• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shimada Hideaki  島田 英昭

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SHIMADA Hideaki  島田 英昭

Less
Researcher Number 20467195
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授
2014 – 2018: 信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授
2008 – 2015: Shinshu University, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Educational technology / Education and related fields / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Clinical psychology / Educational technology / Educational technology / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educational psychology … More / Childhood science (childhood environment science) / Education / Design science / Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Basic Section 90010:Design-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09070:Educational technology-related Less
Keywords
Principal Investigator
動機づけ / 共感 / マニュアル / 防災 / 挿絵 / わかりやすさ / タイトル / eラーニング / 教材 / 図 … More / 説明 / 手順学習 / 写真 / 視線 / 非連続型テキスト / 読解 / テクニカルコミュニケーション / 短時間情報処理 / ドキュメント / 二重過程理論 / 並行的共感 / 応答的共感 / 説明文 / 文章 / 理解 / 教授者映像 / 教育系心理学 / 技術 / elearning / 文章理解 / 心理実験 / 対話 / 深い学習 / 内省 / ワーキングメモリ / 学習 / アバター / 動画 / 感情 … More
Except Principal Investigator
教員養成 / 信念 / 動機づけ / デジタル教科書 / 教育工学 / 防災教育 / 学習環境 / アクティブラーニング / デザイン評価 / 感性認知 / 心理学 / 感性 / 芸術教育 / NIRS / 時間知覚 / 表情認知 / 状況認知 / 発達障害 / 表情表出課題 / 表情認知課題 / 時間般化課題 / 時間二分課題 / ADHD / 自閉症 / 広汎性発達障害 / 注意 / 注意機能 / テストバッテリー / 学校 / 選択遅延課題 / 賞後遅延あり / 賞後遅延なし / 教材開発 / 主観的分かりやすさ / 契約説明資料 / 大学ウェブサイト / わかりやすさ / 期待理論 / 携帯読書端末 / ページレイアウト / 電子教科書 / 情報システム / 教授学習支援システム / システム開発 / ソーシャルリーディング / 認知行動療法 / ブリーフセラピー / 教師のメンタルヘルス / 効果測定 / 解決志向ブリーフセラピー / ソリューション・フォーカスト・アプローチ / 教師のストレスマネジメント / 予防的介入 / 心理教育 / ソリューション・フォーカスト・ブリーフ・セラピー / ストレスマネジメント / 教師教育 / 職業適応 / 美術教育 / ライフヒストリー・インタビュー / 質的研究 / 美術科教員 / 教員の職業適応 / 質的研究の方法 / 教科間連携 / 教育目標タクソノミー / 授業実践データベース / グレーディングシステム / 防災教育データベース / グレーディング・システム / 教育実践データベース / 教育目標‐教科マトリクス / 実践データベース / データ・フォーマット / インターフェイスデザイン / 教科横断型(教育実践) / 共創型(教育実践) / 環境教育 / 健康教育 / アジア / 持続的な開発 / エコヘルス / カリキュラム / 開発途上国 / 持続可能な開発 / エコヘルス教育 / 教員養成機関 / ラオス / カリキュラム開発 / 国際研究者交流 / デジタルネイティブ / ネットワーク / 学校教育 / 教育の情報化 / コミュニケーション / 教育方法 / タブレット端末 / 少人数学級の指導 / 過疎地小規模校の教育 / 次世代型教育 / 少人数学級の学習指導 / 次世代型学習 / 小規模校の授業方法 / ニュージーランド / 人工物研究 / 二重過程理論 / ナラティブ / 人工物の意味的情報 / 英語 / 自律性 / 脳科学 / 教科教育 / ICT活用 / 地域防災マップ / 地域防災 / 教員養成・教員研修 / 教育評価 / 防災 / ICT活用 / 教育系心理学 / 工業教育 / 安全教育 / 安全意識 / 工業実習 / ライティング教育 / テクニカルコミュニケーション / ルーブリック / 合理的配慮 / 大学生 / 読み書き / 学習障害 / 眼球運動 / 多肢選択式テスト / 読み書き困難 / アセスメント / 読み速度 / 客観テスト / テスト・アコモデーション / 読み書き障害 / 限局性学習症 / 読字 / 書字 / 自律神経活動 / ストレス / 不安 / 客観式テスト / ディスレクシア / 試験 / 英語教育 / 対話的学び / 学習 / 対話 / 共感性 / 人工物 / 共感 / デザインされた人工物 / デザイン / デザインにおける共感性 / 認知科学 / 多感覚相互作用 / 感性育成 / 音楽科 / 非認知的能力 / 認知的能力 / 相互作用 / 教科 / 教科横断 / ICT活用教育 / ICT活用指導力 Less
  • Research Projects

    (29 results)
  • Research Products

    (123 results)
  • Co-Researchers

    (72 People)
  •  教員養成におけるICT活用教育に対する信念の変容とICT活用指導力の育成

    • Principal Investigator
      森下 孟
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  学習教材における教授アバターの感情的機能の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      島田 英昭
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  工業系実習における手続き的記憶として習得する安全行動の研究

    • Principal Investigator
      島田 和典
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  非認知的能力と認知的能力の相互作用に関する教科の特質に基づく経年・教科横断的解明

    • Principal Investigator
      宮崎 樹夫
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Cognitive science research of the role that empathy of user provide to impression evaluation of design.

    • Principal Investigator
      荷方 邦夫
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90010:Design-related
    • Research Institution
      Kanazawa College of Art
  •  多感覚相互作用に注目した芸術教育による感性育成プログラムの開発と検証

    • Principal Investigator
      齊藤 忠彦
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  英語学習における対話的な学びの信念―学習行動への影響と背景要因の分析―

    • Principal Investigator
      田中 江扶
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  テクニカルコミュニケーションからみたライティング力評価ルーブリックの開発

    • Principal Investigator
      三波 千穂美
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  「仮想の人の存在」を文章から感じて「個人で対話的に学ぶ」プロセスの認知科学的解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      島田 英昭
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Validity of test accommodation for university student with reading and/or writing disabilities.

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Tomone
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  The use of video materials with teachers' images for promoting understanding in e-learning: A psychological study focusing on empathyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shimada Hideaki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Development and utilization of active learning materials with ICT for disaster evacuation in teacher education

    • Principal Investigator
      Tanaka Satoshi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  「安全文化」の定着を目指した工業系実習の構成

    • Principal Investigator
      島田 和典
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Oita University
  •  Establishment of narrative evaluation method for designed artifact - Study based on dual process theory -

    • Principal Investigator
      NIKATA KUNIO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Design science
    • Research Institution
      Kanazawa College of Art
  •  Beliefs of self-regulated English learners in Japan

    • Principal Investigator
      Tanaka Kosuke
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Development of a sensitivity cultivation program in art education incorporating cerebrophysiological knowledge

    • Principal Investigator
      SAITO Tadahiko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Comprehension and behavior enhanced by empathic text in the perspective of the dual-process theoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMADA Hideaki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  A frontier research on future learning in depopulated area small-scale school

    • Principal Investigator
      FUSEGI Hisashi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Developing Educational Model for Disaster Prevention by Supporting Cross-subject Cooperation

    • Principal Investigator
      TANAKA Satoshi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Empirical study for development of ecohealth education research in Teacher training institutions and enhancement of ecohealth research network in Asia

    • Principal Investigator
      WATANABE Ryuichi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Design and Practice of Learning Environment to Extend the Strong Point of Digital-Native

    • Principal Investigator
      Makabe Yutaka
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tohoku Bunkyo College
  •  Psycho-educatin program for students of teacher-training course

    • Principal Investigator
      MURAKAMI Chieko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Long-term carrer adaptation process for art teacher

    • Principal Investigator
      NIKATA Kunio
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kanazawa College of Art
  •  The Development of Educational Systems and Instructional Methods Using Mobile Devices Compatible with Electronic Textbooks for Students and Teachers

    • Principal Investigator
      HIGASHIBARA Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Motivation-enhancing process in reading instructional manuals: An eye-tracking studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMADA Hideaki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Developing guidelines for designing educational materials to enhance learners' motivation by using subjective evaluation criteria

    • Principal Investigator
      TANAKA Satoshi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  The roles of illustrations on motivation for reading manualsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMADA Hideaki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  適応的アルゴリズムを用いた個別式検査による注意機能障害の階層的査定

    • Principal Investigator
      田巻 義孝
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Developing assessment battery of developmental disorder based on two axis balancing model of time perception and facial expression recognition

    • Principal Investigator
      IMADA Rika
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Shinshu University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 書評―Cohn, N. (著) 中澤潤(訳) (2020).マンガの認知科学:ビジュアル言語で読み解くその世界2020

    • Author(s)
      島田英昭
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      日本認知科学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Book] 児童心理学の進歩 2017年版(執筆箇所:第7章 情報通信技術と学習)2017

    • Author(s)
      日本児童研究所(pp.137-155, 島田英昭)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760899579
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03796
  • [Book] 図を作って説明を効率化しよう(月刊ガバナンス8月号:わかりやすく伝える~認知心理学のワザ)2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Book] 音声・視覚コミュニケーションをわかりやすくする(海保博之、朝倉実践心理学講座 わかりやすさとコミュニケーションの心理学)2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Book] 月刊ガバナンス(連載の一部)2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Book] 音声・視覚コミュニケーションをわかりやすくする(海保博之、朝倉実践心理学講座わかりやすさとコミュニケーションの心理学)2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Journal Article] 教員養成学部入学時における教育でのICT機器活用への意識調査2022

    • Author(s)
      森下孟,谷塚光典,島田英昭
    • Journal Title

      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回大会)講演論文集

      Volume: - Pages: 275-276

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02830
  • [Journal Article] Development of an educational program and rubric for environmental education in pre-service teacher training: a case study in Japan2022

    • Author(s)
      Tomokawa, S., Watanabe, R., Shimada, H., Muramatsu, H., Nishi, M., & Miyake, K.
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 16 Pages: 320-338

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] ICT時代の大学授業―教育心理学に基づく理論と実践―2022

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      知能と情報(日本知能情報ファジィ学会誌)

      Volume: 34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03023
  • [Journal Article] The Persistence of Low Achievers’ Performance Improvement and Active Involvement Following a Whole-Class Cooperative Learning Experience in Elementary School Science2021

    • Author(s)
      林康成・島田英昭・三崎隆・西川純
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 537-545

    • DOI

      10.11639/sjst.20080

    • NAID

      130008122784

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] 教員養成学部入学時におけるICT活用教育に対する信念の調査分析2021

    • Author(s)
      森下孟,谷塚光典,島田英昭
    • Journal Title

      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回大会)講演論文集

      Volume: - Pages: 249-250

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02830
  • [Journal Article] Reexamining Aoyama et al.'s (2020) L2 WTC Model for Japanese Junior High School Students2021

    • Author(s)
      Aoyama, T., Shimada, H., Yamamoto, H., & Sakai, H.
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 50 Pages: 1-8

    • NAID

      40022700795

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] Time Course on Motivation for Reading Illustrated Educational Materials2021

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 57-60

    • DOI

      10.15077/jjet.S44033

    • NAID

      130007995867

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] デジタルが変える子どもと高齢者の世界2020

    • Author(s)
      坂田陽子・島田英昭・久保南海子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 31 Pages: 169-170

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] Understanding the Diurnal Motion of Stars by Viewing Celestial Motion via Known Ground Images2020

    • Author(s)
      林康成・島田英昭・三崎隆
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 329-337

    • DOI

      10.14935/jssej.44.329

    • NAID

      130007981461

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] Continuity of Online Learning from the Perspective of Motivation Theory2020

    • Author(s)
      島田英昭・三和秀平
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 49 Issue: 0 Pages: 27-33

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.49.27

    • NAID

      130008047380

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] Consciousness and Structure about Driver’s Traffic Safety Competence2019

    • Author(s)
      島田 和典、島田 英昭、毛利 宏、今関 隆志、風間 恵介
    • Journal Title

      JSAE Transactions

      Volume: 50 Issue: 3 Pages: 891-896

    • DOI

      10.11351/jsaeronbun.50.891

    • NAID

      130007652714

    • ISSN
      0287-8321, 1883-0811
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Journal Article] 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの制作2019

    • Author(s)
      島田和典,佐枝佑哉,島田英昭,中原久志
    • Journal Title

      工業技術教育研究

      Volume: 24 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Journal Article] 芸術教育における子供たちの感性の育成に関わる一考察2018

    • Author(s)
      齊藤忠彦,島田英昭,小林比出代,蛭田直,臼井学
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 12 Pages: 123-135

    • NAID

      120007100376

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03498
  • [Journal Article] 英語および英語学習に対する信念の構造と4技能間比較2018

    • Author(s)
      島田英昭・鈴木俊太郎・田中江扶
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 12 Pages: 53-62

    • NAID

      120007100382

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02675
  • [Journal Article] 情報通信技術(ICT)と学習2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03796
  • [Journal Article] 情報通信技術(ICT)と学習2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Journal Article] 情報通信技術(ICT)と学習2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56 Pages: 137-155

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02675
  • [Journal Article] 情報通信技術(ICT)と学習2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350345
  • [Journal Article] 情報通信技術(ICT)と学習2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56 Pages: 137-155

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Journal Article] eラーニングとグループディスカッションを取り入れたマスプロ授業のアクティブ化2015

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      長野県国語国文学会研究紀要

      Volume: 11 Pages: 140-147

    • NAID

      40020693294

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350345
  • [Journal Article] Children's imitation is not always goal-directed: evidence from goal clarification task2014

    • Author(s)
      Mizuguchi, T., Shimada, H., Sugimura, R., & Deguchi, T.
    • Journal Title

      Symbiosis Open Acsess Journal of Psychology

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285244
  • [Journal Article] 時代が変わる,学校が変わる,若者が変わる,そして職場が変わる2014

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      住民行政の窓11月号

      Volume: 408 Pages: 2-12

    • NAID

      40020263491

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350345
  • [Journal Article] 非連続型テキストを含む説明文の読解におけるテキストベースと状況モデルの構築過程の比較―視線計測による検討―2013

    • Author(s)
      山下貴・島田英昭
    • Journal Title

      信州心理臨床紀要

      Volume: 12 Pages: 81-87

    • NAID

      120007100994

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Journal Article] 非連続型テキストを含む説明文の読解におけるテキストベースと状況モデルの構築過程の比較―視線計測による検討2013

    • Author(s)
      山下貴, 島田英昭
    • Journal Title

      信州心理臨床紀要

      Volume: 12号 Pages: 81-87

    • NAID

      120007100994

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Journal Article] 教員養成課程における臨床経験科目が教職志望 意識に与える影響―半構造化面接と時系列的分析による検討―2012

    • Author(s)
      木内美恵子・島田英昭
    • Journal Title

      信州大学教育学 部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 13 Pages: 31-40

    • NAID

      120007111643

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531149
  • [Journal Article] 教授・学習場面における概数値の適切な提示精度2012

    • Author(s)
      島田英明
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36巻 Pages: 121-124

    • NAID

      110009596233

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300298
  • [Journal Article] 教授・学習場面における概数値の適切な提示精度2012

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36 Pages: 121-124

    • NAID

      110009596233

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300298
  • [Journal Article] 携帯読書端末の文字サイズと読みやすさ・わかりやすさの関係-拡大縮小機能の利用頻度に着目した検討-2011

    • Author(s)
      島田英昭・寺尾厚志・鈴木俊太郎・田中敏
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 35(Suppl.) Pages: 45-59

    • NAID

      110009327499

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500881
  • [Journal Article] マルチメディアマニュアルにおける画像,字幕,ナレーションの提示タイミングと分かりやすさの関係2009

    • Author(s)
      島田英昭・北島宗雄
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 2巻

      Pages: 111-119

    • NAID

      110007386718

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Journal Article] 挿絵がマニュアルの理解を促進する認知プロセス-動機づけ効果と精緻化効果-2008

    • Author(s)
      島田英昭・北島宗雄
    • Journal Title

      教育心理学研究 56巻

      Pages: 474-486

    • NAID

      110007028210

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Journal Article] 挿絵がマニュアルの理解を促進する認知プロセス-動機づけ効果と精緻化効果-2008

    • Author(s)
      島田英昭・北島宗雄
    • Journal Title

      教育心理学研究 56

      Pages: 474-486

    • NAID

      110007028210

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] 教員養成学部入学時における教育でのICT機器活用への意識調査2022

    • Author(s)
      森下孟,谷塚光典,島田英昭
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02830
  • [Presentation] 教員養成学部入学時におけるICT活用教育に対する信念の調査分析2021

    • Author(s)
      森下孟・谷塚光典・島田英昭
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋期全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] 日本語ライティングにおける技術要素の分類 ―社会人データによる妥当性検証―.2021

    • Author(s)
      島田英昭, 三波千穂美, 高橋慈子, 高橋尚子, 冨永敦子, 森口稔
    • Organizer
      第3回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01107
  • [Presentation] 教員養成学部入学時におけるICT活用教育に対する信念の調査分析2021

    • Author(s)
      森下孟,谷塚光典,島田英昭
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02830
  • [Presentation] Creating a scale to measure imaginary interactive learning tendency2021

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICP2020+; The 32th International Conference of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] Creating a scale to measure imaginary interactive learning tendency2021

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICP2020+; The 32th International Conference of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 英語学習における対話的学びの学習行動・信念の分類と動機づけ・スキルとの関係2021

    • Author(s)
      島田英昭・青山拓実・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00827
  • [Presentation] 英語学習における対話的学びの学習行動・信念の分類と動機づけ・スキルとの関係2021

    • Author(s)
      島田英昭・青山拓実・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] 日本語ライティングにおける技術要素の分類―社会人データによる妥当性検証―2021

    • Author(s)
      島田英昭・三波千穂美・高橋慈子・高橋尚子・冨永敦子・森口稔
    • Organizer
      第3回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] 幼児の手洗い習慣及び手洗いの能力に関連する要因の検討~幼児の発達段階に着目して~2021

    • Author(s)
      上野真理恵・三宅公洋・島田英昭・友川幸
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第67回学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] TCにおける共感の効果を考える2020

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      第2回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] 電子書籍の読みやすさの心理実験による評価2020

    • Author(s)
      島田英昭・山田裕介
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第9回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Presentation] 材料加工を伴う場面における中学生の安全意識の構造2019

    • Author(s)
      諏佐 誠、島田 和典
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] Learners’ preference of video materials with or without motion images of a teacher2019

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICPS2019; International Convention of Psychological Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 工業高校機械学科における工作機械使用時の生徒の情意と安全意識2019

    • Author(s)
      島田 和典
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 学習時における「仮想的な他者」の利用2019

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] Students’ preference and empathy for teachers' images in online video learning materials2019

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICCS2019; 12th International Conference on Cognitive Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 大学授業におけるeラーニングビデオに対する視聴行動と信念2019

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 大学生の日本語ライティングにおける技術要素の分類 テクニカルライティング技術を応用して2019

    • Author(s)
      島田英昭・三波千穂美・高橋慈子・高橋尚子・冨永敦子・森口稔
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01107
  • [Presentation] Learners’ preference of video materials with or without motion images of a teacher2019

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICPS2019; International Convention of Psychological Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] シンポジウム司会者:デジタルが変える子どもと高齢者の世界―認知・社会性の発達から社会的ネットワークまで―2019

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 工業高校機械系学科における生徒の安全能力の意識構造2018

    • Author(s)
      島田和典,島田英昭,宮川洋一,森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 企画シンポジウム話題提供者:本当に認知研究は説明実践に貢献してきたのか:『分かりやすい説明』をめぐるアポリアへの挑戦2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会・日本認知心理学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 企画シンポジウム話題提供者:本当に認知研究は説明実践に貢献してきたのか:『分かりやすい説明』をめぐるアポリアへの挑戦2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会・日本認知心理学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム話題提供者:論理的文章の読み書きの力を育成する―自己調整学習の観点から―2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 共感的説明文が理解と行動に与える影響―特性共感を加えての分析―2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム話題提供者:論理的文章の読み書きの力を育成する―自己調整学習の観点から―2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] Learners' need for including teachers’ moving images in online learning video materials2018

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICCE2018; 26th International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 自動車運転者における交通安全能力の意識構造2018

    • Author(s)
      島田和典,島田英昭,毛利宏,今関隆志,風間恵介
    • Organizer
      自動車技術会2018秋季大会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 小学生児童による通学路の危険度判定を支援するアクティブラーニング・ツールを用いた防災授業実践2018

    • Author(s)
      藤井 善章、田中 敏、武田 昌之、小松 賢吾、村松 浩幸、廣内 大助、島田 英昭
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会(東北大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03796
  • [Presentation] Learners' need for including teachers’ moving images in online learning video materials2018

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICCE2018; 26th International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 中学生における地域防災マップ制作を支援するアクティブラーニング・ツールの実践検証2018

    • Author(s)
      田中 敏、伊藤 秀雄、勝山 厚志、小林 重之、廣内 大助、村松 浩幸、島田 英昭
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03796
  • [Presentation] eラーニングとグループディスカッションを取り入れたマスプロ授業のアクティブ化―改善報告―2018

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの開発2017

    • Author(s)
      島田和典,佐枝佑哉,中原久志,島田英昭
    • Organizer
      第27回日本工業技術教育全国研究大会(日本工業技術教育学会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 感情データと学習利用2017

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      第2回学びセンターフォーラム(信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター)
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野市)
    • Year and Date
      2017-02-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] 工業高校における機械系実習の事故事例と安全教育の検討2017

    • Author(s)
      原歩実,島田和典,市原靖士,佐枝佑哉
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03798
  • [Presentation] 大学生の英語・英語学習に対する信念の4技能間比較―動機づけの期待理論に基づく評価―2017

    • Author(s)
      島田英昭・鈴木俊太郎・田中江扶
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02675
  • [Presentation] 英語・英語学習に対する信念の4技能間比較―動機づけの期待理論に基づく信念の大学生とビジネスパーソンの比較―2017

    • Author(s)
      島田英昭・鈴木俊太郎・田中江扶
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02675
  • [Presentation] 小学生の防災マップ制作を支援する アクティブラーニング・ツールの実践検証2017

    • Author(s)
      藤井善章・田中敏・野池徹哉・小松賢吾・村松浩幸・廣内大助・島田英昭
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03796
  • [Presentation] 英語および英語学習に対する信念の構造と学習行動との関係2017

    • Author(s)
      島田英昭・鈴木俊太郎・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02675
  • [Presentation] Do learners watch teachers' motion images included in online video materials? An eye-tracking study2017

    • Author(s)
      Kishimoto, D. & Shimada, H.
    • Organizer
      ICCS2017; 11th International Conference on Cognitive Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18620
  • [Presentation] 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの開発2017

    • Author(s)
      島田和典・佐枝佑哉・島田英昭・中原久志
    • Organizer
      第27回工業教育全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03073
  • [Presentation] デザイン評価の分類と二重過程理論の関係 ―文房具の口コミ評価による検討2016

    • Author(s)
      島田英昭,森下美帆,荷方邦夫
    • Organizer
      日本認知科学会第33回大会
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00690
  • [Presentation] タブレット端末によるGISを用いた防災学習支援用ソフトウェアの開発2016

    • Author(s)
      藤井善章・野池哲也・小松賢吾・廣内大助・村松浩幸・島田英昭・田中敏
    • Organizer
      第42回日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      佐賀市文化会館
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03796
  • [Presentation] 自律的英語学習者が持つ信念と動機づけ2016

    • Author(s)
      島田英昭・鈴木俊太郎・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポート高松(香川)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02675
  • [Presentation] Factors determining students' class satisfaction level: A comparison among expectancy disconfirmation, alternative attractiveness, and self-image congruity2016

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICP2016; 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] 公募シンポジウム企画者・話題提供者:二重過程理論の応用―教育,臨床,社会―2015

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] The effect of empathy on comprehension and attitude in text reading2015

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      CogSci 2015; Annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Pasadena Convention Center, Pasadena, USA
    • Year and Date
      2015-07-23
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] オーガナイズドセッション企画者:二重過程理論と認知科学―無意識の行動選択・意識の役割―2015

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] 二重過程理論とは?(フリー企画発表者、二重過程理論の臨床応用~エビデンスに基づく“行動療法”と“新世代ブリーフ”~)2015

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本ブリーフサイコセラピー学会第25回大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] Development of Disaster Prevention Educational Database on The Basis of The Disaster Prevention Education Goals Taxonomy2015

    • Author(s)
      Hiroyuki.Muramatsu, Hideaki.Shimada, Satoshi.Tanaka,Daisuke.Hirouchi,Mitsunori.Yatsuka and Takashi.Mizuguchi
    • Organizer
      ICITE for SD-2015
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285244
  • [Presentation] 視線計測による読解プロセスの評価-リアルタイム評価に向けた心理学的研究-2013

    • Author(s)
      島田英昭, 山下貴
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2013年度年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300298
  • [Presentation] 視線計測による読解プロセスの評価―リアルタイム評価に向けた心理学的研究―2013

    • Author(s)
      島田英昭, 山下貴
    • Organizer
      本デジタル教科書学会2013年度年次大会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Presentation] Standardization of Growth Curve of Southeast Asian Countries and Comparison with WHO Standard.2013

    • Author(s)
      國土将平,友川幸,大澤清二,朝倉隆司,佐川哲也,中野貴博,島田敦子
    • Organizer
      7th National Health Research Forum
    • Place of Presentation
      Vientiane, Lao PDR
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25301007
  • [Presentation] 教職志望学生における教職に対する不合理な信念の検討2013

    • Author(s)
      村上千恵子・鈴木俊太郎・島田英昭・久保田佳折・小川文
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530860
  • [Presentation] 二重過程理論からみた説明サービス2013

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Presentation] ソリューション・フォーカスト・ブリーフ・セラピーを経験した不登校サバイバー学校復帰プロセスのTEMによる検討2012

    • Author(s)
      鈴木俊太郎・島田英昭・村上千惠子
    • Organizer
      東北心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530860
  • [Presentation] Reassessing the motivation effect of illustrations in text comprehension2012

    • Author(s)
      Hideaki Shimada
    • Organizer
      CogSci 2012; annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Sapporo
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Presentation] Reassessing the motivation effect of illustrations in text comprehension2012

    • Author(s)
      Shimada H
    • Organizer
      CogSci 2012; Annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2012-08-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Presentation] 教員養成課程における実習系科目が教職志望意 識に与える影響―半構造化面接と時系列的分析による検討―2012

    • Author(s)
      島田英昭・木内美恵子
    • Organizer
      日本心理学会第76 回大会.
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531149
  • [Presentation] 質問文と回答欄のレイアウトの違いが回答しやすさと分析結果に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      田中敏・宮本友弘・島田英昭・鈴木俊太郎
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京)
    • Year and Date
      2011-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500881
  • [Presentation] 質問文と回答欄のレイアウトの違いが回答しやすさと分析結果に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      田中敏・宮本友弘・島田英昭・鈴木俊太郎
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500881
  • [Presentation] 携帯読書端末の文字サイズと読みやすさ・わかりやすさの関係-拡大縮小機能の利用頻度に着目した検討-2011

    • Author(s)
      島田英昭・寺尾厚志・鈴木俊太郎・田中敏
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京)
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500881
  • [Presentation] 携帯読書端末の文字サイズと読みやすさ・わかりやすさの関係-拡大縮小機能の利用頻度に着目した検討-2011

    • Author(s)
      島田英昭・寺尾厚志・鈴木俊太郎・田中敏
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500881
  • [Presentation] 挿絵と文章の関連性がマニュアル読解の動機づけに及ぼす影響2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      福岡
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] Knowledge about the role of illustrations on motivation for reading2010

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      CogSci 2010 ; Annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Portland, USA
    • Year and Date
      2010-08-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] 挿絵と文章の関連性がマニュアル読解の動機づけに及ぼす影響2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡)
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] マニュアル読解における挿絵の役割に関する知識が動機づけに及ぼす影響2010

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2010-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] Kwledge about the role of illustrations on motivation for reading.CogSci 20102010

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      Annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Portland, USA
    • Year and Date
      2010-08-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] Motivation effect of instructional manuals.CogSci 20092009

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      Annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Amsterdam, Netherlands
    • Year and Date
      2009-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] Motivation effect of instructional manuals2009

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      CogSci 2009 ; Annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      VU University (Amsterdam)
    • Year and Date
      2009-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] タイトル、挿絵、写真がマニュアル読解の動機づけに及ぼす影響2009

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知心理学会第7回大会
    • Place of Presentation
      立教大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2009-07-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] タイトル、挿絵、写真がマニュアル読解の動機づけに及ぼす影響2009

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本認知心理学会第7回大会
    • Place of Presentation
      埼玉
    • Year and Date
      2009-07-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] レイアウトに関する知識がマニュアル読解の動機づけに及ぼす影響2009

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730422
  • [Presentation] 2008感情の教示文脈が表情表出に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      今田里佳, 島田英昭, 石田有馬
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530534
  • [Presentation] 感情の教示文脈が表情表出に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      石田有馬, 今田里佳, 島田英昭
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530534
  • [Presentation] デジタルネイティブの特徴の検討 ― 大学生のワークショップの分析から

    • Author(s)
      眞壁豊、上松恵理子、岩居弘樹、安藤明伸、伊藤一成、島田英昭、松下慶太
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部附属新潟小学校
    • Year and Date
      2014-08-16 – 2014-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350345
  • [Presentation] 視線計測による読解プロセスの評価―リアルタイム評価に向けた心 理学的研究―

    • Author(s)
      島田英昭,山下貴
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2013年度年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300298
  • [Presentation] 二重過程理論からみた説明サービス

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • [Presentation] Developmetn of Association Recommend Function for a Cross-curricular Subject Education Database as an Example in Disaster Prevention Education

    • Author(s)
      Hiroyuki Muramatsu, Hideaki Shimada, Shingo Kumagaya, & Satoshi Tanaka
    • Organizer
      22nd International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      Nara Prefectural New Public Hall, Japan
    • Year and Date
      2014-11-30 – 2014-12-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285244
  • [Presentation] Proposal of Disaster Prevention Learning in Junior High School Technology Education Based on Disaster Prevention Education Goal Taxonomy and Model

    • Author(s)
      Hiroyuki.Muramatsu, Hiroyoshi.Nishizawa, Hideaki.Shimada, Satoshi.Tanaka, Daisuke.Hirouchi, Misyunori.Yatsuka, & Takashi.Mizuguchi
    • Organizer
      11th International Conference on Technology Education in the Asia Pacific Region
    • Place of Presentation
      Hong Kong Polytechnic University
    • Year and Date
      2015-01-03 – 2015-01-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285244
  • [Presentation] デジタルネイティブの特長の分析と課題

    • Author(s)
      眞壁豊、上松恵理子、岩居弘樹、安藤明伸、伊藤一成、島田英昭、松下慶太
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Place of Presentation
      新潟日報 メディアシップ
    • Year and Date
      2014-08-16 – 2014-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350345
  • [Presentation] “共創型”の防災教育モデルに基づいた中学校技術科での防災関連学習の提案

    • Author(s)
      村松浩幸・西澤宏嘉・島田英昭・田中敏・廣内大助・谷塚光典・水口崇
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285244
  • [Presentation] 共感が説明文の理解と態度に与える影響

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] The effect of empathy on comprehension and attitude in text reading

    • Author(s)
      Hideaki Shimada
    • Organizer
      CogSci2015; The annual meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Pasadena Convention Center, Pasadena, USA
    • Year and Date
      2015-07-23 – 2015-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590144
  • [Presentation] 視線計測による読解プロセスの評価―リアルタイム評価に向けた心理学的研究―

    • Author(s)
      島田英昭・山下貴
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2013年度年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730609
  • 1.  SUZUKI Shuntaro (10548233)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  MURAMATSU Hiroyuki (80378281)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  TANAKA Satoshi (20171754)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 4.  YATSUKA Mitsunori (30323231)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  NIKATA Kunio (40347357)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  Tanaka Kosuke (40524294)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 7.  島田 和典 (50465861)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 26 results
  • 8.  IMADA Rika (80306670)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  MORISHITA Takeshi (70642528)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  HIROUCHI Daisuke (50424916)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 11.  MIZUGUCHI Takashi (60412946)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 12.  NISHI Kazuo (20422701)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  MIYAZAKI Mikio (10261760)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SAITO Tadahiko (10313818)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  小松 伸一 (50178357)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  藤木 大介 (60403599)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  臼井 学 (00739427)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  森山 潤 (40303482)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  宮川 洋一 (70552610)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  市原 靖士 (20572837)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  HIGASHIBARA Yoshinori (90143172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SAKAI Hideki (00334699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  YODEN Yoshihiko (20191653)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  MURAKAMI Chieko (90326984)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 25.  FUKUDA Noriko (30223465)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  MATSUMOTO Yasushi (60229581)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  SHINOZAKI Masanori (80705038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  TANAKA Mayumi (50469582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 29.  SAKAKIBARA Yasushi (90273060)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  HASHIMOTO Masaharu (90350181)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  WATANABE Ryuichi (10115389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  Makabe Yutaka (10369291)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 33.  FUSEGI Hisashi (00362088)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  TAKAHASHI Tomone (20291388)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  原田 謙 (90293513)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  田巻 義孝 (50090428)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  永松 裕希 (60324216)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  朝倉 隆司 (00183731)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 39.  友川 幸 (30551733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 40.  西 正明 (50218103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  上松 恵理子 (50594462)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 42.  松下 慶太 (80422913)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 43.  岩居 弘樹 (20213267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 44.  伊藤 一成 (20406812)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 45.  安藤 明伸 (60344743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 46.  小林 比出代 (10631187)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 47.  蛭田 直 (80548230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 48.  木下 博 (60161535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  中原 久志 (00724204)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 50.  三波 千穂美 (40194328)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 51.  高橋 尚子 (30459002)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 52.  森口 稔 (40389094)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 53.  冨永 敦子 (60571958)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 54.  井関 龍太 (60436269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  川崎 聡大 (00444654)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  篠田 直子 (00758948)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  望月 直人 (20572283)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  諏訪 絵里子 (40707692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  楠 敬太 (70770296)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  青山 拓実 (20829486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 61.  林 寛平 (10726376)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 62.  吉川 厚 (50444120)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  八木 雄一郎 (80571322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  折川 司 (90401877)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  三浦 登志一 (70442506)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  佐々 祐之 (30315387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  中川 裕之 (00450156)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  茅野 公穗 (20400658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 69.  岩田 耕司 (90437541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 70.  藤田 太郎 (20964711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 71.  永田 潤一郎 (30413909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 72.  青山 和裕 (10400657)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi