• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ohba Asayo  大塲 麻代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OHBA Asayo  大塲 麻代

Less
Researcher Number 30578828
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 帝京大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 帝京大学, 外国語学部, 准教授
2016 – 2019: 帝京大学, 外国語学部, 講師
2014 – 2015: 大阪大学, 人間科学研究科, 招へい研究員
2010 – 2011: 広島大学, 教育開発国際協力研究センター, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Sociology of education
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Sociology of education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related
Keywords
Principal Investigator
スラム / ケニア / 基準化 / 多様化 / 公立小学校 / カリキュラム改革 / カリキュラム / 認可校 / 研究会参加 / 論文執筆 … More / 学会発表 / 執筆活動 / 文献調査 / 理論研究 / 新カリキュラム / 小学校 / フィールドワーク / インフォーマル居住地域 / 無認可校 / 低学費私立校 / 初等教育 / 非正規居住地域 / 低学費私立学校 / 無認可学校 / 進学 / 中等教育 / 中等教育進学 / アクセス / 低学費私立小学校 … More
Except Principal Investigator
国際比較 / アジア・アフリカ / アフリカ / 発展途上国 / 教育 / 子ども / 算数 / 東南部アフリカ / 社会文化的視点 / ウブントゥ / 非認知能力 / 導かれた参加 / 相互作用 / 教授・学習 / 数学教育 / 遊び / サブサハラ・アフリカ / 包摂と排除 / 特殊教育 / ボランティア / 障害観 / 包摂と統合 / 居住地 / ジェンダー格差 / 包摂過程 / 予算配分 / ボランティアの活用 / 教員政策 / 宗教と障害観 / 教育・機能的アプローチ / 人権・政治的アプローチ / 障害種別 / 包摂の多様性 / 可変性と復元性 / コロナ禍 / 復元性 / 可変性 / 学習成果改善機構 / アフリカ地域研究 / 認識論 / 教育評価 / 構成主義 / アフリカ研究 / 文化コンテクスト / 知識 / アジア / 地域研究 / 教育格差 / 教育普遍化 / 国際開発学 / 比較教育学 / 教育社会学 / 前期中等教育開発 / 学習改善 / 政策ー実践連携 / 政策-実践連携 / 教育政策-実践連携 / アジア・アフリカの教育開発 / 実践としての教育開発 / 実践的教育開発 / アジア・アフリカ諸国 / 前期中等教育 / 学校改善実践 / 民族学 / 文化人類学 / 社会学 / 教育学 / 初等教育普遍化 / 貧困 / 障害 / 難民 / 途上国 / 学校教育 / 教育開発 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (105 results)
  • Co-Researchers

    (50 People)
  •  Transformability and Recoverability of the Learning Improvement Structures in Basic education in Asian and African countries

    • Principal Investigator
      吉田 和浩
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Elucidating and improving aspects of collective learning about mathematics in and out of school in Southeast Africa

    • Principal Investigator
      中和 渚
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kanto Gakuin University
  •  The grasp of the characteristics of "knowledge" among African youths through an interdisciplinary constructivist approach

    • Principal Investigator
      山田 肖子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  アジア・アフリカ地域における教育の包摂性の実相に関する国際比較研究

    • Principal Investigator
      川口 純
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  International Comparative Study on the Universalization and Disparities of Education in African and Asian Countries

    • Principal Investigator
      Sawamura Nobuhide
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Osaka University
  •  International Comparative Study on Policy-Practice Cooperation in Lower Secondary Education Development in Developing Countries

    • Principal Investigator
      Yoshida Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The hollowing out of Kenya's public primary schools and the rise of low-fee private schools: The struggle between diversification and standardizationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ohba Asayo
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  Comparative Field Study on Education of Vulnerable Children in Developing Areas

    • Principal Investigator
      Sawamura Nobuhide
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Osaka University
  •  International Comparative Study on School Improvement Practices at Lower Secondary Education in Developing Coutries

    • Principal Investigator
      Kazuhiro Yoshida
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Access to secondary education for primary school leavers in slum : A study of Kibera in Nairobi, KenyaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OHBA Asayo
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014 2013 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book Other

  • [Book] 「第9章ケニア-統合教育から得られた知見を活かす-」川口純編著『SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦-』2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04411
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00067
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Book] 「第9章ケニア-統合教育から得られた知見を活かす-」川口純編著『SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦-』2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石亜書店
    • ISBN
      9784750357003
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Book] アジア・アフリカ地域研究2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      アジア・アフリカ地域研究研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Book] Community schools providing the tools for conviviality in urban Kenya In: ShokoYamada, Akira Takada, Shose Kessi (Eds.) Introduction to Knowledge, Education and Social Structure in Africa2021

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Publisher
      Langaa RPCIG
    • ISBN
      9789956551217
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Book] 子どもたちの生きるアフリカ(第Ⅴ部第1章「スラムで学び、遊び、働く―ケニアの首都ナイロビで」)2017

    • Author(s)
      清水貴夫、亀井伸孝(大塲麻代)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812216361
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] アフリカ諸国における学校教育制度による教育の格差拡大-ウブントゥ(ubuntu)のヒューマニズムは教育の格差是正にどうつながるか-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 222-238

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Journal Article] アフリカ諸国における学校教育制度による教育の格差拡大―ウブントゥ(ubuntu)のヒューマニズムは教育の格差是正にどうつながるのか―2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 222-238

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Journal Article] アフリカ諸国における学校教育制度による教育の格差拡大-ウブントゥ(ubuntu)のヒューマニズムは教育の格差是正にどうつながるか-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 222-238

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00067
  • [Journal Article] アフリカ諸国における学校教育制度による教育の格差拡大-ウブントゥ(ubuntu)のヒューマニズムは教育の格差是正にどうつながるか2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 222-238

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Journal Article] ケニア-統合教育から得られた知見を活かす-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Journal Article] ケニアにおける教育制度改革とカリキュラム改革の現状と課題2023

    • Author(s)
      大塲麻代・澤村信英・園山大祐・志水宏吉
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 14 Pages: 4-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Journal Article] インクルーシブ教育政策と学校現場での取り組み-マラウイとエチオピアでの事例研究-2023

    • Author(s)
      川口純, 利根川佳子, 大塲麻代
    • Journal Title

      SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-各国の事例と国際比較から読み解く-

      Volume: - Pages: 239-258

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Journal Article] Current Status and Issues of the Educational System and Curriculum Reform in Kenya2023

    • Author(s)
      大塲麻代・澤村信英・園山大祐・志水宏吉
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 14 Issue: 0 Pages: 4-14

    • DOI

      10.50919/africaeducation.14.0_4

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2023-12-28
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423, KAKENHI-PROJECT-19H00620, KAKENHI-PROJECT-21H04411, KAKENHI-PROJECT-23H00067, KAKENHI-PROJECT-23K20674
  • [Journal Article] 狩猟採集社会の子育て論-クン・サンの子どもの社会化と養育行動2023

    • Author(s)
      大塲麻代 高田明
    • Journal Title

      アジア・アフリカ地域研究

      Volume: 22‐2 Pages: 294-298

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Journal Article] Equity Issues in the provision of online learning during the Covid-19 pandemic in Kenya2023

    • Author(s)
      Francis Likoye Malenya and Asayo Ohba
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25 Pages: 96-107

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Journal Article] Equity Issues in the provision of online learning during the Covid-19 pandemic in Kenya2023

    • Author(s)
      Francis Likoye Malenya and Asayo Ohba
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25(1) Issue: 1 Pages: 96-107

    • DOI

      10.1108/jice-12-2022-0047

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04411, KAKENHI-PROJECT-23K22289, KAKENHI-PROJECT-18K02423, KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Journal Article] Issues of Inclusive Education from the Perspectives of the Global South: Out-of-School Children with Disabilities in Africa2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 12-21

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_12

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2022-12-28
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04411, KAKENHI-PROJECT-23K22289, KAKENHI-PROJECT-18K02423, KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Journal Article] グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題-アフリカにおける不就学の障がいを有する子ども-2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 12-21

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Journal Article] The nexus between policy and practice of inclusive education: A study of Malawi and Ethiopia2021

    • Author(s)
      Ohba, Asayo, Tonegawa, Yoshiko, Kawaguchi, Jun
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 12 Pages: 37-48

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Journal Article] ケニアにおける無認可低学費私立学校―多様化するニーズを支えるのは誰の役割か2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 24(1) Pages: 29-45

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Journal Article] 国内におけるアフリカの教育研究課題ー「学校知」を批判的に捉える視角ー2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ研究

      Volume: 100 Pages: 61-66

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Journal Article] 国内におけるアフリカの教育研究課題-「学校知」を批判的に捉える視角2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ研究

      Volume: 100 Pages: 61-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Journal Article] ケニアにおける無認可低学費私立学校-多様化するニーズを支えるのは誰の役割か-2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 24 Pages: 29-45

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Journal Article] A Critical Review of the Literature on Low-Fee Private Schools: Whose Reality Counts?2021

    • Author(s)
      Asayo Ohba, Yuki Ohara, Taeko Okitsu
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 63-72

    • DOI

      10.50919/africaeducation.12.0_63

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2021-12-28
    • Language
      English
    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423, KAKENHI-PROJECT-16K17412, KAKENHI-PROJECT-22KJ1350, KAKENHI-PROJECT-19H00620, KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Journal Article] ケニアにおける無認可低学費私立学校-多様化するニーズを支えるのは誰の役割か2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 24 Pages: 29-45

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Journal Article] The Nexus Between Policy and Practice of Inclusive Education: A Study of Malawi and Ethiopia2021

    • Author(s)
      Asayo Ohba, Yoshiko Tonegawa, Jun Kawaguchi
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 37-48

    • DOI

      10.50919/africaeducation.12.0_37

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2021-12-28
    • Language
      English
    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13912, KAKENHI-PROJECT-19H00620, KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Journal Article] Why do some children still leave primary school early? Comparing reasons in three regions of Kenya2020

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Journal Title

      Africa Education Review

      Volume: 17 Pages: 33-49

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Journal Article] ケニア・ナイロビの低所得地域における障がいのある児童と学校教育2017

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Journal Article] フランスの進路決定過程から考えるケニアの課題2017

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 8 Pages: 48-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] ケニア・ナイロビの低所得地域における障がいのある児童と学校教育2016

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 7 Pages: 93-97

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] 発展途上国の低所得層における学校選択をめぐる議論―ケニアのナイロビを事例に2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 85-97

    • NAID

      130008051275

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Journal Article] 発展途上国の低所得層における学校選択をめぐる議論―ケニアのナイロビを事例に―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 85-97

    • NAID

      130008051275

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] 無償化後の中等学校における学力向上のための実践―ケニアのメル県を事例に―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18 (1) Pages: 25-38

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] 無償化後の中等学校における学力向上のための実践―ケニアのメル県を事例に―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18-1 Pages: 25-38

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Journal Article] Dropping out of Primary School in the Slum Areas of Nairobi in Kenya: Exploring the Prosess and the Reasons2015

    • Author(s)
      Asayo OHBA
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 6 Pages: 117-118

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] ケニアのスラム地域と学校教育―ノンフォーマル学校の役割―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 106-108

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Journal Article] ケニアのスラムに暮らす小学校修了者の3年後を追跡して-教育の継続に関する一考察-2014

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      多様なアフリカの教育-ミクロの視点を中心に

      Volume: 1 Pages: 93-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Journal Article] Do low-cost private school leavers in the informal settlement have a good chance of admission to a government secondary school? A study from Kibera in Kenya2013

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Journal Title

      Compare

      Volume: 43-6 Pages: 763-782

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Journal Article] The abolition of secondary school fees in Kenya : Responses by the poor2011

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: (掲載決定)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Journal Article] スラム地域で普及する低学費私立小学校間に見られる格差~ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に~2011

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際協力教育論集

      Volume: 第14巻第1号 Pages: 15-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Journal Article] 中等教育学費撤廃と進学機会増加の諸相-ケニア・マクエニ県での村落調査の事例から-2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 13 Pages: 1-13

    • NAID

      120005245434

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] 「ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-」2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      」国際開発学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04411
  • [Presentation] ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会(上智大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22289
  • [Presentation] SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-アフリカの事例と国際比較から読み解く:アフリカ域内での比較から2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00067
  • [Presentation] 「SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-アフリカの事例と国際比較から読み解く:アフリカ域内での比較から」比較課題研究22023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04411
  • [Presentation] SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-アフリカの事例と国際比較から読み解く:アフリカ域内での比較から2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00067
  • [Presentation] 障がいのある子どもの学校教育-グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] 障がいのある子どもの学校教育-グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第33回全国大会(明治大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] のある子どもの学校教育-グローバル・サウスからみたインクルーシブ教育の課題2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Presentation] エチオピアとマラウイーインクルーシブ教育受容と課題ー2022

    • Author(s)
      利根川佳子、川口純、大塲麻代
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会 公開特別セッション「障害のある子どもとインクルーシブ教育受容-国際比較からの検討-」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] エチオピアとマラウイーインクルーシブ教育受容と課題ー2022

    • Author(s)
      利根川佳子、川口純,、大塲麻代
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会 公開特別セッション
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] 共同・協働研究を軸としたアフリカ教育研究の展開―コロナ禍の『逆境』を乗り越えるための挑戦の記録2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第28回アフリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20681
  • [Presentation] ケニアの無認可学校の役割ー学びの場を超えた衣食住の提供ー2021

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本アフリカ学会第58回学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] Community schools as tools for conviviality: A case of Mathare in Nairobi, Kenya2020

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      第26回アフリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] African Potentials and Ubuntu in Education: Exploring role and functions of schools in Mathare Slum of Nairobi, Kenya2020

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      第31回国際開発学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] ニューノーマル時代の教育開発研究を考える-国際開発学会・教育分野の会員による研究の傾向分析から-2020

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第31回国際開発学会全国大会、ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] Why do pupils in upper grades transfer from private to public school in the urban slums of Kenya?2019

    • Author(s)
      Ohba, Asayo
    • Organizer
      Japan Society for Africa Educational Research, 24th Conference, Miyazaki Central Public Hall/ University of Miyazaki
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] ケニアの小学校における新カリキュラム導入とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に―2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第20回春季大会(陸前高田グローバルキャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] ケニアのスラムにおける無認可学校増加の背景2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会2019共催大会(東京大学駒場キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] What are the implications of Kenya’s curriculum reform for unrecognised primary schools in urban slums?2019

    • Author(s)
      Ohba, Asayo
    • Organizer
      2019 UKFIET: UK Forum for International Education and Training, University of Oxford
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] ケニアにおけるカリキュラム改革とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Presentation] ケニアにおけるカリキュラム改革とスラムの学校対応2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] ケニアの小学校における新カリキュラム導入とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第20回国際開発学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03661
  • [Presentation] ケニアの小学生における教授用言語と日常の言語2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)ラウンドテーブル「発展途上国における教育の普遍化と格差」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] ケニアにおけるカリキュラム改革とスラムの学校対応―ナイロビのマザレを事例に―2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会(東京外国語大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00620
  • [Presentation] ケニアの小学校における新カリキュラム導入とスラムの学校対応 ―ナイロビのマザレを事例に―2019

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会 第20回春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02423
  • [Presentation] インクルーシブ教育の課題と展望―ケニアのマルサビット・カウンティを事例として―2017

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      アフリカ教育研究フォーラム第19回大会(大阪大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] ケニアにおけるインクルーシブ教育の課題と展望―小学校の取り組みを事例として―2017

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第28回全国大会(東洋大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] Implementing Inclusive Education in Primary Schools within Kenya's Marginal Populations: Challenges and Prospects2017

    • Author(s)
      Likoye, Francis Malenya and Ohba, Asayo
    • Organizer
      UKFIET The Education and Development Forum, Oxford University
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] ケニア都市部低所得地域における就学の現状と課題2016

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      アフリカ教育研究フォーラム第18回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] Implementing Inclusive Education in Primary Schools in Kenya: Challenges and Prospects2016

    • Author(s)
      Francis Likoye Malenya and Asayo Ohba
    • Organizer
      XVI World Congress of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Beijing Normal University, Beijing, China
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] Challenges of Implementing Inclusive Education in Primary Schools in Kenya2016

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      Japan Comparative Education Society
    • Place of Presentation
      Osaka university, Osaka, Japan
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] Secondary School Practices for Academic Improvement in Kenya 60 th Comparative and International Education Society2016

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver Wall center, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] ケニア・ナイロビの低所得地域における障がいのある児童と学校教育2016

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] Challenges of Implementing Inclusive Education in Primary Schools in Kenya2016

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      Japan Comparative Education Society, 52nd Annual Conference
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] 低所得層における学校選択―ケニア共和国ナイロビ市内のキベラ地域を事例に―2016

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本アフリカ学会第53回学術大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] Implementing Inclusive Education in Primary Schools in Kenya: Challenges and Prospects2016

    • Author(s)
      Francis Likoye Malenya and Asayo Ohba
    • Organizer
      The 16th World Congress of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Beijing Normal University, China
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] 低所得層における学校選択―ケニア共和国ナイロビ市内のキベラ地域を事例に2016

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本アフリカ学会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] 小学校中途退学の課題―ケニアの首都インフォーマル地域での追跡調査より―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2015-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] 初等教育修了の課題と展望-ケニアを事例に-2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第15回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-04-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] Dropping out of primary school in the slums of Nairobi in Kenya: Exploring the processes and the reasons2015

    • Author(s)
      Asayo OHBA
    • Organizer
      International Council on Education for Teaching (ICET) 59th World Assembly
    • Place of Presentation
      Naruto University of Education, Japan
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] Dropping out of primary school in the slums of Nairobi in Kenya: Exploring the processes and the reasons2015

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      59th International Council on Education for Teaching
    • Place of Presentation
      Naruto University of Education
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] 学力が向上している中等学校の取り組み―ケニアのメル県を事例に―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] ケニアの地域間比較からみる初等教育修了の課題2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本アフリカ学会第52回学術大会
    • Place of Presentation
      犬山国際観光センター
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26257112
  • [Presentation] ケニアの学校教育制度と周縁化された子どもたち2014

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] Tracing primary school leavers in informal settlement of Kenya: Are they now in secondary school?2013

    • Author(s)
      Asayo, Ohba
    • Organizer
      The 12th UKFIET International Conference on Education and Development
    • Place of Presentation
      University of Oxford, UK
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285232
  • [Presentation] Where do slum children go after their primary education completion? A study from Kibera in Nairobi, Kenya2011

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      UKFIET International Conference on Education and Development
    • Place of Presentation
      (英)オックスフォード大学(招待講演)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] ケニアのスラムに暮らす小学校修了児童の進路-家族背景からみた進学への障壁-2011

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第22回国際開発学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(招待講演)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] スラムに住む小学校修了生の進路-ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に-2011

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第8回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学(招待講演)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] Influences of the abolition of secondary school fees on schools in Kenya : Emerging issues2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-12-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] 中等教育無償化政策の意図とその効果~ケニアの事例より~2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] スラム地域で普及する低学費私立小学校の現状と課題~ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に~2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第47回日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] スラムの初等教育修了生の中等教育進学機会について~ケニア・キベラからの事例~2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      アフリカ教育フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] Where do slum children go after their primary education completion? A study from Kibera in Nairobi, Kenya2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      11th UKFIET International Conference on Educationand Development
    • Place of Presentation
      オックスフォード大学、英国
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] スラムに住む小学校修了生の進路-ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に-2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第8回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] ケニアのスラムに暮らす小学校修了児童の進路―家族背景からみた進学への障壁―2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第22回国際開発学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] スラム地域で普及する低学費私立小学校間に見られる学校間格差~ケニア共和国首都ナイロビ市内キベラ地域を事例に~2010

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第7回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • [Presentation] スラムの初等教育修了生の中等教育進学機会について~ケニア・キベラからの事例~2009

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      第6回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830051
  • []

  • []

  • 1.  日下部 達哉 (70534072)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  川口 純 (90733329)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  Kazuhiro Yoshida (70432672)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Sawamura Nobuhide (30294599)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  利根川 佳子 (10608186)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  Ai Shouraku (40467676)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KURODA Kazuo (70294600)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  小澤 大成 (60253241)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  坂口 真康 (00819427)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  園山 大祐 (80315308)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  坂上 勝基 (80779299)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  小川 未空 (40848610)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  坂田 のぞみ (90881300)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NISHIMURA Mikiko (20432552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  OGAWA Keiichi (90379496)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  乾 美紀 (10379224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  小野 由美子 (20177273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  内海 成治 (80283711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  中村 安秀 (60260486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  デロスレイエス C (10599252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  北村 友人 (30362221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  清水 貴夫 (10636517)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  興津 妙子 (20772784)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  小原 優貴 (70738723)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  牧 貴愛 (80610906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  山田 肖子 (90377143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  網中 昭世 (20512677)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  高橋 基樹 (30273808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  松田 素二 (50173852)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  近藤 菜月 (60827179)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  高田 明 (70378826)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  島津 侑希 (80783224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  Otchia Christian (90761198)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  山崎 瑛莉 (20757257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  野口 裕之 (60114815)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  関口 洋平 (90753640)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  櫻井 里穂 (50509354)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  森下 稔 (60300498)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  古田 弘子 (60315273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  杉村 美紀 (60365674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  白銀 研五 (70826213)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  林 真樹子 (20772221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  中和 渚 (00610718)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  高阪 将人 (50773016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  KUSAKABE Hikaru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  YAMAMOTO Kaoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  ASAKUMA Mei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  SHIMIZU Ayaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 49.  MORI Goro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  SANO Asae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi