• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamamoto Etsuko  山元 悦子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMAMOTO Etsuko  山元 悦子

Less
Researcher Number 20220452
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福岡教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 福岡教育大学, 教育学部, 教授
2006 – 2016: FUKUOKA UNVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education, Professor, 教育学部, 教授
2010: 福岡教育大学, 教育学部, 准教授
2004 – 2005: 福岡教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Except Principal Investigator
カリキュラム / コミュニケーション / 教科間連携 / 幼小連携 / コミュニケーション能力 / カリキュラム開発 / 包括的学習支援アプローチ / 幼・小・中連携 / 表現力 / 幼小中連携 … More / 論理的思考力 / 授業開発 / 実験授業 / 言語コミュニケーション / 発達 / 国語科教育 / 教材開発 / 読書行為モデル / 読解力の発達 / 読解指導 / 質的研究 / 包括的学習支援 / 国語科 / 発達モデル / 読解力 / 多様性 / 読書行為 / teaching materials of scenario for role-playing game / model of development about ability of Communication / model of communication / unit of fostering ability of Communication / conversation for guest / cumulative conversation / argumentative / communication / 大規模校のコミュニケーション / 小規模校のコミュニケーション / 教師のコミュニケーション観 / カナダの小学校 / 授業観察 / メタ認知 / 話し言葉 / ロールプレイ用シナリオ教材 / ロールイプレイ用シナリオ教材 / コミュニケーション能力発達モデル / コミュニケーションモデル / コミュニケーション能力育成単元 / 探索的会話 / 累積的会話 / 論争的会話 / メディア・コミュニケーション / 文学作品の読みにおけるコミュニケーション / 対教師アンケート / 読書におけるコミュニケーション / 説明的文章の読みにおけるコミュニケーション / 文学の読みにおけるコミュニケーション / 論理的整合性 / 科学読み物文体 / 科学報告文体 / 国語科の独自性 / 教師アンケート / 説明的文章教材 / 文学作品教材 / 論理的コミュニケーション / トウルミンモデル / 共同思考 / 論理的共感 / コミュニケーション意識 / 連携 / 言語能力の発達 / 話し合い / 実証研究 / 文学的言語 / 論理言語 / 実践的 / 連携的研究 / 実証的研究 / 言語発達 / 入門期 / 同一課題による調査的授業 / 試行的授業 / ロールプレイ教材の開発 / 話し合い教材の開発 / カリキュラム編成 / 言語コミュニケーション単元 / 中学生の音声言語能力 / 話し合い能力の発達 / 論証 / 授業モデル / 音声言語 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (99 results)
  • Co-Researchers

    (57 People)
  •  読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development of a Comprehensive Learning Support Approach Based on a Developmental Model Corresponding to the Diversity of Reading Behaviors

    • Principal Investigator
      MORITA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of Curriculum and Lesson by Cooperation among Kindergarten, Elementary School and Junior High School for Development of Logical Thinking and Expressing

    • Principal Investigator
      KAWANO JUNKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shirayuri College
      Kumamoto University
  •  Cooperative - the actual draft study on the development of language communication skills for language arts education improvement

    • Principal Investigator
      UEYAMA TOSHIHIRO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A study on Curriculums through the Cooperation among Kindergartens, Elementary and Junior High Schools and among Subjects to Foster the Ability for Logical Thinking and Ability to Deliver

    • Principal Investigator
      KAWANO JUNKO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Cooperation Proposal Research on Development of the Language Communication for a Japanese Teaching Improvement

    • Principal Investigator
      UEYAMA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  An Empirical and Cooperative Study on the Forming Process and Linguistic Development in the Communication at the Introductive Level

    • Principal Investigator
      KAWANO Junko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Practical and cooperation research on development of the communications skills for a Japanese educational improvement

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A experimented and verified study on development about ability of verbal communication for Improvement of Japanese education.

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      KYOTO UNVERITY OF EDUCATION

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] トピック学習で話し合う力を育てる:子どもたちとつくり上げた6年間の軌跡2024

    • Author(s)
      廣口知世・山元悦子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812629
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 読む文化をハックする:読むことを嫌いにする国語の授業に意味があるのか?2021

    • Author(s)
      ジェラルド ドーソン・山元隆春・中井悠加・吉田新一郎
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      4794811713
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新・教職課程演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      山元隆春(編著)・植山俊宏・中井悠加ほか
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] あたらしい国語科教育学の基礎2020

    • Author(s)
      山元隆春・難波博孝・山元悦子・千々岩弘一
    • Total Pages
      346
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275362
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 詩とイマジネーションの教育2019

    • Author(s)
      山元隆春ほか
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183177247
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・守田庸一・上田祐二・上山伸幸・寺田守・冨安慎吾・中井悠加・坂東智子・宮本浩治・山元隆春・若木常佳ほか
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・稲田八穂・幾田伸司・河野智文・砂川誠司・住田勝・長岡由記・原田大介・村井万里子・山元悦子・山元隆春ほか
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 発達モデルに依拠した言語コミュニケーション能力育成のための実践開発と評価2015

    • Author(s)
      山元悦子
    • Total Pages
      458
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Book] 読書教育を学ぶ人のために2015

    • Author(s)
      山元隆春編・住田勝
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Book] 言語コミュニケーション能力を育てる-発達調査をふまえた国語教育実践の開発-2014

    • Author(s)
      河野順子・山元悦子・住田勝ほか
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Book] 理解するってどういうこと?―「わかる」ための方法と「わかる」ことで得られる宝物―2014

    • Author(s)
      エリン・オリヴァー・キーン著/山元隆春・吉田新一郎共訳
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Book] 読者反応を核とした「読解力」育成の足場づくり2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Book] 本を読んで語り合うリテラチャー・サークル実践入門2013

    • Author(s)
      ジェニ・ポラック・デイほか(山元隆春訳)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Book] 単元学習実践発展のための三つのポイント(豊かな言語活動を拓く国語単元学習の創造)2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Book] 新訂国語科教育学の基礎 第6章 音声言語教育の研究2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Book] 豊かな言語活動を拓く国語単元学習の創造 単元学習実践発展のための三つのポイント2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Publisher
      東洋館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Book] 音声言語教育の研究(新訂国語科教育学の基礎第6章)2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Book] 文学教育基礎論の構築-読者反応を核としたリテラシー実践へ向けて-2005

    • Author(s)
      山元隆春
    • Total Pages
      752
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] 読むことの学習評価につながる理解方略指導の枠組み:「BHHフレームワーク」で「いかに読むか」を共有する2024

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 65 Pages: 58-68

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 読む文化・読むコミュニティを築く基盤としての「共通テクストを読む」授業と自立した読者の育成 : ケイト・ロバーツ『小説アプローチ』を手がかりとして2022

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 63 Pages: 14-29

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 幼児の物語理解プロセスの究明:5・6歳児を対象とした絵本の読み合い時の反応に着目して2021

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 70 Pages: 61-74

    • NAID

      40022521002

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 文学の対話的論証(Dialogic Literary Argumentation)」と学習評価:文学の授業における生徒へのフィードバックを中心に2021

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 62 Pages: 1-14

    • NAID

      40022564098

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 言語コミュニケーション能力を育て,主体的・協働的学びのカリキュラムをデザインするトピック学習の試み-小学6年生の国語学習を核として-2020

    • Author(s)
      山元悦子・廣口知世
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第69号 第1分冊 Pages: 39-55

    • NAID

      120006811271

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 「文学国語」の授業をどう考えるか2019

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 38巻 5号 Pages: 86-95

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] お話の世界の共体験を通して言葉を紡ぎ出す保育実践の開発-5歳児の円滑な就学をはかるための幼小接続カリキュラムの開発2016

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      大学教員と幼稚園教諭との連携による保育の創造

      Volume: 10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Journal Article] 、国語科における絵本を活用した意味構築の学習-登場人物の造型を検討する枠組みの整理と発問の開発-2015

    • Author(s)
      奥泉香・山元隆春
    • Journal Title

      国語教育史研究

      Volume: 15 Pages: 1-9

    • NAID

      40020553783

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 、中学校国語科におけるリテラチャー・サークル実践の展開-「少年の日の思い出」を扱う単元の場合-2015

    • Author(s)
      山元隆春・居川あゆ子
    • Journal Title

      学校教育実践学研

      Volume: 21 Pages: 35-45

    • NAID

      120005613764

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 「理解する」ことの学習のためにどのような授業が必要か-ジョアンナ・M・ジミー著『理解するための方法を絵本で教える』の場合-2015

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 56 Pages: 206-218

    • NAID

      120005733312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 小学校入門期のコミュニケーション能力育成を促す教師の指導性2014

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      国語科研究論集

      Volume: 55 Pages: 17-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Journal Article] 小学生の話し合う力をどう見取るかー発達研究に依拠した実態調査を手がかりに-2014

    • Author(s)
      山元悦子・松尾剛・若木常佳・稲田八穂・河野順子・生田伸司・三浦和尚
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 37 Pages: 53-62

    • NAID

      130007790681

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Journal Article] 小学校入門期の発達特性をふまえたコミュニケーション力育成の研究-編み上げ型カリキュラム構築の試み-2014

    • Author(s)
      山元悦子・松中保明
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第63号、第1分冊 Pages: 95-117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 小学生の話し合う力をどう見取るか―発達研究に依拠した実態調査を手がかりに―2014

    • Author(s)
      山元悦子・松尾剛・若木常佳・稲田八穂・河野順子・幾田伸司・三浦和尚
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第37号第1巻 Pages: 53-62

    • NAID

      130007790681

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 「人と関わる言葉」の育ちを目指してー5歳児にみられる説明表現の考察ー2013

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学幼児教育研究部報告書『幼児教育研究集録』

      Volume: 62 Pages: 69-86

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 米国における理解方略指導の具体的展開 : Hervey & Goudvis 編『解釈の道具箱』における「意味を推論する」授業の場合2013

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊4 Pages: 47-63

    • NAID

      120005312207

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 「人と関わる言葉」の育ちを目指して-5歳児に見られる説明表現の考察-2013

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      『大学教員と幼稚園教諭との連携による保育の創造-言葉で人とつながり合う幼児を育てる-』平成24年度幼児教育研究部報告書

      Volume: 1 Pages: 23-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Journal Article] 小学校中学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2012

    • Author(s)
      山元悦子・稲田八穂
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 61-1 Pages: 109-125

    • NAID

      120006379849

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 小学校中学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2012

    • Author(s)
      山元悦子,稲田八穂
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第61号第1 分冊 Pages: 109-125

    • NAID

      120006379849

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 読書で豊かな人間性を育む 児童サービス論2012

    • Author(s)
      難波博孝,山元隆春,宮本浩治
    • Journal Title

      学芸図書

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 思考様式の学習を扇の要に、読む・書く活動を結ぶ2012

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 310 Pages: 19-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 中学3 年生の話し合い能力の育成に向けて-協同性を基盤に論理的探究を行う話し合い能力を育てる-2012

    • Author(s)
      山元悦子,田丸陛子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第62号第1 分冊

    • NAID

      40019620016

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 絵本は,子どもが読者となることを,どのように励ますのか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 69 Pages: 7-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 新学習指導要領の実施に伴う古典の扱い-新年度の国語教科書との関連で2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      子どもの本棚

      Volume: 509 Pages: 34-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 絵本は、子どもが読者となることを、どのように励ますのか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 69 Pages: 7-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力の発達に関する縦断的研究-同一課題を用いた話し合いの学年間の差異に着目して-2011

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第60号第1分冊 Pages: 49-72

    • NAID

      40018720747

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] The development of children's understanding of mathematical patterns through mathematical activities2011

    • Author(s)
      Taro Fujita, Shinya Yamamoto
    • Journal Title

      Research in Mathematics Education

      Volume: 13 Pages: 249-267

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Journal Article] 国語科における論理的思考力を育てる題材の開発-「聞く話す」領域において-2011

    • Author(s)
      中村学,山元悦子
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育実践センター)

      Volume: 19号 Pages: 1-8

    • NAID

      40018786496

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 文学の教え・学びをどのように教えるか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊2号 Pages: 61-79

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 長編小説を核としたリテラシー教育2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 復刊1号 Pages: 88-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 人間関係力の育ちを促す保育への提案-他者・自己・関わる力の視点から-2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      研究集録 5

      Pages: 9-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 稲田八穂小学校高学年の発達特性を踏まえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 21551

      Pages: 119-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 人間関係力の育ちを促す保育への提案-他者・自己・関わる力の視点から-2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      研究集録

      Volume: 5 Pages: 9-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] ポストモダン絵本論からみた文学教育の可能性2010

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 52 Pages: 72-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 小学校高学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2010

    • Author(s)
      山元悦子,稲田八穂
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第1分冊59 Pages: 119-142

    • NAID

      40017017218

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力の発達に関する縦断的研究-同一課題を用いた話し合いの学年間の差異に着目して-2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 60-1

      Pages: 49-72

    • NAID

      40018720747

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 小学生のコミュニケーション能力の発達に関する縦断的研究-同一課題を用いた話し合いの学年間の差異に着目して-2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 60-1 Pages: 49-72

    • NAID

      40018720747

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 小学校高学年の発達特性を踏まえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2010

    • Author(s)
      山元悦子, 稲田八穂
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 59-1

      Pages: 119-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 小学校入門期のことばの学習において物語文を扱った国語科学習はどうあるべきか-年長児(5歳児)の物語解釈形成の実態を手がかりに-2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      研究集録大学教員と幼稚園教諭との連携による保育の創造 4巻

      Pages: 26-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 小学校入門期のことばの学習において物語文を扱った国語科学習はどうあるべきか-年長児(5歳児)の物語解釈形成の実態を手がかりに-2010

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      研究集録 大学教員と幼稚園教論との連携による保育の創造 4

      Pages: 26-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 幼稚園と小学校入門期をつなぐ幼小連携コミュニケーション教育を求めて-年長児(5歳児)の「言葉の切り替え」意識の考察-2009

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      幼児教育研究部報告書 第3号

      Pages: 38-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 「交流理論」は学習者に何をもたらすか:「批評的読み」の基礎としての「審美的読み」2009

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 57

      Pages: 107-116

    • NAID

      120001143871

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 「交流理論」は学習者に何をもたらすか :「批評的読み」の基礎としての「審美的読み」2009

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 57

      Pages: 107-116

    • NAID

      120001143871

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] コミュニケーション能力の発達に関する研究-小学5年生における認知・思考の発特性2009

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 58

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 幼稚園と小学校入門期をつなぐ幼小連携コミュニケーション教育を求めて-年長児(5 歳児)の「言葉の切り替え」意識の考察-2009

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      「幼児教育研究部報告書」福岡教育大学・幼児教育研究部 第3号

      Pages: 38-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] リテラシー教育におけるグラフィックノベルの役割-米国における事例を手がかりとして-2008

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究 49

      Pages: 33-56

    • NAID

      120002063756

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 伝え合う活動の日常化を図るために2008

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      教育科学・国語教育 698

      Pages: 14-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 書物への没頭/わたくしの非在-読書体験成立の条件-2007

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      月刊国語教育研究 423

      Pages: 6-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] コミュニケーション能力を育てる国語教室カリキュラムの開発-発達特性をふまえたコミュニケーション能力把握に立って-2007

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 57

      Pages: 59-76

    • NAID

      120006379111

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 「失いつづけたすべてのものの打ち上げられる場所」と「行くべきところ」との間で-文学教育の「転回」と「希望」のために2007

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      日本文学 20668

      Pages: 53-62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 文学の読みが「対話的」となる条件-"point-drivin reading"概念の検討を手がかりとして-2006

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      世羅博昭先生御退任記念論集

      Pages: 113-130

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] The requirement of dialogic reading in literature・considering concept of "point-driven reading"-2006

    • Author(s)
      YAMAMOTO, TAKAHARU
    • Journal Title

      Collections of essays in honor of Prot. SERA HIROAK.

      Pages: 113-130

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] 文学の読みが「対話的」となる条件-"point-driven reading"概念の検討を手がかりとして-2006

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      世羅博昭先生御退任記念論集

      Pages: 113-130

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] 指導事項の精選を図った授業展開の提案2005

    • Author(s)
      山元悦子
    • Journal Title

      教育科学・国語教育(明治図書) 659

      Pages: 7-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] 「どうしたって行けないけどそれでもぜったい行きたいどこか」に向かって-文学教育のために-2005

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      これからの文学教育のゆくえ(右文書院)

      Pages: 298-313

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Journal Article] テクストに会ったらどうするか2004

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      月刊国語教育(東京法令) 296

      Pages: 40-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Presentation] 教科教育学研究のメソドロジー:私たちは何のために何をどのように研究しているか2024

    • Author(s)
      山元隆春・貴志倫子
    • Organizer
      教科教育学コンソーシアム 第4回シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 読むことの学習評価につながる理解方略指導論の検討(2):Beers & Probst(2020)Forged by Readingを中心に2023

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会(信州大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づいた包括的学習支援アプローチの提案:文学の読みにおける仮説導出のためのパイロット調査をふまえて2023

    • Author(s)
      守田庸一・住田勝・山元隆春・山元悦子・冨安慎吾
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会(信州大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 文章・対話・学び:オーセンティックな読む行為が成立する条件2023

    • Author(s)
      山元隆春・守田庸一・住田勝
    • Organizer
      広島大学大学院人間社会科学研究科「教育ヴィジョン研究センター(EVRI)」定例オンラインセミナー講演会No.136
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 「共通テクストを読む」と「一人で選んで読む」とのバランスを探る「読むこと」の教育:Kate Roberts(2018)A Novel Approachを手がかりとして2021

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第141回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 文学教育における「対話的文学討議(Dialogic Literary Argumentation)」と学習評価:生徒へのフィードバックを中心に―2020

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第139回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 読むことの学習指導における「選択する学び」と評価―Gordon(2018)No More Fake Readingを手がかかりとして2019

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会 仙台大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 国語科カリキュラムの再検討-「話すこと・聞くこと」のカリキュラム2014

    • Author(s)
      河野順子・山元悦子・長田友紀・丸野俊一
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2014-05-28
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Presentation] 読み書きカリキュラムにおける絵本の役割-Frank Serafini(2014)Reading the Visual-を手がかりにして2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第127回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 「読解力」育成材としての絵本の有効性―Janet Evans編(2009)Talking Beyond the Pageを手がかりとして―2014

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会名古屋大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター(ウインクあいち)
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-発達研究に依拠した実態調査を手がかりに-2012

    • Author(s)
      山元悦子・松尾剛・若木常佳・稲田八穂・河野順子・幾田伸司・三浦和尚
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第123回富山大学大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-発達研究に依拠した実態調査を手がかりに-2012

    • Author(s)
      山元悦子、松尾剛、若木常佳、稲田八穂、河野順子、幾田伸司、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学校中学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2012

    • Author(s)
      山元悦子 稲田八穂
    • Organizer
      第122回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-教科書学習用語に基づく指標の開発-2012

    • Author(s)
      幾田神司・山元悦子・若木常佳・稲田八穂・河野順子・三浦和尚
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第123回富山大学大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-教科書学習用語に基づく指標の開発-2012

    • Author(s)
      幾田伸司、山元悦子、若木常佳、稲田八穂、河野順子、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 理解するとはどういうことなのか2011

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府)
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学校高学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力育成に関する研究2009

    • Author(s)
      山元悦子・稲田八穂
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学教育学部
    • Year and Date
      2009-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Presentation] 高学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究2009

    • Author(s)
      山元悦子, 稲田八穂
    • Organizer
      第117回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学教育学部
    • Year and Date
      2009-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Presentation] 発達をふまえた話し合い学習指導-小学校と中学校とをつなぐ-2008

    • Author(s)
      田中智生, 間瀬茂夫, 住田勝, 山元悦子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Year and Date
      2008-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Presentation] 絵本を用いた理解方略指導の実際 : 米国の事例を中心として

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 小学生の話し合つ力をどう見取るかー発達研究に依拠した実態調査を手掛かりに-

    • Author(s)
      山元悦子
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか―発達研究に依拠した実態調査を手がかりに―

    • Author(s)
      山元悦子、松尾剛、若木常佳、稲田八穂、河野順子、幾田伸司、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか―教科書学習用語に基づく指標の開発―

    • Author(s)
      幾田伸司、山元悦子、若木常佳、稲田八穂、河野順子、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学校中学年の発達特性をふまえたコミュニケーション能力の育成に関する研究

    • Author(s)
      山元悦子(福岡教育大学) 稲田八穂(筑紫女学園大学)
    • Organizer
      第122回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 国語科学習において絵本を活用するための発問開発

    • Author(s)
      奥泉香・山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • 1.  SUMIDA Masaru (40278594)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  UEYAMA Toshihiro (50193850)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  UEDA Yuji (50213369)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  KAWANO Junko (80380989)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 5.  MORITA Youichi (60325305)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  TANAKA Norio (00171786)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  NAKANISHI Makoto (10263881)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  YAMAMOTO Takaharu (90210533)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 67 results
  • 9.  TERADA Mamoru (00381020)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  TOMIYASU Shingo (40534300)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  IKUTA Sinnji (00320010)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 12.  BANNDOU Tomoko (60634764)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  MURAI Mariko (30174262)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  MIURA Kazunao (40239174)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 16.  WAKAGI Tuneka (90454579)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 17.  TSURUDA Seji (30180061)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  SAKURAMOTO Akemi (70319846)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  INADA Yaho (20612518)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 20.  SUNAGAWA Seiji (20647052)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  TUJIMURA Keizo (90712505)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  TAGUTI Hirotugu (50274676)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  SHIMATANI Hiroshi (10258337)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  ITO Kimiko (80027713)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  MASE Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 26.  YAMAMOTO Shinya (20145402)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  FUJISE Taiji (30515599)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  SAKASITA Reiko (20178552)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  YAMASAKI Hirotaka (20555768)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  中井 悠加 (40710736)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 31.  上山 伸幸 (40780325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  河野 智文 (70304144)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 33.  長岡 由記 (90615915)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 34.  NANBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  SASA Hiroyuki (30315387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  WATANABE Sigeyosi (00230962)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  UTIDA Nobuko (70017630)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  宮瀬 美津子 (10219785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  松永 拓己 (10380990)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  長嶺 寿宣 (20390544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  ピダーソン スタン (30515747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  緒方 信行 (60535714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  飯野 直子 (80284909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  宮下 孝広 (00190778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  細川 太輔 (70738228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  余郷 裕次 (90191535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  原田 大樹 (50756492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  KOGA YOichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  HIROGUTI Tomoyo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  NAGAMOTO Naoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  SAKAZAKI Shintaro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  SHIMONAKA Ippei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  JOONJI Akio
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  OKITA Fumie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  TOYOTA Seiitirou
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  NISHIMURA Seiichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  HARAGUTI Juniti
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi