• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ueyama Toshihiro  植山 俊宏

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

UEYAMA Tosihiro  植山 俊宏

植山 俊弘  ウエヤマ トシヒロ

UEYAMA Toshihiro  植山 俊宏

Less
Researcher Number 50193850
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 京都教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2025: 京都教育大学, 教育学部, 教授
2003 – 2017: KYOTO UNIVERSITY EDUCATION, EDUCATION, PROFESSOR, 教育学部, 教授
2001 – 2002: 京都教育大学, 教育学部, 助教授
1994 – 1999: 京都教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
実験授業 / 説明的文章教材 / 幼小連携 / 読むことの指導過程 / 読むことの実践論 / 文学の指導論史 / 指導過程 / 読むことの学習指導 / 特別支援学校 / 俳句創作 … More / マルチモーダルアプローチ / 個別最適化 / the development of writing skills / The college composition for training teachers / inner language activities / Theory of language in living / experimental class / reciprocal suggestion / mutual evaluation / 相互評価に伴う心理的負担 / 相互評価による相互啓発 / 小学校における相互評価 / 教員養成 / 授業カリキュラム / ディスカッション / 評語 / 相互評価活動 / 文章評価 / 文章表現 / 教育養成のための文章表現授業 / 内的言語活動 / 文章表現における発達 / 言語生活論 / 相互提案 / 教員養成のための文章表現授業 / 相互評価 / state of recogrntions for students / my favorite one-growing-tree / indirect recognitions / direct recognotions / Method of recognitions / Teaching materials of sentence-explanation / 類推・想像 / 環境学習 / 屋久島 / 説明文教材 / 「私の好きな一本の木」 / 実践者の認識観の状況 / 私の好きな一本の木 / 間接認識 / 直接認識 / 認識方法 / メディア・コミュニケーション / 文学作品の読みにおけるコミュニケーション / 対教師アンケート / 読書におけるコミュニケーション / 説明的文章の読みにおけるコミュニケーション / 文学の読みにおけるコミュニケーション / コミュニケーション / 論理的整合性 / 科学読み物文体 / 科学報告文体 / 国語科の独自性 / 教師アンケート / 教科間連携 / 文学作品教材 / 言語コミュニケーション / 共同思考 / 論理的共感 / 国語科教育 / コミュニケーション意識 / コミュニケーション能力 / 授業開発 / 教材開発 / 連携 / 言語能力の発達 / 話し合い / 教育課程編成 / 「魚の感覚」 / 授業研究 / 間接認識(性) / 直接認識(性) / 論理的認識力 / 説明的文章(教材) / 小学校児童 / 一般化能力 / 具体的能力 / 認識の発達モデル / 認識過程モデル / 認識形成 / 反応調査 / 説明的文章 … More
Except Principal Investigator
コミュニケーション / 発達 / 国語科教育 / 包括的学習支援アプローチ / 創作 / メタ認知 / 国語教育 / 国分一太郎 / Japanese Language Instruction / 発達モデル / 音声表現 / 文章表現 / 文学作品 / 説明的文章 / 国語能力 / 実験授業 / 音声言語 / 方言・地域語 / 教材開発 / 地域語 / 方言 / 知的財産 / 読書行為モデル / 読解力の発達 / 読解指導 / 評価 / 評価観・評価方法 / 言語文化 / 質的研究 / 包括的学習支援 / 国語科 / 読解力 / 多様性 / 読書行為 / 学習 / 短詩型文学 / 地域 / 俳句創作 / 地域性・郷土性 / 短詩型 / 伝統的な言語文化 / teaching materials of scenario for role-playing game / model of development about ability of Communication / model of communication / unit of fostering ability of Communication / conversation for guest / cumulative conversation / argumentative / communication / 大規模校のコミュニケーション / 小規模校のコミュニケーション / 教師のコミュニケーション観 / カナダの小学校 / 授業観察 / 話し言葉 / ロールプレイ用シナリオ教材 / ロールイプレイ用シナリオ教材 / コミュニケーション能力発達モデル / コミュニケーションモデル / コミュニケーション能力育成単元 / 探索的会話 / 累積的会話 / 論争的会話 / Japanese-language education / Communication / Area word / Dialect / Creative Writing / Child culture / 受容 / 戦前 / 児童文集 / 三上斎太郎 / 方言詩 / 童謡 / 児童詩 / 児童文化 / PROPOSAL TEACHING / META-RECOGNITION / SPOKEN LANGUAGE / VIEW OF DEVELOPMENT FROM EMPIRICAL KOWLEDGE / SURVEY / EXPERIMENTAL TEACHING / OBSERVATION NATURALLY / COMMUNICATION / 聞く / インタビュー / 提案授業 / 経験則的なコミュニケーション能力の発達観 / アンケート / 自然観察 / Statistical analysis / Japanese language Proficiency / Conversation abilities / Writing / Literary texts / Expository writings / Developmental study / 文学 / 調査 / 国語学力 / 統計分析 / 発達研究 / LETHOGRAPH / BOUND COMPOSITION / ART EDUCATION / ENA REGION IN GIFU / NAGATORO ELEMENTARY SCHOOL IN YAMAGATA / IMAGINATIVE ART EDUCATION / KOKUBUICHITARO / EDUCATION OF COMPOSITION / 長瀞小学校 / 版画 / 文集 / 美術教育 / 岐阜県恵那地方 / 山形県長瀞小 / 想画教育 / 綴方教育 / An Integrated Model of Japanese Language Proficiency / Conversation Abilities / Writing Abilities / Literaty Texts / Expository Writings / Development / Japanese Language Proficiency / 調査研究 / 文学作品に対する反応 / 統合モデル / 総合モデル / 文章表現能力 / 対話能力 / 文学教材 / 授業実践 / 教材研究 / 同一課題による調査的授業 / 試行的授業 / ロールプレイ教材の開発 / 話し合い教材の開発 / カリキュラム編成 / 言語コミュニケーション単元 / 中学生の音声言語能力 / 話し合い能力の発達 / 言語コミュニケーション / 論証 / カリキュラム / コミュニケーション能力 / 授業モデル / カリキュラム開発 Less
  • Research Projects

    (22 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (45 People)
  •  マルチモーダルアプローチに基づく国語科教育の読むことの個別最適に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      植山 俊宏
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  国語科教育における「個別最適化」対応のための指導過程の再検討に関する調査的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      植山 俊宏
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  An Investigative Study on the Evaluation View and Evaluation Methods of Language and Culture for Globalization of Japanese Language Education

    • Principal Investigator
      Kodama Tadashi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Development of a Comprehensive Learning Support Approach Based on a Developmental Model Corresponding to the Diversity of Reading Behaviors

    • Principal Investigator
      MORITA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Synthetic research about the succession of the culture in "traditional language culture" learning and the creation

    • Principal Investigator
      Tadashi Kodama
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Cooperative - the actual draft study on the development of language communication skills for language arts education improvementPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UEYAMA TOSHIHIRO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Cooperation Proposal Research on Development of the Language Communication for a Japanese Teaching ImprovementPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UEYAMA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Concerning a practical proposal about development of a method, subject of the dialect, area word education as an intellectual property education, research

    • Principal Investigator
      KODAMA Tadashi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  Practical and cooperation research on development of the communications skills for a Japanese educational improvement

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Experimental practical research about development of a method, subject of the dialect, area word education as an intellectual property education

    • Principal Investigator
      KODAMA Tadashi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  A experimented and verified study on development about ability of verbal communication for Improvement of Japanese education.

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      KYOTO UNVERITY OF EDUCATION
  •  Synthetic research about restructuring of the dialect, area word education that it paid attention to the communication consciousness, function

    • Principal Investigator
      KODAMA Tadashi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  A practical study on the teaching of writing skills for the teaching training from the viewpoint of mutual evaluationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UEYAMA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A RESEARCH OF DEVELOPMENTAL PROCESSES ON ABILITY OF VERVAL COMMUNICATION FOR IMPROVEMENT TO JAPANESE CLASS

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION
  •  Study of Child culture about Creative Writing

    • Principal Investigator
      KODAMA Tadashi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  The basic project study of different methods for recognitions making a comparison between Japanese education and Science education.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      UEYAMA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kyoto University of education
  •  An Practical Study on tile Development of Japanese Proficiency for Improving Japanese Language Instruction.

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Hirohisa, 大槻 和夫
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A RESEARCH ON IMPROVEMENT OF METHOD OF COMBINED LEARNING ; COOPERATED WITH JAPANESE EDUCATION AND ART EDUCATION

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION
  •  説明的文章の読みにおける論理的認識力の発達に関する実践力授業研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      植山 俊宏
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  説明的文章の読みにおける論理的認識力の発達に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      植山 俊宏
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  An lntegrated Study on the Development of Janpuase Language Proficiency for lmproving Japanese Language Instruction.

    • Principal Investigator
      OTSUKI Kazuo
    • Project Period (FY)
      1994 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2015 2014 2013 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「深い学び」を生み出す国語授業の発問・助言・学習課題:指導言の切れ味が学びの質を決める(国語授業の改革22)2023

    • Author(s)
      植山俊宏ほか
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032615
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新・教職課程演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      山元隆春(編著)・植山俊宏・中井悠加ほか
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・守田庸一・上田祐二・上山伸幸・寺田守・冨安慎吾・中井悠加・坂東智子・宮本浩治・山元隆春・若木常佳ほか
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・稲田八穂・幾田伸司・河野智文・砂川誠司・住田勝・長岡由記・原田大介・村井万里子・山元悦子・山元隆春ほか
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 知的財産教育としての方言・地域語教育の方法・教材開発に関する実験的・実践的研究2009

    • Author(s)
      児玉忠、小川雅子、河野智文、佐藤明宏、植山俊宏、千々岩弘一、田中俊弥、白石寿文
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330184
  • [Journal Article] 特別支援学校における協同的体制による俳句創作指導に関する研究(1):授業研究、学習者研究、教員研修研究の複合的方法による実践研究―2024

    • Author(s)
      植山俊宏・深田菜々子・杉山瑞葵
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 6 Pages: 21-30

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 特別支援学校における協同的体制による俳句創作指導に関する研究(1)―授業研究、学習者研究、教員研修研究の複合的方法による実践研究―2023

    • Author(s)
      植山俊宏,深田菜々子,杉山瑞葵
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 6 Pages: 21-30

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Journal Article] 「大学・附属特別支援学校連携による俳句創作実践プロジェクトへの参与型現職研修に関する研究」2023

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      研究成果報告書「言語文化の学習指導に関する評価観・評価方法の研究」

      Volume: なし Pages: 11-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02724
  • [Journal Article] 大学・附属特別支援学校連携による俳句創作実践プロジェクトへの参与型現職研修に関する研究―生徒の創作支援における協同体制及び研修成果を中心に―2023

    • Author(s)
      植山 俊宏
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 5 Pages: 89-98

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Journal Article] リ―ダ―シップとしての「指導言」―高校文学探究学習の指導において―2023

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      国語の授業改革

      Volume: 22 Pages: 124-133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Journal Article] 文学の読みにおけるコンテンツベースとコンピテンシーベース―中編教材への意欲的な実践の検討を通して―2022

    • Author(s)
      植山 俊宏
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 606 Pages: 20-23

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Journal Article] 高等学校段階における文学の予見力を核とした探究学習の研究―授業実践の分析及び考察を中心に―2022

    • Author(s)
      植山俊宏,伊藤汐里,湯浅佑介
    • Journal Title

      京都教育大学大学紀要

      Volume: 141 Pages: 61-79

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントを内的発想から構築する2020

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: No.575 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 国語科教材研究の再構築2020

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第87集 Pages: 5-7

    • NAID

      130007830031

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 説明的文章教材の分析方法に関する研究―表現の類比化問題解決の読みとの関係―2015

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      京都教育大学国文学会誌

      Volume: 第42号 Pages: 1-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 類比化による説明的文章の読み―問題解決と表現の連鎖の統合―2013

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      表現研究

      Volume: 98 Pages: 70-79

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 寺山修司短歌が働きかけてくるもの―教材の世界―2013

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 74 Pages: 8-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 表現の類比に着目した教材研究試論-「スーホーの白い馬」(光村図書版)を例に-2010

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      京都教育大学国文学会誌

      Volume: 36 Pages: 11-24

    • NAID

      40017321040

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 文章論的観点による説明的文章の教材研究法-「動物の体」(東京書籍小学校五年上) を中心に-2009

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会編 野地潤家先生卒寿記念論文集

      Pages: 262-269

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 文章論的観点による説明的文章の教材研究法-「動物の体」(東京書籍小学校五年上)を中心に-2009

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会編野地潤家先生卒寿記念論文集

      Pages: 262-269

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 教材研究試論-「坊つちゃん」における「おれ」の「清」像の変化に着目して-2008

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      漱石作品を読む-「二七会」輪読五十年-(二七会編集委員会)

      Pages: 195-205

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 陳述機能に着目した説明的文章教材の結束性に関する研究-「ありの行列」を例に-2008

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      小田迫夫先生古希記念論文集(大阪国語教育研究会)

      Pages: 184-195

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 「ごんぎつね」再考-「加助」から「茂平」, そして"みなさん"への物語として読む-2007

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      日本語学 324

      Pages: 12-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 他教科と国語教育~各教科は読解指導をどう考えているか~(国語科教育の立場から)2007

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      国語科教育 61

      Pages: 9-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 相互評価・相互提案型の授業方法の開発-学習意欲の喚起・動機付けの視点から-2006

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      第11回FDフォーラム これからの大学教育 レジュメ資料集(京都コンソーシアム)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530583
  • [Journal Article] 基本学力が不鮮明な物語教材の授業2006

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      教育科学・国語教育(明治図書) 665

      Pages: 14-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] The study of debate in Japanese education for developing the learner's basic ability of debate.2006

    • Author(s)
      UEYAMA, TOSHIHIRO
    • Journal Title

      Japanese education as science of education vol.672

      Pages: 11-13

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] 相互評価・相互提案型の授業方法の開発-学習意欲の喚起・動機付けの視点から-2006

    • Author(s)
      植山 俊宏
    • Journal Title

      第11回FDフォーラム これからの大学教育 レジュメ資料集(京都コンソーシアム) 11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530583
  • [Journal Article] 討論の基本能力を養う国語の討論学習2006

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      教育科学・国語教育 672

      Pages: 11-13

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] 物語教材の読み方を身につけさせる発問2005

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Journal Title

      教育科学・国語教育(明治図書) 660

      Pages: 30-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Presentation] 国語科における深い学びを語り合う2022

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Organizer
      日本国語教育学会西日本集会愛知大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Presentation] 特別支援学校における協同的体制による俳句創作指導に関する研究2022

    • Author(s)
      植山俊宏,木村進哉,大西諒子,田中和美
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02491
  • [Presentation] 「科学的読み物」に対する学習者の反応2015

    • Author(s)
      植山俊宏・宮本浩治・辻村敬三・金子萌・幾田伸司・守田庸一・櫻本明美・三浦和尚
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 説明的文章教材観の再検討 ―「生き物は円柱形」をもとに―2014

    • Author(s)
      守田庸一・宮本浩治・幾田伸司・辻村敬三・植山俊宏・櫻本明美・三浦和尚・植山俊宏
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会名古屋大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター(ウインクあいち)
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 社会的実践としての読むこと-教室における話し合い活動はどのように文学の読みを拓くのか①

    • Author(s)
      住田勝・宮本浩治・秋森洋子・植山俊宏・守田庸一・幾田伸司・田中智生
    • Organizer
      全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 表現の連鎖・類比性に着目した説明的文章教材の教材研究法

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Organizer
      表現学会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 寺山修司短歌が働きかけてくるもの―教材の世界―

    • Author(s)
      植山俊宏
    • Organizer
      全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 社会的実践としての読むこと-教室における話し合い活動はどのように文学の読みを拓くのか②

    • Author(s)
      守田庸一・幾田伸司・田中智生・秋森洋子・植山俊宏・住田勝・宮本浩治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • 1.  ITO Kimiko (80027713)
    # of Collaborated Projects: 13 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YAMAMOTO Takaharu (90210533)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  KODAMA Tadashi (50332490)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  YAMAMOTO Etsuko (20220452)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  NAKANISHI Makoto (10263881)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  UEDA Yuji (50213369)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  OGAWA Masako (40194451)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  KAWANO Tomohumi (70304144)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  MURAI Mariko (30174262)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  MIURA Kazunao (40239174)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  SUMIDA Masaru (40278594)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  TERADA Mamoru (00381020)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  MORITA Youichi (60325305)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 14.  TANAKA Tosiya (40252746)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  TANAKA Norio (00171786)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  TOMIYASU Shingo (40534300)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  ENDO Hitosi (20160400)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  SATO Akihiro (90242750)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  IKUTA Sinnji (00320010)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 20.  BANNDOU Tomoko (60634764)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 22.  TIDIIWA Kouichi (90163724)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  WAKAGI Tuneka (90454579)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  SAKURAMOTO Akemi (70319846)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 25.  KAWANO Junko (80380989)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  INADA Yaho (20612518)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  SUNAGAWA Seiji (20647052)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 28.  TUJIMURA Keizo (90712505)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  YOSHIDA Hirohisa (80108373)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  MAKIDA Akira (40190334)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  MASE Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  OTSUKI Kazuo (60033544)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  YOGO Yuji (90191535)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  鈴木 愛理 (90722215)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  中井 悠加 (40710736)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 36.  上山 伸幸 (40780325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 37.  原田 大樹 (50756492)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  長岡 由記 (90615915)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 39.  NANBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  MURATA Toshihiro (90200295)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  SUGANUMA Yoshihiro (50179115)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  BANDO Tadashi (70218676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  MATUTOMO Kazuo (90324136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  中地 文 (70207819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  佐野 幹 (90791616)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi