• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAHARA Tadao  中原 忠男

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

中原 忠雄  ナカハラ タダオ

ISHIDA Tadao  石田 忠男

石田 忠男

Less
Researcher Number 90034818
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 名誉教授
2012 – 2015: 環太平洋大学, 教育学部, 教授
2011: 環太平洋大学, 次世代教育学部, 学長・教授
2007 – 2010: International Pacific University, 次世代教育学部, 教授
2007 – 2009: IPU環太平洋大学, 次世代教育学部, 教授 … More
2006: Hiroshima University, Graduate School of Education, Professor, 大学院教育学研究科, 教授
2001 – 2006: Hiroshima Univ., Edu., Professor, 大学院・教育学研究科, 教授
2005: Hiroshima University, Graduate School of Education, Professor, 教育学研究科, 教授
1993 – 2000: 広島大学, 教育学部, 教授
1988 – 1991: 広島大学, 教育学部, 助教授
1986: 広島大学, 教育学部, 文部教官(助教授) Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教科教育 / Education on school subjects and activities / Education on school subjects and activities / 科学教育(含教育工学)
Except Principal Investigator
Science education / Education on school subjects and activities / Education on school subjects and activities / 科学教育(含教育工学) / Humanities and Social Sciences / 教科教育 / Science education
Keywords
Principal Investigator
学力 / 構成主義 / 社会文化主義 / 相互作用主義 / 表現体系 / 知能 / 数学達成度 / 社会的相互作用 / 算数教育 / 達成度 … More / 表象 / 理解 / 表現様式 / Representation / Understanding / 数学的能力 / 潜在的な数学的能力 / 測定用具 / 数学的な潜在力 / 教育学 / 数学教育学 / 数学的潜在力 / 算数 / 言語活動 / 規範的モデル / わり算 / 調査研究 / 授業実践 / 調査問題 / 暗黙のモデル / 表現 / 操作的表現 / 図的表現 / 記号的表現 / 反意形容詞 / 基本的な四角形 / 基本的対四角形 / 現実的表現 / 言語的表現 / Expression / Manipulative Rep. / Pictorial Rep. / Symbolic Rep. / Antonymous adjectives / Fundamental Quadrilateral / 構成的アプローチ / 授業構成 / 反省的思考 / 繰り上がりのあるたし算 / Constructive Approach / Construtivism / Lesson Plan / Representatinal System / Refrecteve Thinking / Addition Involving Carrying / 国際比較研究 / 潜在的能力 / scholarship / comparative study / mathematical ability / potential ability / 表象体系 / 数学的表現 / 相互作用 / コミュニケーション / Mathematical Symbols / Interation / 急進的構成主義 / 多世界パラダイム / 相補性の原理 / Radical constructivism / Interactionism / Socioculturism / Multi-World-paradigm / Complementarity / 潜在力 / Potential ability / Achievement / Mathematical ability / Intelligence / Mathematical achivement / カリキュラム開発 / 学習指導要領 / 数学カリキュラム / 理科カリキュラム / 社会科カリキュラム / 英国のナショナルカリキュラム / 米国のスタンダード / 教科カリキュラム / 教科教育課程 / カリキュラム構成 / 教務教育課程の構成原理 / 教科教育課程の構成原理 / 英のナショナルカリキュラム / 米のスタンダード / Curriculum Development / Course of study / Mathematical Curriculum / Science Curriculum / Social studies Curriculum / National Curriculum in UK / Standards in US / Subject-Curriculum / 予想 / 推測 / 証明の予想 / 証明問題 / 論証指導 / パソコンの活用 / 結論の予想 / コンピュータの活用 / Conjecture / Counter-example / Conjecture of Result / Proof Problem / Proof Teaching / Use of Personal Computer … More
Except Principal Investigator
数学教育 / 問題解決 / カリキュラム / Mathematics Education / SSH / 数と計算 / 見積もり / 電卓 / 暗算 / 第9回数学教育世界会議 / ICME9 / 国際プログロム委員会 / 国際円卓会議 / 教員養成制度 / 社会システム / 学校システム / 教師教育 / 学校状況 / 教室環境 / 教員養成 / 先進国-新興国-途上国 / 学校制度 / 教科活動 / 教科外活動 / フラクタル(自己相似性) / アトラクタル(励起性) / ガラクタ性 / 教育職能 / 教育制度 / 教員選抜 / 国家教育ポリシー / 各教科構造 / 専門性 / 新システム / 国家ポリシー / 教員研修 / 教員養成システム / 研修システム / 職務内容 / 教科の種類・免許の種類 / 学校教育システム / 職能評価 / 教職の社会的地位 / 給与体系 / 数学的表記 / 記号 / 言語 / 図式表現 / シンタックス / セマンチックス / 認知 / 定義 / 空間把握 / ポリキュ-ブの表示 / スケルトン四角錐の表示 / マクロ空間の把握 / 描画表現 / 比較研究 / 文化的感性 / Mastery of Macroーspace / role of conjecture / graphical representation of a polycube / representation of a Skeleton pyaramid / problem solving / 数学的問題解決 / 解決能力の育成 / コンピュータの教育利用 / 比較文化的研究 / 教師の態度 / 生徒の態度 / 算数・数学用ソフトウェア / コンピュータ利用の授業 / 数学的問題解決能力 / コンピュ-タ / ソフトウェアの検討 / 日米比較 / コンピュ-タ利用 / Mathematical Problem solving / Development of problem solving ability / Computer use for education / Cross-cultural study / Teachers' attitude / Students' attitude / Softwares for mathematics education / Teaching practice with use of computer / 評価 / 問題づくり / 習熟度別指導 / 国際比較 / 多様な考え / 学力の国際比較 / TIMSS / 課題学習 / IEA / Evaluation / make a problem / standard / International Comparison / Curriculum / Variable Thinking / ジェンダー / 男女差 / 高等女学校 / IOWME / 諸外国の数学教育 / カリキュラム開発 / 教科書 / 戦前の女子教育 / Gender / Gender Differences / Girls High School / International Organization of Women and Mathematics Education / Mathematics Education in Foreign Countries / 学力低下 / ゆとり教育 / 文部省調査 / 学習到達度 / カリキュラム改訂 / 算数・数学教育 / 調査実施 / 計算力低下 / IEA調査 / 文部科学省調査 / Achievement / academlcability fall / YUTORI / Mathematics Curriculum / 科学教育 / 教育工学 / 情報システム / 理科 / 数学 / 自然科学 / 脳科学 / 理科教育 / IT教育 / ソフトコピューティング / ネットワーク / ソフトコンピューティング / science education / educational technology / information system / natural science / mathematics / curriculum / brain science / 教科内容 / 分野領域 / 生涯発達領域 / 教科内容関連 / 実践知 / 論理知 / 学校 / 学校即社会 / 教科教育 / 教育課程 / 学習者実態 / 生涯学習 / 教科 / 成人 / 中学生 / 教科過程 / 成人調査 / 学力 / 学習意識 / 基礎基本 / curriculum contents / domain and field / life-long development / content knowledge / practical wisdoms / theoretical knowledge / school education / school and society / 理科の基礎概念 / 算数・数学の基礎概念 / 最適学習学年 / 歴史的見地 / 比較教育学的見地 / The basic concept of Science / The basic concept of Mathematics / The optimum study grade / Viewpoint of history / Viewpoint of comparative study / 算数教育 / 達成度 / 継続的研究 / 縦断的研究 / 学習の伸び / 定着度 / 国際情報交換 / 多国籍 / 縦継的研究 / Primary School Mathematics / Attainment / Continuous Research / Longitudinal Research / Progress / Fixity / International Information Exchange / Many Nations / メタ認知 / モニタ- / 制御 / シエマ / ストラテジ- / 信念体系 / シェマ / 方略 / メタ概念 / モニター / 自己評価 / 注意 / 情報処理 / Metacognition / Monitor / Control / Scheme / Strategy / Belief System Less
  • Research Projects

    (25 results)
  • Research Products

    (50 results)
  • Co-Researchers

    (68 People)
  •  Theoretical and Emprical Research on the Construction Process of the Concept of Division based on the Multi-World ParadigmPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakahara Tadao
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
      International Pacific University
  •  Research on development of the prescriptive model for designing social interactions in an elementary class based on the multi-world paradigmPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA TADAO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      International Pacific University
  •  Research on Development and Utilization of Instrument of Potential Ability for Learning MathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      International Pacific University
  •  A Study on Teachers Competent in Japan

    • Principal Investigator
      MATSUOKA Shigenobu (MATSUOKA Matsuoka)
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A Developmental Study on School-subject Curriculum in the 21st CenturyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on extraction and its optimum study grade of the basic concept of Science, Arithmetic and Mathematics

    • Principal Investigator
      KADOYA Shigeki
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  The Continuous Research on Mathematical Attainment at Primary School Level

    • Principal Investigator
      IIDA Shinji
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Developmental Research for Science Education in the New Millennium

    • Principal Investigator
      MASUMOTO Tuyosi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Re-organization of school curriculum framework and learning contents for the development of the foundation for life-long learning

    • Principal Investigator
      OHTSUKI Kazuo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yasuda Women's University
  •  Study on the Actual Conditions of AcademicAbility Fall and Its Measure

    • Principal Investigator
      SAWADA Toshio
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo Universlty of Science
  •  第9回数学教育世界会議のための準備研究

    • Principal Investigator
      SAWADA Toshio
    • Project Period (FY)
      1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  Research on Developing the Instrument for Measuring Potential Ability for Mathematical LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  A study of Multi-World Paradigm in Mathematics LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Curriculum Development based on the perspective of Gender in Mathematics Education

    • Principal Investigator
      SENUMA Hanako
    • Project Period (FY)
      1997 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B).
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Education Policy Research (NIER)
  •  A Study of International Comparison on Development of new methods of Evaluation in Mathematics Education

    • Principal Investigator
      SAWADA Toshio
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Science University of Tokyo
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Comparative Study on Pupils' Progress of Mathematical AbilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  Study of the Representational System in Mathematics EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  Practical Study of Constructive Approach in Mathematics EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAHARA Tadao
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  数学教育における数と計算体系における「見積もり」指導に関する日米共同研究

    • Principal Investigator
      NOHDA Nobuhiko
    • Project Period (FY)
      1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Joint Research on Space Recognition and Teaching Geometry in France and Japan.

    • Principal Investigator
      SAWADA Toshio, 沢田 利夫
    • Project Period (FY)
      1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for international Scientific Research
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  Japan-U.S. Cross-Cultural Study on Computer Use in Teaching Mathematical Problem Solving

    • Principal Investigator
      MIWA Tatsuro
    • Project Period (FY)
      1990 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      The Institute for Applied Optics
      University of Tsukuba
  •  A Study on the Representational System in Mathematics TeachnigPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Tadao
    • Project Period (FY)
      1990 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Cross-Cultural Study on the Role of Conjectures in Problem-Solving in GeometryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIDA Tadao
    • Project Period (FY)
      1988 – 1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  Study of Cognitive Process on Metacognition in Math.Education.

    • Principal Investigator
      IWAGO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1988 – 1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  数学科教育における思考と言語・表記に関する総合的研究

    • Principal Investigator
      IWAGO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2017 2016 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 算数科PISA型学力の教材開発&授業2008

    • Author(s)
      中原忠男 (編著)
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 「等分除とその拡張」に関わるわり算問題の調査結果の考察2017

    • Author(s)
      山口武志、影山和也、中原忠男、岡崎正和、前田一茂
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第23巻第1号 Pages: 1-20

    • NAID

      130007580610

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285205
  • [Journal Article] 倍に関わるわり算の位置づけにに関する研究-小学5年から中学1年に対するわり算調査をもとにして2016

    • Author(s)
      岡崎正和、前田一誠、中原忠男、山口武志、影山和也
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第49回秋期研究大会発表集録』

      Volume: 第49巻 Pages: 161-164

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285205
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 吉村直道, 加藤久恵, 脇坂郁文, 沢村優二
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 20巻 Pages: 93-112

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(Ⅲ)-第4学年「分数」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、他4名
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 第20号・第2号 Pages: 93-112

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285205
  • [Journal Article] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、吉村直道、加藤久恵、脇坂郁文、沢村優治
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(II)-「場合の数」の授業による検証ー2013

    • Author(s)
      中原忠男、岡崎正和、小山正孝、山口武志、吉村直道、加藤久恵、片山元
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 105-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(II)-「場合の数」の授業による検証-2013

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 小山正孝, 山口武志, 吉村直道, 加藤久恵, 片山元
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 8号 Pages: 105-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 山口武志, 吉村直道, 小山正孝, 加藤久恵, 杉田郁代
    • Journal Title

      第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 2巻 Pages: 779-784

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案―2012

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 2 Pages: 779-784

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 問題解決指導の光と影2012

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      現代教育科学

      Volume: 664 Pages: 68-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(V) -潜在力指導の思考力に対する効果の検討-2011

    • Author(s)
      中原忠男,山田篤史,清水紀宏,山口武志,影山和也,小山正孝,飯田慎司,植田敦三
    • Journal Title

      全国数学教育学会 第17巻,第2号(採択済み)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(IV)-測定用具の活用方法と潜在力育成の可能性の検討-2011

    • Author(s)
      中原忠男,清水紀宏,小山正孝,影山和也,山田篤史,山口武志,飯田慎司,植田敦三
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要 第4号

      Pages: 9-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(V)-思考力に対する潜在力指導の効果の検討-2011

    • Author(s)
      中原忠男、山田篤史, 他6名
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌

      Volume: 17-2(採択決定)

    • NAID

      110009616211

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(III)-潜在力指導の結果の検討-2010

    • Author(s)
      中原忠男,山田篤史,清水紀宏,植田敦三,飯田慎司,小山正孝,山口武志,影山和也
    • Journal Title

      『第43回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会) 第1巻

      Pages: 7-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(III)-潜在力指導の結果の検討-2010

    • Author(s)
      中原忠男、山田篤史, 他6名
    • Journal Title

      日本数学教育学会第43回論文発表会論文集

      Volume: 43-1 Pages: 7-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(IV)-測定用具の活用方法と潜在力育成の可能性の検討-2010

    • Author(s)
      中原忠男、清水紀宏, 他6名
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 9-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(II)2009

    • Author(s)
      中原忠男、清水紀宏, 他6名
    • Journal Title

      全国数学教育学会 15

      Pages: 81-93

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究 (II) -小学4年生の潜在力と達成度との関係-2009

    • Author(s)
      中原忠男, 清水紀宏, 影山和也, 山田篤史, 山口武志, 小山正孝, 飯田慎司, 植田敦三
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 第15巻第2号

      Pages: 81-93

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(II) -小学校4年生の潜在力と達成度との関係-2009

    • Author(s)
      中原忠男、清水紀宏、影山和也、山田篤史、山口武志、小山正孝、飯田慎司、植田敦三
    • Journal Title

      数学教育学研究(全国数学教育学会) 第15巻,第2号

      Pages: 81-93

    • NAID

      110009477817

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(I) -測定用具の信頼性の検討を中心として-2008

    • Author(s)
      中原忠男、山田篤史、清水紀宏、植田敦三、飯田慎司、小山正孝、山口武志、影山和也
    • Journal Title

      第41回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 3-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究 (I) -測定用具の信頼性の検討を中心として-2008

    • Author(s)
      中原忠男, 山田篤史, 清水紀宏, 植田敦三, 飯田慎司, 小山正孝, 山口武志, 影山和也
    • Journal Title

      数学教育論文発表会論文集 第41回

      Pages: 1-6

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Journal Article] これからの算数・数学教育2007

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89-3

      Pages: 39-44

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] これからの算数・数学教育2007

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89-6(掲載決定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] Coming Mathematics Education in Japana2007

    • Author(s)
      Tadao, Nakahara
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education Vol.89, No.3

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] A Developmental Study on the Curriculum of School Subjects for the 21st Century (4) : The Principles of Construction and the Structure of the Curriculum of Mathematics Education in Japan2006

    • Author(s)
      Tadao NAKAHARA
    • Journal Title

      Proceedings of the 32nd Annual Meeting of Japan Curriculum Research and Development Association

      Pages: 95-96

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] 21世紀型の教科教育課程の開発的研究 (4) -わが国の算数・数学科教育課程の構成原理・構造について-2006

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      日本教科教育学会第32回全国大会論文集 32

      Pages: 95-96

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] 21世紀型の教科教育課程の開発的研究(4) -わが国の算数・数学科教育課程の構成原理・構造について-2006

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Pages: 95-96

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] 21世紀の教科教育学を考える(シンポジウム)2006

    • Author(s)
      中原 忠男, 大槻 和夫, 他
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330193
  • [Journal Article] 21世紀型の教科教育課程の開発的研究(1)-イギリスのNC数学の構成原理・構造について-2005

    • Author(s)
      中原忠男, 小山正孝
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Pages: 220-221

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] A Developmental Study on the Curriculum of School Subjects for the 21st Century (1) : The Principles of Construction and the Structure of National Curriculum Mathematics in England2005

    • Author(s)
      Tadao NAKAHARA, Masataka KOYAMA
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Annual Meeting of Japan Curriculum Research and Development Association

      Pages: 220-221

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] 21世紀型の教科教育課程の開発的研究 (1) -イギリスのNC数学の構成原理・構造について-2005

    • Author(s)
      中原忠男, 小山正孝
    • Journal Title

      日本教科教育学会第31回全国大会論文集 31

      Pages: 220-221

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330182
  • [Journal Article] 知識基盤社会の時代を支える算数教育の改善・充実

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      初等教育資料 854

      Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] わり算概念の構成過程に関する理論的・実証的研究―「等分除とその拡張」の理解に関する考察-2016

    • Author(s)
      山口武氏、影山和也、中原忠男、岡崎正和、前田一誠
    • Organizer
      全国数学教育学会第43回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285205
  • [Presentation] 倍に関わるわり算の位置づけに関する研究-小学5年から中学1年に対するわり算調査をもとにして2016

    • Author(s)
      岡崎正和、前田一誠、中原忠男、山口武志、影山和也
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285205
  • [Presentation] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、吉村直道、加藤久恵、脇坂郁文、沢村優治
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 吉村直道, 加藤久恵, 脇坂郁文, 沢村優二
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(IV)-第5学年「単位量当たりの大きさ」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      加藤久恵, 中原忠男, 小山正孝, 山口武志, 岡崎正和, 吉村直道, 植田悦司, 有吉克哲
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(IV)-第5学年「単位量あたりの大きさ」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      加藤久恵、中原忠男、小山正孝、山口武志、岡崎正和、吉村直道、植田悦司、有吉克哲
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 算数科授業における社会的相互作用による「創発的見方・考え方」の生起に関する解釈的研究2013

    • Author(s)
      吉村直道, 山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 加藤久恵, 前田一誠
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 算数科授業における社会的相互作用による「創発的見方・考え方」の生起に関する解釈的研究2013

    • Author(s)
      吉村直道、山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、加藤久恵、前田一誠
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 小山正孝, 山口武志, 吉村直道, 加藤久恵, 片山元
    • Organizer
      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案―2012

    • Author(s)
      中原忠男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330268
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(V) -潜在力指導の思考力に対する効果の検討-」2011

    • Author(s)
      中原忠男,山田篤史,清水紀宏,山口武志,影山和也,小山正孝,飯田慎司,植田敦三
    • Organizer
      全国数学教育学会第33回研究発表会
    • Place of Presentation
      大分大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(III)-潜在力指導の結果の検討-2010

    • Author(s)
      中原忠男,山田篤史,清水紀宏,植田敦三,飯田慎司,小山正孝,山口武志 ,影山和也
    • Organizer
      第43回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(II) -小学校4年生の潜在力と達成度との関係-2009

    • Author(s)
      中原忠男、清水紀宏、影山和也、山田篤史、山口武志、小山正孝、飯田慎司、植田敦三
    • Organizer
      全国数学教育学会第29回研究発表会
    • Place of Presentation
      姫路市立教育研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究 (II) -小学4年生の潜在力と達成度との関係-2009

    • Author(s)
      中原忠男, 清水紀宏, 影山和也, 山田篤史, 山口武志, 小山正孝, 飯田慎司, 植田敦三
    • Organizer
      全国数学教育学会姫路大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(II)2008

    • Author(s)
      中原忠男, 他7名
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      姫路市立教育研究所
    • Year and Date
      2008-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(I) -測定用具の信頼性の検討を中心として-2008

    • Author(s)
      中原忠男、山田篤史、清水紀宏、植田敦三、飯田慎司、小山正孝、山口武志、影山和也
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会(日本数学教育学会)
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • [Presentation] 潜在的な数学的能力の測定用具の活用化に向けた開発的研究(1)2008

    • Author(s)
      中原忠男, ほか7名
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330204
  • 1.  KOYAMA Masataka (30186837)
    # of Collaborated Projects: 11 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 2.  SHIGEMATSU Keiichi (40116281)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SAWADA Toshio (40000062)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NOHDA Nobuhiko (80020121)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YAMAGUCHI Takeshi (60239895)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 29 results
  • 6.  IWASAKI Hideki (50116539)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SUGIYAMA Yoshishige (50014816)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  HASHIMOTO Yoshihiko (60000072)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HAZAMA Setsuko (40030382)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  UEDA Atumi (50168621)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 11.  IWAGO Kazuo (40036629)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  IIDA Sinji (20184351)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 13.  KUNIOKA Takahiro (10205106)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  IKENO Norio (10151309)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  NASU Toshio (90033026)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  KADOYA Shigeki (80136027)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TERAO Shinichi (90117044)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  MIWA Tatsuro (70030278)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MATSUOKA Shigenobu (50033709)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  ABE Jirou (30322861)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  MINE Kazunami (80294495)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  YAMADA Aya (50174701)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  OHTSUKI Kazuo (60033544)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  SHIMIZU Norihiro (50284451)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 25.  KAGEYAMA Kazuya (60432283)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 26.  OKAZAKI Masakazu (40303193)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 27.  OKADA Yoshio (70093739)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  SENUMA Hanako (30165732)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  FUJII Toshiakira (60199289)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  IMAOKA Mitsunori (20031817)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  ISOZAKI Tetsuo (90243534)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  SHIMIZU Kinnya (70325132)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  NANBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  SUZUKI Akiko (90220582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  YAMADA Atushi (20273823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  YOSIMURA Naomichi (90452698)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 37.  KATOH Hisae (00314518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 38.  UMINO Kenichi (70112282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  KAJI Toshiko (70134765)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  KUNIMOTO Keiyu (10144792)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  NAGASAKI Eizo (50141982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  NISHINO Mayumi (40218178)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  ICHIMI Mariko (20249907)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  SASAKI Tetsuro (20170681)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  KANEMOTO Yoshimiti (50106051)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  SAKITANI Shinya (00036667)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  YOSHIKAWA Yukio (50281910)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  MASUMOTO Tuyosi (20005854)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  HAGIHARA Toshiro (70004124)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  ITO Takashi (50016721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  SHIMIZU Yasutaka (10016561)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  KIMURA Suteo (90000059)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  IKEDA Yukio (90253129)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  YOSHIDA Hirohisa (80108373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  TANAHASI Kenji (40188355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  伊藤 説朗 (30117329)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  柴田 録治 (20023997)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  杉田 郁代 (90469320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 59.  前田 一誠 (90757634)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 60.  無藤 隆 (40111562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  奈良 久 (90005752)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  池田 秀雄 (50112165)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  BALACHEFF Nicolas
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  LABORDE Colette
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  DENYS Bernadette
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  MURAKAMI Akeo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  FUGIMOTO Yoshiaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  山田 篤史
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 14 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi