• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KUWABARA YOKO  桑原 陽子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

桑原 陽子  クワバラ ヨウコ

KUWABARA Yoko  桑原 陽子

Less
Researcher Number 30397286
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福井大学, グローバル・エンゲージメント推進本部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 福井大学, 語学センター, 准教授
2018: 福井大学, 語学センター, 准教授
2017: 福井大学, 留学生センター, 准教授
2016: 福井大学, 国際センター, 准教授
2015: 福井大学, 学術研究院基盤部門, 准教授 … More
2013 – 2015: 福井大学, 国際交流センター, 准教授
2012 – 2013: 福井大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2007 – 2012: University of Fukui, 留学生センター, 准教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
意味推測 / 中級日本語学習者 / 非漢字系 / 非漢字系日本語学習者 / 語構成 / 漢字語 / 論文読解 / 中上級日本語学習者 / 英語 / 教育実践論文 … More / 名詞修飾節 / 縦断的研究 / 読解過程 / 漢語動名詞 / 漢字2字熟語 / 語の透明性 / 非漢字系日本語学習 / 意味の透明性 / 漢字熟語 / 統語情報 / 非漢字圏日本語学習者 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / 読解 / 日本語学習者 / コーパス / ヨーロッパ / 国際研究者交流 / 対照言語研究 / 言語生活 / 第二言語習得 / 教授法 / 教材・教與論 / コミュニケーション教育 / 第二言語教育 / 教材・教具論 / 多言語対応教材 / コミュニケーション / 独習教材 / 日本語教材 / 技能別教材 / ウェブ教材 / 日本語教育文法 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (40 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  中上級日本語学習者の論文読解過程の変容の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      桑原 陽子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Study of Reading Comprehension Process of Japanese Learners and the Corpus of the Reading Comprehension Process

    • Principal Investigator
      Noda Hisashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
  •  Analysis of the acquisition process of Sino-Japanese verbal noun for pre-advanced Japanese learners from non-Kanji culturePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUWABARA YOKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  A Study of Reading Comprehension Difficulties and Skills of SL Japanese Learners

    • Principal Investigator
      NODA Hisashi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
      Osaka Prefecture University
  •  Collection of Instruction items Concerning Interpreting Unknown Kanji Compounds for Japanese Learners from non-Kanji culture.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KUWABARA Yoko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Japanese language online materials for communication: preparation and trial

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Mina
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  非漢字圏日本語学習者による漢字語の意味の推測過程についての縦断的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      桑原 陽子
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      University of Fukui

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本語学習者の読解過程の縦断的研究「日本語学習者の読解過程」野田尚史(編)2020

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760216
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Journal Article] 教育系の論文・報告における複合助詞「によって/により」の出現状況と読むための手がかり2023

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      専門日本語教育

      Volume: 25 Pages: 75-82

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Journal Article] 漢字熟語の意味推測に利用される漢字の位置情報―ドイツ語を母語とする中上級学習者の事例―2023

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 185 Pages: 125-138

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Journal Article] 文末表現「である」に関わる読みの困難さ― 非漢字系中級学習者の教育系論文読解過程のデータより ―2023

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 7 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Journal Article] 日本日本語学習者の読点の使用についての理解: 論文読解プロセスの縦断的調査より2021

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 5 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Journal Article] 教育実践記録の文末における「ていく」の出現傾向2021

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 6 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Journal Article] 非漢字系中級学習者の論文読解における辞書使用のありかたの変化2019

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 3

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Journal Article] 初級日本語学習者対象の読解支援のための教材のあり方を考える―『スタンプカード』を読むための教材をモデルとしてー2018

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 9 Pages: 127-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Journal Article] 非漢字系中級学習者の論文読解における語の意味理解に関する読み誤りの分析-教育実践論文の読解プロセスの観察データから-2018

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 2 Pages: 25-36

    • NAID

      120006455008

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Journal Article] 漢字2字熟語が漢語動名詞かどうかに及ぼす語構成の影響-非漢字系中上級学習者対象の調査の結果から-2017

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国際教育交流研究

      Volume: 1 Pages: 27-36

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580093
  • [Journal Article] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2015

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 19 Pages: 0-0

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者がレストランのクチコミから情報を得るときの方略と困難点2015

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 9 Pages: 101-119

    • NAID

      110009920473

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Journal Article] 漢字2字熟語の意味の透明性の分析2015

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学国際交流センター紀要

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • NAID

      120006226484

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580093
  • [Journal Article] 日本語学習者の読解過程―教師が考えているのとは違う学習者の実態―2014

    • Author(s)
      野田尚史・桑原陽子・フォード丹羽順子・藤原未雪
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 18 Pages: 37-38

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Journal Article] 中国語系初級日本語学習者がホテル検索サイトを読むときの困難点2014

    • Author(s)
      桑原陽子・山口美佳
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 8 Pages: 109-127

    • NAID

      110009846049

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Journal Article] 非漢字系上級日本語学習者による漢語動名詞の意味推測の困難点-「する」の有無が推測に及ぼす影響-2014

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学国際交流センター紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 1-12

    • NAID

      120006226483

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580093
  • [Journal Article] 漢字2字熟語の意味推測に及ぼす語構成に関する知識の影響-主要部の位置との関わりから-2012

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学留学生センター紀要

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • NAID

      110009553164

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22652049
  • [Journal Article] 漢字2字熟語の意味推測に及ぼす語構成に関する知識の影響-主要部の位置との関わりから-2012

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学留学生センター紀要

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • NAID

      110009553164

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Journal Article] 漢字2字熟語の意味推測に及ぼす語構成に関する知識の影響-主要部との関わりから-2012

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学留学生センター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22652049
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者の漢字未知語の意味推測における統語情報の利用-中上級学習者のケーススタディより-2010

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学留学生センター紀要 5

      Pages: 1-10

    • NAID

      120002851444

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652047
  • [Journal Article] 漢字未知語の意味推測に及ぼす語構成の影響-中上級非漢字系日本語学習者のケーススタディより-2009

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Journal Title

      福井大学留学生センター紀要 4

      Pages: 21-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652047
  • [Presentation] 教育系の論文・報告における複合格助詞「によって」「により」の出現状況と読むための手がかり2023

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Presentation] 非漢字系中級学習者の名詞修飾節の読みの変化2023

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00724
  • [Presentation] 非漢字系中級学習者の論文読解における辞書・翻訳サイト使用の困難点-読解プロセスの観察データから-2016

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会(Bali-ICJLE(2016))
    • Place of Presentation
      バリ(インドネシア)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Presentation] 実生活に役立つ初級日本語読解教材の作成と試用2016

    • Author(s)
      野田尚史・小西円・桑原陽子・穴井宰子・中島晶子・村田裕美子
    • Organizer
      第20回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ヴェネツィア(イタリア)
    • Year and Date
      2016-07-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Presentation] 漢字2字熟語が漢語動名詞かどうかの判断に及ぼす語構成の影響-非漢字系中上級日本語学習者対象の調査の結果から-2015

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      第二言語習得研究会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580093
  • [Presentation] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2014

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference[第15回ヨーロッパ日本研究協会国際会議]
    • Place of Presentation
      リュブリャナ大学(スロベニア)
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Presentation] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2014

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference(第15回ヨーロッパ日本研究協会国際会議)
    • Place of Presentation
      スロベニア,リュブリャナ大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] Estudiantes de japonés de nivel avanzado y webs sobre restaurantes de Japón(上級日本語学習者と日本のレストランのウェブサイト)2014

    • Author(s)
      Minoru Shiraishi, Hisashi Noda, Yoko Kuwabara
    • Organizer
      4.º FORO ESPAÑOL DE INVESTIGACIÓN EN ASIA-PACÍFICO (FEIAP 2014)(第4回アジア太平洋研究スペインフォーラム)
    • Place of Presentation
      グラナダ大学(スペイン)
    • Year and Date
      2014-02-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈―文化の相違による解釈の違い―2014

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・桑原陽子・白石実・中島晶子・村田裕美子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference
    • Place of Presentation
      リュブリャナ大学(スロベニア)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Presentation] ヨーロッパの上級日本語学習者によるウェブサイトのクチコミの解釈-文化の相違による解釈の違い-2014

    • Author(s)
      野田尚史, 穴井宰子, 桑原陽子, 白石実, 中島晶子, 村田裕美子
    • Organizer
      15th EAJS International Conference(第15回ヨーロッパ日本研究協会国際会議)
    • Place of Presentation
      リュブリャナ大学(スロベニア)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] グルメサイトのクチコミに使われる文章・表現の分析, パネルセッション「文章表現の分析と学習者の読解困難点調査に基づく読解教材の作成-グルメサイトのクチコミを読む教材を例にして-」2012

    • Author(s)
      野田尚史, 桑原陽子, 播磨涼子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会 名古屋 2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知)
    • Year and Date
      2012-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] コミュニケーション指向の初級読解教材作成のためのニーズ調査とその分析2010

    • Author(s)
      桑原陽子・野田尚史・内藤満地子・今井多衣子・北浦百代
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台北(台湾)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] コミュニケーション指向の初級読解教材作成のためのニーズ調査とその分析2010

    • Author(s)
      桑原陽子, 野田尚史, 内藤満地子, 今井多衣子, 北浦百代
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾(国立政治大学)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者の漢字未知語の意味推測ストラテジーに関する一考察 -中級学習者のケーススタディより-2008

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      2008年度CAJLE (Canadian Association for Japanese Language Education)年次大会
    • Place of Presentation
      トロント(カナダ)
    • Year and Date
      2008-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652047
  • [Presentation] 文章表現の分析と学習者の読解困難点に基づく読解教材の作成ーグルメサイトのクチコミを読む教材を例にしてー

    • Author(s)
      野田尚史,桑原陽子,播磨涼子
    • Organizer
      2012年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(名古屋)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] Estudiantes de japones de nivel avanzado y webs sobre restaurantes de Japon(上級日本語学習者と日本のレストランのウェブサイト)

    • Author(s)
      Minoru Shiraishi, Hisashi Noda y Yoko Kuwabara
    • Organizer
      4 FORO ESPANOL DE INVESTIGACION EN ASIA-PACIFICO (FEIAP 2014)
    • Place of Presentation
      グラナダ大学(スペイン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Presentation] 保育園の連絡ノートを読むために必要な語彙・表現についての一考察-保育士側からの連絡部分の分析から-

    • Author(s)
      桑原陽子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会名古屋2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • [Presentation] Estudiantes de japones de nivel avanzado y webs sobre restaurantes de Japon (上級日本語学習者と日本のレストランのウェブサイト)

    • Author(s)
      Minoru Shiraishi, Hisashi Noda, Yoko Kuwabara
    • Organizer
      4.o FORO ESPAOL DE INVESTIGACION EN ASIA-PACIFICO (FEIAP 2014)(第4回アジア太平洋研究スペインフォーラム)
    • Place of Presentation
      スペイン,グラナダ大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21242012
  • [Presentation] 日本語学習者の読解過程―教師が考えているのとは違う学習者の実態―

    • Author(s)
      野田尚史・桑原陽子・フォード丹羽順子・藤原未雪
    • Organizer
      第17回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      マドリード・コンプルテンセ大学(スペイン)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320107
  • 1.  NODA Hisashi (20144545)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 2.  KADOKURA Masami (80127753)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ISHIGURO Kei (40313449)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KOBAYASHI Mina (70252286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SOEDA Eriko (90433416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NAJIMA Yoshinao (60359552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MATSUZAKI Hiroshi (10250648)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SASAKI Ryozo (50609956)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MIWA Joji (60125664)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  OKUNO Yukiko (80361880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NIWA Junko (70286201)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MATSUOKA Yoko (60344628)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MURAOKA Takako (30243744)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  OGOSHI Naoki (90152454)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  INOUE Masaru (30213177)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  OTA Akira (40303317)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  中園 博美 (40314611)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  迫田 久美子 (80284131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  舘岡 洋子 (10338759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  柏崎 秀子 (30221873)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  甲田 直美 (40303763)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  田川 麻央 (50735363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  HANADA Atsuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  HUJIWARA Miyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 25.  FORD Niwa Junko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 26.  YAMAGUCHI Mika
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  MURATA Yuimiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi