• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sugita Hirotaka  杉田 浩崇

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10633935
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
2019: 広島大学, 教育学研究科, 准教授
2019: 広島大学, 教育学部, 准教授
2017 – 2018: 愛媛大学, 教育学部, 准教授
2013 – 2017: 愛媛大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education on school subjects and activities / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
教育学の自律性 / 徳認識論 / 中等学校教員養成改革 / 心理学史 / 師範学校・大学 / 師範学校/大学 / 中等教員養成改革 / ソーシャル・ワーカー / 興味・利益(interest) / 教職の専門性 … More / 児童学 / 教育測定運動 / 知能検査 / 教育科学 / 実験教育学 / エビデンス / 境界画定過程 / アクターネットワーク理論 / 科学社会学 / 明治日本における教育研究 / Visible Learning / オットー・ノイラート / エミール・ラスク / 論理実証主義 / 新カント派 / 教員養成 / 実験心理学・教育学 / 心理学の台頭 / 中等教育改革 / 偶然性 / 希望 / 学問領域の境界画定過程 / エビデンスに基づく教育 / 伝聞 / 教科における道徳教育 / 応答責任主義 / ロバート・ブランダム / 学校教育活動全体を通じた道徳教育 / 知的な謙虚さ / 開かれた心 / 各教科における道徳教育 / 学校の教育活動全体を通じた道徳教育 / 知的な徳 / 概念的/非概念的 / ナラティブ / 道徳的実践 / 条件文の自己形成論的意義 / 道徳教育 / ドレイファス / ブランダム / マクダウエル / 条件文 / 理由の明示化 … More
Except Principal Investigator
教育哲学 / 教育学 / 哲学 / 数学教育 / 推論主義 / 政治的人間形成 / 格差 / 運 / 分配的正義 / 教育 / 抵抗 / 生政治 / 差異 / 正義 / 人間形成 / 政治理論 / 複ゲーム / 教室 / 人類学 / 言語ゲーム / エスノグラフィ / 複ゲーム状況 / ウィトゲンシュタイン / 近代批判 / 全体性(ホリスティック) / 思想史 / 近代教育学 / 近代思想 / 比喩 / 範例 / 事例 / 教育思想史 / ヴェルブムとしての言語 / 教育思想(史) / パトス / アナロジー(類推) / 教育学のことば / 物語論 / スタイル(文体) / レトリック / 解釈学 / アナロジー / 例示 / 臨床の知 / パトス論 / 家庭 / カリキュラム / 教育制度 / アメリカでの学校訪問調査 / イギリスでの学校訪問調査 / 学校と保護者の連携 / 市民性教育 / 道徳・市民教育 / アメリカ / イギリス / フランス / ドイツ / 道徳教育 / 脳科学 / エビデンス Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (71 results)
  • Co-Researchers

    (39 People)
  •  オットー・ノイラートの社会教育実践が有する教育学的意義Principal Investigator

    • Principal Investigator
      杉田 浩崇
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  推論主義で迫る概念ネットワークの深化:数学教育,教育哲学,哲学の互恵的発展

    • Principal Investigator
      上ヶ谷 友佑
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Analysis of the influence of social demands on the construction of pedagogy as an academic disciplne in the early 20th centuryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      杉田 浩崇
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Wittgensteinian Imagination of Educational Practice Description: Towards Anthropology of Educational Multi-layered-game Situations

    • Principal Investigator
      Hirata Yoshitsugu
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  The reconstruction of prescriptive educational theory by connecting it with political science

    • Principal Investigator
      Takamiya Masaki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka University of Health and Sport Sciences
  •  A Historical Study on Boundary Works of Pedagogy Confronting Evidence-based ApproachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sugita Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
      Ehime University
  •  Historical and Philosophical Study on the Pedagogical and Anthropological Significance on Showing Examples and Analogical Thinking

    • Principal Investigator
      Mika Okabe
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Osaka University
  •  A Study on the Program of Moral Education in Cooperation with Students' Families

    • Principal Investigator
      Suzuki Atsushi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Oita University
  •  Re-examination of Moral Education in the Classes for All Subjects Based on Intellectual VirtuesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGITA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2016 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Ehime University
  •  Research on the acceptance of neuroscience in educational research

    • Principal Investigator
      Kumai Shota
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Fundamental Investigation of a dynamic process of articulating reasons in moral educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sugita Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Ehime University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育学年報13 情報技術・AIと教育2022

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860299
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Book] 「情報技術社会における統治性に接ぎ木されない主体像―ポストヒューマン的社会状況における「人間であること」を論じるために―」『教育学年報13 情報技術・AIと教育』2022

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860299
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真, 熊井将太, 川地亜弥子, 藤本和久, 赤木和重, 渡辺貴裕, 亘理陽一, 木村拓也, 杉田浩崇, 山下晃一
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491041599
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Book] 新・教職課程演習第7巻 道徳教育2021

    • Author(s)
      田中マリア・杉田浩崇 編
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003488
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Book] 井藤元編著『ワークで学ぶ道徳教育【増補改訂版】』(該当章「道徳の授業で話し合いは成立するのだろうか?積み上がる話し合いの条件を探る」)2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514487
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13579
  • [Book] 「エビデンスに基づく教育」の閾を探る―教育学における規範と事実をめぐって2019

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太編著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106583
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Book] 愛媛ジャーナル2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      (株)愛媛ジャーナル
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] Can Chance be Tamed by Probabilistic Data?: On the Ontological Weakness of Education, E-Journal of Philosophy of Education2022

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Journal Title

      International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 7 Pages: 61-69

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Journal Article] データの確率化によって偶然は飼いならせるか―「教育の存在論的な弱さ」をめぐる一試論として―2022

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Journal Article] ウィトゲンシュタインと子ども―言語ゲームの習得/刷新モデルを超えて、その機微へ2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 49(16) Pages: 251-258

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Journal Article] 教育において「エビデンスに基づく(エビデンス・ベース)」とはどういうことか?2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      『教育研修』

      Volume: 589 Pages: 88-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Journal Article] Re-envisioning personhood from the perspective of Japanese philosophy: Watsuji Tetsuro's Aidagara-based ethics2021

    • Author(s)
      Sugita Hirotaka
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 9 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.1897571

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282, KAKENHI-PROJECT-20K02486, KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Journal Article] やさしく学べる道徳教育×哲学, 「ねばならない」の誘惑に抗う―ウィトゲンシュタインの哲学から考える道徳への臨み方2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 60(12)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Journal Article] Philosophy of Education in a New Key: Voices from Japan2020

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Saito Naoko、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Sugita Hirotaka、Ono Fumio、Muroi Reiko、Miyazaki Yasuko、Yamana Jun、Peters Michael A.、Tesar Marek
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: Published online Issue: 8 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1802819

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04216, KAKENHI-PROJECT-18K02282, KAKENHI-PROJECT-19K02474, KAKENHI-PROJECT-19K02485, KAKENHI-PROJECT-20K02423, KAKENHI-PROJECT-17H02665, KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Journal Article] 「妥当性」は自然科学的真理観の批判をいかに可能にしたか―ヘルマン・ロッツェからエミール・ラスクへの系譜の素描から2019

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 120 Pages: 58-76

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Journal Article] ネオ・プラグマティズムにおける「自然」と「規範」の編み直しの可能性:他者経験の記述の科学性と政治性から2019

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 60 Pages: 131-140

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Journal Article] 道徳教育における「媒介」の可能性―田辺元の数学論と論理学をめぐる洞察からの示唆2018

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 17-23

    • NAID

      130007704231

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Journal Article] 「知的な徳」の育成の観点に立った学校の教育活動全体を通じた道徳教育のあり方2018

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      道徳教育方法研究

      Volume: 23 Pages: 1-10

    • NAID

      40021517164

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17451
  • [Journal Article] 教育学における脳科学受容の社会的次元:批判的脳科学の射程を探ることを通して2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 115-126

    • NAID

      120006527440

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育」に対する教師の応答のあり方2017

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 63 Pages: 336-347

    • NAID

      40021576882

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 教育学研究と実践志向の教員養成改革の関係性を問う2017

    • Author(s)
      佐藤仁、杉田浩崇、白石崇人、樋口裕介、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 677-688

    • NAID

      40021171460

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] R. ブランダムの明示化プロジェクトとその教育学的意義2016

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 63 Pages: 49-65

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17451
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 61 Pages: 428-239

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 428-439

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Journal Article] 道徳教育における「規則のパラドクス」の射程:マクダウエルの治療的哲学観と実践的三段論法の捉え直し2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 112 Pages: 35-54

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Journal Article] エビデンスに応答する教師に求められる倫理的資質:徳認識論における知的な徳の位置づけをめぐって2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82(2) Pages: 229-240

    • NAID

      130005152566

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Journal Article] 道徳的価値観の再構築におけるナラティブの役割に関する一考察2015

    • Author(s)
      小島啓明・杉田浩崇
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』(中国四国教育学会)

      Volume: 60 Pages: 13-24

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」時代における教師の専門職性に関する一考察2014

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 61 Pages: 31-40

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Journal Article] 道徳教育における理由の明示化過程に関する一考察―J.マクダウエルとH.ドレイファスの論争を中心に―2014

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 59 Pages: 349-354

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] 20世紀初頭における教職の専門性と教育研究/教育科学の模索2024

    • Author(s)
      大下卓司、岡花祈一郎、間篠剛留、大森万里子、宮本健市郎、杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育方法学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] Evidence-based Education in Japanese Contexts: Toward an Ontological Plurality of Technics2023

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      International Conference on Evidence-based Education
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 「データ駆動型教育」から教育方法学の前提を問う―ポスト・ヒューマン時代に主体化はいかに可能か―2023

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育方法学会第59回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 教育学の〈ことば〉 シンポジウムⅡ 臨床的な学術研究とは2023

    • Author(s)
      岡部美香、大塚類、奥井遼、白川千尋、杉田浩崇
    • Organizer
      2022年度 日本教育学会・近畿地区理事会・大阪企画
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04546
  • [Presentation] 中等教員養成改革における教育学の自律化に関する国際比較―19世紀末から20世紀初頭における社会的状況の変化に着目して―2022

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太、大下卓司、白石崇人、松田充、藤本和久
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] How is the critique of bio-power in education possible?2022

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita, Reiko Muroi, Koki Hiraishi, Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      50th Philosophy of Education Society of Australasia Hybrid Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] Relationality as Human Condition: On Aidagara or Betweenness against Totalitarianism2022

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      The 30th Global Justice Workshop
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] 学問研究の基盤としての知の創造と蓄積―教育学研究のこれからを考える―2022

    • Author(s)
      三時眞貴子、福田敦志、隠岐さや香、松村一志、杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] ウィトゲンシュタイン哲学に基づいた教育実践記述・分析の可能性2022

    • Author(s)
      丸山恭司、平田仁胤、杉田浩崇、山岸賢一郎
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Presentation] ウィトゲンシュタイン哲学に基づく教育実践記述の可能性2022

    • Author(s)
      丸山恭司、杉田浩崇、鶴田真紀、山岸賢一郎、渡邊福太郎、平田仁胤
    • Organizer
      応用哲学会第14回年次研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Presentation] 「利益(interests)」の生政治―包摂/排除の境界事例としての「重度障害児」をめぐって―2022

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] データの確率化によって偶然は飼いならせるか―「教育の存在論的な弱さ」をめぐる一試論として―2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第64回大会課題研究「「データ駆動型社会」における教育哲学の課題―これからの教育にとって「データ」「情報」「知識」はどのような意味をもつのか―」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] Dynamism of the Disclosure of the World and Transformation of the Self: From the Perspective of Japanese Philosophy2021

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      Asian Link of Philosophy of Education, Winter 2021 Seminar
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] データの確率化によって偶然は飼いならせるか―「教育の存在論的な弱さ」をめぐる一試論として―2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      ,教育哲学会第64回大会課題研究「データ駆動型社会」における教育哲学の課題―これからの教育にとって「データ」「情報」「知識」はどのような意味をもつのか―」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] データの確率化によって偶然は飼いならせるか―「教育の存在論的な弱さ」をめぐる一試論として2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第64回大会 課題研究
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] Dynamism of the Disclosure of the World and Transformation of the Self: From the Perspective of Japanese Philosophy2021

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      Asian Link of Philosophy of Education, Winter 2021 Seminar
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 条件法を用いたかたりに関する教育哲学的考察2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] 教育と科学の思想史―19世紀末から20世紀初頭を中心に2020

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇、白石崇人、宮原順寛、深澤広明
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 生政治における重度障害児の代理表象をめぐる一考察―三人称あるいは非人称の哲学を手がかりに―2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02486
  • [Presentation] 生政治における重度障害児の代理表象をめぐる一考察―三人称あるいは非人称の哲学を手がかりに―2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] 科学・技術の革新は教育と教育学にどのような変革を迫るのか―産業構造の転換と教育(哲)学の課題2019

    • Author(s)
      松浦良充・杉田浩崇・間篠剛留
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 教育実践における教師の判断を支えるものは何か―「エビデンスに基づく教育」の展開の中で2019

    • Author(s)
      熊井将太, 杉田浩崇, 森俊郎, 岡花祈一郎, 宮原順寛, 亘理陽一
    • Organizer
      教育方法学会第55回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] 新しいテクノロジーと教育―AI・ビッグデータは指導・評価・選抜をどう変えるか2018

    • Author(s)
      広田照幸・杉田浩崇・木村拓也・仁平典宏・福島創太
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会(ラウンドテーブル)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] Pedagogical Aspects of Two Uses of 'Analogy' in the Later Wittgenstein's Method of Philosophy2018

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      PESA Conference 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] A Narrative Approach to Moral Reasoning in Japanese Moral Lesson Classes2018

    • Author(s)
      Hirotaka SUGITA
    • Organizer
      12th Anniversary Conference of the Asia-Pacific Network of Moral Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17451
  • [Presentation] The Educational Implications of Analogical Thinking: Historical Review of Analogy in Education2018

    • Author(s)
      Okabe, M., Muroi, R., Sugita, H.,
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australasia Conference 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04546
  • [Presentation] How Wittgenstein's philosophy has impact on educational research in Japan2018

    • Author(s)
      Yasushi Maruyama, Yoshitsugu Hirata, Hirotaka Sugita
    • Organizer
      British Wittgenstein Society Conference: Wittgenstein and Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] ネオ・プラグマティズムにおける「自然」と「規範」の編み直しの可能性(課題研究:科学技術の政治性とプラグマティズム)2018

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本デューイ学会第62回大会(課題研究)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02282
  • [Presentation] Relationship between Intellectual and Moral Virtues2017

    • Author(s)
      Hirotaka SUGITA
    • Organizer
      11th Anniversary Conference of the Asia-Pacific Network of Moral Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17451
  • [Presentation] The Difficulty of Seeing the World Differently: A Pedagogical and Ethical Aspect of Persuasion2017

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      PESA (Philosophy of Education Society of Australasia) Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 「知的な徳」の育成に関する一考察:学校教育活動全体を通じた道徳教育のひとつの可能性に向けて2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本道徳教育学会第23回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17451
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育」に対する教師の応答のあり方2017

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] The Difficulty of Seeing the World Differently: A Pedagogical and Ethical Aspect of Persuasion2017

    • Author(s)
      Hirotaka SUGITA
    • Organizer
      PESA (Philosophy of Education Society of Australasia) Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17451
  • [Presentation] 教育学における脳科学受容の社会的次元:批判的脳科学の射程を探ることを通して2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県・岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04234
  • [Presentation] 「知的な徳」としての道徳性:徳認識論から道徳教育を捉えなおす試み2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] R.ブランダムの明示化プロジェクトの教育学的意義:条件文を用いた行為理由の明示化と人間形成2015

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学(奈良県・奈良市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] 教育研究における脳科学の位置価に関する一考察2014

    • Author(s)
      熊井将太・杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学・福岡県・福岡市
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] 道徳的実践と「規則」の関係性に関する一考察:ウィトゲンシュタインの「規則に従う」をめぐるマクダウエルの「治療」から2014

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学・広島県・東広島市
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] On the Role of Perception in Practical Reasoning: Some Implications of the McDowell-Dreyfus Debate for Moral Education2014

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Great Britain Annual Conference
    • Place of Presentation
      イギリス・オックスフォード
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • [Presentation] 道徳教育における理由の明示化過程に関する一考察―J.マクダウエルとH.ドレイファスの論争を中心に―2013

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780475
  • 1.  Kumai Shota (30634381)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  室井 麗子 (40552857)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  白石 崇人 (00512568)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  Suzuki Atsushi (70634484)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Mika Okabe (80294776)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  Hirata Yoshitsugu (50582227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  Takamiya Masaki (20707145)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  杉原 薫 (60610897)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  山口 裕毅 (50735272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  渡邉 満 (30127740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  小野 文生 (50437175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  下司 裕子 (30580336)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  白銀 夏樹 (00335712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  宮原 順寛 (10326481)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  山岸 賢一郎 (20632623)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  丸山 恭司 (30253040)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  鶴田 真紀 (60554269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  渡邊 福太郎 (80634047)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  虎岩 朋加 (00566721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  平石 晃樹 (00786626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  森岡 次郎 (10452385)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  鵜海 未祐子 (30802235)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  関根 宏朗 (50624384)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  岸本 智典 (50757713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  橋本 憲幸 (50759016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  児島 博紀 (50821542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  田中 智輝 (60780046)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  生澤 繁樹 (70460623)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  市川 秀之 (70733228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  上ヶ谷 友佑 (80813071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  白川 晋太郎 (30849302)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  大谷 洋貴 (40825238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  伊藤 遼 (70853422)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  浅川 淳司 (00710906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  岡花 祈一郎 (50512555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  大下 卓司 (80713578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 37.  松田 充 (80845991)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 38.  間篠 剛留 (90756595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 39.  MATSUSHITA Ryohei
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi