• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nagaoka Yuki  長岡 由記

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90615915
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 滋賀大学, 教育学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 滋賀大学, 教育学系, 准教授
2016 – 2023: 滋賀大学, 教育学部, 准教授
2015: 滋賀大学, 教育学部, 講師
2013 – 2014: 福山平成大学, 公私立大学の部局等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
国語科教育 / 文字教育 / 国語教育 / 学習方略 / 国語教育学 / 教科教育学 / 教育学 / 保幼小接続 / 幼小接続 / 平仮名 … More / 文字学習 / 自己学習力 / 問い / ひらがな教材研究 / 幼保小連携 / 書字方略 / 書字法 / ひらがな教材 / ひらがな教育理論 / 各教科の教育(国語) / 小学校入門期 / ひらがな教育 … More
Except Principal Investigator
包括的学習支援アプローチ / フリッカー入力 / 手書き / デジタルリテラシー / アイディア産出 / キーボード入力 / 読書行為モデル / 読解力の発達 / 読解指導 / writing modality / キーボード / 文章作成能力 / 高次の認知活動 / 東北大学加齢医学研究所 / ノルウェー・ボルダ大学 / 音読速度 / 音読 / Writing Modality / keyboard入力 / 質的研究 / 包括的学習支援 / 国語科 / 発達モデル / 読解力 / 多様性 / 読書行為 / 学習過程 / 身体 / 時間 / Literacy / 時間・身体・過程 / フリック入力 / 世界標準のリテラシー / 創造力 / writing modality(執筆手段) / 手書き(handwriting) / writing modality(執筆手段) / 手書き(handwriting) Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Is the pen mightier than the keyboard?

    • Principal Investigator
      CHIJIIWA Koichi
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      The International University of Kagoshima
  •  Perspectives for Developing a Character Literacy Education Model Aimed at Fostering Self-directed Learning: Emphasizing Learners' Character Learning StrategiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nagaoka Yuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Development of a Comprehensive Learning Support Approach Based on a Developmental Model Corresponding to the Diversity of Reading Behaviors

    • Principal Investigator
      MORITA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Basic research for developing a world-standard Literacy training program-time, body, process-

    • Principal Investigator
      CHIJIIWA Koichi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      The International University of Kagoshima
  •  Developing a method to learn the use of characters: How to approach the outer world and ways of acceptancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nagaoka Yuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shiga University
  •  A Study of a Hiragana Education Theory in the Elementary School Introductory PeriodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nagaoka Yuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shiga University
      Fukuyama Heisei University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「Ⅴ日本語基礎事項の学習指導に関する研究の成果と展望-2仮名文字・ローマ字・表記の学習指導に関する研究の成果と展望」『国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ』2022

    • Author(s)
      長岡由記(共著)
    • Total Pages
      581
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863276079
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・稲田八穂・幾田伸司・河野智文・砂川誠司・住田勝・長岡由記・原田大介・村井万里子・山元悦子・山元隆春ほか
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 文字・表記の学習対象に関する検討―「規範」と「実用」の観点から2024

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      ランガージュ

      Volume: 2 Pages: 42-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Journal Article] 「手書き」のメリット・デメリットから「書くこと」を問い直す2022

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 875 Pages: 70-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Journal Article] 小学校国語科におけるローマ字学習の意義と課題についての検討2022

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 91 Pages: 18-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Journal Article] 他者とのかかわりを基盤とした平仮名学習の検討―平仮名に関する「問い」に着目して―2017

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 543

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17441
  • [Journal Article] 他者とのかかわりを基盤とした平仮名学習の検討-平仮名に関する「問い」に着目して2017

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 543 Pages: 42-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17441
  • [Journal Article] 幼稚園年長児の「書字」方略の検討-外界への働きかけとその受容の仕方に着目して-2014

    • Author(s)
      長岡 由記
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 76 Pages: 31-38

    • NAID

      110009861395

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780534
  • [Presentation] ローマ字の学習内容に関する検討2023

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Presentation] 文字の教育について考える―日本語表記の学習対象と日常生活における書き方2023

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      コモンズ・ランガージュ研究例会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Presentation] 小学校国語科における日本語表記の学習について―ローマ字表記の学習の目的・内容を中心に2023

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      令和5年度国語問題研究協議会「日本語をどう書くか」シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Presentation] 小学校国語科におけるローマ字学習について2022

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      文化審議会国語分科会 国語課題小委員会(第55回)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Presentation] 【公開講座】漢字と文法の学習について改めて考える①今、漢字教育について問うべきことを探る―漢字の学習指導に関する課題2021

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第141回全国大学国語教育学会(秋季大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02883
  • [Presentation] Writing Modalityと成果との関係に関する調査研究(2)2020

    • Author(s)
      鈴木慶子、劉卿美、長岡由記、千々岩弘一
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02646
  • [Presentation] Writing Modalityと成果との関係に関する調査研究2020

    • Author(s)
      鈴木慶子、前原由喜夫、劉卿美、長岡由記、千々岩弘一
    • Organizer
      全国大学書写書道教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02646
  • [Presentation] 平仮名学習材の検討-文字に関する問いに着目して-2017

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会(福山大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17441
  • [Presentation] 「問い」から生まれる平仮名学習の検討2016

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第130回全国大学国語教育学会(新潟大会)
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17441
  • [Presentation] 幼稚園年長児のひらがな書字法の検討

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会(名古屋大会)
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780534
  • [Presentation] 幼稚園年長児のひらがな書字法の検討

    • Author(s)
      長岡 由記
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会(名古屋大会)
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780534
  • [Presentation] 小学校入門期における系統的な文字指導に関する一考察

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第125回全国大学国語教育学会(広島大会)
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780534
  • 1.  CHIJIIWA Koichi (90163724)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  MORITA Yoichi (60325305)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  劉 卿美 (00346941)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  鈴木 慶子 (40264189)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  前原 由喜夫 (60737279)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  幾田 伸司 (00320010)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  寺田 守 (00381020)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  中西 淳 (10263881)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  山元 悦子 (20220452)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  砂川 誠司 (20647052)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  宮本 浩治 (30583207)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  住田 勝 (40278594)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  冨安 慎吾 (40534300)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  中井 悠加 (40710736)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  上山 伸幸 (40780325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  植山 俊宏 (50193850)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  上田 祐二 (50213369)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  坂東 智子 (60634764)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  河野 智文 (70304144)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  山元 隆春 (90210533)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  若木 常佳 (90454579)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  辻村 敬三 (90712505)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  稲田 八穂 (20612518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  原田 大樹 (50756492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  田中 智生 (00171786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  村井 万里子 (30174262)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  松崎 泰 (10806160)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi