• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakai Yuka  中井 悠加

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NAKAI Yuka  中井 悠加

Less
Researcher Number 40710736
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 島根県立大学, 人間文化学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2025: 島根県立大学, 人間文化学部, 准教授
2019 – 2020: 島根県立大学, 人間文化学部, 講師
2018: 島根県立大学短期大学部, 保育学科, 講師
2016 – 2017: 広島大学, 教育学研究科, 助教
2013 – 2015: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 特任助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
詩創作指導 / 詩創作 / 国語教育 / デジタルスペース / 言葉のティンカリング / ワークショップ / 詩教育 / 創造性育成 / 学びのつくり手 / 自己決定理論 … More / Webアプリケーション / ワークショップ実践力 / 創造性教育 / 実践力 / 教師の自信 / 日英共同 / 創造的リスク・テイキング / オンライン / 比較教育 / 国際社会 / リテラシー教育 / 日英 / 比較国語教育 / リテラシー / 日英比較 / 評価 / 国際比較 / 日英共同開発 / 創作指導 / 詩 / 読み書き関連 / 交流活動 / イギリス … More
Except Principal Investigator
読解力 / 困難さ / 発達特性 / 国語科 / 包括的学習支援アプローチ / 診断的評価 / 評価 / 中等国語科 / イギリスの国語教育 / アメリカの国語教育 / 戦後国語教育史 / マルチモーダルアプローチ / 個別最適化 / 中等教育段階 / 小学校高学年 / 縦断研究 / 眼球運動計測 / 文章読解 / 発達性ディスレクシア / 限局性学習症 / リーディング・リカバリー / テスト / 基礎的読解力 / 学習特性 / RTI / 介入プログラム / アセスメント / 読解 / 介入指導 / 中等教育 / 読書行為モデル / 読解力の発達 / 読解指導 / 教員の協働 / チームワークに必要なKSAs / チームワークプロセス / チーム / 教員 / 学校組織 / チームワーク効力感 / チームワーク能力 / チームワーク / 教員チーム / 質的研究 / 包括的学習支援 / 発達モデル / 多様性 / 読書行為 / 学び続ける教員 / 教員研修 / アクティブ・ラーニング / 教師教育 / 学力調査 / クリティカル・リーディング / 学力評価 / 古典 / 評論 / 中学校 / 高校 / 教育評価 / 読むこと / 古文 / メディア・リテラシー / 評価モデル / 国語学力 / 授業改善 / 批判的思考 / メディアリテラシー / 高次読解力 / 批判的読解力 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (72 results)
  • Co-Researchers

    (51 People)
  •  読解力に困難のある学習者の学年段階に応じた診断テストと介入プログラムの開発と検証

    • Principal Investigator
      間瀬 茂夫
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Basic Research on Individual Optimization of Reading in Japanese Language Education Based on a Multimodal Approach

    • Principal Investigator
      植山 俊宏
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Developing a digital space for poetry writing to support sustainable peer learning.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中井 悠加
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      The University of Shimane
  •  中等国語科における学習特性を持つ生徒の基礎読解力を育成する評価問題の開発・検証

    • Principal Investigator
      間瀬 茂夫
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A multidimensional approach to reading comprehension skills in children with specific learning disabilities

    • Principal Investigator
      関 あゆみ
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Research on Teamwork of School Organization and Teacher

    • Principal Investigator
      米沢 崇
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Professional development in poetry writing workshops contributing to creativity educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakai Yuka
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      The University of Shimane
  •  Development of a Comprehensive Learning Support Approach Based on a Developmental Model Corresponding to the Diversity of Reading Behaviors

    • Principal Investigator
      MORITA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of an active learning type in-service training program for teachers as continuous learners

    • Principal Investigator
      Miyatani Makoto
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Fundamental Research for Developing a Literacy Education Model in the Age of GlobalizationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakai Yuka
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      The University of Shimane
      The University of Shimane Junior College
      Hiroshima University
  •  The Improvement of Japanese Classes in Secondery School through Diagnostic Assesment Systems of Critical Reading

    • Principal Investigator
      Mase Shigeo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A fundamental study on learning development of writing in Japanese language artsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAI Yuka
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 成績だけが評価じゃない:感情と社会性を育む(SEL)ための評価2023

    • Author(s)
      スター サックシュタイン・中井悠加・山本佐江・吉田新一郎
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812292
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 学びの中心はやっぱり生徒だ!: 「個別化された学び」と「思考の習慣」2023

    • Author(s)
      中井悠加, 田中理紗, 飯村寧史, 吉田新一郎 (原著:ベナ・カリック, アリソン・ズムダ)
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      4794812388
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02398
  • [Book] 学びの中心はやっぱり生徒だ!:「個別化された学び」と「思考の習慣」2023

    • Author(s)
      中井悠加・田中理紗・飯村寧史・吉田新一郎(訳)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812384
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 学びの中心はやっぱり生徒だ!: 「個別化された学び」と「思考の習慣」2023

    • Author(s)
      中井悠加, 田中理紗, 飯村寧史, 吉田新一郎 (原著:ベナ・カリック, アリソン・ズムダ)
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812384
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Book] 成績だけが評価じゃない2022

    • Author(s)
      中井悠加, 山本佐江, 吉田新一郎(原著:Starr Sackstein)
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812292
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Book] 読む文化をハックする:読むことを嫌いにする国語の授業に意味があるのか?2021

    • Author(s)
      ジェラルド ドーソン・山元隆春・中井悠加・吉田新一郎
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      4794811713
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育2021

    • Author(s)
      宮本浩治・中井悠加ほか
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版社
    • ISBN
      9784319003570
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新・教職課程演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      山元隆春(編著)・植山俊宏・中井悠加ほか
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新・教職課程演習 第22巻 教育実習・教職実践演演習2021

    • Author(s)
      中井悠加ほか
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003631
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 読む文化をハックする:読むことを嫌いにする国語の授業に意味があるのか?2021

    • Author(s)
      ジェラルド・ドーソン/山元隆春, 中井悠加, 吉田新一郎
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      4794811713
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Book] 「子どもの論理」で創る国語の授業:書くこと2020

    • Author(s)
      中井悠加ほか
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4183071488
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 生徒指導をハックする:育ちあうコミュニティーをつくる「関係修復のアプローチ」2020

    • Author(s)
      ネイサン メイナード・ブラッド ワインスタイン・ 高見佐知・ 中井悠加・吉田新一郎
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      4794811691
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・守田庸一・上田祐二・上山伸幸・寺田守・冨安慎吾・中井悠加・坂東智子・宮本浩治・山元隆春・若木常佳ほか
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 虹色のカノン2018

    • Author(s)
      風早結奏, 三藤恭弘, 中井悠加
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      デザインエッグ社
    • ISBN
      4815004161
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Book] 虹色のカノン2018

    • Author(s)
      風早結奏, 三藤恭弘, 中井悠加
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      デザインエッグ社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Book] 学びを創る教育評価2017

    • Author(s)
      岡谷英明(編)/野中陽一朗/小松和佳/井上 弥/幸坂健太郎/加藤みずき/藤田哲也/中井悠加/馬場園陽一/野﨑秀正/内山公介/島田 希/國崎大恩/池上正樹/河口麻希/鏡原崇史/橋本 翠/大西ゆみこ
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Journal Article] [Remembrance] The thirty-minute doors: Sue Dymoke's research on poetry writing pedagogy and its impact on Japan(in English)2024

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      島根県立大学松江キャンパス研究紀要

      Volume: 63 Pages: 115-127

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] [Remembrance] The thirty-minute doors: Sue Dymoke's research on poetry writing pedagogy and its impact on Japan (in English)2024

    • Author(s)
      Yuka Nakai
    • Journal Title

      島根県立大学松江キャンパス研究紀要

      Volume: 63 Pages: 115-127

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02398
  • [Journal Article] 教員のチーム・チームワークに関する概念の整理と再定義2023

    • Author(s)
      中井 悠加・米沢 崇
    • Journal Title

      島根県立大学・島根県立大学短期大学部教職センター年報

      Volume: 4 Pages: 10-21

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20834
  • [Journal Article] 小学生の物語創作能力の発達に関する文献レビュー2023

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      島根県立大学松江キャンパス研究紀要

      Volume: 62 Pages: 11-20

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 小学生の物語創作能力の発達に関する文献レビュー2023

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      島根県立大学松江キャンパス研究紀要

      Volume: 62 Pages: 11-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Journal Article] 小学校国語科における物語創作教材の分析:人物の描き方と役割取得能力の発達の関連に着目して2022

    • Author(s)
      中井悠加・山田洋平
    • Journal Title

      島根国語国文

      Volume: 14 Pages: 21-34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] Tinkering with words and playing languages: how do you stimulate the drafting, sharing, the assessment of poetry?2022

    • Author(s)
      Sue Dymoke, Yuka Nakai
    • Journal Title

      全国大学国語教育学会公開講座ブックレット

      Volume: - Pages: 48-62

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Journal Article] 小学校国語教科書における物語創作教材の分析―人物の描き方と役割取得能力の発達の関連に着目して―2022

    • Author(s)
      中井悠加・ 山田,洋平
    • Journal Title

      島根国語国文

      Volume: 14 Pages: 98-85

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Journal Article] 国語科における「詩創作指導」の可能性とは2022

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 2月号 Pages: 74-77

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Journal Article] Tinkering with words, playing with language: how do you stimulate the drafting, the sharing, the assessment of poetry?2022

    • Author(s)
      Sue Dymoke, Yuka Nakai
    • Journal Title

      公開講座ブックレット 詩を書くことは教えられるのか

      Volume: 14 Pages: 25-59

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Journal Article] 詩創作指導における創造的リスク・テイキングと学びの所在 : 英国におけるPGCEコースおよび中学校の詩創作ワークショップ視察から2021

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      人間と文化

      Volume: 4 Pages: 214-223

    • NAID

      120007034514

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Journal Article] 教員免許状更新講習の構想・実践・省察を促す講師用ルーブリックの開発2021

    • Author(s)
      中井悠加・古賀洋一・米沢崇
    • Journal Title

      島根県立大学・島根県立大学短期大学部教職センター年報

      Volume: 2 Pages: 35-46

    • NAID

      120007008569

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 教員免許状更新講習の構想・実践・省察を促す講師用ルーブリックの開発2021

    • Author(s)
      中井悠加, 古賀洋一, 米沢崇
    • Journal Title

      島根県立大学・島根県立大学短期大学部教職センター年報

      Volume: 2 Pages: 35-46

    • NAID

      120007008569

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Journal Article] Research on in-service training for teachers as continuous learners (2)― Content of and measures related to in-service training ―2019

    • Author(s)
      Hitoshi TAKAHASHI, Takashi YONEZAWA, Kazuki OSEDO, Hiroyoshi KINOSHITA, Keita KAMEOKA, Yuka NAKAI, and Yumiko SUZUKI
    • Journal Title

      Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders

      Volume: 2 Pages: 9-18

    • NAID

      120007017099

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Journal Article] 国際化時代における詩創作教育学に関する日英共同研究:詩創作ワークショップ実践の試み2019

    • Author(s)
      中井悠加・Sue Dymoke
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: Vol.61 No.2 Pages: 97-109

    • NAID

      130007695251

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 教員研修における企画・運営力の向上を目指した教師教育者育成プログラムモデルの開発-大学院授業科目での試行を通して-2019

    • Author(s)
      米沢崇・中井悠加
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 119-126

    • NAID

      120006621717

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Journal Article] 国際化時代における詩創作教育学に関する日英共同研究:詩創作ワークショップ実践の試み2019

    • Author(s)
      中井悠加、Sue Dymoke
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 61 Pages: 97-109

    • NAID

      130007695251

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Journal Article] Research on In-service Training for Teachers as Continuous Learners2018

    • Author(s)
      髙橋 均・米沢 崇・鈴木由美子・大後戸一樹・木下博義・大里 剛・中井悠加
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 11 Issue: 11 Pages: 135-142

    • DOI

      10.15027/45288

    • NAID

      120006410880

    • ISSN
      1883-8200
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017171

    • Year and Date
      2018-03-16
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Journal Article] Development and Operation of the Handbooks for Initial Teachers and Mentors (Ⅱ): The Results and Issues through the Use by Initial Teachers and Mentors2018

    • Author(s)
      米沢崇・中井悠加
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 123-129

    • DOI

      10.15027/45466

    • NAID

      120006425940

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018324

    • Year and Date
      2018-03-22
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Journal Article] 国語科書写における基礎としての毛筆学習について ――広島県安芸郡熊野町「低学年書道科」を事例に2018

    • Author(s)
      中井 悠加
    • Journal Title

      しまね地域共生センター紀要

      Volume: 4 Pages: 35-42

    • NAID

      120006405705

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」の育成を目指した広島大学大学院教育学研究科教職開発専攻の取り組み―教育実践開発コースを中心に―2017

    • Author(s)
      鈴木 由美子、米沢 崇、中井 悠加、宮里 智恵、木下 博義、大後戸 一樹、大里 剛、西本 正頼、松浦 武人、田中 節子、髙橋 均、宮谷 真人
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 10 Pages: 33-42

    • NAID

      120005998226

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Journal Article] 小学校国語科における児童詩教育の課題と展望 : 歴史的変遷と教科書教材の検討から2017

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      人間と文化

      Volume: 1 Pages: 89-96

    • NAID

      120005994859

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Journal Article] Teacher Education as a high-quality learning environment2016

    • Author(s)
      Yuka Nakai, Takashi Yonezawa, Heidi Biseth
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域

      Volume: 63 Pages: 15-24

    • NAID

      120005947236

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Journal Article] ワークショップ型詩創作指導による学びの形成:Arvon Foundationの取り組みの検討から2016

    • Author(s)
      中井悠加
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 65-78

    • NAID

      120005763897

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] 国語科における個別最適な学び:MLA(マルチレベルアプローチ)との関わりから2024

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第22回京都国語教育アセンブリー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Presentation] 国語科における個別最適な学び:MLA(マルチレベルアプローチ)との関わりから2024

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第22回京都国語教育アセンブリー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 国語科における個別最適な学び:MLA(マルチレベルアプローチ)との関わりから2024

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第22回京都国語教育アセンブリー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02398
  • [Presentation] 読みに困難を抱える学習者を想定した読解力評価問題の開発2023

    • Author(s)
      間瀬茂夫・冨安慎吾・登城千加・古賀洋一・村井隆人・明尾香澄・中井悠加
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会信州大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Presentation] Development and Validation of Reading Tasks in Secondary Japanese Language Education: Providing Appropriate Support to Students with Reading Difficulties2023

    • Author(s)
      Yuka Nakai
    • Organizer
      Developmental Dyslexia Symposium
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02398
  • [Presentation] 読みに困難を抱える生徒を対象としたアセスメントの検討―米国におけるAELPの評価問題とその開発プロセスを中心に―2023

    • Author(s)
      古賀洋一・登城千加・冨安慎吾・中井悠加・間瀬茂夫
    • Organizer
      第144回全国大学国語教育学会島根大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Presentation] Development and Validation of Reading Tasks in Secondary Japanese Language Education: Providing Appropriate Support to Students with Reading Difficulties2023

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      Developmental Dyslexia Symposium
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 探究学習における小学校教員のICT活用とICT効力感,チームワーク効力感との関連2023

    • Author(s)
      米沢崇,中井悠加
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20834
  • [Presentation] 言葉のティンカリングとしての詩創作指導:学びのつくり手を育てる2023

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第2回科研費基盤C研究会「探究的な対話を実現するための言葉のティンカリングに関する理論的・実践的研究」(研究代表者:渡辺哲男)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02398
  • [Presentation] Development and Validation of Reading Tasks in Secondary Japanese Language Education: Providing Appropriate Support to Students with Reading Difficulties2023

    • Author(s)
      Yuka Nakai
    • Organizer
      Developmental Dyslexia Symposium
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Presentation] 教員のチーム・チームワークに関する概念の整理と再定義2022

    • Author(s)
      中井悠加・米沢崇
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 自己探究力の基礎を育てる文学的文章の授業実践―いかにして中学生に概念的探究のプロセスを自覚させるか?―2022

    • Author(s)
      古賀洋一・中井悠加
    • Organizer
      第142階全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22284
  • [Presentation] (公開講座)言葉のティンカリングとことばあそび:詩創作の下書き、共有、評価をどう促すか?2021

    • Author(s)
      Sue Dymoke, 中井悠加
    • Organizer
      第140回全国大学国語教育学会2021年春期大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14009
  • [Presentation] An exploratory consideration of approaches to assessing children’s poetry: How do we view poetry written by secondary school students?2019

    • Author(s)
      Yuka Nakai・Masafumi Ikeda
    • Organizer
      21st European Conference on Literacy
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] An exploratory consideration of approaches to assessing children’s poetry: How do we view poetry written by secondary school students?2019

    • Author(s)
      Yuka Nakai and Masafumi Ikeda
    • Organizer
      21st European Conference on Literacy
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Presentation] 職場における協働経験が教師個人のチームワーク能力に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      米沢崇・中井悠加
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] Effects of Teamwork Competency of Teachers on Their Educational Activities2018

    • Author(s)
      Yuto YOKOUCHI, Takashi YONEZAWA, Yuka NAKAI, Takashi HAYASHI
    • Organizer
      ATEE Annual Conference 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Presentation] 「学び続ける教員」を育成するための教員研修に関する調査研究2017

    • Author(s)
      髙橋 均・米沢 崇・鈴木由美子・大後戸一樹・木下博義・大里 剛・中井悠加
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Presentation] An Instructional Reform at Teacher Training Universities in Japan: Compiling Teacher Students’ Paths to Learning2017

    • Author(s)
      Kenji Kubo, Takashi Yonezawa, Hideo Miyaki, Yuka Nakai
    • Organizer
      WERA Focal Meeting & HKERA International conference 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] 国語科におけるメディア・リテラシーの学力調査および評価問題の開発2017

    • Author(s)
      砂川誠司;冨安慎吾;中井悠加
    • Organizer
      第61回日本読書学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] Innovations of Learning Environments for Novice Primary Teachers in Contemporary Japan: Towards Fostering Teachers as Continuous Learners2017

    • Author(s)
      Takashi Yonezawa, Yuka Nakai
    • Organizer
      WERA Focal Meeting & HKERA International conference 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Presentation] Globalization and education: Comparative perspectives on connections and contradictions in language education2017

    • Author(s)
      Yuka Nakai
    • Organizer
      UKLA 53rd International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] Globalization and education: Comparative perspectives on connections and contradictions in language education2017

    • Author(s)
      Yuka Nakai
    • Organizer
      UKLA 53rd International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Presentation] An exploratory study on picture-books in early childhood care and education environments (1): Skills of selecting and displaying picture-books based on preschool teachers' practical knowledge2016

    • Author(s)
      Yoichiro Nonaka, Yuka Nakai
    • Organizer
      EECERA Conference 2016
    • Place of Presentation
      Dublin City University(Dublin, Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] An exploratory study on picture-books in early childhood care and education environments (1): Skills of selecting and displaying picture-books based on preschool teachers' practical knowledge2016

    • Author(s)
      Yoichiro Nonaka, Yuka Nakai
    • Organizer
      EECERA Conference 2016
    • Place of Presentation
      Dublin City University(Dublin, Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Presentation] 現代イギリスGCSE試験Englishの内容と構造に関する一考察2016

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第130回全国大学国語教育学会新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] 「学び続ける教員」の育成を目指した広島大学大学院教育学研究科教職開発専攻の取り組み(1)―教育実践開発コースを中心に―2016

    • Author(s)
      鈴木由美子、宮里智恵、大里剛、西本正頼、宮谷真人、松浦武人、大後戸一輝、木下博義、田中節子、髙橋均、米沢崇、中井悠加
    • Organizer
      平成28年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03765
  • [Presentation] Aesthetics for Children: Reading Poetry and Painting2016

    • Author(s)
      Yuka Nakai, Satoshi Higuchi,
    • Organizer
      International Conference on Philosophy for Children
    • Place of Presentation
      Karl-Franzens-University (Graz, Austria)
    • Year and Date
      2016-10-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] Aesthetics for Children: Reading Poetry and Painting2016

    • Author(s)
      Yuka Nakai, Satoshi Higuchi
    • Organizer
      International Conference on Philosophy for Children
    • Place of Presentation
      Karl-Franzens-University (Graz, Austria)
    • Year and Date
      2016-10-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Presentation] An exploratory study on picture-books in early childhood care and education environments (2): A classification of picture-books based on artistic features using reader-response theory2016

    • Author(s)
      Yuka Nakai, Yoichiro Nonaka
    • Organizer
      EECERA Conference 2016
    • Place of Presentation
      Dublin City University(Dublin, Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17448
  • [Presentation] 学び続ける教員の基礎・基盤を構築するための初任者用ハンドブックおよび指導教員用ハンドブックの開発と運用2015

    • Author(s)
      米沢崇・大里剛・中井悠加
    • Organizer
      平成27年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      ソニックシティ大宮(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03503
  • [Presentation] 読むことと関連した詩創作の授業づくりに関する考察 : イギリスにおける所論を手がかりに2014

    • Author(s)
      中井悠加
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会(名古屋大会)
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885053
  • 1.  冨安 慎吾 (40534300)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  山元 隆春 (90210533)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  Mase Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  砂川 誠司 (20647052)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  河野 智文 (70304144)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  寺田 守 (00381020)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  植山 俊宏 (50193850)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  MORITA Yoichi (60325305)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  米沢 崇 (20569222)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 10.  幾田 伸司 (00320010)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  中西 淳 (10263881)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  山元 悦子 (20220452)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  宮本 浩治 (30583207)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  住田 勝 (40278594)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  上山 伸幸 (40780325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  上田 祐二 (50213369)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  坂東 智子 (60634764)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  若木 常佳 (90454579)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  長岡 由記 (90615915)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  辻村 敬三 (90712505)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  古賀 洋一 (00805062)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 22.  川合 紀宗 (20467757)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  明尾 香澄 (40962444)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  Miyatani Makoto (90200188)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 25.  小谷 充 (00283044)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  高旗 浩志 (20284135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  武久 康高 (70461308)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  山崎 茜 (00792277)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  吉賀 忠雄 (00825870)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  木下 博義 (20556469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 31.  大後戸 一樹 (20632821)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 32.  林 孝 (30144786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 33.  鈴木 由美子 (40206545)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 34.  高橋 均 (40523535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 35.  曽余田 浩史 (60253043)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  大久保 幸則 (10880031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  木佐木 太郎 (50881257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  米谷 剛 (00880254)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  佐々木 哲夫 (50757284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  西本 正頼 (80773796)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 41.  沖野 清治 (90582239)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  稲田 八穂 (20612518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  原田 大樹 (50756492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  田中 智生 (00171786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 45.  村井 万里子 (30174262)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  関 あゆみ (10304221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  岩田 みちる (50738151)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  内山 仁志 (60348604)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  勘米良 祐太 (10761778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  村井 隆人 (80826157)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  高瀬 裕人 (30823083)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi