• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Soga Sachiyo  曽我 幸代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40758041
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2021: 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 准教授
2015: 名古屋市立大学, 人文社会系研究科, 講師
2015: 名古屋市立大学, 人間文化研究科, 専任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Sociology of education / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
ESD / 変容 / 適用可能性 / 日常 / 持続可能な開発 / 持続不可能性 / SDGs / 自己変容 / 社会変容 / ホールスクール・アプローチ / ケアリング / 多文化共生 … More
Except Principal Investigator
… More ESD / 持続可能な開発のための教育 / 気候変動 / 気候変動教育 / 気候変動学習 / ユネスコ / 地球温暖化 / 持続可能性 / ホリスティック教育 / 国連気候変動枠組み条約第6条 / 気候正義 / 適応と緩和 / レジリエンス / 持続可能な開発 / 災害と教育 / 被災地 / 持続可能な発展 / 被災地の教育 / 教育復興 / 災害リスク削減教育 / DRR / 学校文化 / 被災体験 / 持続発展教育 / ホリスティック / 対話 / 教師教育 / 対話的手法 / 気候非常事態宣言 / 環境教育 / ハーモニー原則 / ハーモニーの教育 / ホールスクールアプローチ / ホールインスティテューションアプローチ / 地球規模課題 / オルタナティブ教育 / ケア / シュタイナー教育 / 教育機会確保法 / 教育福祉 / 〈教育X福祉〉四象限マップ / 二軸直交モデル / 多様性 / 多文化共生教育 / ホリスティック教育/ケア Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (36 results)
  • Co-Researchers

    (33 People)
  •  オルタナティブ教育の新展開を踏まえた「ホリスティック教育/ケア」の原理的研究

    • Principal Investigator
      吉田 敦彦
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  自己変容をもたらすケアリングを通した多文化共生:ESDの適用可能性に着目してPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      曽我 幸代
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagoya City University
  •  A Study on Learning in Response to Global Issues with a Special Focus on Climate Change Education

    • Principal Investigator
      Nagata Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart
  •  Development and Verification of Holistic Teacher Education Program through Dialogical Methods

    • Principal Investigator
      Kono Momoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  An Interdisciplinary Study on Climate Change and Education: Development of ESD Learning Materials and Teacher Training

    • Principal Investigator
      Nagata Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart
  •  Synthetic Study on Sustainability and Resilience of Education in Asian Countries

    • Principal Investigator
      Nagata Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart

All 2022 2021 2020 2019 2018 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 現代国際理解教育事典[改訂新版]2022

    • Author(s)
      永田佳之、曽我幸代、木戸啓絵、神田和可子、他
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353395
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02792
  • [Book] 国際理解教育を問い直す:現代的課題への15のアプローチ2021

    • Author(s)
      永田佳之、曽我幸代、他
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351797
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02792
  • [Book] 「ユネスコの提起する現代的課題に国際理解教育はどう応えるか」日本国際理解教育学会編著『国際理解教育を問い直す:現代的課題への15のアプローチ』2021

    • Author(s)
      曽我幸代・永田佳之
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351797
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Book] 転換期・名古屋の都市公共政策2021

    • Author(s)
      曽我幸代ほか
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02792
  • [Book] 「持続可能な社会とSDGs」伊藤恭彦・小林直三・三浦哲司編著『転換期・名古屋の都市公共政策』2020

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623089864
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Book] 事典 持続可能な社会と教育2019

    • Author(s)
      曽我幸代(日本環境教育学会/日本国際理解教育学会/日本社会教育学会/日本学校教育学会/SDGs市民社会ネットワーク/グローバル・コンパクト・ネットワーク・ジャパン(編))
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804842
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Book] ワークで学ぶ教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      小室 弘毅、齋藤 智哉、池田華子、井藤元、北田佳子、黒田友紀、曽我幸代、長澤 貴
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514180
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 第4 回(2021年度)研究大会報告:シンポジウム:ESDの深さの次元と広がりの地平:いま、ホリスティック・アプローチに期待するもの2022

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 〔2021年度FD報告〕人文社会学部におけるFDをふり返る2022

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      人間文化研究所年報

      Volume: 17 Pages: 55-58

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] ホールスクール・アプローチの再考:『ときをためる暮らし』と「ふるまう建築」から2022

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      地球規模課題に応答する学習に関する研究:気候変動教育に焦点を当てて(研究代表者:永田佳之、2019-2021年度科学研究費助成事業基盤研究(C)研究課題番号 19K02792)

      Volume: 1 Pages: 73-86

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 教師教育における対話的手法に関する先行研究レビュー:「日本教師教育学会年報」1990年代の動向に着目して2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      対話的手法を通したホリスティックな教師教育プログラムの開発と検証(最終報告書)

      Volume: - Pages: 11-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Journal Article] 「一人ひとりの人生の基盤としての理念」と学校教育2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      令和2年度「一人ひとりの人生の基盤としての理念」(旧:なごや版キャリア支援)策定・普及委託事業報告書

      Volume: 2 Pages: 15-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 「一人ひとりの人生の基盤としての理念」と学校教育2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『令和2年度「一人ひとりの人生の基盤としての理念」(旧:なごや版キャリア支援)策定・普及委託事業報告書』

      Volume: - Pages: 15-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Journal Article] 聞き取り報告(2)2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      名古屋市立大学人間文化研究所2020年度共同研究プロジェクト研究成果報告書 円頓寺説話の編集と研究(2)(研究代表者:阪井芳貴)

      Volume: 2 Pages: 24-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] ユネスコの提起する現代的課題に国際理解教育はどう応えるか2021

    • Author(s)
      永田佳之、曽我幸代
    • Journal Title

      『国際理解教育を問い直す』(日本国際理解教育学会編著、明石書店)

      Volume: - Pages: 218-229

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02541
  • [Journal Article] 円頓寺商店街:「雑多」のなかにあるインフォーマルな学び2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      人間文化研究所年報

      Volume: 16 Pages: 55-58

    • NAID

      120007174959

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 教師教育における対話的手法に関する先行研究レビュー:「日本教師教育学会年報」1990年代の動向に着目して2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      対話的手法を通したホリスティックな教師教育のプログラムの開発と検証(2018-2020年度科研費補助金基盤研究(C)研究代表者:河野桃子、課題番号:18K02567)

      Volume: 1 Pages: 11-20

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 持続可能な社会とSDGs2020

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      『転換期・名古屋の都市公共政策』(ミネルヴァ書房)

      Volume: - Pages: 61-77

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02541
  • [Journal Article] Building Awareness of Sustainability through ESD: NCUアジア拠点校シンポジウム2019に参加して2019

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      人間文化研究所年報

      Volume: 15 Pages: 84-86

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Journal Article] 問い、ともにいるESD:保育内容演習(環境)でのアニメーション作品『キートスのりんごの木』を使った授業実践をもとに2018

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 1 Pages: 27-45

    • NAID

      120006682886

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13239
  • [Presentation] 名古屋市立大学人文社会学部におけるESDとFD研修2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本国際理解教育学会研究・実践委員会「学び論」プロジェクト公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] 名古屋市立大学人文社会学部におけるESDとFD研修2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本国際理解教育学会研究・実践委員会「学び論」プロジェクト公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02541
  • [Presentation] 名古屋市立大学人文社会学部におけるESDとFD研修2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本国際理解教育学会研究・実践委員会「学び論」プロジェクト公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02792
  • [Presentation] 名古屋市立大学人文社会学部におけるESDとFD研修2021

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本国際理解教育学会研究・実践委員会「学び論」プロジェクト公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Presentation] 「対話シート」を用いた振り返りワークショップ2020

    • Author(s)
      河野桃子、孫美幸、津山直樹、高野慎一郎、成田喜一郎、木戸啓絵、大山博幸、池田華子、福若眞人、曽我幸代
    • Organizer
      2020年度 日本ホリスティック教育/ケア学会 公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] 多文化共生とESD2019

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] 「でも」に応答する園改革:一人ひとりをケアする保育を実現するために2019

    • Author(s)
      曽我幸代、神谷良恵、ユリア
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会第3回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] 多文化共生とESD2019

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Presentation] SDGs時代の水・気候変動教育を問う2019

    • Author(s)
      曽我幸代・宇土泰寛
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Presentation] Building Awareness of Sustainability through ESD2019

    • Author(s)
      Sachiyo Soga
    • Organizer
      NCU Contact Points in Asia Symposium 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Presentation] SDGs時代の水・気候変動教育を問う2019

    • Author(s)
      曽我幸代、宇土泰寛
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第29回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] 「でも」に応答する園改革:一人ひとりをケアする保育を実現するために2019

    • Author(s)
      曽我幸代・神谷良恵・ユリア
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02508
  • [Presentation] 今ここからホリスティック教育/ケアの可能性を探る2018

    • Author(s)
      河野桃子、曽我幸代、高橋和也、吉田敦彦、成田喜一郎
    • Organizer
      2018年度日本ホリスティック教育/ケア学会 第2回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] 一人ひとりを大切にする保育の自明性を問い直す:ESDの視点から2018

    • Author(s)
      曽我幸代
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02567
  • [Presentation] An International Survey on Education and Resilience with Special Focus on Disaster-Affected Areas in Asia and the Pacific2015

    • Author(s)
      永田佳之・曽我幸代
    • Organizer
      The 8th World Environmental Education Congress
    • Place of Presentation
      ヨーテボリ大学(スウェーデン)
    • Year and Date
      2015-07-01
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402046
  • [Presentation] アジア諸国における学校とレジリエンスに関する国際比較調査(中間報告)2014

    • Author(s)
      永田佳之、曽我幸代、丸山英樹
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402046
  • 1.  Nagata Yoshiyuki (20280513)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  Yoshida Atsuhiko (20210677)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  Yokota Kazuko (80434249)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Kono Momoko (10710098)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  池田 華子 (20610174)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  孫 美幸 (40755493)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  青木 芳恵 (80708040)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  木戸 啓絵 (90746439)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  福若 眞人 (50844445)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  Kikuchi Eiji (10211872)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  Ichinose Tomoroni (30282148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Yamanishi Yuji (50210498)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  Nakata Yuki (30553771)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  杉原 真晃 (30379028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  西原 直枝 (90611129)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  丸山 英樹 (10353377)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  大山 博幸 (80383339)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  林 真樹子 (20772221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  森岡 次郎 (10452385)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  西村 拓生 (10228223)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  Takahara Rena
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  Hiroki Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  Fujita Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  Mikami Nozomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  Oguro Jun'ichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  Kanda Wakako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  Ngan Nguyen T.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  Sone Hsu Mon P.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  Yamanaka Miyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  Suvendrini Kakuchi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  Yoshida Naoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  Tsujimoto Yui
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  Nagumo Yuta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi