• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUJIMURA Nobuyuki  藤村 宣之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藤村 宣之  フジムラ ノブユキ

Less
Researcher Number 20270861
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授
2011 – 2016: 東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2011: 東京大学, 大学院・教育学研究科, 教授
2010: 東京大学, 大学院・教育学研究科, 准教授
2008: Nagoya University, 大学院・教育発達科学研究科, 准教授 … More
2007: Nagoya University, 教育発達科学研究科, 准教授
2004 – 2006: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 助教授
2005: 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 助教授
1998 – 2003: 埼玉大学, 教育学部, 助教授
2000: Saitama University, Faculty of Education, Department of School Education, Associate Professor, 教育学部・学校教育講座, 助教授
1999: 埼玉大学, 教育学部学校教育講座, 助教授
1995 – 1996: 埼玉大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education
Except Principal Investigator
Educaion / 教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Sociology of education / Education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
概念的理解 / 児童 / 探究 / 教育系心理学 / 教科学習 / 思考 / 学習観 / 社会的相互作用 / 多様性 / 授業 … More / 既有知識 / 数学的概念 / 教育心理学 / 非定型問題 / リテラシー / 内包量 / 科学的思考 / 記述型課題 / 教科教育学 / 信念 / フィンランド / 協同 / 探究学習 / 発話分析 / 因果的説明 / 概念発達 / 授業過程 / 教授介入 / 方略変化 / コンピュータ / 濃度 / 理解促進 / 共推論 / 質的変化 / 教科連携 / 統計学 / データサイエンス / 発問 / 実践的研究 / 実験的研究 / 協同解決 / 長期的効果 / 協同探究 / 長期的変化 / 追究型発問 / 学習過程 / 授業デザイン / 本質的理解 / 地歴統合型単元 / 地歴リテラシー / 教科書 / 地歴統合型授業 / 知識統合 / 社会科教科書 / 社会科授業 / 地理・歴史リテラシー / コンピテンス / 面接調査 / 授業観 / 深い理解 / 社会生活 / 社会性 / 比較教育学 / 日常的事象 / 対人関係枠組み / 発達心理学 / 初等中等教育 / 教科統合型学習 / 教育課程基準 / 友人観 / 汎用的コンピテンス / 北欧 / 本質 / 概念変化 / 問題解決 / 協同過程 / 教育観 / 学童保育 / 知識構成 / 教師 / 大人観 / 人間観 / 小学生 / 生徒 / 教授・学習 / 教科教育 / 教授・学習 / 教育評価 / 教授法・学習 / 問題解決方略 / 説明 / 算数・数学教育 / 学習方略 / 縦断的変化 / 手続き的知識 / 数学的思考 / 意味理解 / 関心 / プランニング / 算数 / 概念理解 / 縦断的研究 / 教授・学習過程 / 算数授業 / 比例的推理 / 方略発見 / 図的表現 / 比例 / 関数概念 / 比較的推理 / コンピューター … More
Except Principal Investigator
comparative research / mathematics education / achievements in mathematics / mathematical thinking / 発達 / 比較研究 / 数学教育 / 数学学力 / 数学思考 / 学力調査 / クリティカルシンキング / 詐欺商法 / リスク認知 / 児童 / 幸福感 / 幸福度 / 心理的距離 / 人間関係 / 思春期 / ソーシャル・ネットワーク / 幸福観 / ウェルビーイング / 中学生 / 小学生 / 重要な他者 / 主観的幸福感 / ソーシャルネットワーク / TOKKATSU / 21世紀スキル / 国際比較 / 教育 / 非認知的スキル / 日本型教育 / 多文化共生 / 人権 / 全人教育 / 社会学 / 比較教育学 / 社会情動的スキル / 教育モデル / TOKKATSU / 教育トランスファー / 「日本型」教育 / Corporate social responsibility / Accountability / Critical thinking / Fraudulent commerce / Decision making / Risk taking / Educational investment / Economical psychology / 企業の社会的行動 / 説明責任 / クリティカル・シンキング / 意思決定 / 教育投資 / 経済心理 / New York City / survey of academic achievements / textbooks on mathematics / 数学 / 学力比較 / ニューヨーク市 / 数学教科書 / cognitive psychology / survey of academic achievement / Institute of Psychology, Chinese Academy of Sciences / People's Republic of China / 教学教育 / 教学学力 / 教学思考 / 認知心理学 / 中国科学院心理研究所 / 中華人民共和国 / ガバナンス / 教育の質保証 / 教育政策 / シティズンシップ / 公共性 / 市民性 / レリバンス / イノベーション / 学力論 / カリキュラム論 / 金融知識 / グローバル経済 / 企業行動 / 経済学教育 / かしこい市民 Less
  • Research Projects

    (23 results)
  • Research Products

    (66 results)
  • Co-Researchers

    (61 People)
  •  子どもの思考と信念の自律的な質的変化を促す教科学習に関する心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  児童・生徒のデータサイエンスリテラシーを育む教科連携型授業の開発と実証的検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  子どもの幸福観の形成を支えるソーシャル・ネットワークに関する発達的研究

    • Principal Investigator
      寺川 志奈子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tottori University
  •  子どもの「教科内容の本質的理解」を促す授業デザインに関する心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  An empirical study of the processes and effects of social studies lessons which integrate geographical and historical inquiry on students' improvement of their geographical and historical literacyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujimura Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Psychological mechanism of students' deep conceptual understanding and its application to their learning of school subjectsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujimura Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  A study on processes and effects of elementary and secondary education for future social lives in Northern EuropePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujimura Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  A Cross-National Study of the Internationalization of 21st Century Japanese Style Education:

    • Principal Investigator
      Tsuneyoshi Ryoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Theoretical and Empirical Study on Governance Reform and Quality Assurance in Education

    • Principal Investigator
      OMOMO Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  A psychological study on learning in subject areas based on variability of children's thinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujimura Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Curriculum Innovation for the Student Ability which has Social Relevance

    • Principal Investigator
      KODAMA Shigeo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  A psychological study on Finnish children's thinking, beliefs, and related environmental factorsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Classroom learning that facilitates children's conceptural understanding and evaluation of the the learning effects from the viewpoint of educational psychologyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Effects of mathematics instruction on students'mathematical thinking and their views of learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  算数授業への参加を通じた児童の概念理解と関心の変化プロセスPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Nagoya University
      Saitama University
  •  Psychological evaluation of the development of economic education for fostering wise citizens

    • Principal Investigator
      KOYASU Masuo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  かしこい市民を育むための経済学教育に関する教育心理学的研究

    • Principal Investigator
      KOYASU Masuo
    • Project Period (FY)
      2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  A Comparative Research on Development of Mathematical Thinking of Primary Pupils in Japan and the USA

    • Principal Investigator
      TANAKA Koji
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY
  •  児童期の数学的概念の学習における方略変化のプロセスPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Saitama University
  •  A Comparative Research on Development of Mathematical Thinking of Primary Pupils in Japan and China.

    • Principal Investigator
      TANAKA Koji
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY
  •  児童期の数学的概念の発達における方略変化のメカニズムPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Saitama University
  •  児童期における関数概念の理解とその促進に関する発達的研究-コンピュータ・シミュレーションによる概念理解の解明と促進可能性の検討-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Saitama University
  •  児童期における数学的概念の理解促進に関する発達的研究 -コンピューターによる図的情報の呈示と操作が、内包量・比例害連の理解促進に及ぼす効果-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Saitama University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 発達心理学[第2版]―周りの世界とかかわりながら人はいかに育つか―(藤村宣之「5章 児童期1:思考の深まり」)2019

    • Author(s)
      藤村 宣之(編著)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084630
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H04568
  • [Book] 新しい時代の教育方法(改訂版) (藤村宣之「第6章 学力をどう高めるか──学力論」を単独執筆)2019

    • Author(s)
      田中耕治・鶴田清司・橋本美保・藤村宣之
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641221253
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Book] 協同的探究学習で育む「わかる学力」―豊かな学びと育ちを支えるために―2018

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・名古屋大学教育学部附属中・高等学校
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082735
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Book] 協同的探究学習で育む「わかる学力」-豊かな学びと育ちを支えるために-2018

    • Author(s)
      藤村 宣之、橘 春菜、名古屋大学教育学部附属中・高等学校
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082735
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H04568
  • [Book] 協同と探究で「学び」が変わる―個別的・ドリル的学習だけでは育たない力―2013

    • Author(s)
      藤村宣之、今村敦司、加藤直志、他(名古屋大学教育学部附属中・高等学校(編著))
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Book] 数学的・科学的リテラシーの心理学―子どもの学力はどう高まるか―2012

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23402055
  • [Book] 数学的・科学的リテラシーの心理学―子どもの学力はどう高まるか―2012

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Book] 数学的・科学的リテラシーの心理学―子どもの学力はどう高まるか2012

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Book] 知識の獲得・利用と『メタ認知メタ認知 : 学習力を支える高次認知機能』(三宮真智子編)

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Journal Article] 中学校社会科教科書における問いの種類の分析―地理的要素・歴史的要素がある問いと因果・背景を問う問いに着目して―2024

    • Author(s)
      鈴木豪・石橋優美・藤村宣之
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 73 Pages: 191-198

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18628
  • [Journal Article] 共通点発見後の追加発問が高校生の問題解決に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      鈴木豪・藤村宣之
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 71 Pages: 193-202

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Journal Article] 中学生における概念的理解の促進過程:日常的事象に関連づけた介入が科学的概念の理解に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      石橋優美・藤村宣之
    • Journal Title

      児童学研究

      Volume: 44 Pages: 51-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Journal Article] 探究と協同を通じた一人一人の子どもの「深い理解」―教育心理学(学習論)からみたアクティブ・ラーニング―2016

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      教育方法(日本教育方法学会)

      Volume: 45 Pages: 83-98

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380871
  • [Journal Article] フィンランドの児童の思考に影響を及ぼす環境要因の検討―フィンランドの教師の授業観の分析―2015

    • Author(s)
      藤村宣之・鈴木豪
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 54 Pages: 459-476

    • NAID

      120005617769

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23402055
  • [Journal Article] フィンランドの児童の思考の特質とそれに関連する環境要因―小学校における算数授業過程の分析から―2014

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 53 Pages: 273-283

    • NAID

      40020049571

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23402055
  • [Journal Article] 協同的に学ぶことの価値2014

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 916 Pages: 14-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380871
  • [Journal Article] 日本の子どもの学力の水準と質2013

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 59 (5) Pages: 23-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Journal Article] リテラシーの視点から2013

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 32-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Journal Article] 数学的思考の発達と授業過程2012

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 51 Pages: 137-162

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23402055
  • [Journal Article] 数学的思考の発達と授業過程2012

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 51 Pages: 137-162

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Journal Article] 教授・学習活動を通じた数学的概念の変化2011

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 54 Pages: 296-311

    • NAID

      130007436997

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Journal Article] 教室で子どもは何を,どのように学ぶのか2011

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      発達

      Volume: 125 Pages: 33-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Journal Article] 2007 How concept-based instruction facilitates students' mathematical development : A psychological approach toward mprovement of Japanese mathematics education2007

    • Author(s)
      Fujimura, N
    • Journal Title

      Nagoya Journal of Education and Human Development No. 3

      Pages: 17-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Journal Article] How concept-based instruction facilitates students' mathematical development : A psychological approach toward improvement of Japanese mathematics education2006

    • Author(s)
      Nobuyuki Fujimura
    • Journal Title

      Nagoya Journal of Education and Human Development 3(in press)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Journal Article] 子どもが自分の考えを書かないわけ(教育時評87)2006

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      学校図書館 663号

      Pages: 56-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Journal Article] 学習観の変容をめざして(教育時評90)2006

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      学校図書館 666号

      Pages: 39-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Journal Article] 算数・数学教育2005

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      児童心理学の進歩 44(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14710070
  • [Journal Article] 算数・数学教育2005

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      児童心理学の進歩-2005年版-(第44巻)(日本児童研究所編)(金子書房) 第44巻

      Pages: 87-107

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Journal Article] 児童期における経済学的理解の発達-貯蓄・購買行動と経済学的事象に関する推理2005

    • Author(s)
      藤村宣之, 子安増生
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 52

      Pages: 1-7

    • NAID

      110006440444

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14310057
  • [Journal Article] 児童期における経済学的理解の発達-貯蓄・購買行動と経済学的事象に関する推理-2005

    • Author(s)
      藤村宣之, 子安増生
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 52

      Pages: 1-7

    • NAID

      110006440444

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14310057
  • [Journal Article] Development of children's economic understanding : Everyday behavior and economic reasoning2005

    • Author(s)
      Fujimura, N., Koyasu, M.
    • Journal Title

      Bulletin of the Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University (Psychology and Human Developmental Sciences) 52

      Pages: 1-7

    • NAID

      110006440444

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14310057
  • [Journal Article] 児童の数学的思考に関する日中比較研究2004

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Journal Title

      教育心理学研究 52(4)

      Pages: 370-381

    • NAID

      110001889148

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14310057
  • [Presentation] 子どものソーシャル・ネットワークの発達的特徴と幸福感:小学校高学年から中学生への発達的変化2024

    • Author(s)
      寺川志奈子・藤村宣之
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02999
  • [Presentation] 児童・生徒の地理・歴史リテラシーを育成する授業のプロセスと効果に関する研究―中学校歴史的分野「第一次世界大戦」を題材として―2024

    • Author(s)
      青柳尚朗・小池勇也・藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第66回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18628
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン―(3)協同を通して個人の概念的理解をいかに深めるか―2023

    • Author(s)
      藤村宣之・石橋優美・住田裕子・吉國秀人・後藤慎弥・伊藤崇達・伊藤貴昭・橘 春菜・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会(会員企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 小学生のソーシャル・ネットワークの発達的特徴と幸福感との関連2023

    • Author(s)
      寺川志奈子・藤村宣之
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02999
  • [Presentation] 中学生の自然環境に適した暮らしに関する協同的推論2023

    • Author(s)
      橘 春菜・藤村宣之
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 児童・生徒の物語文読解の深まりと幸せの認識の変化2023

    • Author(s)
      橘 春菜・石橋優美・鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 例題に対する回答例の形式の差異が児童によるデータ比較課題回答に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン―(2)どのような協同過程を組織するか―(会員企画シンポジウム)2022

    • Author(s)
      藤村宣之・鈴木 豪・坂本美紀・生田淳一・濵田秀行・清河幸子・橘 春菜・石橋優美
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 中学校社会科授業を通じた生徒の概念的理解の深化プロセス ―地理的事象と歴史的変化を関連づけた探究型授業を通じて―2022

    • Author(s)
      藤村宣之・青柳尚朗
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18628
  • [Presentation] 他者との協同過程を通じた生徒の概念的理解の深化メカニズム―国語科授業における個別探究の多様性とクラス全体の協同探究過程が及ぼす影響―2022

    • Author(s)
      藤村宣之・今村敦司
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 授業内容のまとめ志向と批判的思考態度との関連―定型問題と非定型問題に着目して―2022

    • Author(s)
      橘 春菜・藤村宣之
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 児童における産業立地の決定条件に関する理解の促進過程-生産者視点に立たせることの効果-2022

    • Author(s)
      石橋優美・鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] Building algebraic knowledge and flexibility: A comparison of secondary school students in the United States and Japan2021

    • Author(s)
      Rittle-Johnson, B., Fujimura, N., Goto, S., Aoyagi, Y., Star, J. R., Durkin, K. & Loehr, A. M.
    • Organizer
      The 2021 AERA Annual Meeting. (American Educational Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン―(1)どのような課題を設定するか―(会員企画シンポジウム)2021

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・金田茂裕・佐藤誠子・青柳尚朗・石橋優美・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 生徒の地理的思考を育む地歴統合型単元の開発と実証的検討―中学校地理的分野「関東地方」を題材として2020

    • Author(s)
      青柳尚朗・佐々木 暢・石橋優美・鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本社会科教育学会第70回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18628
  • [Presentation] 探究と協同を通じた子どもたちの「深い学び」2019

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      言語処理学会第25回年次大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] 複数の考えの共通点発見後の追加質問が課題解決に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] 教科教育の心理学(3)教科教育の改善に資する授業実践研究,実験・調査研究のあり方を探る2019

    • Author(s)
      藤村宣之・小野田亮介・蛯名正司・橘 春菜・石井秀宗・藤田 豊・石橋優美・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] 社会的事象の本質を捉える思考を促す介入について―学習者自らが性質を抽象化するためにはどのような発問が有効か―2019

    • Author(s)
      青柳尚朗・藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] 教科教育の心理学:(2)授業実践研究の展開に実験・調査研究の発想や成果をどのように生かすか2018

    • Author(s)
      藤村宣之・石橋優美・鈴木 豪・一柳智紀・町 岳・小田切 歩・湯澤正通・鹿毛雅治
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会 自主企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] 教科教育の心理学:(1)授業実践を見通した実験・調査研究をどう進めるか2017

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・石橋優美・鈴木 豪・工藤与志文・中谷素之
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会自主企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] フィンランドの小学生の大人観・子ども観2015

    • Author(s)
      寺川志奈子・藤村宣之
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23402055
  • [Presentation] 個の学びの質を高める授業づくり2015

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本協同教育学会第12回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Year and Date
      2015-10-17
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26245075
  • [Presentation] 学習と教育の科学:日本の子どもの数学的・科学的リテラシーはどう高まるか2015

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      東北大学高度教養教育・学生支援機構PDセミナー
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380871
  • [Presentation] 授業研究への発達的アプローチの可能性ー認知的アプローチの立場からー2015

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380871
  • [Presentation] 子どもの思考の多様性を生かす教科学習―学びの質を高める授業のデザイン―2015

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      東海心理学会第64回大会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380871
  • [Presentation] 教科教育に対する心理学的アプローチー発問をどのように構成するかー2014

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380871
  • [Presentation] リテラシーの視点から2013

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Presentation] 数学的リテラシーを育成するための授業づくり:教育心理学によるアプローチ2011

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会シンポジウム「"授業づくり"を支援する『教科の心理学』の新しいフレームワーク」
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Presentation] Facilitating children's economic understanding2010

    • Author(s)
      Nobuyuki Fujimura
    • Organizer
      OMEP (World Organization for Early Childhood Education) 26th World Congress
    • Place of Presentation
      Gothenburg, Sweden
    • Year and Date
      2010-08-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530695
  • [Presentation] 知識獲得のプロセスにもとづく教材提示のあり方2008

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総(自主シンポジウム : 児童・生徒の理解支援ニーズに応える教材提示のあり方-研究と実践の乖離を超えて-)
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Presentation] 知識獲得のプロセスにもとづく教材提示のあり方2008

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Presentation] 算数・数学教育における問題解決力の育成 : 発問・集団討論・個別解決の心理学的検討2006

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回総会(研究委員会企画シンポジウム : 真の問題解決力を育成するために-認知心理学からの提言-)
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2006-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • [Presentation] 算数・数学教育における学習環境のデザイン2005

    • Author(s)
      藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第47回総会(自主シンポジウム : 「学習環境」のデザイン : 学習科学からの示唆
    • Place of Presentation
      浅井学園大学
    • Year and Date
      2005-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530473
  • 1.  石橋 優美 (60804797)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  鈴木 豪 (40802905)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 3.  橘 春菜 (10727902)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  KODAMA Shigeo (40296760)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  AKITA Kiyomi (00242107)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TERAKAWA Shinako (30249297)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  ITO Hideki (80712075)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KOYASU Masuo (70115658)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  KIKUCHI Satoru (30262679)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KUSUMI Takashi (70195444)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NISHIMURA Kazuo (60145654)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  OMOMO Toshiyuki (10201386)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MAKINO Atsushi (20252207)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  HONDA Yuki (30334262)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MOROZUMI Akiko (50376589)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  UESAKA Yuri (60610219)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  ICHIKAWA Shinichi (70134335)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  WATANABE Aya (60449105)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  Tsuneyoshi Ryoko (50236931)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  HOSHINO Takahiro (20390586)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  TANAKA Koji (10135494)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SUGIMOTO Hitoshi (50211983)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  NISHIOKA Kanae (20322266)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  北村 友人 (30362221)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  高橋 史子 (80751544)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  KAWANO Masami (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  TAKAHASHI Miho (10549281)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  KAWAMOTO Takashi (40137758)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  HOSHIKA Ryoji (40418645)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  HAEBARA Tomokazu (50156246)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  SHIMOYAMA Haruhiko (60167450)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  SHIRAISHI Saya (70288679)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  TANAKA Satoshi (80265967)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  NEMOTO Akira (90172759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  KANAMORI Osamu (90192541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  YAMAMOTO Kiyoshi (60240090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  KIRA Naoshi (80327155)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  AMANO Masateru (90024992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  NISHIMURA Shuzo (10027576)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  今井 康雄 (50168499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  中釜 洋子 (40272489)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  村上 祐介 (00423434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  浅井 幸子 (30361596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  小国 喜弘 (60317617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  李 正連 (60447810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  福留 東土 (70401643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  新藤 浩伸 (70460269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  齋藤 兆史 (80162246)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  藤江 康彦 (90359696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  草なぎ 佳奈子 (00777873)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  杉田 洋 (70390581)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  堀井 秀之 (10181520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  石井 秀宗 (30342934)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  MASAYASU Kaga
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  KEIJI Ohta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  IMAMURA Atsushi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  Lewis Catherine
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  Lee Christine
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  Higbee Catherine
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  Dai yu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi