• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fukaya Tatsushi  深谷 達史

Researcher Number 70724227
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-8426-3187
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
2018 – 2019: 広島大学, 教育学研究科, 准教授
2017: 群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2015 – 2016: 群馬大学, 大学院教育学研究科, 講師
2014 – 2016: 群馬大学, 教育学研究科(研究院), 講師
2014: 群馬大学, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational psychology
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational psychology / Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
学習方略 / 実践研究 / PCK / メタ認知 / Teacher noticing / Teacher Noticing / 実践的指導力 / 認知カウンセリング / 学習の転移 / 転移 … More / 評価 / 介入 / 社会情動的スキル / 統合的介入 / 社会情緒的スキル / 認知的スキル / オンラインツール / コンピテンシー / 教師の専門的視点 / 授業ビデオ / 教師の指導力 / 教授法 / 全国学力・学習状況調査 / 直接教授 / 問題解決 / 発見学習 / 受容学習 / 教えて考えさせる授業 … More
Except Principal Investigator
教育実践 / 学習方略 / 評価 / 測定 / 指導法開発 / 認知診断モデル / 指導法改善 / 学校での実践研究 / 教師の実態把握力 / 数理モデル / 実態把握力の解析 / 深い学び / 21世紀型スキル / 教師教育 / 認知カウンセリング / 指導力向上 / メカニズムの解明 / 実践的研究 / 学習スキル / 実践研究 / エビデンスに基づいた学習支援 / デジタルツールの活用 / 新たな評価の開発 / 学習力 / 21世紀型学力 / 定量的解析 / 学力・学習力 / 測定評価 / 新しい学習力 / 新しい学力 / 外国語(英語)学習方略 / ニーズ分析 / 複線経路等至性モデリング / 動機づけ / ピア・チュータリング / 授業モデル / 互恵的相互依存関係 / 自己決定理論 / 学力向上 / 資料読解支援 / 協同思考支援 / 認知的支援 / 情動的支援 / 協同学習指導行動尺度 / 包括的生徒指導尺度 / 児童生徒用協同学習定着度尺度 / 情緒交流 / UDL / 個別最適化 / 協同学習 / 阻害要因 / 生徒の学習改善 / 教師の授業改善 / 教師の信念 / 心理学による支援 / 指導方改善 / テスト活用 / 深い理解 / 統計的モデルの活用 / 学校実践 / 活用 / テスト / 授業改善 / 深い理解/浅い理解 / 学習改善 / 学力テスト / カリキュラム・マネジメント / カリキュラム・デザイン / 自己調整学習 / 思考能力の育成 / カリキュラム空間 / webシステム / データ解析例 / パラメータの提案 / 教育への展開 / webツール / webシステムの開発 / 実践現場での適用 / 数理モデルの開発 / 実態把握力 / 実践への展開 / 教育実践への展開 / 学校現場への実践への展開 / webツールの開発 / 教師の実態把握 / 教師の「みとり」 / 全国学力テストの解析 / Webツールの開発 / 学校現場での実践 / グローバル・コミュニケーション / 教授・学習 / 国際比較研究 / 指導法の開発 / グローバルコミュニケーション / 批判的思考 / 21世紀型スキル / 21世紀スキル / 教育現場での活用 / 21世紀スキル / 具体的な教授法の開発 / コンピテンシー促進法の開発 / 測定方法の開発 / 学習法指導 / 研修プログラム / 研修方開発 / 自立支援 / 認知カウンセリング力の測定 / 教員養成課程の学生への影響 / 教育センターとの連携 / 効果測定 / 教職志望学生への研修 / 学習観 / 学習法改善 / 心理学的検討 / 基礎研究 / a / 失敗活用行動の促進要因 / 失敗観の構造 / 失敗観 / 失敗活用 / 方略使用の文化差 / 教訓帰納 / 自己質問方略 / 図表活用法略 / 認知コスト / 書籍の刊行 / 国内外への発信 / 自発性 / 利用促進 / 学習法略 / 教授学習 / 学習者の自立 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (121 results)
  • Co-Researchers

    (40 People)
  •  学習方略の新たな指導枠組みと評価方法に基づく実験・実践的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      深谷 達史
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  21世紀型の学力・学習力の測定と向上:新たな評価の開発からデジタルツールの活用まで

    • Principal Investigator
      植阪 友理
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Developing tools and guidelines to promote learning support based on educational data and evidence

    • Principal Investigator
      岡崎 善弘
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  転移可能な実践的指導力を養う教職課程プログラムの実施と多面的評価Principal Investigator

    • Principal Investigator
      深谷 達史
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Peer Tutoring Practice Based on a Cognitive Counseling Approach for University Students Learning English

    • Principal Investigator
      迫田 奈美子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University of Economics
  •  すべての児童生徒にとって効果的な協同学習モデルの開発

    • Principal Investigator
      栗原 慎二
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Curricular space: Developing learners' self-regulated thinking abilities through innovative curriculum design

    • Principal Investigator
      Manalo Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Developing and Evaluating Methods to Measure and Promote Teachers' Abilities to Foster Competency among StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development and Evaluation of Intervention Strategies Integrating Cognitive and Socio-Emotional SkillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  How to Link Academic Achievement Tests to Classroom Improvement: From Examination of Obstacles to School Practice

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Investigation of the effects of Thinking after Instruction approach on students' academic abilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

    • Principal Investigator
      Manalo Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Empirical research about the accuracy of teachers' predictions about students' performance: From theory to educational practices.

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  The role of failure in education: Elucidating the mechanism by which failure promotes learning, and expanding findings to school practices

    • Principal Investigator
      Ichikawa Shin'ichi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Examining the effects of cognitive counseling experience on quality of teachers' instruction, and development of training practices

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Elucidating the mechanisms of spontaneous learning strategies use and the applications to educational practices

    • Principal Investigator
      MANALO Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
      Waseda University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「問う力」を育てる理論と実践―問い・質問・発問の活用の仕方を探る2021

    • Author(s)
      深谷達史他(小山義徳・道田泰司編)
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410351
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Book] 第8章 問いに基づく探究的な学習とその実践 (小山義徳・道田泰司(編)「問う力」を育てる理論と実践-問い・質問・発問の活用の仕方を探る(pp.147-165))2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Book] 教えあいを促す高校の学習法講座2019

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513451
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Cultivating Pre-Service and In-Service Teachers' Abilities to Deepen Understanding and Promote Learning Strategy use in Pupils. In E. Manalo (Ed.) Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking: Research-based Strategies for the Classroom.(pp.279-295).2019

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya., Yuri Uesaka.
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      London and New York: Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Book] Cultivating Pre-Service and In-Service Teachers’ Abilities to Deepen Understanding and Promote Learning Strategy Use in Pupils2019

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya & Yuri Uesaka
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 問いに基づく探究的な学習とその実践2019

    • Author(s)
      深谷達史
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking: Research-based Strategies for the Classroom (Chapter 16を担当)2019

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya & Yuri Uesaka
    • Total Pages
      386
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0367339587
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Book] 教師のための説明実践の心理学(第11章 相互説明の力を担当)2019

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514118
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Book] 第6章 教えあいを促す高校の学習法講座 「教育心理学の実践ベース・アプローチ: 実践しつつ研究を創出する」2019

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子(分担執筆/市川伸一編著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513451
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Cognition, Metacognition and Academic Performance: An East Asian Perspective (Routledge Research in Achievement and Gifted Education)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., & Ichikawa, S.
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      113866846X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective.("Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective."を分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ichikawa, S., Fukaya, T. (分担執筆)
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Book] M. Chi (Ed) Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective (Strategies for achieving deep understanding and improving Learning Skills: New Approaches to Instruction and Lesson Study in Japanese Schoolsを分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ichikawa, S., Fukaya, T.
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Applying metacognition theory to the classroom: Decreasing illusion of knowing to promote learning strategy use. In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.), Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies: Theory, Research, and Practice for Effective Transfer.2017

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138680647
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies: Theory, Research, and Practice for Effective Transfer. (分担執筆)2017

    • Author(s)
      Fukaya T.
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      1138680648
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] Cognition, metacognition and academic performance:An East Asian perspective. (分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., & Ichikawa, S.
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      113866846X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術2016

    • Author(s)
      深谷達史(共著)
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術(「学力の分類と指導 」を分担執筆)2016

    • Author(s)
      深谷達史(分担執筆)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Book] メタ認知の促進と育成: 概念的理解のメカニズムと支援2016

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] メタ認知の促進と育成―概念的理解のメカニズムと支援―2016

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] 『自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術』(第1章「学力の分類と指導」分担執筆)2016

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Promoting and nurturing metacognition: Support for and mechanisms of conceputual understanding2016

    • Author(s)
      Fukaya, T.
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      Kitaoji Shobou
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Applying metacognition theory to the classroom: Decreasing Illusion of knowing to promote learning strategy use. In E. Manalo, C., Y. Uesaka and C. Chinn (Eds.) Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies: Theory, Research, and Practice.2015

    • Author(s)
      Fukaya, T.
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『Working Papers, Vol . 4: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―』(「教師は授業の失敗をどう改善するか(pp. 44-54)」分担執筆)2015

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史・市川伸一
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『Working Papers, Vol . 4: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―』(「協同的な学びにおける学習方略(pp. 8-17)」分担執筆)2015

    • Author(s)
      植阪友理・藤澤伸介・深谷達史・山田高大・和田果樹
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Book] 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『Working Papers, Vol . 4: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―』(「学習者のつまずきを授業設計に活かす―授業設計力測定の試み―(pp.36-43)」分担執筆)2015

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 理解観に働きかける教え合い講座の実践 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 学習方略研究における理論と実践の新たな展開―学習方略プロジェクトH25年度の研究成果―(pp.79-88)2014

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 学習方略の使用を促すメタ認知的アプローチ 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 学習方略研究における理論と実践の新たな展開―学習方略プロジェクトH25年度の研究成果―(pp. 7-13)2014

    • Author(s)
      深谷達史
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Relationship between mathematical pedagogical content knowledge, beliefs, and motivation of elementary school teachers.2024

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya, Mari Fukuda, Masayuki Suzuki.
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: 1-11

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1276439

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17618, KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Journal Article] 英単語学習における動機づけの向上と 学習方略使用の促進を目指した介入研究―小学6年生に対する学習講座の実践から2023

    • Author(s)
      成瀬陽奈子・深谷達史
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] An Intervention to Enhance Students’ Motivation and Use of Learning Strategies in English Vocabulary Learning: A Learning Program for Sixth-Grade Students2023

    • Author(s)
      成瀬 陽奈子、深谷 達史
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29 Pages: 75-81

    • DOI

      10.15027/53827

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018410

    • Year and Date
      2023-03-17
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516, KAKENHI-PROJECT-22K00756, KAKENHI-PROJECT-23K25699
  • [Journal Article] Spontaneous use of PCK to teach mathematics among elementary school teachers: a comparison with junior and senior high school teachers2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      SN Social Sciences

      Volume: 3 Issue: 6 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1007/s43545-023-00685-9

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Journal Article] 認知カウンセリングに基づく学習支援2023

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 第15号(2022年度)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00756
  • [Journal Article] 教訓帰納の活用を軸とした文章読解の個別学習指導 ―小学4年生を対象とした事例研究から―2023

    • Author(s)
      深谷達史 2023年
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 71

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] The Effects of Study Program on Students’ Interest in History and Use of Question Generation Strategy.2023

    • Author(s)
      浦野 伸弘、深谷 達史
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 1-8

    • DOI

      10.15027/54738

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033206

    • Year and Date
      2023-12-22
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] 教訓帰納の活用を軸とした文章読解の個別学習指導 ―小学4年生を対象とした事例研究から―2023

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] Individualized Tutoring of Reading Comprehension Through Use of Lesson Induction: Case Study of a Fourth-Grade Student2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 3 Pages: 237-252

    • DOI

      10.5926/jjep.71.237

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516, KAKENHI-PROJECT-23K17618, KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-23H00065, KAKENHI-PROJECT-23K25699
  • [Journal Article] 学習方略の活用を通して学びの自己調整を促す2022

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 1443 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] Does a self-report questionnaire predict strategy use in mathematical problem solving among elementary school children? Importance of question format depending on the grade2022

    • Author(s)
      Kashihara Shiho、Fukaya Tatsushi
    • Journal Title

      European Journal of Psychology of Education

      Volume: - Issue: 4 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1007/s10212-022-00668-z

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516, KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] An Examination of Related Factors of Mathematical Pedagogical Content Knowledge in Elementary School Teachers: Focusing on Conceptions of Teaching and Learning and Test Utilization Strategy2022

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi、Suzuki Masayuki、Ozawa Ikumi、Nakagoshi Takumi
    • Journal Title

      SAGE Open

      Volume: 12 Issue: 4 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1177/21582440221131263

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] 学習方略の活用を通して学びの自己調整を促す2022

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 令和4年5月号 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00756
  • [Journal Article] Kanji Learning Instructions in Elementary Schools in Japan through Web Surveys: Focusing on Instruction of Learning Strategies2022

    • Author(s)
      岩本 匡矢・深谷 達史
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 9-16

    • DOI

      10.15027/52339

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018384

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] 「学び続ける主体」の育成―メタ認知の観点から―2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] 「学び続ける主体」の育成―メタ認知の観点から―2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Journal Article] 学び続ける主体」の育成―メタ認知の観点から2021

    • Author(s)
      深谷達史.
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Journal Article] An Educational Practice to Support Pupils’ Task Settings of Independent Research: Effects on Pupils’ Self-evaluation and Awareness of Inquiry Skills2021

    • Author(s)
      深谷達史・三戸大輔
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 213-224

    • DOI

      10.15077/jjet.44140

    • NAID

      130008090820

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-09-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773, KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Journal Article] 「学び続ける主体」の育成―メタ認知の観点から―2021

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Journal Article] Has Educational Psychology Contributed to Explanatory Practices? Current Status and Problems From the Perspective of Studies on Explanations2020

    • Author(s)
      山本 博樹・深谷 達史・高垣 マユミ・比留間 太白・小野瀬 雅人
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 209-230

    • DOI

      10.5926/arepj.59.209

    • NAID

      130007935454

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773, KAKENHI-PROJECT-19H00616, KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] 学習スキルと社会情動的スキルを高める介入法の開発と評価 : 児童生徒と学生を対象として2019

    • Author(s)
      深谷達史・栗原慎二・山崎茜・エリクソンユキコ
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 17 Pages: 27-32

    • DOI

      10.15027/47320

    • NAID

      120006599325

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032401

    • Year and Date
      2019-03-22
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] Cultivating pre-service and in-service teachers’ abilities to deepen understanding and promote learning strategy use in pupils,2019

    • Author(s)
      Fukaya, T., and Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Deeper Learning, Dialogic Learning, and Critical Thinking: Research-based Strategies for the Classroom.

      Volume: - Pages: 279-296

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Journal Article] 教師の実態把握力の分析と授業改善への展開ー学力テストの応用から解析ツールWitsを用いたワークショップまでー2019

    • Author(s)
      植阪友理・中川正宣・山口一大・深谷達史・仲谷佳恵・上西秀和・金岡幸江・前川眞一
    • Journal Title

      日本教育心理学会第61回総会発表論文集

      Volume: - Pages: 90-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Journal Article] Student and Teacher Learning:2019

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 30-46

    • DOI

      10.5926/arepj.58.30

    • NAID

      130007704337

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773, KAKENHI-PROJECT-19H01756, KAKENHI-PROJECT-15H02924, KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Journal Article] An experimental study of science class2019

    • Author(s)
      Tatsushi FUKAYA, Yuri UESAKA, Shin'ichi ICHIKAWA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 1-11

    • DOI

      10.15077/etr.42105

    • NAID

      130007604999

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Practice on a Workshop Utilizing Web-based Investigation System for Teachers’ Judgments on Students’ Performance.2019

    • Author(s)
      Nakaya, K., Uesaka, Y., Kaminishi, H., Fukaya, T., Yamaguchi, K., & Nakagawa, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education ICCE2019

      Volume: 2 Pages: 688-690

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Journal Article] 授業での失敗を生かした授業改善の様相ー授業ビデオを用いた刺激再生法による分析ー2018

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史
    • Journal Title

      Research Bulletin-Liberal Arts

      Volume: 85 Pages: 33-48

    • NAID

      40021856177

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Using a tutoring scenario to assess the spontaneous use of knowledge for teaching.2018

    • Author(s)
      Fukaya, T. & Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Journal of Education for Teaching

      Volume: in press Issue: 4 Pages: 431-445

    • DOI

      10.1080/02607476.2018.1450821

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Journal Article] 授業での失敗を生かした授業改善の様相―授業ビデオを用いた刺激再生法による分析2017

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史
    • Journal Title

      日本大学経済学部研究紀要

      Volume: 85 Pages: 33-48

    • NAID

      40021856177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Promoting Reading and Writing Based on Explanation Schema :2017

    • Author(s)
      深谷 達史、戸部 栄子、立見 康彦
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 65 Issue: 3 Pages: 414-428

    • DOI

      10.5926/jjep.65.414

    • NAID

      130006391514

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 個別支援の実践体験を取り入れた 教員養成課程の授業実践2017

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41 Pages: 157-168

    • NAID

      130006107507

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Journal Article] Improving Students' Performance in an Elementary Mathematics Class:2017

    • Author(s)
      深谷 達史、植阪 友理、太田 裕子、小泉 一弘、市川 伸一
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 65 Issue: 4 Pages: 512-525

    • DOI

      10.5926/jjep.65.512

    • NAID

      130006391553

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976, KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Journal Article] Effects of a High School Peer-Tutoring Program on the Quality of Students’ Interactions and Learning Strategy Use2016

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・西尾信一・市川伸一
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 88-104

    • DOI

      10.5926/jjep.64.88

    • NAID

      130005144096

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Effects of a high school peer-tutoring program on the quality of students' interactions and learning strategy use.2016

    • Author(s)
      Fukaya, T., Uesaka, Y., Tanaka, E., Shinogaya, K., Nishio, S., & Ichikawa, S.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Pages: 88-104

    • NAID

      130005144096

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 協同的な学びにおける学習方略2015

    • Author(s)
      植阪友理・藤澤伸介・深谷達史・山田高大・和田果樹
    • Journal Title

      植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―

      Volume: 4 Pages: 8-17

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Examining the effects of diagram construction in collaborative learning on understanding statistics.2015

    • Author(s)
      Fukaya, T., Fukuda, M., & Uesaka, Y.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Technology

      Volume: 39 Pages: 21-24

    • NAID

      130005125942

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Effects of explanation expectancy on text comprehension: An experiment and a meta-analysis2014

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 85 Issue: 3 Pages: 266-275

    • DOI

      10.4992/jjpsy.85.13034

    • NAID

      130004554475

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150, KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Journal Article] 学生による説明活動を取り入れた授業実践-主観的困難と行動的困難の分析2013

    • Author(s)
      深谷達史・小山義徳
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 55(4) Pages: 115-126

    • NAID

      130005399559

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] Science and engineering students' use of diagrams during note taking versus explanation.2013

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., Pérez-Kriz, S., Kato, M., & Fukaya, T.
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 118-123

    • DOI

      10.1080/03055698.2012.680577

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080, KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 学習者相互の教え合いを促す高校での学習法講座の実践2013

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・田中麻紗子・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 52-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 教職養成課程学生は授業をどう捉え,どう評価しているのか2024

    • Author(s)
      深谷達史
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Presentation] 教職養成課程学生は授業をどう捉え,どう評価しているのか2024

    • Author(s)
      深谷達史
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 認知カウンセリングの経験が授業のみとりに及ぼす影響2023

    • Author(s)
      深谷達史・児玉佳一
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00756
  • [Presentation] 認知カウンセリングの経験が授業のみとりに及ぼす影響2023

    • Author(s)
      深谷達史・児玉佳一
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] 小学校教師の算数PCKにおける関連要因の検討―教師効力感,指導と学習に関する信念,テスト活用,教師メタ認知に着目して―2021

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之・小澤郁美・中越拓海
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)口頭発表(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 学校段階による教師の授業方略と信念・帰属傾向の差異の検討―小学校・中学校・高校教員に着目して2021

    • Author(s)
      福田麻莉・深谷達史・楠見孝
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20516
  • [Presentation] 教師の算数指導方略尺度の作成2020

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集.(アクトシティ浜松, 9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 教師の算数指導方略尺度の作成2020

    • Author(s)
      深谷達史・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集, 187.(アクトシティ浜松, 9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を実現する教師の学び:―教師の指導力を高める教員養成・研修の実践研究―2020

    • Author(s)
      深谷達史・福田麻莉・太田絵梨子・柴 里実・植阪友理・奈須 正裕
    • Organizer
      日本教育心理学会総会発表論文集, 61, 108-109.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] 算数のPCKに及ぼす諸要因の影響の検討―教職志望学生を対象として―2020

    • Author(s)
      中越 拓海・深谷達史
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会, 第37回大会,オンライン.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] Practice on a Workshop Utilizing Web-based Investigation System for Teachers’ Judgments on Students’ Performance.2019

    • Author(s)
      Nakaya, K., Uesaka, Y., Kaminishi, H., Fukaya, T., Yamaguchi, K., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education ICCE2019,vol.2, 688-690. (2019年12月05日発表)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] Practice on a Workshop Utilizing Web-based Investigation System for Teachers’ Judgments on Students’ Performance.2019

    • Author(s)
      Nakaya, K., Uesaka, Y., Kaminishi, H., Fukaya, T., Yamaguchi, K., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      The 27th International Conference on Computers in Education(ICCE2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を実現する教師の学び:教師の指導力を高める教員養成・研修の実践研究2019

    • Author(s)
      深谷 達史,福田 麻莉,太田 絵梨子,柴 里実,植阪 友理,奈須 正裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21773
  • [Presentation] 中学生はどのようなふり返りを行うか:学習内容と学習方法に関する記述の分析から2019

    • Author(s)
      小角真歩・深谷達史
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Presentation] 実態把握力が高い教師はどんな特徴を持つか?:指導案作成課題の分析から(自主シンポジウム:教師の実態把握力の分析と授業改善への展開 ―学力テストへの応用から解析ツール)2019

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] Development of web-based investigation system for teachers’ judgements on students’ performance.2017

    • Author(s)
      Nakaya, K., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Fukaya, T., Uesaka, Y., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      The 17th biennial EARLI conference for research on learning and instruction(EARLI2017), August 29-September2, University of Tampere, Finland.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] "Development of Web-based Investigation System for Teachers’ Judgements on Students’ Performance.2017

    • Author(s)
      Nakaya, K., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Fukaya, T., Uesaka, U., and Nakagawa, M.
    • Organizer
      The 17th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
    • Place of Presentation
      Tampere, Finland
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] New Mathematical Model for Analyzing Accuracy of Teachers’ Predictions About Student Competencies2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Nakagawa, M., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Nakaya, K., & Fukaya, T.
    • Organizer
      The 17th biennial EARLI conference for research on learning and instruction(EARLI2017), August 29-September2, University of Tampere, Finland.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] New Mathematical Model for Analyzing Accuracy of Teachers’ Predictions About Student Competencies2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Nakawaga, M., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Nakaya, K., and Fukaya, T.,
    • Organizer
      The 17th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
    • Place of Presentation
      Tampere, Finland
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 全国学力テストの分析2017

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史
    • Organizer
      教師の実態把握力を解析する数理モデルとその利用
    • Place of Presentation
      東京大学福武ホールラーニングスタジオ
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 教師は生徒の学習方略利用の実態を把握できているのか?―数理モデルを用いた教師の予測の正確性の分析2017

    • Author(s)
      植阪友理・中川正宣・山口一大・仲谷佳恵・上西秀和・深谷達史
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会, pp.613, 名古屋国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 導者は生徒の実態を正しく把握できているのか? ―実態把握力を解析する数理モデルの全国学力テストへの適用2017

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・山口一大・仲谷佳恵・上西秀和・中川正宣
    • Organizer
      日本テスト学会第15回大会, 東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] Development of Educational Practice to Foster Investigation Skills in Six Grade Students2017

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya & Daisuke Mito
    • Organizer
      Annual Conference of Japan Society for Educational Technology
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 自主シンポジウム「地域の教育 センターとの連携を通じた認知カウンセリングの新たな展開」2017

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y & Fukaya, T., Ichikawa. S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., Ichikawa, S.
    • Organizer
      31st international congress of psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., Ichikawa, S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y & Fukaya, T., Ichikawa. S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Presentation] 「教えて考えさせる授業」の効果検証―中学生に対する理科の実験授業から2016

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Presentation] 高校生は相手の理解状態をどう確認するか2015

    • Author(s)
      藤澤伸介・ 植阪友理・ 深谷達史・ 田中瑛津子・ 山田高大
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 高校生は相手の理解状態をどう確認するか2015

    • Author(s)
      藤澤伸介・ 植阪友理・ 深谷達史・ 田中瑛津子・ 山田高大
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟 朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 協同的な学びにおける学習方略2015

    • Author(s)
      植阪友理・藤澤伸介・深谷達史・山田高大・和田果樹
    • Organizer
      シンポジウム「教授・学習研究への新たな挑戦:理論と実践」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 子どものつまずきを踏まえた授業設計力測定の試み―指導案作成課題を通じた検討―2015

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟 朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] 教師は授業の失敗をどう改善するか2015

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史・市川伸一
    • Organizer
      シンポジウム「教授・学習研究への新たな挑戦:理論と実践」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] 子どものつまずきを踏まえた授業設計力測定の試み―指導案作成課題を通じた検討―2015

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟 朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 高校生は相手の理解状態をどう確認するか2015

    • Author(s)
      藤澤伸介・ 植阪友理・ 深谷達史・ 田中瑛津子・ 山田高大
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟 朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] Assessment and support for inquiry learning through Cognitive Counseling (Symposium speech)2015

    • Author(s)
      Fukaya, T.
    • Organizer
      Annual confference of the Japan Society for the Study of Education
    • Place of Presentation
      Ochanomizu Women University
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] 子どもの探究学習支援の可能性を考える-大学と教育現場の越境を目指して-(スペシャルラウンドテーブル)2015

    • Author(s)
      後藤郁子・石井恭子・伊藤秀樹・深谷達史
    • Organizer
      日本教育学会、第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 学習者のつまずきを授業設計に活かす―授業設計力測定の試み―2015

    • Author(s)
      深谷達史
    • Organizer
      シンポジウム「教授・学習研究への新たな挑戦:理論と実践」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] 高校における教えあい講座の実践(3)教えあいの質における効果

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・和田果樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 心理統計学における図活用方略の使用がテスト成績に及ぼす影響

    • Author(s)
      深谷達史・福田麻莉・植阪友理
    • Organizer
      日本心理学会第78回総会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 説明文産出における振り返りの効果II―産出された説明文に対する自己評価活動と他者評価活動による気づきの違い―

    • Author(s)
      藤田哲也・深谷達史
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 心理統計学における図活用方略の使用がテスト成績に及ぼす影響

    • Author(s)
      深谷達史・福田麻莉・植阪友理
    • Organizer
      日本心理学会第78回総会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 大学の講義型授業における認知カウンセリングの導入 自主企画シンポジウム「認知カウンセリングの講習・研修のあり方」話題提供

    • Author(s)
      深谷達史
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(1)ー教え合いの質が高まらない理由ー

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・篠ヶ谷圭太・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 図を構築する協同学習が統計概念の理解に及ぼす影響の検討

    • Author(s)
      福田麻莉・深谷達史・植阪友理
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-09-17 – 2014-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 説明文産出における振り返りの効果III―自己・他者評価における気づきが説明文産出に及ぼす影響―

    • Author(s)
      藤田哲也・深谷達史
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 高校における教えあい講座の実践(3)教えあいの質における効果

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・和田果樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 高校における教えあい講座の実践(4)―教えあいのタイプとその変化―

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・和田果樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] 図を構築する協同学習が統計概念の理解に及ぼす影響の検討

    • Author(s)
      福田麻莉・深谷達史・植阪友理
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-09-17 – 2014-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(2)ー実践の改善および学習方略への転移効果の検討ー

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 高校における教えあい講座の実践(4)―教えあいのタイプとその変化―

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・和田果樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • 1.  Uesaka Yuri (60610219)
    # of Collaborated Projects: 10 results
    # of Collaborated Products: 51 results
  • 2.  MANALO Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  Ichikawa Shin'ichi (70134335)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 4.  瀬尾 美紀子 (90431775)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  小山 義徳 (90546988)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  中川 正宣 (40155685)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 8.  上西 秀和 (50637006)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 9.  仲谷 佳恵 (70771864)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 10.  山口 一大 (50826675)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 11.  篠ヶ谷 圭太 (30645289)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 12.  田中 瑛津子 (10754947)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  楠見 孝 (70195444)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  栗原 慎二 (80363000)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  光永 悠彦 (70742295)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  岡田 謙介 (20583793)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  中島 健一郎 (20587480)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  太田 絵梨子 (10910036)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  柴 里実 (40986080)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  岡崎 善弘 (00725997)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  和嶋 雄一郎 (20572093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  後藤 郁子 (60724482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  横山 悟 (20451627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  Sheppard Chris (60350386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  子安 増生 (70115658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  溝川 藍 (50633492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  児玉 佳一 (30824776)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  小澤 郁美 (40909686)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  山田 洋平 (60735687)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  迫田 奈美子 (50341178)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  松宮 奈賀子 (70342326)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  森田 愛子 (20403909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  清河 幸子 (00422387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  高橋 麻衣子 (60534592)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  服部 裕一郎 (50707487)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  石橋 一昴 (70881267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  丹治 敬之 (90727009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  NISHIMURA Takuma
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  WAKABAYASHI Masaaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  TAKAHASHI Yusuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi