• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nagasawa Tayo  長澤 多代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NAGASAWA Tayo  長澤 多代

長澤 多代  ナガサワ タヨ

Less
Researcher Number 30346944
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 三重大学, 附属図書館, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 三重大学, 附属図書館 研究開発室, 准教授
2020 – 2023: 三重大学, 情報教育・研究機構, 准教授
2016 – 2020: 三重大学, 地域人材教育開発機構, 准教授
2012 – 2015: 三重大学, 附属図書館研究開発室, 准教授
2009 – 2010: Mie University, 高等教育創造開発センター, 准教授 … More
2007: Nagasaki University, 大学教育機能開発センター, 助教
2006: 長崎大学, 大学教育機能開発センター, 助教授
2004 – 2005: 長崎大学, 大学教育機能開発センター, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related / Library and information science/Humanistic social informatics / 情報図書館学・人文社会情報学 / Library and information science/Humanistic social informatics
Except Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
情報リテラシー教育 / 教職協働 / 大学図書館の学習・教育支援機能 / ケース・スタディ / 高等教育開発 / 大学教育における教員と図書館員の連携 / 教育支援 / 学習支援 / ファカルティ・ディベロップメント / フィンランド … More / アアルト大学 / 社会ネットワーク / 情報共有 / 大学図書館 / 専門職連携 / 教員と図書館員の連携 / 教育の質保証 / ミシガン大学 / 大学教員 / 図書館員 / ヴァーサ大学 / 大学統合 / 情報リテラシー / ケーススタディ / グラウンデッド・セオリー / グラウンディッド・セオリー / カリキュラム開発 / 教育支援センター / コーディネーター / 教育開発センター / フィールド・ライブラリアン / 事例研究 / パートナーシップ / アーラム・カレッジ / 情報利用教育 / チーム・ビルディング … More
Except Principal Investigator
教職学協働 / 自律的学習 / 正課外教育 / 正課教育 / 学習支援 / 教授法開発 / カリキュラム / 他者 / 授業外学習 / 主体性 / 予習 / 学習成果 / 授業 / 効果検証 / アクティブラーニング / 大学教育 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (107 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  Collaboration between academics and librarians in the process of redesigning information literacy instruction at Aalto UniversityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      長澤 多代
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  A General Study of Learning Support collaborating between Regular Courses and Extracurricular Education

    • Principal Investigator
      林 透
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kanazawa University
      Yamaguchi University
  •  Building Collaboration between Teaching Faculty and Librarians in Higher Educational Settings: Based on a Case Study of Aalto University in FinlandPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGASAWA Tayo
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Empirical Testing and theorizing processes and structure of AL-based classes for educational effect

    • Principal Investigator
      Mizokami Shinichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kyoto University
  •  Librarians' strategic approaches to teaching faculty in order to build collaboration for quality assurance in higher educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGASAWA Tayo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Mie University
  •  Comparative Study on Building Collaboration between Faculty Members and Librarians in University EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGASAWA Tayo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Mie University
  •  Building Collaboration between Faculty Members and Librarians in University Education : A Case Study of the University of Western OntarioPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGASAWA Tayo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Mie University
  •  教育活動を背景とする教員と図書館員の協力関係:ミシガン大学の事例研究をもとにPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      長澤 多代
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      情報図書館学・人文社会情報学
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  ファカルティ・ディベロップメントの視点を取り入れた大学図書館の教育支援機能研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      長澤 多代
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      情報図書館学・人文社会情報学
    • Research Institution
      Nagasaki University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アクティブラーニングとしてのPBLと探究的な学習2016

    • Author(s)
      溝上慎一・成田秀夫編,溝上慎一,長澤多代,成田秀夫,成瀬尚志,石川雅紀,丹羽雅之,小山理子,飯澤功,木村伸司,岡本真澄
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Book] 学習支援・教育支援としての指導サービス:日米における事例(日本図書館協会図書館利用教育委員会編)『情報リテラシー教育の実践:すべての図書館で利用教育を』(JLA図書館実践シリーズ,14)2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Publisher
      日本図書館協会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Book] 情報リテラシー教育の実践:すべての図書館で利用教育を2010

    • Author(s)
      長澤多代(共著)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      日本図書館協会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Journal Article] 教学マネジメントにおける学習支援の方針と重要度の関連分析―全国の学士課程教育を対象とした調査を通して―2023

    • Author(s)
      大関智史, 林透, 我妻鉄也, 濱嶋幸司, 長澤多代, 清水栄子, 宝来華代子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45(1) Pages: 158-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02969
  • [Journal Article] 大学生のための学習支援の目的・担い手・方法に関する総合的研究―学習支援に関する全国調査を踏まえて―2023

    • Author(s)
      林透, 長澤多代, 宝来華代子, 大関智史, 我妻鉄也
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45(2) Pages: 157-161

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02969
  • [Journal Article] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Journal Title

      Information Research

      Volume: 27

    • DOI

      10.47989/colis2215

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Journal Article] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure (in press)2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Journal Title

      Information Research

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Journal Article] 協働して行う学習支援:大学教育における教員との連携構築のための図書館員によるアプローチと要件2018

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      看護と情報

      Volume: 25 Pages: 10-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業における教室外学修の実態: 山口大学におけるアクションリサーチをもとに2018

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] A Model of Collaboration Building between Teaching Faculty and Librarians at Earlham College: Viewed from Educational Development and Relationaship Marketing2018

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Journal Title

      Information Literacy in the Workplace

      Volume: 2018 Pages: 654-664

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] 大学教育における教員と図書館員の連携構築に関するシステマティック・レビュー:図書館情報学分野における情報リテラシー教育に関する英語論文の分析をもとに2017

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      Library and Information Science

      Volume: 77 Pages: 51-86

    • NAID

      120006492506

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業における教室外学修の実態:山口大学におけるフォトボイス調査をもとに2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38(1) Pages: 86-90

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] Intervening Conditions Inside and Outside Libraries in Order to Build Collaboration between Teaching Faculty and Librarians in Education: Based on a Case Study of Earlham College2016

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Journal Title

      Information Literacy: Key to an Inclusive Society

      Volume: 2016 Pages: 587-597

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業における教室外学修の実態 : 山口大学におけるフォトボイス調査をもとに2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 86-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Journal Article] 大学図書館の学習支援2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      平成27年度大学図書館職員長期研修

      Volume: 2015 Pages: 238-254

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] 大学教育における教員と図書館員の連携を促す教員に対する直接的な支援:アーラム・カレッジのケース・スタディをもとに2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      図書館界

      Volume: 67(4) Pages: 228-243

    • NAID

      110010000742

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Journal Article] ミシガン大学の図書館が実施する学習支援・教育支援に関するケース・スタディ:フィールド・ライブラリアンの活動を中心に2013

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      Library and Information Science

      Volume: 70 Pages: 177-217

    • NAID

      120005623207

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Journal Article] 主体的な学びを支える大学図書館の学修・教育支援機能:ラーニング・コモンズと情報リテラシー教育を中心に2013

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 99-110

    • NAID

      110009770350

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Journal Article] 学図書館が実施する学修支援・教育支援サービス:北米の事例から見えるもの2013

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      東海地区大学図書館協議会誌

      Volume: 58 Pages: 22-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Journal Article] 大学教育における教員と図書館員の連携を促すカスタマイズ型の学習支援:アーラム・カレッジのケース・スタディをもとに2012

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      日本図書館情報学会誌

      Volume: 58 Pages: 185-201

    • NAID

      110009597302

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Journal Article] ウエスタン・オンタリオ大学における教員と図書館員の連携に関するケース・スタディ:教育支援センターに図書館員を配属した背景を中心に2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      第58回 日本図書館情報学会 研究大会発表要綱

      Pages: 109-112

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Journal Article] ウエスタン・オンタリオ大学における教員と図書館員の連携に関するケース・スタディ:教育支援センターに図書館員を配属した背景を中心に2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      第58回日本図書館情報学会 研究大会発表要綱

      Pages: 109-112

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Journal Article] 「情報リテラシー教育を担当する図書館員に求められる専門能力の一考察:米国のウエイン州立大学の図書館情報学プログラムが開講する「図書館員のための教育方法論」の例をもとに」2007

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Journal Title

      大学図書館研究 No.57

      Pages: 79-91

    • NAID

      110007571974

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700242
  • [Journal Article] 「アーラム・カレッジの図書館が実施する学習・教育支援に関するケース・スタディ」2007

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Journal Title

      Library and Information Science No.57

      Pages: 33-50

    • NAID

      120006981100

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700242
  • [Presentation] Collaboration between academics and librarians at Aalto Universityfollowing library reorganisation in 20182023

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      The 8th European Conference of Information Literacy (ECIL)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11768
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2023

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      令和5年度大学図書館職員長期研修(筑波大学附属図書館)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11768
  • [Presentation] 大学生のための学習支援に関する機能・担い手・方法に関する総合的研究 ~学習支援に関する全国調査を踏まえて~2023

    • Author(s)
      林透, 長澤多代, 宝来華代子, 大関智史, 我妻鉄也, 浜島幸司
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02969
  • [Presentation] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Organizer
      11th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science (CoLIS 11)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] 学術情報リテラシー教育のための教員と図書館員の連携2022

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      学術情報リテラシー教育研修「教員との連携を考える」(名古屋大学附属図書館/岐阜大学附属図書館/三重大学情報ライブラリーセンター)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Organizer
      Conceptions of Library and Information Science (CoLIS11)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] 機関を対象としたケーススタディの方法論2022

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第3回コンセプトベースドカリキュラム研究会(日本高等教育開発協会)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] 日本の学士課程教育における学習支援に関する基礎的考察 ~学習支援に関する全国調査分析を通して~2022

    • Author(s)
      林 透,我妻鉄也,大関智史,浜島幸司,長澤多代,清水栄子,宝来華代子
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02969
  • [Presentation] 正課教育と正課外教育をつなぐ学習支援に関する総合的研究序論2021

    • Author(s)
      林透、長澤多代、清水栄子、宝来華代子、我妻鉄也、川島啓二
    • Organizer
      京都大学・第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02969
  • [Presentation] A mapping literature review of teaching faculty-librarian collaboration in higher education2021

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Organizer
      The seventh European Conference of Information Literacy (ECIL)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2021

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      令和3年度大学図書館職員長期研修(筑波大学附属図書館)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] Information Sharing between Teaching Faculty and Librarians2020

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Seminar, Åbo Akademi
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業のための大学図書館の役割2019

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      学研・高大教育フォーラム2019,(株)学研アソシエ
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2019

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      平成30年度大学図書館職員長期研修,筑波大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] Doctoral forum, Teaching Faculty-Librarian Collaboration in Integrating Information Literacy Instruction into Higher Education2019

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      10th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] Teaching Faculty-Librarian Collaboration in Integrating Information Literacy Instruction into Higher Education: Case Studies of Good Practices for Building Collaborations2019

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Seminar, Åbo Akademi
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] 学生の主体的な学びを促すための大学図書館の戦法と術策2019

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      第105回 全国図書館大会・三重大会,日本図書館協会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12713
  • [Presentation] Building Collaboration between Teaching Faculty and Librarians in Higher Education: Based on Case Studies in United States, Canada and Finland2018

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Teaching Support Centre Seminar, Western University, Canada
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 教員・職員・研究者協働によるAL型授業改善に関する一考察:「山口と世界」での実践事例を通して2018

    • Author(s)
      林透,長澤多代,日高友江
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム(京都大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03075
  • [Presentation] 教員・職員・研究者協働によるAL型授業改善に関する一考察:「山口と世界」での実践事例を通して2018

    • Author(s)
      長澤多代,林透,日高友江
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム,京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 授業改革のための教員と図書館の連携について2018

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      FD・SDセミナー,富山大学附属図書館
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] A Model of Collaboration Building between Teaching Faculty and Librarians in Education2017

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Seminar, Information Studies, School of Business and Economics
    • Place of Presentation
      Abo Akademi, Finland
    • Year and Date
      2017-02-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業における教室外学修の実態:山口大学におけるアクションリサーチをもとに2017

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      2017年度課題研究集会(課題研究シンポジウム),大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 大学教員と図書館員が連携したアクティブラーニング:情報リテラシー教育を中心に2017

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      富山大学附属図書館FDセミナー
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県,富山市)
    • Year and Date
      2017-03-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] Building Collaboration between Academics and Librarians in University Education: Based on Case Studies in United States, Canada and Finland2017

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Library Seminar, Aalto University, Finland
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] A Model of Collaboration Building between Teaching Faculty and Librarians at Earlham College: Viewed from Educational Development and Relationship Marketing2017

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      The Fifth European Conference of Information Literacy
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2017

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成28年度大学図書館職員長期研修,筑波大学春日キャンパス
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 初年次導入科目の授業デザインと情報リテラシー教育:三重大学のスタートアップセミナーにおける教員と図書館員の協働2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      新潟大学第36回全学FD「学生・教員・図書館職員の協働による学習支援を考える:初年次段階の情報リテラシー教育を中心に」
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県,新潟市)
    • Year and Date
      2016-02-19
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 大学図書館における学習支援2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成27年度山口県大学図書館協議会研修会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県,山口市)
    • Year and Date
      2016-02-12
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] Building Relationships between Teaching Faculty and Librarians in University Education: A Grounded Theory Based on a Case Study of Earlham College2016

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Doctoral Forum, 9th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science
    • Place of Presentation
      Uppsala University, Sweden
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成28年度大学図書館職員長期研修
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県,つくば市)
    • Year and Date
      2016-07-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 三重大学におけるラーニングコモンズの学習支援と教育支援2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成28年度東海北陸地区国立大学図書館協会研修会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県,名古屋市)
    • Year and Date
      2016-10-21
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] Intervening Conditions inside and outside Libraries in Order to Build Collaboration between Teaching Faculty and Librarians in Education: Based on a Case Study of Earlham College2016

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      The Fourth European Conference of Information Literacy
    • Place of Presentation
      Prague, Czech Republic
    • Year and Date
      2016-10-12
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 大学教育における教員と図書館員の連携2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成28年度公立図書館等職員専門研修:大学・専門図書館研修
    • Place of Presentation
      東海大学(静岡県,清水市)
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] アクティブラーニングの効果検証2015

    • Author(s)
      溝上慎一,三保紀裕,山田邦雅,長澤多代
    • Organizer
      2015年度課題研究集会,大学教育学会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県,盛岡市)
    • Year and Date
      2015-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] Building Collaboration between Faculty Members and Librarians in University Education2015

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Seminar Series Spring 2015
    • Place of Presentation
      University at Buffalo, State University of New York, USA
    • Year and Date
      2015-02-24
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 大学図書館が実施する学習支援サービス:情報リテラシー教育を中心として2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成27年度石川県大学図書館協議会・特別研修会
    • Place of Presentation
      北陸先端科学技術大学院大学(石川県,能美市)
    • Year and Date
      2015-11-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] アクティブラーニング授業の構成:学生の学び合いをどう活かすか2015

    • Author(s)
      山田邦雅,土岐智賀子,長谷川詩織,安田淳一郎,長澤多代,徳井美智代
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県,長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 図書館における学修支援の可能性2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第7回スチューデント・リーダー・プログラム(SLP)「図書館における学修支援について考えよう!」
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県,山口市)
    • Year and Date
      2015-12-04
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 三重大学の事例から考えるラーニングコモンズの設計と運用2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成27年度愛知教育大学アクティブラーニングセミナー
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知県,刈谷市)
    • Year and Date
      2015-10-21
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 教員と図書館員が連携する学術情報リテラシー教育2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成27年度学術情報リテラシー教育担当者研修
    • Place of Presentation
      国立情報学研究所(東京都,千代田区)
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2015

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成27年度大学図書館職員長期研修
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県,つくば市)
    • Year and Date
      2015-07-15
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00449
  • [Presentation] 三重大学のスタートアップセミナーにおける情報リテラシー教育2014

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第100回全国図書館大会・第23分科会・利用教育
    • Place of Presentation
      明治大学駿河台キャンパス
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 主体的な学修を促すラーニングコモンズの運用と設計2014

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成26年度東北地域大学教育推進連絡会議
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 学びの空間デザインとファシリテーション:図書館を活用した学習支援を考える2014

    • Author(s)
      上田信行,河西由美子,長澤多代,小山憲司
    • Organizer
      第62回日本図書館情報学会研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      梅花女子大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 「三重大学「「4つの力」スタートアップセミナー」の授業づくり」「フィンランドの大学図書館における情報リテラシー教育」2014

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      2014年度学部間共通総合講座「図書館活用法」SD研修会
    • Place of Presentation
      明治大学和泉キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-01
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 教員と図書館員が連携する学術情報リテラシー教育2014

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成26年度学術情報リテラシー教育担当者研修
    • Place of Presentation
      国立情報学研究所
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] アクティブラーニングを目指して:ラーニングコモンズによる学習環境の整備2014

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成26年度兵庫県大学図書館協議会研修会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2014-10-24
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 教員との連携による大学図書館のサービスづくり2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第51回中国四国地区大学図書館協議会研究集会
    • Place of Presentation
      広島大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 効果的な情報リテラシー教育を目指して:教育活動における教員と図書館員の連携2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大図研京都ワンディセミナー, 大学図書館問題研究会京都支部
    • Place of Presentation
      京大会館〔招待講演〕
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] ウエスタン・オンタリオ大学における教員と図書館員の連携に関するケース・スタディ:教育支援センターに図書館員を配属した背景を中心に2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第58回日本図書館情報大学研究大会
    • Place of Presentation
      藤女子大学〔招待講演〕
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 大学図書館の学習・教育支援機能とFD2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      皇學館大学FD
    • Place of Presentation
      皇學館大学〔招待講演〕
    • Year and Date
      2010-06-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 課題探求能力の育成を支援する大学図書館の取り組み:三重大学の附属図書館が提供する学習支援の例をもとに2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 効果的な情報リテラシー教育を目指して:教育活動における教員と図書館員の連携2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大図研京都ワンディセミナー
    • Place of Presentation
      京大会館(招待講演)
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] Building Collaboration between Faculty Members and Librarians : Strategic Approaches2010

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Colloquium
    • Place of Presentation
      the School of Library and Information Science, the University of Alberta, CANADA(招待講演)
    • Year and Date
      2010-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 課題探求能力の育成を支援する大学図書館の取り組み:三重大学の附属図書館が供する学習支援の例をもとに2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2010「大学の学習支援における図書館の可能性」
    • Place of Presentation
      名古屋大学〔パネルディスカッション(パネリスト)〕
    • Year and Date
      2010-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] Building Collaboration between Faculty Members and Librarians : Strategic Approaches2010

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Colloquium, the School of Library and Information Science
    • Place of Presentation
      the University of Alberta, Edmonton (Alberta, Canada)〔Invited Lecture〕(招待講演)
    • Year and Date
      2010-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 教員との連携による大学図書館のサービスづくり2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第51回中国四国地区大学図書館協議会研究集会,中国四国地区大学図書館協議会
    • Place of Presentation
      広島大学〔招待講演(基調講演)〕
    • Year and Date
      2010-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] ウエスタン・オンタリオ大学における教員と図書館員の連携に関するケース・スタディ:教育支援センターに図書館員を配属した背景を中心に2010

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      日本図書館情報学会・研究大会
    • Place of Presentation
      藤女子大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] ライティング教育を基点とした大学図書館における学習支援と教育支援の展開2009

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      名古屋大学附属図書館研究開発室第36回オープンレクチャー
    • Place of Presentation
      名古屋大学〔招待講演〕
    • Year and Date
      2009-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 大学教育における教員と図書館員の協力関係の構築2009

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      京都大学附属図書館研究開発室, 情報リテラシー教育・講習研究会
    • Place of Presentation
      京都大学〔招待講演〕
    • Year and Date
      2009-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 課題探求型学習における情報利用教育:三重大学における「4つの力」スタートアップセミナーの事例をもとに2009

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      日本図書館協会図書館利用教育委員会, 第14回図書館利用教育実践セミナー
    • Place of Presentation
      日本図書館協会会館〔招待講演〕
    • Year and Date
      2009-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 大学における教育の質保証と大学図書館による学習・教育支援のアプローチ2009

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成21年度/第29回日本大学図書館業務研修会
    • Place of Presentation
      日本大学会館〔招待講演〕
    • Year and Date
      2009-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] Factors in Developing Partnerships between Faculty Members and Librarians in Higher Education2009

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Teaching and Learning Forum
    • Place of Presentation
      University of Western Ontario, London (Canada)
    • Year and Date
      2009-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] Factors in Developing Partnerships between Faculty Members and Librarians in Higher Education2009

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      IFLA World Library and Information Congress
    • Place of Presentation
      Milan (Italy)〔Poster Session〕
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 教員と図書館員の連携による学術情報リテラシー教育2009

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      国立情報学研究所, 平成21年度学術情報リテラシー教育担当者研修
    • Place of Presentation
      大阪大学〔招待講演(講義)〕
    • Year and Date
      2009-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] Factors in Developing Partnerships between Faculty Members and Librarians in Higher Education2009

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      IFLA World Library and Information Congress
    • Place of Presentation
      Milan (Italy)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 海外の大学図書館の事情:カナダのウエスタンオンタリオ大学2009

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成21年度 三重大学附属図書館 出張等報告会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2009-12-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21700269
  • [Presentation] 教員と図書館員の連携構築を図るファシリテーターとしての図書館員による教員へのアプローチ:グラウンデッド・セオリーの手法を用いたアーラム・カレッジのケース・スタディ2008

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      日本図書館情報学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2008-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700242
  • [Presentation] 協働する図書館:図書館員による教員とのつながり方の開拓

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大学図書館問題研究会・第43回全国大会 (京都)
    • Place of Presentation
      コミュニティ嵯峨野
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 主体的な学びの場が機能する仕組み:三重大学の事例をもとに

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 大学の教育改革に大学図書館の学修支援を組み入れる諸方策

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      学都いしかわ・課題解決型グローカル人材育成システムの構築「図書館機能強化プログラム」シンポジウム
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] Building Collaboration between Faculty Members and Librarians in University Education

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Information Studies, School of Business and Economics
    • Place of Presentation
      Abo Akademi, Finland
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 教員と図書館員が連携する学術情報リテラシー教育

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      国立情報学研究所,平成24年度学術情報リテ ラシー教育担当者研修
    • Place of Presentation
      国立情報学研究所
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 主体的な学びのベースとなる大学図書館の学習空間とサービス:ラーニングコモンズと情報リテラシー教育を中心に

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      京都大学高等教育研究開発推進センター,第19回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 学生の学習を促す学習支援環境としての大学図書館:ラーニングコモンズの効果的な設計と運用を中心に

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      全学FD研修会「学習支援・自主学習を促すための教育環境」
    • Place of Presentation
      聖隷クリストファー大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 大学教育における教員と図書館員の連携を促すカスタマイズ型の学習支援

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      大学図書館問題研究会・福岡支部例会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 教員と図書館員が連携する学術情報リテラシー教育

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      国立情報学研究所,平成24年度学術情報リテ ラシー教育担当者研修
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] Universities and Libraries in Japan

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Tritonia
    • Place of Presentation
      Vaasa, Finland
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 図書館を利用した学習支援:教員と図書館員が連携した授業設計

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成24年度・第2回大学開放実践センター特別研究会/全学 FD推進プログラム・第3回FD・SDセミナー
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 大学図書館による教育の質保証への貢献:期待される学習支援・教育支援サービス

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      近畿地区四教育大学 附属図書館連携事業
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 大学教育改革における大学図書館:学修支援,教育支援,教員との連携

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成25年度大分県大学図書館協議会研修会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • [Presentation] 大学図書館が実施する学習支援・教育支援サービス:北米の事例から見えるもの

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      平成24年度・第1回東海地区大学図書館協議会研修会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500293
  • 1.  Mizokami Shinichi (00283656)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  本田 周二 (00599706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山田 邦雅 (30399802)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  森 朋子 (50397767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  紺田 広明 (60734077)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  山田 嘉徳 (60743169)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  三保 紀裕 (80604743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  徳井 美智代 (40704896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  林 透 (20582951)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 10.  清水 栄子 (10760275)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  我妻 鉄也 (20634059)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 12.  宝来 華代子 (70794551)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 13.  大関 智史 (40831582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi