• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NUNOKAWA Kazuhiko  布川 和彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60242468
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2020: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
2015: 上越教育大学, 学校教育研究科, 教授
2013 – 2015: 上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授
2012: 上越教育大学, 学校教育研究科, 教授
2007 – 2011: Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 … More
2006: 上越教育大学, 学校教育学部, 助教授
1999 – 2004: Joetsu University of Education College of Education, Associate Professor, 学校教育学部, 助教授
1997 – 1998: 上越教育大学, 学校教育学部, 講師
1993 – 1996: 上越教育大学, 学校教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / Science education / Science education / Education on school subjects and activities / Basic Section 09080:Science education-related
Except Principal Investigator
Geometry / Algebra / 解析学 / Science education / 教科教育 / Science education
Keywords
Principal Investigator
算数教育 / 数学教育 / 関数 / 数学的問題解決 / 理解 / 学習活動系列 / 学習過程 / 数量関係 / ラカトシュ / 発見法 … More / 問題解決方略 / 解決過程 / 比例的推論 / 割合 / 乗法的構造 / 表象 / インフォーマルな知識 / 意識化 / 学習過程臨床 / 思考水準 / 教育学 / 中学校 / 数学的対象 / ディスコース / 数学 / 意味 / 意味生成 / Mathematics Education / Learning Process / Understanding / Sense Making / Constructivism / 変数 / 小学校算数 / 中学校数学 / 文字式 / 方程式 / 変量 / 分数 / 数と量 / パターンの科学 … More
Except Principal Investigator
isometric immersion / 科学教育カリキュラム / 数学教育 / ICT環境 / anti-de Sitter space-time / fundamental theorem for hypersurfaces / 概均質ベクトル空間 / ゼータ関数 / 代数体 / prehomogeneous vector space / number field / hyperbolic space form / deformable / nigid / relative nullity fobation / リーマン-ヒルベルト問題 / ヒルベルト空間 / 線形作用素 / スペクトル / Putnamの不等式 / 学習・教授軌道 / デザイン研究 / 算数・数学教育 / 教授・学習軌道 / 一次関数 / 数学的対象 / 教室談話 / 科学教育 / 算数・数学科 / 小中の移行期 / guaternionic Kahler manifold / Sasakian 3-structure / hyper Kahler structure / uometsic umumestion / anti-de Sitter Space-time / fumdamcntal thsoren for hybosinfres / zeta function / イデアル類群 / 概均的ベクトル空間 / ideal class group / 学びの過程 / 学びの成り立ち / 相互作用・相互行為 / 身体性 / 学び合い・生き合う / 学習場面臨床学 / 学習臨床カウンセリング / 学習過程臨床カリキュラム / 相互行為・相互作用 / learning process / formation of learning / interaction / logic of act of a body / learning and living each other / clinical process of learning / clinical counseling of learning / clinical curriculum for children's learning / 関数 / カリキュラム開発 / 創発的モデル化 / 言語活動 / 関数カリキュラム / ICT活用 / 中等教育段階 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (80 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  数学をパターンの科学とする捉え方に基づく分数のカリキュラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      布川 和彦
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Developing and assessing a curriculum on function fnction with special attention to language and ICT environments

    • Principal Investigator
      Otani Minoru
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  Development of a Curriculum Bridging Elementary and Secondary Mathematics on the Basis of the Variable ConceptPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nunokawa Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Learning activities facilitating students' constructions of objects of thought in school mathematics: A case of learning on covariational and functional relationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nunokawa Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development and Assessment of Learning-Teaching Trajectory in Mathematics during Transitional Grades

    • Principal Investigator
      Ohtani Minoru
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  A Study on Mathematics Curriculum for Learning Functions Which Takes Account of the Articulation between Elementary and Secondary Schools and of the Applications of FunctionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NUNOKAWA Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development of Mathematical Learning Activities for 4th, 5th, and 6th Graders Based on Proportional Ideas and ReasoningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NUNOKAWA Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  A study on learning mathematics from the viewpoint of sense makingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NUNOKAWA Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  General study of educational practices based on clinical learning curriculum corresponding to a process of children's learning

    • Principal Investigator
      MATSUMOTO Takeyoshi, 西野 範夫
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Investigation of prehomogeneous vector spaces and ideal class groups of algebraic number fields

    • Principal Investigator
      NAKAGAWA Jin
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Investigation of zeta functions associated with prehomogeneous vector spaces

    • Principal Investigator
      NAKAGAWA Jin
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Algebra
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Submanifolds in Hyperbolic, Space

    • Principal Investigator
      MORI Hiroshi
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Geometry
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  数学的問題解決における活動誘発型間の効果に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      布川 和彦
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  解析学におけるR;emann-Hilbert問題の代数的・幾何学的研究

    • Principal Investigator
      長 宗雄
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      解析学
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  双曲的空間内の部分多様体についての研究

    • Principal Investigator
      MORI Hiroshi
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Geometry
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  科学哲学を視点とする数学的問題解決の創造的側面の実証的モデル構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      布川 和彦
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 生徒の姿から指導を考える2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学校図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 分数学習のための基本枠組みの試論:変換としての分数とそのカプセル化2021

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 36 Pages: 1-16

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03271
  • [Journal Article] 量から数への移行の観点からの自然数と分数の学習の比較2021

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 40 (2) Pages: 33-44

    • NAID

      120007028925

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03271
  • [Journal Article] Collaborative Design of Learning Environment that Fosters Reification of a Mathematical Object: The Case of Function2020

    • Author(s)
      Ohtani, M., Nakamura, M., Kanno, Y., Nunokawa, K., & Hino, K.
    • Journal Title

      Proceedings of ICMI Study 25: Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups

      Volume: 1 Pages: 660-667

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 中学校数学における変数の定義の特徴:過去の教科書での定義および数学での定義による相対化2020

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 321-331

    • NAID

      120006800803

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 数学=パターンの科学の考えに基づく授業デザイン:中学校1年「比例と反比例」の場合2019

    • Author(s)
      布川和彦、青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 34 Pages: 1-12

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Journal Article] メタレベルと対象レベルの観点から見た学校数学における文字の利用2019

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38(2) Pages: 309-320

    • NAID

      120006579495

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 数学=パターンの科学を視点とした比例・反比例の学習における生徒の反応2019

    • Author(s)
      布川和彦, 青柳潤
    • Journal Title

      日本数学教育学会第52回秋期研究大会発表集録

      Volume: 52 Pages: 337-338

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 数学=パターンの科学の考えに基づく授業デザイン:中学校1年「比例と反比例」の場合2019

    • Author(s)
      布川和彦, 青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 34 Pages: 1-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] メタレベルと対象レベルの観点から見た学校数学における文字の利用2019

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38 (2) Pages: 309-320

    • NAID

      120006579495

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Journal Article] 1次方程式の学習に見られる変数的な扱い2018

    • Author(s)
      布川和彦、青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 1次方程式の学習に見られる変数的な扱い2018

    • Author(s)
      布川和彦, 青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Journal Article] 具体的場面の数量関係と学習の対象としての関数2018

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 105-112

    • NAID

      40022277773

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Journal Article] 単位量当たりの大きさの量的側面に関わる学習活動2017

    • Author(s)
      布川和彦, 磯野正人
    • Journal Title

      数学教育学論究(日本数学教育学会)

      Volume: 99 Pages: 25-32

    • NAID

      130007939279

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Journal Article] 単位量当たりの大きさの量的側面に関わる学習活動2017

    • Author(s)
      布川和彦, 磯野正人
    • Journal Title

      数学教育学論究

      Volume: 99 Pages: 23-32

    • NAID

      130007939279

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 昭和40年代の中学校教科書に見られる方程式と関数とを関連づける記述について2017

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 32 Pages: 1-10

    • NAID

      120006408057

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Journal Article] 中 学校3年生により考案された関数の活用の事例:そ の特徴と生徒のもつ関数のイメージ2016

    • Author(s)
      布川和彦, 杉本知之
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 31 Pages: 1-12

    • NAID

      120006367163

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 中学校3年生により考案された関数の活用の事例:その特徴と生徒のもつ関数のイメージ2016

    • Author(s)
      布川和彦, 杉本知之
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 31 Pages: 1-12

    • NAID

      120006367163

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 「数学=パターンの科学」の考えを視点とした算数から数学への移行についての考察2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 98 Pages: 3-14

    • NAID

      130007936102

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 対象把握のためのディスコースと学習のパラドクス2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 4 Pages: 49-56

    • NAID

      40022277817

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 昭和40年代の中学校教科書に見られる方程式と関数とを関連づける記述について2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 32 Pages: 1-10

    • NAID

      120006408057

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Journal Article] 1次関数のイメージの構成に影響を与える要因:中学生のグループ活動の分析を手がかりに2015

    • Author(s)
      布川和彦, 杉本知之
    • Journal Title

      数学教育学論究(日本数学教育学会)

      Volume: 97 Pages: 161-168

    • NAID

      110010007016

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 関数の対象としての成立を視野に入れた教科書の試案2015

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 30 Pages: 1-12

    • NAID

      120005703228

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Journal Article] 関数の対象としての成立を視野に入れた教科書の試案2015

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究, 30, 1-12.

      Volume: 30 Pages: 1-12

    • NAID

      120005703228

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] Classroom Discourse that Affects Reification of a Mathematical Object: The Case of Function2015

    • Author(s)
      Nunokawa, K., Ohtani, M., & Hiko, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 7th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Volume: 7 Pages: 425-432

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] Classroom discourse that affects reification of a mathematical object: The case of function2015

    • Author(s)
      Nunokawa, K., Ohtani, M., Hiko, K.
    • Journal Title

      Vostro Yu, C. (Ed.). In pursuit of quality mathematics education for all: Proceedings

      Volume: 7 Pages: 425-432

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Journal Article] Another Perspective for Discussing Students' Understanding of Mathematics: Construction of Objects of Thought2015

    • Author(s)
      Nunokawa, K.
    • Journal Title

      A. M. Columbus (Ed.), Advances in psychology research

      Volume: 105 Pages: 129-150

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 中学校数学における関数の対象としての構成:教科書の考察を中心に2014

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 85-96

    • NAID

      120005405401

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Journal Article] 中学校数学における関数の対象としての構成(2): 教科書の利用場面に焦点を当てて2014

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 29 Pages: 1-12

    • NAID

      120005428772

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Journal Article] 中学校数学における関数の対象としての構成 : 教科書の考察を中心に2014

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 85-96

    • NAID

      120005405401

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 中学校数学における関数の対象としての構成(2): 教科書の利用場面に焦点を当てて2014

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 29 Pages: 1-12

    • NAID

      120005428772

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Journal Article] 「数学 : パターンの科学」の捉え方と学校数学の関係の検討2013

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 第32号 Pages: 169-180

    • NAID

      120005265691

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Journal Article] 比の学習における小学生による説明と式の利用.2013

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 第28号 Pages: 1-12

    • NAID

      120005265721

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Journal Article] 関数的内容の学習におけるきまりの関連づけと対象の構成(2)2012

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 27 Pages: 1-12

    • NAID

      120004026877

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/g_katei/nunokawa/kaita/JJME27.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530921
  • [Journal Article] 関数的内容の学習におけるきまりの関連づけと対象の構成2011

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 26 Pages: 1-12

    • NAID

      120002910152

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/g_katei/nunokawa/kaita/JJME26.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530921
  • [Journal Article] 数量関係の学習と背後の現象や共変性の意識化2010

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • NAID

      120002446313

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/g_katei/nunokawa/kaita/JJME25.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530921
  • [Journal Article] 数量関係の学習と背後の現象や共変性の意識化.2010

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 25

      Pages: 1-10

    • NAID

      120002446313

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530921
  • [Journal Article] 比例的推論を利用した割合単元の構想と児童の学習過程2009

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 24

      Pages: 1-12

    • NAID

      120001909155

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Journal Article] 比例的推論を利用した割合単元の構想と児童の学習過程2009

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 第24号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120001909155

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Journal Article] 算数の授業における小学校6年生の問題解決過程についての一考察初期の意味づけから離れる過程に着目して2008

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      数学教育学論究 第90号

      Pages: 19-39

    • NAID

      130008018046

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Journal Article] 小学校3年生による比例的推論の課題の解決 : 下位単位の利用に焦点を当てて2007

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 第22号

      Pages: 1-10

    • NAID

      110006351133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Journal Article] 小学校3年生による比例的推論の課題の解決 : 下位単位の利用に焦点を当てて2007

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 22

      Pages: 1-10

    • NAID

      110006351133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Journal Article] Using drawings and generating information in mathematical problem solving2006

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 2(3)

      Pages: 33-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Journal Article] 子どもの学習過程に基づく支援の構想:5年生「割合」単元における学習過程の分析を通して2005

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 20

      Pages: 11-20

    • NAID

      110006284958

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Designing teachers' supports based on children's learning processes : Through the analysis of learning process of one children in the unit of proportion2005

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      Joetsu Journal of Mathematics Education 20

      Pages: 11-20

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Researches on problem solving processes and investigation of learning processes2005

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education 87 (in press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] 問題解決の研究と学習過程の探求:学習過程臨床という視点に向けて2005

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 (発表予定)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Solvers' making of drawings in mathematical problem solving and their understanding of the problem situations2004

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 35

      Pages: 173-183

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Students' appropriation process of mathematical ideas and their creation of hybrids of old and new ides2004

    • Author(s)
      K.Nunokawa, M.Kuwayama
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education 1(3)

      Pages: 283-309

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Salvers' making of drawings in mathematical problem solving and their understanding of the problem situations2004

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 35

      Pages: 173-183

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Students' appropriation process of mathematical ideas and their creation of hybrids of old and new ides2004

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa, Masashi Kuwayama
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education 1

      Pages: 283-309

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Solvers' making of drawings in mathematical problem solving and their understanding of the problem situations2004

    • Author(s)
      K.Nunokawa
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 35(2)

      Pages: 173-183

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] 数量関係の学習における小学生の既有知識による意味づけ2004

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会論文発表会論文集 37

      Pages: 665-666

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] What students do when hearing others explaining2004

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa, Satoshi Ohzeki
    • Journal Title

      Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 3

      Pages: 449-456

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] What students do when hearing others explaining2004

    • Author(s)
      K.Nunokawa, S.Ohzeki
    • Journal Title

      Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 3

      Pages: 449-456

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Students' appropriation process of mathematical ideas and their creation of hybrids of old and new ides2004

    • Author(s)
      K.Nunokawa, M.Kuwayama
    • Journal Title

      International Journal of Science and Mathematics Education 1

      Pages: 283-309

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] 算数の授業における個々の子どもの学びの成り立ち2003

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 18

      Pages: 11-22

    • NAID

      110000088002

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] Learning processes of individual children in mathematics classrooms2003

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      Joetsu Journal of Mathematics Education 18

      Pages: 11-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Journal Article] 問題解決の研究と学習過程の探求:学習過程臨床という視点に向けて

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580186
  • [Presentation] Collaborative Design of Learning Environment that Fosters Reification of a Mathematical Object: The Case of Function2020

    • Author(s)
      Ohtani, M., Nakamura, M., Kanno, Y., Nunokawa, K., & Hino, K.
    • Organizer
      ICMI Study 25: Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Presentation] 中学校の授業における変数に関わる経験2018

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第51回秋期研究大会研究集録
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Presentation] 具体的場面の数量関係と学習の対象としての関数2018

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Presentation] 中学校の授業における変数に関わる経験:変数導入と比例の授業の考察から2018

    • Author(s)
      布川和彦、青柳潤
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Presentation] 単位量当たりの大きさの量的側面に関わる学習活動2017

    • Author(s)
      布川和彦, 磯野正人
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Presentation] Objects of Thought in Learning Mathematics at Elementary Schools2017

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Organizer
      International Conference on Technology and Mathematics Education and Workshop of Mathematics Teaching
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00954
  • [Presentation] 対象把握のためのディスコースと学習のパラドックス2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第4会春季研究大会論文集
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Presentation] Bridging Students’ Ideas and Lessons’ Goals2016

    • Author(s)
      Nunokawa, K.
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Universitat Hamburg
    • Year and Date
      2016-07-25
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Presentation] 対象把握のためのディスコースと学習のパラドクス2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Presentation] 対象把握のためのディスコースと学習のパラドックス2016

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春季大会論文集
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03056
  • [Presentation] Classroom Discourse that Affects Reification of a Mathematical Object: The Case of Function.2015

    • Author(s)
      Nunokawa, K., Ohtani, M., & Hiko, K.
    • Organizer
      ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Waterfront Hotel, Cebu City, Philippines
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Presentation] 1次関数のイメージの構成に影響を与える要因:中学生のグループ活動の分析を手がかりに2015

    • Author(s)
      布川和彦, 杉本知之
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Presentation] 関数の学習における対象の成立に関わる一考察2014

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350190
  • [Presentation] グラフの全体的特徴に関わる4年生の学習2011

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2011-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530921
  • [Presentation] 関数的見方と共変的見方に関する一考察2010

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530921
  • [Presentation] Operating on and understanding of problem situations in proving2008

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Universidad Autonoma de Nuevo Leon
    • Year and Date
      2008-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Presentation] 比例的推論を利用した割合の導入の試み2008

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Presentation] Operating on and understanding of problem situations in proving2008

    • Author(s)
      Nunokawa, K. & Fukuzawa, T
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Universidad Autonoma de Nuevo Leon, Mexico
    • Year and Date
      2008-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Presentation] Explanations in mathematical problem solving2006

    • Author(s)
      Nunokawa, K
    • Organizer
      The International Conference "Explanation and Proof in Mathematics : Philosophical and Educational Perspectives"
    • Place of Presentation
      Essen, Germany
    • Year and Date
      2006-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500657
  • [Presentation] Classroom discourse that affects reification of a mathematical object: The case of function

    • Author(s)
      Nunokawa, K., Ohtani, M., Hino, K.
    • Organizer
      The 7th ICMI-East Asia Regional Conferences in Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Waterfront Hotel (セブ・フィリピン)
    • Year and Date
      2015-05-11 – 2015-05-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • [Presentation] ディスコースを視点とした数学的対象の構成:一次関数のデザイン実験の試み

    • Author(s)
      大谷実、布川和彦、日野圭子、漢野有美子
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋季研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県・熊本市)
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300267
  • 1.  NAKAGAWA Jin (30183883)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  MIZOKAMI Takemi (90044445)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MORI Hiroshi (00042185)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Ohtani Minoru (50241758)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  HINO Keiko (70272143)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  IWASAKI Hiroshi (80251867)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OKAZAKI Masakazu (40303193)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MATSUMOTO Takeyoshi (90199878)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  手島 勝朗 (70236967)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KUMAGAI Kohichi (80225218)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  SATO Kimiharu (60113669)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  UENO Naoki (40124177)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MORO Yuji (50157939)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NISHIZAKA Aug (80208173)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  長 宗雄 (10091620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  田中 博 (10033846)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  高橋 等 (80293273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  西野 範夫 (50121520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  伊藤 伸也 (10570434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  SUGIMOTO TOMOYUKI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 21.  Isono Masato
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 22.  Aoyagi Jun
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi