• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamamoto Tomokazu  山本 智一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMAMOTO Tomokazu  山本 智一

Less
Researcher Number 70584572
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
2014 – 2019: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
2015: 兵庫教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2014 – 2015: 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授
2014 – 2015: 兵庫教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
2009 – 2013: 宮崎大学, 教育文化学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education / Science education
Except Principal Investigator
Science education / Science education / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Educational technology / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
アーギュメント / 科学教育 / 教師教育 / 論証スキル / 個別最適な学び / 協働的な学び / ICT / 小学校教員 / 理科教育 / 科学的な論証スキル … More / 議論能力 / 社会問題 / カリキュラム / 教員養成 / 科学リテラシー / 科学技術 … More
Except Principal Investigator
科学教育 / 教師教育 / アーギュメンテーション / アーギュメント / 授業実践モデル / 教員養成 / 反転授業 / 科学教員養成 / ケースメソッド / プログラム開発 / 一般市民 / 科学コミュニケーション / SDGs / 理科授業 / 理科授業デザイン / メタ認知 / 科学的説明能力 / 調整学習 / 主体的学習 / 教師の関与 / 自律 / 言語運用 / 国語科単元学習 / 個人・地域・地球の文脈 / 課題解決型授業 / STEAM文脈 / 科学教師教育 / トランス・サイエンス問題 / 意思決定 / 科学教育の社会問題 / 科学技術の社会問題 / 科学教育学 / 教育学 / ジグソー学習 / マンガケースメソッド / ジグソー / 協同学習 / 文脈ペース / 問いベース / 科学教育実践モデル / 科学教育カリキュラム / 文脈ベース / 21世紀型スキル / 学習科学 / 教師教育プログラム / 学習指導案作成 / タブレット端末 / 授業構想力 / 学習指導案の作成支援 / 反転授業用教材 / マンガ / 小学校生活科 / 生活科指導法 / 生活科 / 科学教育政策 / ラーニング・プログレッションズ / 科学研究 / ケースメソッド教材 / 知識構築 / 教育課程 / 問題解決 / 問い / 記述内容 / 論述式回答 / 推論 / TIMSS / 理科教科書 / 理科 / 持続可能な開発 / 博物館 / 科学的リテラシー / 持続可能な社会 / 教育プログラムの開発と評価 / ユビキタス / カリキュラム開発 / テクノロジ利用 / 創造的人材の育成 / テクノロジ / ユビキタス社会 / 創造的人材育成 / 学習支援 / 教育プログラム開発 Less
  • Research Projects

    (23 results)
  • Research Products

    (166 results)
  • Co-Researchers

    (53 People)
  •  Development of a science class design strategy to promote the development of scientific explanatory ability through regulated learning

    • Principal Investigator
      和田 一郎
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Designing Science Education to Link Society and Schools in the Era of the SDGs

    • Principal Investigator
      中山 迅
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Miyazaki International College
  •  科学関連情報の評価と活用に基づく科学技術社会問題の意思決定能力の育成モデル構築

    • Principal Investigator
      山口 悦司
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  個別最適な学びと協働的な学びを結ぶICT活用型アーギュメント指導のプログラム開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 智一
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of a Collaborative Learning Program Using Argument to Promote Autonomous Language Operations in Japanese Language Learners

    • Principal Investigator
      Katsumi Kenji
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Designing a Problem-Solving Classroom Model Driven by Personal, Local, Global and STEAM Contextual Questions

    • Principal Investigator
      Nakayama Hayashi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Miyazaki International College
      University of Miyazaki
  •  Development of an elementary teacher education program to enable step-by-step teaching of the Argument.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Tomokazu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of Case Method Teaching Materials for Skills to Plan Cooperative Learning

    • Principal Investigator
      Daikoku Takafumi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Teacher education on argumentaion for collaborative knowledge creation that approach to trans-science problems

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Designing a 21st Century Science Education Practice Model Driven by Context-Based Questions

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Hayashi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Development of a Program to Improving Scientific Argument Skills for Elementary School TeachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Tomokazu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of Teaching Materials for a Flipped Classroom using a Tablet Computer in Order to Raise the Ability of Teaching Design

    • Principal Investigator
      KURODA Hideko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kansai Gaidai University
  •  Development of a science teacher education program enabling teaching and evaluation on argumentation for knowledge building

    • Principal Investigator
      Inagaki Shigenori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development of Flip Teaching Materials to acquire the Experimental Skills of science using the tablet PC

    • Principal Investigator
      Daikoku Takafumi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Science Teacher Education Using Learning Progressions

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI ETSUJI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Knowledge-building Argumentation Theory and Teaching Method for the Cultivation of Scientific Language Skills

    • Principal Investigator
      INAGAKI SHIGENORI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development of Case Method Teaching Material for Developing the Ability to Plan and Instruct Science Lessons

    • Principal Investigator
      DAIKOKU TAKAFUMI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Curriculum Development for Improving Elementary School Children's Scientific Argument SkillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Tomokazu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
      University of Miyazaki
  •  Teacher Education Program for Facilitating 21st Century Skills based on the Learning Sciences

    • Principal Investigator
      OSHIMA Jun
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Curriculum development for pre-service science teachers dealing with socio-scientific issues.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Tomokazu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Development of science teacher training programs for sustainable society

    • Principal Investigator
      NOGAMI Tomoyuki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Analyses and clearing the perspective of curricula that promotes the competency of reasoning and decision making based on evidence

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Hayashi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Development and Evaluation of Science Education Programs for the Cultivation of Creative Human Resources in Ubiquitous Society

    • Principal Investigator
      INAGAKI Shigenori
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Fostering students'participation in face-to-face interactions and deepening their understanding by integrating personal and shared spaces2009

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi, Shigenori Inagaki, Masanori Sugimoto, Fusako Kusunoki, Akiko Deguchi, Yuichiro Takeuchi, Takao Seki, Sanae Tachibana, Tomokazu Yamamoto
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] Improvement of Classes Encouraging “Judgment of Masticatory Behavior Based on Scientific Evidence”2023

    • Author(s)
      松山 友香、神山 真一、舟生 日出男、山本 智一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 147-150

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_147

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Journal Article] PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ DIFFICULTIES IN WRITING ARGUMENTS: IDENTIFYING CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR SCIENCE TEACHING2022

    • Author(s)
      Yamamoto Tomokazu、Kamiyama Shinichi、Tanaka Tatsuya、Yamaguchi Etsuji
    • Journal Title

      Journal of Baltic Science Education

      Volume: 21 Issue: 3 Pages: 445-461

    • DOI

      10.33225/jbse/22.21.445

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Journal Article] Evaluation of an elementary teacher education program to promote argument instruction2022

    • Author(s)
      Yamamoto Tomokazu、Kamiyama Shinichi
    • Journal Title

      Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 18 Issue: 5 Pages: em2104-em2104

    • DOI

      10.29333/ejmste/11966

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Journal Article] 学生による模擬授業における教師役・児童役・参観者役としての学び2021

    • Author(s)
      中山 迅,山本智一
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 19 Pages: 186-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Journal Article] Improving Argument Construction Skills Using Multiple Pieces of Evidence: A Case Study on “Magnetism Created by Electric Current” in the 5th Grade of Elementary School2021

    • Author(s)
      俣野源晃,山本智一,山口悦司,坂本美紀,神山真一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 187-195

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20004

    • NAID

      130008069428

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Journal Article] Examining the Factors Impacting Pre-service Teachers’ Beliefs about Argument Instruction2020

    • Author(s)
      神山真一,山本智一,稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 31-44

    • DOI

      10.11639/sjst.sp19006

    • NAID

      130007882730

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936, KAKENHI-PROJECT-19K23325
  • [Journal Article] Evaluations of Socio-Scientific Issues Based Instruction for Elementary Students (4)2020

    • Author(s)
      都倉さゆり・山口悦司・久光克樹・俣野源晃・山本智一・坂本美紀
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 5 Pages: 61-64

    • DOI

      10.14935/jsser.34.5_61

    • NAID

      130007805801

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-07
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] 小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験 ―教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み―2019

    • Author(s)
      中山 迅・山本智一・新地辰朗
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 229-229

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Journal Article] Evaluation of Science Lessons for Teaching Third Grade Children to Construct an Argument Using the CER Framework2019

    • Author(s)
      森夢芽子,山口悦司,坂本美紀,田中達也,俣野源晃,神山真一,山本智一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 7 Pages: 5-8

    • DOI

      10.14935/jsser.33.7_5

    • NAID

      130007655490

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-06-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Journal Article] 「小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験-教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み-2019

    • Author(s)
      中山迅,山本智一
    • Journal Title

      日本理科教育学会第69回全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 229-229

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Journal Article] Case Study on the Effects of a Teacher Education Program: Focusing on the Teachers’ Beliefs in Argument Instruction2019

    • Author(s)
      神山真一,俣野源晃,山本智一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 333-345

    • DOI

      10.11639/sjst.18044

    • NAID

      130007769910

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Journal Article] Development of Students’ Argument Construction Skills in the Middle Years of Elementary School2019

    • Author(s)
      山本智一,柳澤真,神山真一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 71-84

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18003

    • NAID

      130007696329

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Journal Article] Development and Evaluation of MANGA Case-Study Method Teaching Materials to Foster Skills to Plan Cooperative Learning2019

    • Author(s)
      15.大黒孝文・山本智一・黒田秀子・竹中真希子・出口明子・舟生日出夫
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 53-69

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18002

    • NAID

      130007696331

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04890
  • [Journal Article] WEBサイトを利用したマンガ反転教材の開発と評価2018

    • Author(s)
      黒田秀子 舟生日出男 大黒孝文 山本智一 竹中真希子
    • Journal Title

      日本理科教育学会第68回全国大会論文集

      Volume: 第16号 Pages: 468-468

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Journal Article] 生活科指導法における反転授業用マンガ教材の活用:学習者による教材への評価と指導上の留意点の変容2018

    • Author(s)
      大津春輝 吉村公平 竹中真希子 舟生日出男 黒田秀子 山本智一 大黒孝文
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: Vol.33 No.2 Pages: 117-122

    • NAID

      130007522176

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Journal Article] 小学校生活科における反転授業用マンガ教材の効果:指導案の記述数による量的分析2018

    • Author(s)
      黒田秀子 舟生日出男 山本智一 竹中真希子 大黒孝文
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 42 Pages: 575-576

    • NAID

      130007663376

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた大学生向け教育プログラムの評価:複数視点取得に着目して2018

    • Author(s)
      若林和也・都倉さゆり・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 25-28

    • NAID

      130007535102

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの開発2018

    • Author(s)
      都倉さゆり・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲・若林和也・俣野源晃
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 21-24

    • NAID

      130007535097

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] An Analysis on Students' Written Answers to TIMSS Science Items in the Viewpoint of Argument Components2018

    • Author(s)
      黒木 知佳, 中山 迅, 猿田 祐嗣, 山本 智一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 89-92

    • DOI

      10.14935/jsser.33.2_89

    • NAID

      130007522372

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2018-12-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063, KAKENHI-PROJECT-18H01076
  • [Journal Article] 生活科指導法における反転授業用教材の開発2017

    • Author(s)
      黒田秀子・舟生日出男・山本智一・竹中真希子・大黒孝文
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: Vol.32 No.5 Pages: 41-44

    • NAID

      130007387513

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Journal Article] Clarifying the Effectiveness of Teaching Strategies and Design Elements to Promote Elementary Students’ Justified Claims in Argumentation2017

    • Author(s)
      村津啓太・稲垣成哲・山口悦司・山本智一・坂本美紀・神山真一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 57 Issue: 3 Pages: 261-271

    • DOI

      10.11639/sjst.15033

    • NAID

      130006942103

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Journal Article] アーギュメント指導の教師教育プログラムによって影響を受けた教師の信念2017

    • Author(s)
      神山真一,俣野源晃,山本智一
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32(5) Pages: 45-50

    • NAID

      130007387515

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Journal Article] Developing an Elementary School Teacher Training Program for Improving Argument Construction and Evaluation Skills2017

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 57 Issue: 4 Pages: 387-401

    • DOI

      10.11639/sjst.sp16009

    • NAID

      130006942244

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916, KAKENHI-PROJECT-15K00978
  • [Journal Article] Articulation of evaluation criteria for improvement pre-service teachers’ argument skills2016

    • Author(s)
      Yamamoto, T. et al.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference: Science education research: Engaging learners for a sustainable future

      Volume: 13 Pages: 1943-1948

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] Survey of In-service Teachers’ Argument Skills2016

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 53-62

    • DOI

      10.11639/sjst.15076

    • NAID

      130005260497

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00978
  • [Journal Article] Science lesson study activity in a pre-service teacher training course2015

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Journal Title

      Science Education Research: Engaging Learners for a Sustainable Future (Proceedings of ESERA 2015)

      Volume: - Pages: 2050-2056

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] Development of Design Elements of Teaching Strategies for Promoting Argument Skills With Rebuttals: A Case Study on “Properties of Aqueous Solutions” in Sixth-Grade Elementary School2015

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・山口悦司・坂本美紀・村津啓太・稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 56 Issue: 3 Pages: 309-324

    • DOI

      10.11639/sjst.15047

    • NAID

      130005114856

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Journal Article] Development of Design Elements of Teaching Strategies for Promoting Argument Skills Based on Multiple Reasoning: A Case Study on “Nutrition of Plants” in Sixth-Grade Elementary School2015

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・山口悦司・坂本美紀・村津啓太・稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 3-16

    • DOI

      10.11639/sjst.sp14004

    • NAID

      130005102481

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Journal Article] Evaluation of Japanese pre-service teachers’ arguments on global warming2014

    • Author(s)
      Yamamoto, T., Yamaguchi, E., Muratsu, K., Nakashin, S., & Inagaki, S.
    • Journal Title

      E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning

      Volume: 13 Pages: 62-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 教員志望大学生の実験技能の習得と実験知識の獲得を目指したケースメソッド学習用マンガ教材の評価―手回し発電機によるコンデンサーの蓄電実験を題材として―2014

    • Author(s)
      大黒孝文・竹中真希子・舟生日出男・山本智一・楠房子・寺野隆雄・稲垣成哲
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 39,1号 Pages: 32-41

    • NAID

      130005064793

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330251
  • [Journal Article] 反転授業による理科の授業改善:PACA国際学校を事例として2014

    • Author(s)
      江草遼平・神山真一・山本智一・大黒仁裕・鳩野逸生・楠房子・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 29(2) Pages: 83-86

    • NAID

      130006655732

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] Designing Science Lessons for Asking Scientific Theory-Inspired Questions: Focusing on Meta-Understanding of Theory2014

    • Author(s)
      中新沙紀子・山口悦司・村山功・坂本美紀・山本智一・神山真一・村津啓太・稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 75-83

    • DOI

      10.14935/jssej.38.75

    • NAID

      110009818453

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] Design-Based Research for Teaching Strategies to Help Students Learn to Construct Scientific Arguments: The Revision and Analysis of Fifth-Grade Unit on ‘Pendulum Movement’2014

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・村津啓太・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 54-64

    • DOI

      10.14935/jssej.38.54

    • NAID

      110009818451

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] Enhancing the quality of argumentation through question-focused teaching: A case study of 6th-grade primary school students (11-12 years old) in science lesson on static electricity.2014

    • Author(s)
      Muratsu, K., Yamaguchi, E., Inagaki, S., Sakamoto, M., Yamamoto, T., & Kamiyama, S.
    • Journal Title

      E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. Part 7

      Volume: 7 Pages: 12-18

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] Flip Teaching Materials using Manga on Tablet PCs:How to operate the gas detector tube systems.2014

    • Author(s)
      Takafumi Daikoku, Tomokazu Yamamoto, Hideo Funaoi, Makiko Takenaka, Fusako Kusunoki, Takao Terano, & Shigenori Inagaki
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications

      Volume: 2014, No. 1 Pages: 2087-2092

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330251
  • [Journal Article] An evaluation of Japanese elementary students’ understanding of the criteria for rebuttals in argumentation2014

    • Author(s)
      Muratsu, K., Inagaki, S., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Sakamoto, M., & Kamiyama, S.
    • Journal Title

      Procedia - Social and Behavioral Sciences

      Volume: 167 Pages: 91-95

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] 教師のアーギュメント・スキルを育成する教育プログラムのデザイン研究:形成的評価と協調的アーギュメント改善を指針として2013

    • Author(s)
      村津啓太 山本智一 山口悦司 稲垣成哲 中新沙紀子 中村有里
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28(2) Pages: 15-18

    • NAID

      130006655642

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] Teaching Strategies for Promoting Students’ Argumentation Skills Including Rebuttals: A Case Study of Elementary Science Lessons on ‘Static Electricity’2013

    • Author(s)
      村津啓太 山口悦司 稲垣成哲 山本智一 坂本美紀 神山真一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 54 Issue: 1 Pages: 93-104

    • DOI

      10.11639/sjst.12041

    • NAID

      130005002024

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] Case Study of the Lesson Study Activity for Primary School Science Supported by Web-based Evaluation Assistance System in the Undergraduate Teacher Training Course (1)2013

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA & Tomokazu YAMAMOTO
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education

      Volume: xx Pages: 997-999

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 小学生におけるアーギュメントの教授方略:「振り子の運動」の実践を通して2013

    • Author(s)
      山本智一,坂本美紀,山口悦司,西垣順子,村津啓太,稲垣成哲,神山真一
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 53 Pages: 471-484

    • NAID

      110009657314

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501106
  • [Journal Article] Evaluation of Japanese pre-service teachers’ arguments on global warming2013

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto
    • Journal Title

      Proceesings of the 10th biannual Conference of the European Science Education Research Association

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 科学的な問いの生成を支援する小学校の理科授業:第6学年「燃焼の仕組み」の事例2013

    • Author(s)
      中新沙紀子 山口悦司 村山功 坂本美紀 山本智一 神山真一 村津啓太 稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28(2) Pages: 45-48

    • NAID

      130006655632

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] 実験のためのマンガケースメソッド教材の評価 -教員志望大学生の手回し発電機を用いた実験方法の理解-2013

    • Author(s)
      竹中真希子・大黒・舟生・山本・楠・寺野・稲垣
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28巻2号 Pages: 9-14

    • NAID

      130006655643

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330251
  • [Journal Article] 適切かつ十分な証拠を利用するアーギュメント構成能力の育成:小学校第5学年「物の溶け方」の事例2013

    • Author(s)
      山本智一,稲垣成哲,山口悦司,村津啓太,坂本美紀,西垣順子,神山真一
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 37 Pages: 317-330

    • NAID

      110009684974

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501106
  • [Journal Article] 教員志望の大学生を対象としたアーギュメント・スキル教育プログラムのデザイン研究2013

    • Author(s)
      山口悦司 中新沙紀子 山本智一 稲垣成哲
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 37(2) Pages: 149-157

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Journal Article] 実験のためのマンガケースメソッド教材の評価 -教員志望大学生の手回し発電機を用いた実験技能の習得-2013

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生・竹中・山本・楠・寺野・稲垣
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28巻2号 Pages: 5-8

    • NAID

      130006655679

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330251
  • [Journal Article] Practical Study on Argument Skill Improvement in Pre-service Teachers2012

    • Author(s)
      Yamamoto, T., Yamaguchi, E., Inagaki, S., Nakayama, H., Nogami, T.
    • Journal Title

      Proceedings of ESERA 2011 : Part12 pre-service science teacher education

      Pages: 219-224

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20240068
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(6)2012

    • Author(s)
      田代見二, 阿部直人, 徳永悟, 小石紀博, 横倉康浩, 火宮一功, 渡木秀明, 小林博典, 山本智一, 中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 20 Pages: 13-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300260
  • [Journal Article] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成:野生動物との共生問題を扱った総合的な学習の授業デザインと分析2011

    • Author(s)
      山本智一, 坂本美紀, 山口悦司, 稲垣成哲, 村津啓太, 中山迅, 大島純, 大島律子, 村山功, 竹中真希子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第35巻,第3号 Pages: 245-255

    • NAID

      110008750048

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Journal Article] Practical study on argument skill improvement in pre-service teachers2011

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto
    • Journal Title

      Proceedings of ESERA 2011 : Part12 pre-service science teacher education, Lyon, France

      Volume: 12 Pages: 219-224

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Journal Article] Practical study on argument skill improvement in pre-service teachers2011

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto, Etsuji Yamaguchi, Shigenori Inagaki, Hayashi Nakayama and Tomoyuki Nogami
    • Journal Title

      Part12 pre-service science teacher education

      Pages: 219-224

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Journal Article] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成:野生動物との共生問題を扱った総合的な学習の授業デザインと分析2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 35(3) Pages: 245-255

    • NAID

      110008750048

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(5)2011

    • Author(s)
      兼重幸弘・田代見二・横倉康浩・小石紀博・阿部直人・火宮一功・衣笠高広・小林博典・山本智一・中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 19号

      Pages: 63-72

    • NAID

      110008919906

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300260
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証2009

    • Author(s)
      橘早苗・稲垣成哲・山口悦司・坂本美紀・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・藤本雅司・山本智一
    • Journal Title

      科学教育研究 第33巻,第4号

      Pages: 362-369

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解:小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀・村山功・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・竹下裕子・橘早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻,第4号

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006652160

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀, 村山功, 山口悦司, 稲垣成哲, 大島純, 大島律子, 中山 迅, 竹中真希子, 山本智一, 藤本雅司, 竹下裕子, 橘 早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻, 第4号

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006652160

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] Knowledge-Building Activity Structures in Japanese Elementary Science Pedagogy2006

    • Author(s)
      Jun Oshima, Ritsuko Oshima, Isao Murayama, Shigenori Inagaki, Makiko Takenaka, Tomokazu Yamamoto, Etsuji Yamaguchi, Hayashi Nakayama
    • Journal Title

      International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 1(2)

      Pages: 229-246

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] Fostering Students Participation in Face-to-Face Interactions and Deepening Their Understanding by Integrating Personal and Shared Spaces, Transactions of Edutainment

    • Author(s)
      Yamaguchi, E., Inagaki, S., Sugimoto, M., Kusunoki, F., Tachibana, S., Yamamoto, T., Deguchi, A., Seki, T., Takeuchi, Y.
    • Journal Title

      (Lecture Notes in Computer Science) (in press)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学技術問題の解決を目指した協調学習のデザイン研究:電力問題を取り上げた単元における「問題を定義すること」の学習

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・村山功
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻,第2号(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・村山功・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・橘早苗
    • Journal Title

      教育心理学研究 第58巻,第1号(印刷中)

    • NAID

      110007619642

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] 科学的根拠に基づく食塩摂取の判断を促す授業の開発 「もののとけ方」においてアーギュメントを導入した醤油の食塩量の比較2024

    • Author(s)
      松山友香,神山真一,舟生日出男,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] アーギュメント構築に関わる科学的モデリングの機能 ―小学校第6学年「植物の水の通り道」の事例的分析ー2023

    • Author(s)
      中野未優,奥平直子,後藤大二郎,神山真一,山本智一,和田一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] Scratchによる「フグ毒の生物濃縮」を学ぶシミュレータの開発 ― 第6学年「生物どうしのつながり」における活用 ―2023

    • Author(s)
      松山友香,神山真一,舟生日出男,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] マイクロプラスチックによる有害化学物質の生物濃縮を学習するシミュレータの開発-小学校第6学年「生物どうしのつながり」での活用-2023

    • Author(s)
      松山友香,神山真一,舟生日出男,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] Evaluation of simulators to promote the understanding of bioaccumulation among elementary school students.2023

    • Author(s)
      Matsuyama, Y., Kamiyama, S., Funaoi, H., & Yamamoto, T.
    • Organizer
      31th International Conference on Computers in Education Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] アーギュメントを用いた「科学的根拠を活用した食行動の判断」を促す授業の開発: 小学校第4 学年「人の体のつくりと運動」における咀嚼に着目した学習2023

    • Author(s)
      松山友香,山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] アーギュメント構築に関わる科学的モデリングの機能 ―小学校第3学年「風の力の働き」の事例的分析―2023

    • Author(s)
      中野未優,山本智一,神山真一,和田一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] 理科におけるアーギュメント構築と科学的モデルのタイプとの関連 ー小学校第3学年「風の力の働き」の事例的分析ー2023

    • Author(s)
      中野未優,山本智一,神山真一,和田一郎
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25719
  • [Presentation] 回路の理解を促進するプログラミング教材の導入 第3学年「電気で明かりをつけよう」の授業開発2022

    • Author(s)
      早川達也・山本智一
    • Organizer
      令和4年度 日本理科教育学会 近畿支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Presentation] The effect of positioning the role of “observers” in pre-service teachers’ role play-based science lesson2022

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 53 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Presentation] 教科において構成されるアーギュメントに関する考察2022

    • Author(s)
      山本智一・勝見健史
    • Organizer
      日本教科教育学会 第48回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02548
  • [Presentation] The effect of positioning the role of “observers” in pre-service teachers’ role play-based science lessons2022

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 53 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Presentation] Evaluation of a teacher education programme to construct arguments based on adequate and sufficient evidence.2021

    • Author(s)
      Yamamoto, T., & Kamiyama, S.
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2021
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] Examination of a role-play-based school science lesson on electric current including programming activities2021

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 52 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Presentation] 学生による模擬授業における教師役・児童役・参観者役としての学び2021

    • Author(s)
      中山 迅,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Presentation] アーギュメントの段階的指導をめざす教師教育プログラムの開発2020

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] 社会問題を扱う授業は可搬性のある学習成果をもたらすか?科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラム評価の事例2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・都倉さゆり・俣野源晃・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Designing a role-play school science lesson including programming activities for pre-service teachers: Focusing on the concept of electric current2020

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2020 Online Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] Designing a role-play school science lesson including programming activities for pre-service teachers: Focusing on the concept of electric current2020

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2020 Online Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01747
  • [Presentation] アーギュメントの段階的指導をめざす教師教育プログラムの評価 適切かつ十分な証拠を利用するアーギュメントの評価能力に着目して2020

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] An intervention study on student’s decision-making using trade-offs to resolve socio-scientific issues.2019

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Tokura, S.
    • Organizer
      The 13th conference of European Science Education Research Association (ESERA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習プログラム:ジグソー編の開発2019

    • Author(s)
      16.大黒孝文・山本智一・出口明子・竹中真希子・黒田秀子・舟生日出男
    • Organizer
      日本科学教育学会(関西支部大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04890
  • [Presentation] Designing a role-play school science lesson including programming activities by pre-service teachers: a problem to solve with Japan’s new course of study2019

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA, Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2019 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に取り組んだ学習活動の分析-2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・若林和也・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(2):発話分析に基づく学習プロセスの検討2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・都倉さゆり・山本智一・稲垣成哲・俣野源晃
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験-教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み-2019

    • Author(s)
      中山迅,山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] 理科授業におけるアーギュメント研究の現状と展望2019

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] Results of improved program to develop teachers' abilities to construct and evaluate arguments.2019

    • Author(s)
      Yamamoto, T., & Kamiyama, S.
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2019 conference, Bologna, Italy.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(1):意見対立や複数論点を踏まえた意思決定能力2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・俣野源晃・都倉さゆり・久光克樹・山本智一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 教員志望の大学生対象にアーギュメントを小学校理科授業に導入する指導能力育成プログラムのデザイン2019

    • Author(s)
      神山真一,山本 智一,稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] 小学校理科授業における文脈としてのプログラミング体験 ―教員養成の理科教育法科目における模擬授業の試み―2019

    • Author(s)
      中山 迅・山本智一・新地辰朗
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] Investigating perspective-taking on socioscientific issues among Japanese primary school students.2019

    • Author(s)
      Tokura, S., Yamaguchi, E., Sakamoto, M., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Matano, M.
    • Organizer
      The 13th conference of European Science Education Research Association (ESERA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた教育プログラムの評価:転移テストの分析結果を中心として2018

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] アーギュメント構成能力を視点としたTIMSS論述式課題の回答分析:―TIMSS2011および2015における水と油の課題―2018

    • Author(s)
      黒木 知佳, 中山 迅, 猿田 祐嗣, 山本 智一
    • Organizer
      2018年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] 生活科指導法における反転授業用マンガ教材の活用:学習者による教材への評価と指導上の留意点の変容2018

    • Author(s)
      大津春輝 吉村公平 竹中真希子 舟生日出男 黒田秀子 山本智一 大黒孝文
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Presentation] WEBサイトを利用したマンガ反転教材の開発と評価2018

    • Author(s)
      黒田秀子 舟生日出男 大黒孝文 山本智一 竹中真希子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に着目して-2018

    • Author(s)
      坂本美紀・若林和也・山本智一・山口悦司
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Development of Design Elements of a Socio-scientific Issue Curriculum Unit for Fostering Students’ Argumentation for Persuasion: Case of the ‘Rice Seed-Based Edible Vaccine for Japanese Cedar Pollinosis’ Curriculum Unit2018

    • Author(s)
      Kazuya Wakabayashi, Etsuji Yamaguchi, Miki Sakamoto, Tomokazu Yamamoto and Shigenori Inagaki
    • Organizer
      the XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Designing a trial school science lesson and mutual assessment activity for teacher training courses: enhancing students’ awareness of the importance of children’s viewpoints in science teaching2018

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] アーギュメントを小学校理科授業に導入するための授業支援プログラムの開発2018

    • Author(s)
      神山真一,山本智一,俣野源晃
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた教育プログラムの開発:遺伝子組換え技術を応用した花粉緩和米を事例として2018

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 小学校生活科における反転授業用マンガ教材の効果:指導案の記述数による量的分析2018

    • Author(s)
      黒田秀子 舟生日出男 山本智一 竹中真希子 大黒孝文
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Presentation] 小学校理科模擬授業による受講学生の意識の変化 ―文脈的な疑問と科学的な問題解決の入れ子構造の理科授業モデル―2018

    • Author(s)
      中山 迅,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] Development of a Learning Progression for Multiple Perspective Taking in Socioscientific Issues2018

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi, Kazuya Wakabayashi, Tomokazu Yamamoto, Miki Sakamoto and Shigenori Inagaki
    • Organizer
      the XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 証拠‐主張‐理由付けによるアーギュメント構成能力の育成を目指した授業デザイン:小学校第4学年「温度と体積の変化」の事例2018

    • Author(s)
      俣野源晃,神山真一,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02936
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った授業デザインの基礎的研究(1):Friedrichsenらの教授モデル2017

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 文脈的な疑問と科学的な問題解決の入れ子構造の理科授業2017

    • Author(s)
      中山迅,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] 模擬授業の事後検討会にWeb評価システムを導入した学生主体の教員養成授業2017

    • Author(s)
      中山 迅,山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] eacher beliefs about argumentation in Japanese in-service teachers2017

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto, Shinichi Kamiyama
    • Organizer
      The 12th Conference of the European Science Education Research Association
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] Teacher beliefs about argumentation in Japanese in-service teachers2017

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto, Shinichi Kamiyama
    • Organizer
      The 12th Conference of the European Science Education Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00978
  • [Presentation] アーギュメント指導の自信を向上させる教師教育プログラムの改善2017

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00978
  • [Presentation] Designing a Science Education Lesson: Changing Pre-service Teachers’ Views on Science Lessons in Undergraduate School2017

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA 2017 Conference (Australasian Science Education Research Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] アーギュメント指導の自信を向上させる教師教育プログラムの改善2017

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った授業デザインの基礎的研究(2):Presleyらの授業フレームワーク2017

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 生活科指導法における反転授業用教材の開発2017

    • Author(s)
      黒田秀子・舟生日出男・山本智一・竹中真希子・大黒孝文
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01101
  • [Presentation] 協同学習の実践的指導力を養成するマンガケースメソッド学習の開発と評価2017

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回年会プログラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04890
  • [Presentation] アーギュメントを小学校理科授業に導入するための授業実践を伴う教師教育プログラムの開発2017

    • Author(s)
      神山真一,山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習:教育の方法及び技術の育成用教材開発2017

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04890
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習の評価:教員養成における教育の方法及び技術に着目して2017

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04890
  • [Presentation] 教員へのAL研修におけるマンガケースメソッド学習の評価2017

    • Author(s)
      大黒孝文・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子・舟生日出男
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(滋賀大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04890
  • [Presentation] 現職教員を対象としたアーギュメント構成能力育成プログラムの開発2016

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00978
  • [Presentation] A Case Study of Improving Students’ Views of Science Lessons through Science Lesson Study Activities in a Pre-service Teacher Training Course2016

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA and Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ASERA Conference 2016
    • Place of Presentation
      QT Canberra, Canberra, Australia
    • Year and Date
      2016-06-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] A Case Study of Improving Science Lesson Study Activity in a Pre-service Teacher Training Course2016

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA & Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      EASE2016 Tokyo
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Presentation] 現職教員のアーギュメント構成能力向上に関する実践的研究2016

    • Author(s)
      山本智一,神山真一
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00978
  • [Presentation] 反論を含むアーギュメント構成能力の育成を目指した授業の評価:小学校第6学年「水溶液の性質」の事例2015

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・山口悦司・坂本美紀・村津啓太・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] 気体検知管操作の知識獲得を高めるマンガ反転授業用教材改良版Ⅱの開発2015

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・竹中真希子・ 山本智一・黒田秀子
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560101
  • [Presentation] Articulation of evaluation criteria for improvement pre-service teachers’ argument skills2015

    • Author(s)
      Yamamoto, T. et al.
    • Organizer
      ESERA 2015
    • Place of Presentation
      Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] タブレット端末を用いたマンガ反転授業用教材の改良と評価:気体検知管の操作技能に着目して2015

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・竹中真希子・ 山本智一・黒田秀子
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560101
  • [Presentation] Improvement of science class using flipped classroom: A case study of EIPACA2015

    • Author(s)
      Daikoku, M., Kamiyama, S.,Yamamoto, T., Egusa, R., Hatono, I., Kusunoki, F., & Inagaki, S.
    • Organizer
      European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Helsinki(フィンランド)
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] Science Lesson Study Activity in a Pre-service Teacher Training Course2015

    • Author(s)
      Hayashi NAKAYAMA & Tomokazu YAMAMOTO
    • Organizer
      ESERA conference 2015
    • Place of Presentation
      Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 反論を含むアーギュメントの達成を阻害する要因の探索的検討:反論理由付けに着目して2015

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・山口悦司・坂本美紀・村津啓太・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県・山形市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] PACA国際学校における反転授業を用いた理科の授業改善:「物の溶け方」単元の実践から2015

    • Author(s)
      大黒仁裕・神山真一・山本智一・江草遼平・鳩野逸夫・楠房子・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県、山形市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] 教員志望大学生の実験技能を高めるタブレット端末を用いたマンガ反転授業用教材の開発と評価2015

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・竹中真希子・ 山本智一・黒田秀子
    • Organizer
      平成27年度 ICT利用による教育改善研究発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学 森戸記念館(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560101
  • [Presentation] Instructional strategies for teaching primary students to construct arguments with rebuttals.2015

    • Author(s)
      Kamiyama, S., Yamamoto, T., Yamaguchi, E,. Sakamoto, S., Muratsu, K., & Inagaki, S.
    • Organizer
      European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Helsinki(フィンランド)
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02916
  • [Presentation] 実験操作技能を高めるマンガ反転授業用教材の評価:初期版と改良の比較から2014

    • Author(s)
      黒田秀子・大黒孝文・舟生日出男・竹中真希子・山本智一
    • Organizer
      平成26年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560101
  • [Presentation] 実験操作技能を高めるマンガ反転授業用教材の改良:気体検知管の操作2014

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・竹中真希子・ 山本智一・黒田秀子
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560101
  • [Presentation] 複数の理由付けを利用するアーギュメント構成能力の育成を目指した授業の評価:小学校第6学年「植物の養分」の事例2014

    • Author(s)
      神山真一,山本智一,山口悦司,坂本美紀,村津啓太,稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501106
  • [Presentation] 教師のアーギュメント・スキルを育成する教育プログラムのデザイン研究:形成的評価と協調的アーギュメント改善を指針として2013

    • Author(s)
      村津啓太・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・中新沙紀子・中村有里
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] Evaluation of Japanese pre-service teachers’ arguments on global warming2013

    • Author(s)
      Yamamoto, T., Yamaguchi, E., Muratsu, K., Nakashin, S., & Inagaki, S.
    • Organizer
      Proceedings of 10th Conference of the European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Cyprus
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 科学的な問いの生成を支援する授業のデザイン研究:科学的原理・法則のメタ理解に着目して2013

    • Author(s)
      中新沙紀子 山口悦司 村山功 坂本美紀 山本智一 神山真一 村津啓太 稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集11
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] Enhancing the quality of argumentation through question-focused teaching: A case study of 6th-grade primary school students (11-12 years old) in science lesson on static electricity2013

    • Author(s)
      Muratsu, K., Yamaguchi, E., Inagaki, S., Sakamoto, M., Yamamoto, T., & Kamiyama, S.
    • Organizer
      European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      University of Cyprus(キプロス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] 学習科学を応用した教師教育プログラム:WISEプロジェクトを事例として2013

    • Author(s)
      山本智一・山口悦司・稲垣成哲・村津啓太・中新沙紀子・中村有里
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] A study of classroom lessons in Japan designed to nurture argument skills: 5th-grade science module on pendulum movement case2012

    • Author(s)
      Tomokazu Yamamoto, Miki Sakamoto, Junko Nishigaki, Keita Muratsu, Shinichi Kamiyama
    • Organizer
      2012 annual conference of Australasian Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      University of the Sunshine Coast, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501106
  • [Presentation] 複数の証拠の適切性と十分性に焦点を当てたアーギュメント・スキルの育成:小学校第5学年「物の溶け方」の事例2012

    • Author(s)
      山本智一,坂本美紀,山口悦司,稲垣成哲,村津啓太,神山真一
    • Organizer
      日本科学教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501106
  • [Presentation] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成(3)野生動物との共生問題を扱った単元でのエビデンス利用の支援2011

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・山本智一・村津啓太・KFJapan
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Presentation] 理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキル向上に関する実践的研究(2)2011

    • Author(s)
      山本智一, 山口悦司, 稲垣成哲, 中山迅, 竹中真希子
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2011-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Presentation] KFJapan,小学生におけるアーギュメント・スキルの育成(3)野生動物との共生問題を扱った単元でのエビデンス利用の支援2011

    • Author(s)
      坂本美紀, 山口悦司, 稲垣成哲, 山本智一, 村津啓太
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Presentation] 理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキル向上に関する実践的研究(2)2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20240068
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した授業デザイン:McNeill & Krajcikの授業デザイン要素2011

    • Author(s)
      山本智一, 山口悦司, 稲垣成哲, 坂本美紀, 西垣順子
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Presentation] 小学校教員養成のための実践的な理科授業プログラムの開発2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学
    • Year and Date
      2011-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20240068
  • [Presentation] 理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキル向上に関する実践的研究(2)2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学(東京)
    • Year and Date
      2011-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した授業デザイン:McNeill & Krajcikの授業デザイン要素2011

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学(島根)
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22800050
  • [Presentation] 理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキル同上に関する実践的研究(1)2010

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      平成22年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府)
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20240068
  • [Presentation] 知識構築型アーギュメントの獲得を目指した科学教育カリキュラムの改善:教師の支援と児童の学習活動の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・村山功・Knowledge Forum Japan Research Group(大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司)
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] 科学技術問題の社会的意思決定における「問題を定義すること」の学習を支援するカリキュラム:原子力問題を取り上げた事例の開発2007

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] PDAとセンシングボードを活用した実践のあゆみ2006

    • Author(s)
      稲垣成哲・楠房子・杉本雅則・山口悦司・橘早苗・山本智一・竹内雄一郎・出口明子・関孝雄
    • Organizer
      日本科学教育学会第30回年会論文集
    • Place of Presentation
      筑波学院大学
    • Year and Date
      2006-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] Articulation of evaluation criteria for improvement pre-service teachers’ argument skills

    • Author(s)
      Yamamoto, T., Yamaguchi, E., Naramoto, M., Muratsu, K., & Inagaki, S.
    • Organizer
      the 11th biannual conference of the European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Univ. of Helsinki, Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2015-08-31 – 2015-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 口頭のアーギュメンテーションにおける反論を促進する教授方略の改善と評価

    • Author(s)
      村津啓太・稲垣成哲・山口悦司・山本智一・坂本美紀・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] 反論を含むアーギュメンテーションを促進するための教授方略の改善

    • Author(s)
      村津啓太 稲垣成哲 山口悦司 山本智一 坂本美紀 神山真一
    • Organizer
      平成25年度日本理科教育学会近畿支部大会発表論文集
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] 複数の理由付けを利用するアーギュメント構成能力の育成を目指した授業デザイン:小学校第6学年「植物の養分」の事例

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・山口悦司・坂本美紀・村津啓太・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] 実験操作技能を高めるマンガケースメソッド教材の開発

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生・竹中・山本・楠・寺野・稲垣
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330251
  • [Presentation] 複数の理由付けを利用するアーギュメント構成能力の育成を目指した授業の評価:小学校第6学年「植物の養分」の事例

    • Author(s)
      神山真一・山本智一・山口悦司・坂本美紀・村津啓太・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] 実験のためのマンガケースメソッド教材の開発と特徴

    • Author(s)
      大黒孝文・竹中・舟生・山本・楠・寺野・稲垣
    • Organizer
      平成25年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330251
  • [Presentation] 科学的な問いの生成を支援する理科授業デザインの改善

    • Author(s)
      中新沙紀子 山口悦司 村山功 坂本美紀 山本智一 神山真一 村津啓太 稲垣成哲
    • Organizer
      平成25年度日本理科教育学会近畿支部大会発表論文集
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • [Presentation] 口頭のアーギュメンテーションにおける反論を促進する教授方略の改善と評価:反論の基準に関する理解に着目して

    • Author(s)
      村津啓太・稲垣成哲・山口悦司・山本智一・坂本美紀・神山真一
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300270
  • 1.  YAMAGUCHI Etsuji (00324898)
    # of Collaborated Projects: 11 results
    # of Collaborated Products: 51 results
  • 2.  INAGAKI Shigenori (70176387)
    # of Collaborated Projects: 10 results
    # of Collaborated Products: 56 results
  • 3.  NAKAYAMA Hayashi (90237470)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 33 results
  • 4.  FUNAOI Hideo (20344830)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 5.  TAKENAKA Makiko (70381019)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 31 results
  • 6.  DAIKOKU Takafumi (80551358)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 7.  KUSUNOKI Fusako (40192025)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 8.  SAKAMOTO Miki (90293729)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 9.  神山 真一 (40846531)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 33 results
  • 10.  OHSHIMA Ritsuko (70377729)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 11.  DEGUCHI Akiko (70515981)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 12.  MASUKAWA Hiroyuki (50367661)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  KURODA Hideko (20706931)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 14.  OSHIMA Jun (70281722)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 15.  SARUTA Yuji (70178820)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NISHIGAKI Junko (80345769)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  松原 憲治 (10549372)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  MURAYAMA Isao (40210067)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 19.  MOCHIZUKI Toshio (50379468)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  鈴木 誠 (60322856)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  和田 一郎 (70584217)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 22.  SUGIMOTO Masanori (90280560)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 23.  NOGAMI Tomoyuki (80127688)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  FUJII Hiroki (30274038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  HASHIMOTO Tateo (00112368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  KAWAKAMI Shogo (10033896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  MIYAKE Shiho (80432813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  MIZOBE Kazushige (30379862)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  OGAWA Yoshikazu (60233433)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  TAKEDA Yoshiaki (90155028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  MATSUBARA Michio (80199843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  SUMIDA Manabu (50315347)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  KINUGASA Takahiro (90510751)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 34.  TERANO Takao (20227523)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 35.  MIYAKE Naomi (00174144)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  KITAZAWA Takeshi (80453033)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  Katsumi Kenji (20411100)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 38.  長沼 武志 (30912406)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  後藤 大二郎 (30937149)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  中村 大輝 (90839094)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  坂倉 真衣 (70758606)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  大浦 弘樹 (90466871)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  山本 輝太郎 (60887058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  木村 優里 (80611970)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  FUJIMOTO Masaji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 46.  MISAWA Naohisa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  TACHIBANA Sanae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 48.  TASHIRO Kenji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  KOMAKI Keisuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  MURATSU Keita
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 51.  DAIKOKU Masahiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 52.  HATONO Itsuo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 53.  猿田 裕嗣
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi