• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SUZUKI Masayuki  鈴木 雅之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00708703
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 横浜国立大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 横浜国立大学, 教育学部, 准教授
2016 – 2017: 横浜国立大学, 教育学部, 講師
2015 – 2016: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 講師
2015: 昭和女子大学, 人間社会学部, 助教
2013 – 2014: 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 特任研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
学習動機づけ / 学習方略 / 感情 / テスト / フィードバック / 動機づけ / 自己決定理論 / 部活動 / 動機づけの転移 / 転移 … More / 縦断調査 / 部活動動機づけ / 教師サポート / 達成関連感情 / 統制-価値理論 / 自己調整学習 / 教育系心理学 / 眼球運動 / 相対評価 / 認知診断テスト / 教育心理学系 … More
Except Principal Investigator
認知診断モデル / 深い学び / 評価 / 測定 / 初等教育 / 数学教育 / 授業評価 / 学力調査 / 授業改善 / 指導法改善 / 大学入試 / 大学入学共通テスト / 実践研究 / 実践的研究 / 指導法開発 / 教育実践 / メカニズムの解明 / 21世紀型スキル / GAMLSS / 理科 / 小学校 / パネルデータ / 授業観察 / 学級規模 / クラスサイズ / デジタルツールの活用 / 新たな評価の開発 / 学習力 / 21世紀型学力 / 定量的解析 / 学力・学習力 / 測定評価 / 新しい学習力 / 新しい学力 / 英語教育 / エビデンス / 教育測定 / 多面的総合的評価 / アドミッションセンター / 大学入試の多様化 / オンライン / 入試広報 / 学習指導要領 / 大学入試学会 / 新型コロナウイルス感染症 / 個別大学 / 大学入試政策 / 入試設計 / 新型コロナウィルス感染症 / 学力評価 / 指導改善 / クラスルームテスト / 算数教育 / 学校での実践研究 / 阻害要因 / 実態把握力の解析 / 生徒の学習改善 / 教師の授業改善 / 数理モデル / 教師の実態把握力 / 教師の信念 / 心理学による支援 / 指導方改善 / テスト活用 / 深い理解 / 統計的モデルの活用 / 学校実践 / 活用 / テスト / 深い理解/浅い理解 / 学習改善 / 学力テスト / 社会情動的スキル / メタ認知 / 統合的介入 / 社会情緒的スキル / 認知的スキル / 学習支援 / 認知診断 / 学習ログデータ / フィードバック / 認知診断テスト / 学習ログ / 学習診断 / 共通第1次学力試験 / 国立大学 / 共通テスト / 英語4技能 / モニター調査 / 個別学力検査 / 解答形式 / 大学入学者選抜 / 共通試験 / 大学入試センター試験 / 学力の3要素 / 認知科学 / 思考力・判断力・表現力 / 教育測定論 / 学際的アプローチ / 比較教育学 / 教育心理学 / 主体性評価 / 記述式問題 / 高大接続改革 / 学習法改善 / 指導力向上 / 心理学的検討 / 基礎研究 / a / 失敗活用行動の促進要因 / 失敗観の構造 / 学習方略 / 失敗観 / 失敗活用 / 学習スキル / グローバル・コミュニケーション / 教授・学習 / 国際比較研究 / 指導法の開発 / グローバルコミュニケーション / 批判的思考 / 21世紀型スキル / 21世紀スキル / 教育現場での活用 / 21世紀スキル / 具体的な教授法の開発 / コンピテンシー促進法の開発 / 測定方法の開発 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (74 results)
  • Co-Researchers

    (76 People)
  •  認知診断モデルを活用した授業改善の推進手法の構築と評価

    • Principal Investigator
      光永 悠彦
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  21世紀型の学力・学習力の測定と向上:新たな評価の開発からデジタルツールの活用まで

    • Principal Investigator
      植阪 友理
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  部活動動機づけと学習動機づけの相互関係の検討:転移のメカニズムと促進要因の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鈴木 雅之
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.

    • Principal Investigator
      山森 光陽
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nihon University
      National Institute for Educational Policy Research
  •  コロナ禍の下での大学入試政策及び個別大学の入試設計のための総合的大学入試研究

    • Principal Investigator
      倉元 直樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Research and Development study of the comprehensive system for evaluating and elaborating students' deeper learning in the course of mathematics.

    • Principal Investigator
      Mitsunaga Haruhiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The effects of achievement emotions on learning strategies usePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Suzuki Masayuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Development and Evaluation of Intervention Strategies Integrating Cognitive and Socio-Emotional Skills

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  How to Link Academic Achievement Tests to Classroom Improvement: From Examination of Obstacles to School Practice

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Edumetric, cognitive scientific, and comparative pedagogical evaluations on new methods of admissions under the reform for articulation between high schools and universities

    • Principal Investigator
      Naoki T. Kuramoto
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Effective feedback for promoting students to use tests to improve their learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Suzuki Masayuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Yokohama National University
      Showa Women's University
  •  Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

    • Principal Investigator
      Manalo Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  The role of failure in education: Elucidating the mechanism by which failure promotes learning, and expanding findings to school practices

    • Principal Investigator
      Ichikawa Shin'ichi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Study of learning diagnosis based on learning log data

    • Principal Investigator
      Sun Yuan
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  The development of Cognitive Diagnostic AssessmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUZUKI Masayuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      National Institute of Informatics

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学校現場で役立つ教育心理学―教師をめざす人のために―2021

    • Author(s)
      鈴木雅之(藤原和政・谷口弘一(編))
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831799
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Book] 知能・学力(学校現場で役立つ 教育心理学―教師をめざす人のために― pp.177-193)2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762831794
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Book] 第12章 知能・学力(藤原和政・谷口弘一(編)学校現場で役立つ 教育心理学―教師をめざす人のために―(pp.177-193)2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Book] 因子分析・構造方程式モデリング(臨床統計学 pp.198-211)2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      医歯薬出版
    • ISBN
      4263266358
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Book] 学校現場で役立つ 教育心理学―教師をめざす人のために―2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01720
  • [Book] 新・動機づけ研究の最前線(第7章 感情・ストレス研究アプローチを担当)2019

    • Author(s)
      利根川明子・鈴木雅之
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830720
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Book] 数学力構成要素の測定と指導法開発 市川伸一(編) 教育心理学の実践ベース・アプローチ-実践しつつ研究を創出する-(pp.185-197)2019

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513456
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 感情・ストレス研究アプローチ 上淵寿・大芦治(編著) 新・動機づけ研究の最前線(pp.166-187)2019

    • Author(s)
      利根川明子・鈴木雅之
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830720
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Book] 教育評価の目的と方法(教職に生かす教育心理学 pp.215-228)2019

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860154899
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Book] 学習の評価 鹿毛雅治(編) 未来の教育を創る教職教養指針3 発達と学習(pp.124-142)2018

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028366
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] アーギュメント構造が説得力評価に与える影響 尾崎幸謙・川端一光・山田剛史(編) Rで学ぶ マルチレベルモデル[入門編]-基本モデルの考え方と分析- (pp.136-148)2018

    • Author(s)
      鈴木雅之・小野田亮介
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254122367
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Effects of students' perceptions of test value and motivation for learning on learning strategy use in mathematics. In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.), Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies: Theory, research, and practice for effective transfer2017

    • Author(s)
      Suzuki, M., & Sun, Y.
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138680647
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術(第14章:テストの作成と運用)2016

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Book] 定期テスト場面における方略使用を予測する要因の検討―テスト観と学習動機に着目して―  植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 学習方略研究における理論と実践の新たな展開―学習方略プロジェクトH25年度の研究成果― (pp.30-35)2014

    • Author(s)
      鈴木雅之・孫媛
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Relationship between mathematical pedagogical content knowledge, beliefs, and motivation of elementary school teachers.2024

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya, Mari Fukuda, Masayuki Suzuki.
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: 1-11

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1276439

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17618, KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Journal Article] Relationship between the Actual Use and Perceived Effectiveness of Learning Strategies2024

    • Author(s)
      橋本 真一、鈴木 雅之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 48 Issue: 1 Pages: 157-168

    • DOI

      10.15077/jjet.47085

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2024-05-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Journal Article] 小学生における達成関連感情と学習方略の相互関係2023

    • Author(s)
      橋本真一・鈴木雅之・利根川明子
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: 50 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Journal Article] Development of the Japanese Version of the Achievement Emotions Questionnaire ? Elementary School (AEQ‐ES‐J)2022

    • Author(s)
      Suzuki Masayuki, Tonegawa Akiko
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 40-52

    • DOI

      10.1111/jpr.12303

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Journal Article] Development of the Japanese version of the Learning Climate Questionnaire (LCQ-J)2022

    • Author(s)
      青島拓紀・鈴木雅之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 91-101

    • DOI

      10.15077/jjet.45084

    • NAID

      130008116571

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] メタ認知と学力の関係2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 67(9) Pages: 6-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01720
  • [Journal Article] 部活動における生徒の動機づけと指導者のリーダーシップとの関係2021

    • Author(s)
      鈴木雅之・荒俣祐介
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 92(1)

    • NAID

      130008029777

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02051
  • [Journal Article] メタ認知と学力の関係2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 67 Pages: 6-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] Do emotions after receiving test results predict review activities? An intra-individual analysis.2018

    • Author(s)
      Suzuki, M., & Akasaka, K.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 60(1) Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Do Students Use Learning Strategies That Have Been Taught?2018

    • Author(s)
      備瀬美香・伊藤智子・鈴木雅之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 129-139

    • DOI

      10.15077/jjet.42093

    • NAID

      130007506139

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-10-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] センター試験における大学合格率の停滞現象―自己採点による出願先の主体的選択が生み出す受験者の分散配置―2018

    • Author(s)
      内田照久・鈴木規夫・橋本貴充・荒井克弘
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 14 Pages: 17-30

    • NAID

      130007474658

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02051
  • [Journal Article] Do Emotions after Receiving Test Results Predict Review Activities? An Intra-Individual Analysis2018

    • Author(s)
      Suzuki Masayuki, Akasaka Kosuke
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1111/jpr.12165

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Journal Article] Teaching of Reading Strategies and Students' Motivation to Learn English2018

    • Author(s)
      備瀬 美香、伊藤 智子、鈴木 雅之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: Suppl. Pages: 105-108

    • DOI

      10.15077/jjet.S41054

    • NAID

      130006407814

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Perceived functions of studying for high school entrance examination:2018

    • Author(s)
      西村多久磨・古村健太郎・鈴木雅之
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 89 Issue: 5 Pages: 500-506

    • DOI

      10.4992/jjpsy.89.16350

    • NAID

      130007550379

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] The effects of instruction about strategies for efficient calculation2016

    • Author(s)
      鈴木雅之・市川伸一
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 87 Issue: 2 Pages: 191-197

    • DOI

      10.4992/jjpsy.87.15310

    • NAID

      130005163334

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 中学生の学習動機づけの変化とテスト観の関係 教育心理学研究2015

    • Author(s)
      鈴木雅之・西村多久磨・孫媛
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 63 Pages: 372-385

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] How learners use feedback information: Effects of social comparative information and achievement2015

    • Author(s)
      Suzuki, M., Toyota, T., & Sun, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 37th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      Volume: 37 Pages: 2308-2313

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] How learners use feedback information: Effects of social comparative information and achievement goals2015

    • Author(s)
      Masayuki Suzuki, Tetsuya Toyoda and Yuan Sun
    • Journal Title

      Proceedings of the 37th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      Volume: - Pages: 2308-2313

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560134
  • [Journal Article] How learners use feedback information: Effects of social comparative information and achievement goals2015

    • Author(s)
      Suzuki, Masayuki., Toyota, Tetsuya., & Sun, Yuan.
    • Journal Title

      Proceedings of the 37th Annual Conference of the Cognitive Science Society

      Volume: なし

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Journal Article] 認知診断モデルによる学習診断の有用性の検討 ―教研式標準学力検査NRT「中学1年数学」への適用―2015

    • Author(s)
      鈴木雅之・豊田哲也・山口一大・孫媛
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 11

    • NAID

      130008160347

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Journal Article] 認知診断モデルによる学習診断の有用性の検討―教研式標準学力検査NRT「中学1年数学」への適用―2015

    • Author(s)
      鈴木雅之・豊田哲也・山口一大・孫媛
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 11 Pages: 81-97

    • NAID

      130008160347

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Relation Between Views of Competitions on University Entrance Examinations, Motivation for Learning, Anxiety, and Learning Dispositions2014

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 226-239

    • DOI

      10.5926/jjep.62.226

    • NAID

      130005130108

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] 構成要素型テストCOMPASSに見る数学的基礎学力の実態 ― 「基礎基本は良好,活用に課題」は本当か―2014

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・清河幸子・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文

      Volume: 37 Pages: 397-417

    • NAID

      110009807019

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Designing effective feedback for cognitive diagnostic assessment in web-based learning environment2013

    • Author(s)
      Yuan, Sun., Masayuki, Suzuki., & Tetsuya, Toyota.
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education

      Volume: 21 Pages: 115-120

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Journal Article] Diagnostic assessment for improving teaching practice2013

    • Author(s)
      Yuan, Sun., & Masayuki, Suzuki.
    • Journal Title

      International Journal of Information and Education Technology

      Volume: 3 Pages: 607-610

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Presentation] 学習と部活動における自己決定的な行動の意義2023

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本青年心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02862
  • [Presentation] 学習方略使用の変動とその関連要因の検討2023

    • Author(s)
      橋本真一・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会 第43回大会,(京都テルサ, 9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Presentation] 学習方略使用の変動とその関連要因の検討2023

    • Author(s)
      橋本真一・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会 第43回大会,(京都テルサ, 9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 教授・学習研究における縦断調査の意義2023

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      第7回広域科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02862
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)口頭発表(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 児童用達成関連感情尺度日本語版の作成2021

    • Author(s)
      鈴木雅之・利根川明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Presentation] 算数・数学力診断テストCOMPASSのフォローアップ講座 シンポジウム「実践ベース・アプローチから見た学習指導改善の試み」2021

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 話題提供(オンライン開催, 8月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 教師の算数指導方略尺度の作成2020

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集, 187.(アクトシティ浜松, 9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] Relation between elementary students' achievement emotions and use of learning strategies2020

    • Author(s)
      Suzuki, M., & Tonegawa, A.
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Presentation] 児童用達成関連感情尺度日本語版の作成2020

    • Author(s)
      鈴木雅之・利根川明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Presentation] 教師の算数指導方略尺度の作成2020

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集.(アクトシティ浜松, 9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] テスト結果を受け取った時の感情と学習の関係2019

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14382
  • [Presentation] 子どもの失敗に対する親の関わり方2017

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      シンポジウム「 心理学から21世紀型スキルの育成を考える」
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] テスト後の感情と学習方略の関連2017

    • Author(s)
      鈴木雅之・赤坂康輔
    • Organizer
      日本心理学会第81回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Presentation] 学習者はテストのフィードバック情報をどのように活用しているか2016

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      シンポジウム「深い学びに向けた心理学の挑戦:21世紀に求められる学力と学習」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] The relation between emotions after receiving test results and learners’ review activities2016

    • Author(s)
      Masayuki, Suzuki., & Kosuke, Akasaka.
    • Organizer
      31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県,横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Presentation] 認知診断モデルによる学習診断の教育実践での利用可能性2016

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本テスト学会第14回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都,調布市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Presentation] 文章構造と意見文評価の関連―個人差に着目して―2016

    • Author(s)
      鈴木雅之・小野田亮介
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] The relation between emotions after receiving test results and learners' review activities.2016

    • Author(s)
      Masayuki, Suzuki., & Kosuke, Akasaka.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県,横浜市)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Presentation] 教育心理学におけるマルチメソッド・アプローチ2015

    • Author(s)
      鈴木雅之
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校(北海道,札幌市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17285
  • [Presentation] オンライン学習時代の教育データマイニング2015

    • Author(s)
      孫媛,鈴木雅之,豊田哲也,柿沼澄男
    • Organizer
      国際ワークショップ:社会のイノベーションを誘発する情報システム(ISSI2015)
    • Place of Presentation
      国立情報学研究所
    • Year and Date
      2015-02-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560134
  • [Presentation] 数値シミュレーションで学ぶ津波の物理の基礎(第2報)―高校における海洋物理教育のカリキュラムの提案―2015

    • Author(s)
      丹羽淑博・佐藤俊一・鈴木悠太・鈴木雅之・安永和央
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2015年大会
    • Place of Presentation
      幕張メッセ国際会議場
    • Year and Date
      2015-05-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 意見文の説得力を規定する要因の検討(1)―文章構造の影響―2015

    • Author(s)
      小野田亮介・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] How learners use feedback information: Effects of social comparative information and achievement goals2015

    • Author(s)
      Masayuki Suzuki, Tetsuya Toyoda and Yuan Sun
    • Organizer
      the 37th Annual Cognitive Science Society Meeting (CogSci 2015)
    • Place of Presentation
      Pasadena, California, USA
    • Year and Date
      2015-07-23
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560134
  • [Presentation] 意見文の説得力を規定する要因の検討(2)―事前の立場,認知的評価,情緒的評価との関連―2015

    • Author(s)
      鈴木雅之・小野田亮介
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 相対評価とテスト成績が達成感情に与える影響―完全主義傾向による調整効果に着目して―2014

    • Author(s)
      鈴木雅之・豊田哲也・孫媛
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第23回大会発
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県甲府市)
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Presentation] テスト後の学習の振り返りは学習方略の改善を促進するか2014

    • Author(s)
      鈴木雅之・孫媛
    • Organizer
      日本心理学会第78回総会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Presentation] 学習者はテストのフィードバック情報をどのように活用しているか―解説確認と眼球運動に着目して―2014

    • Author(s)
      鈴木雅之・豊田哲也・孫媛
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885123
  • [Presentation] テスト後の学習の振り返りは学習方略の改善を促進するか

    • Author(s)
      鈴木雅之・孫媛
    • Organizer
      日本心理学会第78回総会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] テスト後の学習の振り返りは学習方略の改善を促進するか

    • Author(s)
      鈴木雅之,孫媛
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560134
  • [Presentation] 相対評価とテスト成績が達成感情に与える影響―完全主義傾向による調整効果に着目して―

    • Author(s)
      鈴木雅之・豊田哲也・孫媛
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2014-10-04 – 2014-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] How learners use feedback information: Effects of social comparative information and achievement goals.

    • Author(s)
      Suzuki, M., Toyota, T., & Sun, Y.
    • Organizer
      The 37th Annual Conference of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Pasadena Convention Center
    • Year and Date
      2015-07-22 – 2015-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] 学習者はテストのフィードバック情報をどのように活用しているか―解説確認と眼球運動に着目して―

    • Author(s)
      鈴木雅之,豊田哲也,孫媛
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560134
  • [Presentation] 相対評価とテスト成績が達成感情に与える影響―完全主義傾向による調整効果に着目して―

    • Author(s)
      鈴木雅之,豊田哲也,孫媛
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2014-10-04 – 2014-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560134
  • [Presentation] 学習者はテストのフィードバック情報をどのように活用しているか―解説確認と眼球運動に着目して―

    • Author(s)
      鈴木雅之・豊田哲也・孫媛
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • 1.  Uesaka Yuri (60610219)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  Fukaya Tatsushi (70724227)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  Mitsunaga Haruhiko (70742295)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Manalo Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  瀬尾 美紀子 (90431775)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  山口 一大 (50826675)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  Sun Yuan (00249939)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 8.  篠ヶ谷 圭太 (30645289)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岡田 謙介 (20583793)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  中島 健一郎 (20587480)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Ichikawa Shin'ichi (70134335)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  Naoki T. Kuramoto (60236172)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  宮本 友弘 (90280552)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  久保 沙織 (70631943)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  脇田 貴文 (60456861)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  林 篤裕 (70189637)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  西郡 大 (30542328)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  内田 照久 (10280538)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  島田 康行 (90206178)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  中川 正宣 (40155685)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  上西 秀和 (50637006)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  仲谷 佳恵 (70771864)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  西村 多久磨 (30747738)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  TOYOTA Tetsuya (30650618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 25.  田中 瑛津子 (10754947)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  横山 悟 (20451627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  Sheppard Chris (60350386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  子安 増生 (70115658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  楠見 孝 (70195444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  小山 義徳 (90546988)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  溝川 藍 (50633492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  吉沢 豊予子 (80281252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  伊藤 博美 (10883423)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  南 紅玉 (60811271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  大澤 公一 (20555320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  木南 敦 (30144314)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  大谷 奨 (70223857)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  並川 努 (10613721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  安野 史子 (00370081)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  山本 以和子 (90293521)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  鈴木 誠 (60322856)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 42.  小浜 明 (70170298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  椎名 久美子 (20280539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  西川 浩昭 (30208160)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  小松 恵 (50781895)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  石井 光夫 (30375175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  泉 毅 (30828447)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  本多 正尚 (60345767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  小山田 信子 (40250807)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  田中 光晴 (00583155)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  山田 洋平 (60735687)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  栗原 慎二 (80363000)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  太田 絵梨子 (10910036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  小俣 岳 (30982946)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  立脇 洋介 (50511648)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  池田 文人 (60333647)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  小泉 利恵 (70433571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  飯田 直弘 (80578063)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  林 如玉 (80983098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  清河 幸子 (00422387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  高橋 麻衣子 (60534592)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  山森 光陽 (60370079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  大内 善広 (00454009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  岡田 涼 (70581817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  河野 麻沙美 (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  熊井 将太 (30634381)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  澁江 学美 (50995214)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  草薙 邦広 (60782620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 69.  出口 毅 (60241684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 70.  徳岡 大 (80780642)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 71.  中本 敬子 (50329033)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 72.  萩原 康仁 (30373187)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 73.  山田 剛史 (10334252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 74.  TAKAHASHI Yusuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 75.  SHIBA Satomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 76.  WAKABAYASHI Masaaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi