• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsuda Mitsuru  松田 充

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Mitsuru Matsuda  松田 充

Less
Researcher Number 80845991
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, その他部局等, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 兵庫教育大学, その他部局等, 准教授
2022 – 2024: 兵庫教育大学, その他部局等, 講師
2020 – 2021: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教
2019: 広島大学, 教育学研究科, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09050:Tertiary education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
教師教育 / ドイツ教授学 / 授業研究 / ドイツ / 教授学 / アーカイブ / カンファレンス / 授業実践 / 授業の記録、分析、解釈 / 承認 … More / エビデンスとしての授業記録 / 質的な授業研究 / 授業研究の方法論 / 授業記録アーカイブ / 授業研究アーカイブ / 授業記録 … More
Except Principal Investigator
授業研究 / 教師教育者 / 教師教育 / 教員養成 / Lesson Study / 授業研究アーカイブ / 教職高度化 / 教職の高度化 / 中等学校教員養成改革 / 心理学史 / 師範学校・大学 / 師範学校/大学 / 教育学の自律性 / 中等教員養成改革 / ソーシャル・ワーカー / 興味・利益(interest) / 教職の専門性 / 児童学 / 教育測定運動 / 知能検査 / 教育科学 / 国際オンライン授業研究プラットフォーム / ネットワーク形成 / 教育方法学 / 学習化 / 教授学 / レッスン・スタディ / 大学院生間のシナジー効果 / 教職大学院の指導体制モデル / ダブル・ループ学習の起点となるリソース / 適応的熟達化 / 科目間連携 / ダブル・ループ学習 / 教職大学院のカリキュラム開発 / 教職課程担当教員 / ケースメソッド / 高大連携 / 教師教育者の養成 / ポートフォリオ評価 / 大学院教職教育ポートフォリオ / 大学教職ポートフォリオ / 教員養成スタンダード / 教職教育ポートフォリオ / 教職ポートフォリオ / 高校教職ポートフォリオ / ポートフォリオ Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (76 results)
  • Co-Researchers

    (36 People)
  •  ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答―「教え」と「学び」の再定義に向けて

    • Principal Investigator
      熊井 将太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Yasuda Women's University
  •  ドイツにおける授業研究を用いた教師教育の実相とその役割の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松田 充
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  適応的熟達化を見据えたダブル・ループ学習へ導く教職大学院の指導体制モデルの研究

    • Principal Investigator
      宮田 佳緒里
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  International Cooperative Research on Lesson Study-based Teacher Education between Japan, Germany, and Austria

    • Principal Investigator
      吉田 成章
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  授業研究を軸とした教職の高度化に関する国際共同研究プラットフォームの構築

    • Principal Investigator
      吉田 成章
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Classroom research methodology focusing on recording, analyzing, and interpreting classroom practicePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsuda Mitsuru
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
      Hiroshima University
  •  Analysis of the influence of social demands on the construction of pedagogy as an academic disciplne in the early 20th century

    • Principal Investigator
      杉田 浩崇
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on the Development of Teaching Profession and Training the Teacher Educator focusing on the Functions of Portfolio Evaluation

    • Principal Investigator
      Yoshida Nariakira
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Comparative Japanese-German Study of Lesson Records as Evidence in Lesson StudiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mitsuru Matsuda
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
      Hiroshima University
  •  Development of Teacher Educator Training Models for Global Advancement of Teaching Profession

    • Principal Investigator
      Maruyama Yasushi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 批判理論による教授学の再構成 -ドイツにおける授業研究の理論と実践-2023

    • Author(s)
      松田充
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      広島大学出版会
    • ISBN
      9784903068640
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Journal Article] 校内研修を担う教師教育者にはいかなる役割が求められるのか : 2名の高等学校教員へのインタビュー分析を通して2024

    • Author(s)
      松本祐也・川向雄大・髙場浩幸・松田万里阿・髙須明根・両角遼平・安藤和久
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 30 Pages: 87-94

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00080
  • [Journal Article] ドイツ教授学の現代的転回-教師教育における教授学の役割を中心に-2024

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Journal Article] A Proposal for Curriculum Management to Promote Double-Loop Learning for Adaptive Expertise in Professional Schools of Teacher Education: An Examination of Inter-Subject Collaboration and its Practices in the Second Semester2024

    • Author(s)
      宮田佳緖里・伊藤博之・徳島祐彌・松田充・溝邊和成・山中一英・別惣淳二・奥村好美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 99-112

    • DOI

      10.15117/0002000207

    • ISSN
      2432-6437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/2000207

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032, KAKENHI-PROJECT-22K02713
  • [Journal Article] 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの構想と開発2024

    • Author(s)
      松田充, 別惣淳二
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 69(1) Pages: 372-277

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Journal Article] 兵庫教育大学における「学び続ける教師」の育成を目指した新しい教員養成スタンダードの開発2024

    • Author(s)
      森山潤・山中一英・別惣淳二・永田智子・岡村章司・川上泰彦・掛川淳一・守山勝・松田充・石野秀明・清水優菜・吉水裕也・須田康之
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 37-49

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Journal Article] Teachersʼ Shifting Beliefs About Learning from a Transformative Learning Perspective2024

    • Author(s)
      山中一英・石野秀明・清水優菜・宇野宏幸・山内敏男・宮田佳緒里・松田充
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 77-89

    • DOI

      10.15117/0002000205

    • ISSN
      2432-6437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/2000205

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Journal Article] ドイツ教授学の現代的転回-教師教育における教授学の役割を中心に-2024

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Journal Article] ドイツ教授学の現代的転回―教師教育における教授学の役割を中心に―2024

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究ジャーナル』

      Volume: 29 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Journal Article] 校内研修を担う教師教育者にはいかなる役割が求められるのか : 2名の高等学校教員へのインタビュー分析を通して2024

    • Author(s)
      松本祐也・川向雄大・髙場浩幸・松田万里阿・髙須明根・両角遼平・安藤和久
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 30 Pages: 87-94

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Journal Article] 地域課題に応える教育学研究の革新による学術知共創2023

    • Author(s)
      吉田 成章、丸山 恭司、木下 博義、草原 和博、滝沢 潤、尾川 満宏、松田 弥花、森田 愛子
    • Journal Title

      広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 21 Pages: 31-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00080
  • [Journal Article] A Proposal for Curriculum Management to Promote Double-Loop Learning for Adaptive Proficiency in Professional Schools of Teacher Education : An Examination of Curriculum Conception and its Practices in the First Semester2023

    • Author(s)
      宮田 佳緒里、山中 一英、伊藤 博之、別惣 淳二、松田 充、溝邊 和成、奥村 好美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 25-38

    • DOI

      10.15117/00020320

    • ISSN
      24326437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/16825

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02713
  • [Journal Article] 学校教育における承認の可能性―K.ストヤノフの人間形成論を手がかりに―2023

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 48 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Journal Article] 生活指導論における不登校理解をふまえた学校づくりに関する一考察2023

    • Author(s)
      松田充・佐藤雄一郎
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 89-95

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Journal Article] 生活指導論における不登校理解をふまえた学校づくりに関する一考察2023

    • Author(s)
      松田充, 佐藤雄一郎
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 89-95

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Journal Article] 学校教育における承認の可能性―K.ストヤノフの人間形成論を手がかりに―2023

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 48 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Journal Article] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Journal Article] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2022

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Journal Article] Trends and Practical Issues in Collaboration between Communities and Schools: Focusing on School Management Councils and Community Schools2022

    • Author(s)
      吉田 成章、俵 龍太朗、藤井 冴佳、滝沢 潤、松田 弥花、安藤 和久、川本 吉太郎、藤原 由佳、阿蘇 真早子、武島 千明、澤田 百花
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 173-182

    • DOI

      10.15027/53392

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033176

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13874, KAKENHI-PROJECT-22KK0032, KAKENHI-PROJECT-22H00080
  • [Journal Article] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Journal Article] オンラインを活用した特別活動の授業づくり―「大学を知ろう」企画の代替ではないオンラインと対面を組み合わせた体験学習の充実―2022

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・明月・滝沢潤・吉田成章
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 120-130

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Journal Article] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2022

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Journal Article] オンラインを活用した特別活動の授業づくり―「大学を知ろう」企画の代替ではないオンラインと対面を組み合わせた体験学習の充実―2022

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・明月・滝沢潤・吉田成章
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 120-130

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Journal Article] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2022

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Journal Article] 探究に向かう生徒を育てる教科と総合の課題発見・解決学習推進プロジェクトの意義と課題2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・安藤和久・阿蘇真早子・大西泰誠・金原遼・武島千明・藤原翔・三戸部由幸・澤田百花
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『平成30~令和2年度広島県立吉田高等学校「高等学校課題発見・解決学習推進プロジェクト」報告書』

      Volume: ― Pages: 77-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      教育方法学研究室紀要

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Journal Article] Characteristics and Challenges of Lesson Study and Lesson Analysis of Learning Group Formation (Gakushu Shudan Zukuri)2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando, Yuka Fujiwara & Yue Ming
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 175-184

    • DOI

      10.15027/51626

    • NAID

      120007183743

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033113

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Language
      English
    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774, KAKENHI-PROJECT-17KK0050, KAKENHI-PROJECT-17H02665, KAKENHI-PROJECT-19H01629, KAKENHI-PROJECT-19H01634, KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 第66巻 Pages: 114-125

    • NAID

      40022560840

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Journal Article] Intercultural collaborative lesson study between Japan and Germany2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 10(3) Issue: 3 Pages: 245-259

    • DOI

      10.1108/ijlls-07-2020-0045

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774, KAKENHI-PROJECT-17KK0050, KAKENHI-PROJECT-17H02665, KAKENHI-PROJECT-19H01629, KAKENHI-PROJECT-19H01634, KAKENHI-PROJECT-21K13514, KAKENHI-PROJECT-19K23316, KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 66 Pages: 114-125

    • NAID

      40022560840

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Journal Article] ドイツにおける授業研究アーカイブの設立とその動向2020

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM 版)

      Volume: 65 Pages: 49-54

    • NAID

      40022229827

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Journal Article] ドイツにおける教授学研究の展開―規範的モデルから実証的アプローチ―2020

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Pages: 194-203

    • NAID

      120006951533

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Journal Article] ドイツにおける実証的な授業研究の今日的動向2019

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      『広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域』

      Volume: 68 Pages: 37-44

    • NAID

      120006779902

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Journal Article] ドイツにおける実証的な授業研究の今日的動向2019

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      広島大学大学院教育研究科紀要第三部(教育人間科学関係領域)

      Volume: 68 Pages: 37-44

    • NAID

      120006779902

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] 教育方法学の立場からの道徳教育の検討―道徳科を「反転」させるために―2024

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] 教育方法学の立場からの道徳教育の検討―道徳科を「反転」させるために―2024

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Presentation] 教職大学院における適応的熟達化に向かうカリキュラム・マネジメント2023

    • Author(s)
      宮田佳緒里,・溝邊和成,・伊藤博之・山中一英・別惣淳二・徳島祐彌・松田充・奥村好美
    • Organizer
      令和5年度日本教育大学協会研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Presentation] Collaborative Lesson Study between School and Community: a Case Study of Lesson Study in Japan2023

    • Author(s)
      Kazuhisa Ando, Atsushi Fukuda, Yue Ming, Momoka Sawada, Nariakira Yoshida, Yuka Fujiwara,Yaka Matsuda, Ryo Kanehara, Ryutaro Tawara
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00080
  • [Presentation] 承認の教育学的再構成―K.ストヤノフの「文化的承認」を手がかりにー2023

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] Collaborative Lesson Study between School and Community: a Case Study of Lesson Study in Japan2023

    • Author(s)
      Kazuhisa Ando, Atsushi Fukuda, Yue Ming, Momoka Sawada, Nariakira Yoshida, Yuka Fujiwara,Yaka Matsuda, Ryo Kanehara, Ryutaro Tawara
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Presentation] 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの構想と開発2023

    • Author(s)
      松田充・別惣淳二
    • Organizer
      中国四国教育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Presentation] 教職大学院の模擬授業参加者にとって有用な児童生徒イメージカードの条件2023

    • Author(s)
      宮田佳緒里,溝邊和成,伊藤博之,松田充
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02713
  • [Presentation] 教職大学院における適応的熟達化に向かうカリキュラム・マネジメント2023

    • Author(s)
      宮田佳緒里,溝邊和成,伊藤博之,山中一英,別惣淳二,徳島祐彌,松田充,奥村好美
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02713
  • [Presentation] 教職大学院院生の授業観及び学習者観の変容とその要因-教職大学院におけるカリキュラムマネジメントとの関連で-2023

    • Author(s)
      伊藤博之,宮田佳緒里,別惣淳二,山中一英,徳島祐彌,松田充,溝邊和成,奥村好美
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02713
  • [Presentation] 教職大学院院生の授業観及び学習者観の変容とその要因―教職大学院におけるカリキュラムマネジメントとの関連で―2023

    • Author(s)
      伊藤博之・宮田佳緒里・別惣淳二・山中一英・徳島祐彌・松田充・溝邊和成・奥村好美
    • Organizer
      第32回日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0032
  • [Presentation] 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの構想と開発2023

    • Author(s)
      松田充, 別惣淳二
    • Organizer
      中国四国教育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] 中等教員養成改革における教育学の自律化に関する国際比較―19世紀末から20世紀初頭における社会的状況の変化に着目して―2022

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太、大下卓司、白石崇人、松田充、藤本和久
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20676
  • [Presentation] 教育実践における承認の問題:N.Rickenの「教育的行為としての承認」を手がかりに2022

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] 教員養成における一般教授学― 過去・現在・未来 ―2022

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、山口大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] A.バルトルシャットの教授学的授業研究の批判的検討:授業研究の教師教育への応用可能性2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] 教育実践における承認の問題:N.Rickenの「教育的行為としての承認」を手がかりに2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] Jugyo Kenkyu in Hiroshima: Interprofessionelle Unterrichtsentwicklung, Panel 5: Gemeinsame Grenzen. Perspektiven auf Unterricht aus Hiroshima und Leipzig2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando und Masako Aso
    • Organizer
      Jahrestagung der Sektion Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft (SIIVE) in der Deutschen Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft (DGfE), TU Dortmund (Online)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Presentation] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、山口大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] Jugyo Kenkyu in Hiroshima: Interprofessionelle Unterrichtsentwicklung, Panel 5: Gemeinsame Grenzen. Perspektiven auf Unterricht aus Hiroshima und Leipzig2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Kazuhisa Ando und Masako Aso
    • Organizer
      Jahrestagung der Sektion Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft (SIIVE) in der Deutschen Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft (DGfE), TU Dortmund (Online)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] A.バルトルシャットの教授学的授業研究の批判的検討:授業研究の教師教育への応用可能性2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] A.バルトルシャットの教授学的授業研究の批判的検討:授業研究の教師教育への応用可能性2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13514
  • [Presentation] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、広島大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] 教授学研究としての授業研究のあり方―「陶冶Bildung」の位置づけをめぐって―2020

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] 教科書はどのような「主体的・対話的で深い学び」を求めているか―2018年度検定済み小学校教科書の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宗近秀夫・二宮諒・阿蘇真早子・藤野健太朗・三戸部由幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、広島大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブに関する研究2019

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • [Presentation] Lesson Study-based Training of Teacher Educator: Case Study on Self-Study and Cooperative Lesson Study2019

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Yasushi Maruyama, Mitsuru Matsuda, Kazuhiro Kusahara, Shigeo Mase, Kazuya Kageyama, Shotaro Iwata, Yuichiro Sato, Miyuki Okamura, Maho Yodozawa, Yuichi Miyamoto, Aiko Hamamoto, Asuka Matsuura, Yu Yamamoto, Seigi Naganuma, Mayumi Kawamura
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665
  • [Presentation] Bridging Gaps between Teachers and Researchers in Interprofessional and Intercultural Lesson Study2019

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Christine Kieres, Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto, Asuka Matsuura, Kazuhisa Ando, Serina Sakurai, Yuka Fujiwara, Emi Kinoshita,Christian Herfter, Gereon Eulitz, Johanna Leicht, Karla Spendrin
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Presentation] Lesson Study-based Training of Teacher Educator: Case Study on Self-Study and Cooperative Lesson Study2019

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Yasushi Maruyama, Mitsuru Matsuda, Kazuhiro Kusahara, Shigeo Mase, Kazuya Kageyama, Shotaro Iwata, Yuichiro Sato, Miyuki Okamura, Maho Yodozawa, Yuichi Miyamoto, Aiko Hamamoto, Asuka Matsuura, Yu Yamamoto, Seigi Naganuma, Mayumi Kawamura
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21774
  • [Presentation] 授業研究における教授学の役割に関する一考察―「教授学的授業研究」を手がかりに―2019

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23316
  • 1.  Yoshida Nariakira (70514313)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 26 results
  • 2.  宮本 勇一 (00897134)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  Maruyama Yasushi (30253040)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  草原 和博 (40294269)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  福田 敦志 (10325136)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  安藤 和久 (60981553)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  熊井 将太 (30634381)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  森田 愛子 (20403909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  米沢 崇 (20569222)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  松本 仁志 (40274039)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  永田 良太 (10363003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  齊藤 一彦 (60413845)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  竹下 俊治 (90236456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  間瀬 茂夫 (90274274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  竹内 伸一 (60774487)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  桑山 尚司 (90379850)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  久恒 拓也 (30781257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  宮田 佳緒里 (10759434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 19.  溝邊 和成 (30379862)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  伊藤 博之 (80243343)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 21.  山中 一英 (50304142)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 22.  別惣 淳二 (90304146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  徳島 祐彌 (00819443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 24.  奥村 好美 (30758991)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 25.  田中 怜 (30835492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  市川 和也 (10880148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  馬場 卓也 (00335720)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  川口 広美 (80710839)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  金 鍾成 (90825837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  岩田 昌太郎 (50433090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  杉田 浩崇 (10633935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  白石 崇人 (00512568)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 33.  浅川 淳司 (00710906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  岡花 祈一郎 (50512555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  大下 卓司 (80713578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  間篠 剛留 (90756595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi