徳,西垣知佳子
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] 21世紀型スキルを育成する英語教育におけるデータ駆動型学習(DDL)2017

    • Author(s)
      小山義徳・西垣千佳子・神谷昇・安部朋世
    • Organizer
      教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Effect of connecting learners' question in preparation to classroom lesson: Focusing on changes in leaners' beliefs2017

    • Author(s)
      Keita Shinogaya & Yoshinori Oyama
    • Organizer
      15th Hawaii International Conference on Education, Honolulu, US.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 高大連携のための教員養成2016

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第12回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪国際大学 守口キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 児童の問いに基づいた道徳授業の実践2016

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] データ駆動型の語彙・文法学習支援システムの構築 ー小・中・高におけるコミュニケーション活動とデータ駆動型学習(DDL)の融合ー2016

    • Author(s)
      西垣知佳子・中條清美・神谷昇・小山義徳・安部朋世・横田梓
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉)
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] 帰納的な英文法指導における文法規則発見力の育成ー「生徒まとめ型」と「教師まとめ型」の効果の比較ー2016

    • Author(s)
      小山義徳・高橋憲史・西垣知佳子・神谷昇・安部朋世
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回埼玉研究大会,
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03441
  • [Presentation] 質問力の向上と自律的に学ぶ学習者の育成 ―21 世紀型スキルを育てる―2016

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 児童の問いを生かした道徳授業2016

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      シンポジウム「深い学びに向けた心理学の挑戦:21世紀に求められる学力と学習」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 帰納的な英文法指導における文法規則発見力の育成 ―「生徒まとめ型」と「教師まとめ型」の効果の比較―2016

    • Author(s)
      小山義徳・高橋憲史・ 西垣知佳子・神谷昇・安部朋世
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回 埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 学生の問いに基づいた探究学習のすすめ2015

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2015-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 主体的学びにおける問いの役割2015

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 「エッセンシャル・クエスチョン」と学生の主体的学び2015

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 教員養成課程におけるエッセンシャル・クエスチョン生成訓練―質問信念尺度を用いた効果の検証―2015

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      シンポジウム「教授・学習研究への新たな挑戦:理論と実践」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] Promoting university students’ inquiry-based learning through use of questioning: Review of previous research and description of new research in Japan2015

    • Author(s)
      Oyama, Y., & Manalo, E.
    • Organizer
      3rd International Seminar on Research on Questioning‘Critical inquiry and academic growth in Higher Education’
    • Place of Presentation
      University of Aveiro, Portugal
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 中学校におけるコーパスを利用したデータ駆動型英語学習の実際―ペーパー版DDLからタブレット端末DDLまで―2014

    • Author(s)
      西垣知佳子・小山義徳・神谷 昇・中條清美
    • Organizer
      英語コーパス学会第40回大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2014-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] これからの学士を育てるための人材教育2012

    • Author(s)
      馬場眞知子、野崎浩成、小山義徳、河住有希子、田中佳子、瀬村江里子
    • Organizer
      第18回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2012-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] 学生の主体性を促す授業は自律した学習者を育てるのか2012

    • Author(s)
      小山義徳、馬場眞知子、田中佳子、志手和行、野崎浩成、河住有希子
    • Organizer
      初年次教育学会第5回大会
    • Place of Presentation
      文教学院大学
    • Year and Date
      2012-09-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] 自ら学ぶ姿勢を支える学習者の特性2011

    • Author(s)
      田中佳子、河住有希子、有賀幸則、田中隆治、 野崎浩成、 小山義徳、 馬場眞知子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第7回全国大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] これからの学士に求められる人材教育-フシンセツ授業という一つの提案-2011

    • Author(s)
      馬場眞知子、小山義徳、河住有希子、長加奈子、田中佳子、瀬村江里子
    • Organizer
      初年次教育学会第4回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Year and Date
      2011-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] 自ら学ぶ姿勢を支える学習者の特性2011

    • Author(s)
      田中佳子・河住有希子, 馬場眞知子・小山義徳・野崎浩成
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] 学生の「問う力」を育成する実践

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      初年次教育学会 第5回全国大会
    • Place of Presentation
      文教学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 大学までの教育と論理的思考力・日本語力

    • Author(s)
      たなかよしこ・野崎浩成・河住有希子・小山義徳・馬場眞知子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Year and Date
      2014-08-20 – 2014-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 「自ら問いを立て、探求を行い、主体的に学ぶ学生を育てるには」

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学河内北キャンパス講義棟C棟及びマルチメディア教育研究棟
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 学生の主体性を促す授業は自律した学習者を育てるか

    • Author(s)
      小山義徳・河住有希子・田中佳子・馬場眞知子・野崎浩成・志手和行
    • Organizer
      初年次教育学会 第5回大会
    • Place of Presentation
      文京学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500892
  • [Presentation] 大学の講義における学生の質問生成スキルの育成

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 質問方略の使用を促す授業実践の効果―自発的に問いを立て学ぶ学習者の育成―

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 学生の質問スキルを育成する実践

    • Author(s)
      小山義徳
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第8回全国大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 学生の学習効果を高めるフシンセツ授業の実践報告―教員のための手間と学生のための手間―

    • Author(s)
      たなかよしこ・福嶋隆史・河住有希子・小山義徳・高松正毅・馬場眞知子
    • Organizer
      大学教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 学習者の質問方略使用を促す教員養成プログラムの開発

    • Author(s)
      小山義徳・Emmanuel Manalo
    • Organizer
      2013年度東京大学教育学研究科学校教育高度化センター後援シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • 1.  安部 朋世 (00341967)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 25 results
  • 2.  MANALO Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 3.  Nishigaki Chikako (70265354)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 20 results
  • 4.  Fujikawa Daisuke (50288429)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 5.  植阪 友理 (60610219)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  深谷 達史 (70724227)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  物井 尚子 (70350527)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  高木 啓 (90379868)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  TANAKA Yoshiko (10406423)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 10.  NOZAKI Hironari (80275148)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 11.  市川 伸一 (70134335)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  瀬尾 美紀子 (90431775)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  田中 瑛津子 (10754947)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  楠見 孝 (70195444)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  道田 泰司 (40209797)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 16.  池田 周 (50305497)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  水本 篤 (80454768)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  星野 由子 (80548735)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  石井 雄隆 (90756545)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  ARIGA Yukinori (80095348)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  TANAKA Takaharu (90286021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 22.  KOMATSUGAWA Hiroshi (10305956)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  KANADA Toru (20169551)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  BABA Machiko (40313308)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 25.  TERADA Mitsugu (70267772)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  CHO Kanako (70369833)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  和嶋 雄一郎 (20572093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  横山 悟 (20451627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 30.  篠ヶ谷 圭太 (30645289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 31.  Sheppard Chris (60350386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  子安 増生 (70115658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 33.  溝川 藍 (50633492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  中條 清美 (50261889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 35.  樋口 咲子 (00431734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  鈴木 隆司 (30375597)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  生田 淳一 (70412450)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  横山 詔一 (60182713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  KAWASUMI Yukiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 40.  SHITE Kazuyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 41.  TAKAHASHI Yusuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 42.  JEONG Hyeonjeong
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 43.  山賀 尚子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi