• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KUMAKURA Hiroyuki  熊倉 啓之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00377706
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2007 – 2023: Shizuoka University, 教育学部, 教授
2004 – 2006: 静岡大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
数学教育 / フィンランド / 割合 / フィンランドの問題 / 教材開発 / 比 / 体系的カリキュラム / 割合指導 / カリキュラム / 活用力 … More / 活用力の育成 / 教師の手立て / 数学的活動 / 数学的な活用力 / 国家カリキュラム / 教育実習 / 教授法 / 算数・数学教育 / 教員養成 / 教材 / 授業 / 副読本 / 数学を学ぶ意義 … More
Except Principal Investigator
数学教育 / 証明 / 算数教育 / 中等教育 / 授業研究 / 授業 / 意識調査 / 数学 / 授業研究コミュニティ / 高校数学 / 授業実践 / 教科書分析 / 初等中等教育 / 説明 / 算数 / 統計指導 / 数学的活動 / 幾何教育 / 実態調査 / 幾何学 / 授業研究コミュ二ティ / 探究 / コミュニティリーダー / リスク社会 / 評価者間信頼性 / 算数・数学教育 / 評価 / 授業ビデオ分析 / how to learn型 / 数学教育学 / 数学教授学 / 数学的証明 / 文化論的・人間学的研究 / 論証能力 / 指導プログラム開発 / カリキュラム分析 / 批判的思考 / 数学的リテラシー / 論証指導 / カリキュラム開発 / 論証 / 能力 / proof / teaching geometry in England / spatial concept / arithmetic education / teaching space and shape / teaching geometry / mathematics education / イギリスの幾何教育 / 空間概念 / 図形指導 / 初等教育 / カリキュラム / 置換 / 図形教育 / 数学科教員養成 / 統計 / 統計ソフト / 統計思考力 / 統計教育 / 推論 / 先行研究 / 理解の様相 / つまずき / ディベート / わかったことの評価 / わからせる方法 / アンケート / 授業・学習評価 / わかる / メタ認知 / わかったことの確認 / わからせる工夫 / わからせる対象 / わかる授業 / 理解 Less
  • Research Projects

    (20 results)
  • Research Products

    (122 results)
  • Co-Researchers

    (102 People)
  •  リスク社会に対応した数学教育のあり方に関する研究

    • Principal Investigator
      松元 新一郎
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  高等学校数学科の「授業研究コミュニティ」の成長を促す理論とシステムの構築

    • Principal Investigator
      成田 慎之介
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  The development of systematic and consistent curriculum about teaching ratio at from primary school level to secondary school levelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kumakura Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  算数・数学科における評価者間信頼性のある「説明」の評価に関する研究

    • Principal Investigator
      近藤 裕
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  A study on Formation of "lesson study community" on high school mathematics

    • Principal Investigator
      Nagao Atsushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A cultural-anthropological study on argumentation and proof throughout the secondary mathematics education

    • Principal Investigator
      Mizoguchi Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Development of a Statistical Instruction Program Aimed at Critical Thinking in Primary and Secondary Education

    • Principal Investigator
      MATSUMOTO SHINICHIRO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  The development of curriculum to acquire application competency of ratio at secondary school levelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kumakura Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A study on the development of teaching and learning models for promoting students' ability to explain the correctness of their judgement based on the characteristics of mathematical proof

    • Principal Investigator
      Kondo Yutaka
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Research on curriculum development of mathematical proof by networking mathematical activities within and between the domains consistent in secondary education

    • Principal Investigator
      Mizoguchi Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Study of Development Materials and Teaching for Fostering Ability of Applying Mathematics in High SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUMAKURA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Study on mathematics curriculum for fostering the mathematics teachers in secondary school emphasizing Practical Teaching Ability

    • Principal Investigator
      KUNIMUNE SUSUMU
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Development of Curriculum Developing Students' Statistical Thinking in Elementary and Secondary Education

    • Principal Investigator
      MATSUMOTO Shinichiro
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Research of Mathematics Education in Finland with the Aim of Development of Mathematical LiteracyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUMAKURA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Study on Teaching Geometry with an Emphasis on Learning Process to discover the property and then prove it

    • Principal Investigator
      KUNIMUNE Susumu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Study on Improving Statistics Education in Elementary and Secondary Education

    • Principal Investigator
      MATSUMOTO Shinichiro
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Fundamental Research on Constructing an Idea of the Teaching and Learning Processes, emphasis on Student's Understanding of Mathematics-Concentration in connecting elementary, junior high and high school-

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Akeshi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  A Study on Teaching of Geometry with an Emphasis on Fostering Mathematical Reasoning Ability

    • Principal Investigator
      KUNIMUNE Susumu
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Sutdy of Development and Utilization of Supplementary Textbook to Appreciate the Significance of Learning MathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUMAKURA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Study on Improving Teaching of Geometry with an Emphasis on Cooperation across Primary and Secondary Schools

    • Principal Investigator
      KUNIMUNE Susumu
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2000 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校教師のための算数と数学15講2019

    • Author(s)
      溝口達也・岩崎秀樹(編著),熊倉啓之・濱中裕明・宮川 健・石井英真・阿部好貴・真野祐輔・大滝孝治(分担執筆)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084289
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Book] 平成30年度学習指導要領改訂のポイント2019

    • Author(s)
      吉田明史編著,熊倉啓之ほか17人
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183304100
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Book] 新しい数学教育の理論と実践(数学的な見方・考え方と評価)2019

    • Author(s)
      岩崎秀樹・溝口達也(編著),熊倉啓之・濱中裕明・宮川 健・石井英真・阿部好貴・真野祐輔・大滝孝治(分担執筆)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084296
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Book] フィンランドの算数・数学教育2013

    • Author(s)
      熊倉啓之(編著)・國宗進・近藤裕・松元新一郎・吉田明史
    • Publisher
      明石書店(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Book] フィンランドの算数・数学教育2013

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Book] 高等学校数学教育研究会編・高等学校数学教育の展開2011

    • Author(s)
      熊倉裕之
    • Publisher
      聖文新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530961
  • [Book] 中学校数学科の授業創り(2)2009

    • Author(s)
      長崎栄三, 國宗進, 熊倉啓之ほか
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Book] 中学校数学科の授業創り(1)2009

    • Author(s)
      長崎栄三, 國宗進, 熊倉啓之ほか
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] Systematic Curriculum and its Specifics of Ratio Teaching for Elementary, Middle, and High Schools2024

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎・近藤裕・早川健
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 34 Pages: 183-192

    • DOI

      10.14945/0002000282

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000282

    • Year and Date
      2024-03-11
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] Teaching the Ratio focus on the Relation between Ratio and Proportion2023

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 101-108

    • DOI

      10.14945/00029428

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14535

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] 空間図形の問題に関する中学生の説明の特徴-空間における2線分の位置関係に関する説明の分析-2023

    • Author(s)
      近藤裕・熊倉啓之・藤田太郎・宮脇真一・國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 105-9 Pages: 2-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] 数学教育においてリスクを扱う際の枠組みの提案2023

    • Author(s)
      松元新一郎,峰野宏祐,熊倉啓之
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 17-20

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_17

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02518
  • [Journal Article] 立方体の見取図に関する小学生の推論の特徴:第6学年「見取図」の授業の事例分析2023

    • Author(s)
      宮脇真一,近藤裕,藤田太郎,熊倉啓之,國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録

      Volume: - Pages: 297-300

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02825
  • [Journal Article] 空間図形の問題に関する中学生の説明の特徴:空間における2線分の位置関係に関する説明の分析2023

    • Author(s)
      近藤裕,熊倉啓之,藤田太郎,宮脇真一,國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育

      Volume: 105(9) Pages: 2-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02825
  • [Journal Article] 探究的な学びの実現を目指す「授業研究」2022

    • Author(s)
      熊倉啓之・伊藤卓哉
    • Journal Title

      数学教育

      Volume: 771 Pages: 98-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01685
  • [Journal Article] Teaching of Percent using “PP Problem” materials to 3rd Grade at Junior High School Students2022

    • Author(s)
      杉山智子・熊倉啓之
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 413-416

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_413

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] Identifying Japanese students’ core spatial reasoning skills by solving 3D geometry problems: An exploration2022

    • Author(s)
      Fujita Taro、Kondo Yutaka、Kumakura Hiroyuki、Miawaki Shinichi、Kunimune Susumu、Shojima Kojiro
    • Journal Title

      Asian Journal for Mathematics Education

      Volume: 1 Issue: 4 Pages: 437-454

    • DOI

      10.1177/27527263221142345

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02825, KAKENHI-PROJECT-21K02537, KAKENHI-PROJECT-20H00098
  • [Journal Article] The Study of Ratio’s Understanding of Elementary Students2022

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎・早川健・近藤裕
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 127-134

    • DOI

      10.14945/00028698

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13788

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] Teaching to Develop Understanding of Ratio in Primary School Through Lesson of Ratio at Sixth Form2022

    • Author(s)
      平等正基・熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 303-310

    • DOI

      10.14945/00028719

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13809

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] The feature of ratio teaching in Japan through the previous foreign studies2021

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 31 Pages: 117-126

    • DOI

      10.14945/00027910

    • NAID

      120006979170

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12982

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] Teaching of Percent in the Units of Ratio to 6th Grade Elementary School Students2021

    • Author(s)
      平等正基・熊倉啓之
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 393-396

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_393

    • NAID

      130008131628

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] Geometry Teaching to Promote Comprehensive and Expansive Thinking in Junior High School : Development Materials and Practice of “Number of Right Angle” and “Voronoi Diagram”2021

    • Author(s)
      加藤健二・杉山篤史・熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 31 Pages: 315-324

    • DOI

      10.14945/00027931

    • NAID

      120006979150

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13003

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] An Improvement in Teaching Spatial Geometry in Elementary School : Understanding of 2D representations of Cubes of Students in Grade 62021

    • Author(s)
      竹内淳,熊倉啓之,國宗進,藤田太郎,近藤裕
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 31 Pages: 127-136

    • DOI

      10.14945/00027911

    • NAID

      120006979171

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12983

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02825, KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] 空間図形の理解に関する研究:小・中学生に対する投影的な見方に関する調査を通して2021

    • Author(s)
      熊倉啓之,近藤裕,藤田太郎,宮脇真一,國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育

      Volume: 103(9) Pages: 2-13

    • NAID

      40022715297

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02825
  • [Journal Article] Spatial reasoning skills about 2D representations of 3D geometrical shapes in grades 4 to 92020

    • Author(s)
      Fujita Taro、Kondo Yutaka、Kumakura Hiroyuki、Kunimune Susumu、Jones Keith
    • Journal Title

      Mathematics Education Research Journal

      Volume: 32 Issue: 2 Pages: 235-255

    • DOI

      10.1007/s13394-020-00335-w

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02825, KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] Study of Teaching of Ratio in Junior and Senior High School2020

    • Author(s)
      熊倉 啓之・國宗 進・松元 新一郎・早川 健・近藤 裕
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 49-58

    • DOI

      10.14945/00027105

    • NAID

      120006808678

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12147

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04766
  • [Journal Article] An Analysis of Study about Ratio’s Teaching in Foreign Countries2020

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 307-310

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_307

    • NAID

      130007945511

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Journal Article] チェバ・メネラウスの定理に関する教材開発:n角形への拡張2019

    • Author(s)
      四之宮佳彦・熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 29 Pages: 90-99

    • NAID

      120006594594

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] Research about Ratio’s Understanding of Junior and Senior High School Students2019

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 29 Pages: 80-89

    • DOI

      10.14945/00026356

    • NAID

      120006594593

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11388

    • Year and Date
      2019-03-27
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04766
  • [Journal Article] Students' understanding of Spatial Geometry : Case of 2D representations of Cubes2019

    • Author(s)
      近藤裕・熊倉啓之・國宗進・藤田太郎.
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 147-156

    • DOI

      10.20636/00013283

    • NAID

      120006772715

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013283

    • Year and Date
      2019-11-29
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] 論証カリキュラム開発において考慮すべき事柄2018

    • Author(s)
      大滝孝治, 濱中裕明, 溝口達也, 熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 55-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Journal Article] 高等学校における「数学的な活用力」の育成を重視した学習指導2017

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎・梅田英之・須藤雄生・冨田真永・山本達也・横澤克彦
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 48 Pages: 133-146

    • NAID

      120006309811

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Journal Article] 平行四辺形になるための条件の真偽判断を通した証明的考察ー中等教育を一貫する論証指導の視座からー2017

    • Author(s)
      濱中裕明,熊倉啓之,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春季研究大会論文集

      Volume: - Pages: 101-108

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Journal Article] 高等学校数学Ⅰ「データの分析」の指導に関する教師調査の分析2017

    • Author(s)
      松元新一郎,久保良宏,熊倉啓之,青山和裕
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学編)

      Volume: 48 Pages: 147-160

    • NAID

      120006309812

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381247
  • [Journal Article] 高等学校数学科における体系化の理解を促す図形指導-多角形の外角の性質に関する教材-2017

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 27-34

    • NAID

      120006228194

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Journal Article] 発展的な考え方の育成を重視した確率の教材開発2017

    • Author(s)
      山本達也・熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 99-3 Pages: 4-12

    • NAID

      130007939058

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Journal Article] 高等学校数学科における「数学的な活用力」の育成を重視した指数・対数関数の学習指導2017

    • Author(s)
      梅田英之・熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 35-44

    • NAID

      120006228197

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Journal Article] 数学的活動に基づく数学的帰納法の指導の課題(2):argumentationと証明の関連性を視点として2016

    • Author(s)
      真野祐輔,熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 139-146

    • NAID

      40022277863

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Journal Article] 日本とフィンランドの算数・数学教育の比較と研究交流2016

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 98-3 Pages: 12-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(数学)2015

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 950 Pages: 46-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Journal Article] 「外周角」の性質とその教材化に関する考察2015

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol.33,No.3-4 Pages: 99-107

    • NAID

      130007834136

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381181
  • [Journal Article] 学ぶ意義を重視した数列の指導に関する考察2015

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 24 Pages: 33-42

    • NAID

      110009893473

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Journal Article] 1次関数と見なす活動を重視した学習指導2015

    • Author(s)
      高橋達也・鈴木直・國宗進・熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 24 Pages: 169-176

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Journal Article] 1次関数とみなす活動を重視した学習指導2015

    • Author(s)
      高橋達也・鈴木直・國宗進・熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: No.24 Pages: 169-176

    • NAID

      110009893474

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381181
  • [Journal Article] The Influence of 3D Representations on Students’ Level of 3D Geometrical Thinking2014

    • Author(s)
      Yutaka Kondo, Taro Fujita, Susumu Kunimune, Keith Jones, Hiroyuki Kumakura
    • Journal Title

      Proceedings of 38th Conference of International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: Vol.4 Pages: 25-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381181
  • [Journal Article] 高等学校における統計指導に関する現状と課題-数学Ⅰ「データの分析」に関する教師調査の分析に基づいて-2014

    • Author(s)
      松元新一郎,久保良宏,熊倉 啓之,青山 和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会,秋期研究大会発表収

      Volume: 47 Pages: 307-310

    • NAID

      40021612369

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381247
  • [Journal Article] 図形の論証の理解とその学習指導―図形の相似に関する補助線を引く方法の意識化―2013

    • Author(s)
      國宗進・熊倉啓之・松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会会誌、数学教育学論究臨時増刊

      Volume: 95 Pages: 113-120

    • NAID

      130008018997

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381181
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-空間図形における 2 直線のなす角度に関する授業を通して-2012

    • Author(s)
      近藤裕・國宗進・熊倉啓之・八田弘恵・望月美樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 593-598

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530961
  • [Journal Article] フィンランドの統計教育-高等学校の統計指導に焦点をあてて-2012

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      科学研究費補助金(21530923)初等・中等教育における統計教育の改善に関する研究最終報告書

      Pages: 31-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] フィンランドの統計教育-国家カリキュラム,教科書の分析を通して-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      科学研究費補助金(21530923)初等・中等教育における統計教育の改善に関する研究中間報告書

      Pages: 21-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] フィンランドの算数教育-フィンランドの算数授業-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之, 國宗進, 吉田明史, 相馬一彦, 松元新一郎, 松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 93巻10号 Pages: 18-23

    • NAID

      110008790769

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] フィンランドの算数教育-フィンランドの算数授業-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・吉田明史・相馬一彦・松元新一郎・松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第93巻第10号 Pages: 18-23

    • NAID

      110008790769

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] フィンランドの算数教育-フィンランドの教育制度-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・吉田明史・相馬一彦・松元新一郎・松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第93巻第8号 Pages: 20-23

    • NAID

      110008711909

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] フィンランドの算数教育-フィンランドの教育制度-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之, 國宗進, 吉田明史, 相馬一彦, 松元新一郎, 松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 93巻8号 Pages: 20-23

    • NAID

      110008711909

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] Proofs and Refutations in Lower Secondary School Geometry2011

    • Author(s)
      Fujita T., Jones K., Kunimune S., Kumakura H.and Matsumoto S.
    • Journal Title

      Proceeding of 7thConference of European Research in Mathematics Education

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530961
  • [Journal Article] フィンランドの算数教育-フィンランドの教員養成-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之, 國宗進, 吉田明史, 相馬一彦, 松元新一郎, 松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 93巻12号 Pages: 19-21

    • NAID

      110008898078

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-立体の切り口の授業を通して-2011

    • Author(s)
      近藤裕・國宗進・熊倉啓之・八田弘恵・望月美樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会第44回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 489-494

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530961
  • [Journal Article] フィンランドの算数教育-フィンランドの教員養成-2011

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・吉田明史・相馬一彦・松元新一郎・松島充
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第93巻第12号 Pages: 19-21

    • NAID

      110008898078

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22402055
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-1 つの平面に着目して考えることを中心に-2010

    • Author(s)
      近藤裕・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・原欣司
    • Journal Title

      日本数学教育学会第43回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 163-168

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530961
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-球の学習に現れる類推の考え-2009

    • Author(s)
      原欣嗣・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会第42回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 367-372

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] Lower Secondary School Students' Understanding of Algebraic Proof2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Kumakura H., Jones K., Fujita T
    • Journal Title

      Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.3

      Pages: 441-448

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] Informing the Pedagogy for Proof in Geometry: Learning from Teaching Approaches in the East and West.2009

    • Author(s)
      Jones K., Kunimune S., Kumakura H., Matsumoto S., Fujita T., Ding L
    • Journal Title

      Proceedings of ICMI Study 19 on "Proof and Proving in Mathematics Education" Vol.1

      Pages: 232-237

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] 数学的な思考力・表現力の育成に関する研究(2)2009

    • Author(s)
      熊倉啓之 (竹下知行)
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要 第17号(印刷中)

    • NAID

      110007508174

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 教科書と授業からみるフィンランドの数学教育2009

    • Author(s)
      熊倉啓之・吉田明史・長尾篤志・國宗進・川合公孝
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 91-7

      Pages: 40-51

    • NAID

      110007340283

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19203037
  • [Journal Article] 数学的な思考力・表現力を育成する指導(2)2009

    • Author(s)
      竹下知行, 坂本健司, 熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要第16号

      Pages: 7-16

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 教科書と授業からみるフィンランドの数学教育2009

    • Author(s)
      熊倉啓之・吉田明史・長尾篤志・國宗進・川合公孝
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

    • NAID

      110007340283

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19203037
  • [Journal Article] 新学習指導要領の特徴とそれを生かす指導2008

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育 第90巻第7号

      Pages: 18-26

    • NAID

      110006834255

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] 数学的思考力・表現力の育成に関する研究2008

    • Author(s)
      熊倉 啓之, (竹下 知行)
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要 第14号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 数学的な思考力・表現力を育成する指導2008

    • Author(s)
      竹下知行, 坂本健司, 熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要 第14号

      Pages: 7-16

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-小中高を見通した空間図形カリキュラム-2008

    • Author(s)
      國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会第41回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 381-386

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] 目的に応じて式を変形する力を育成する指導2007

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      教育科学数学教育 600

      Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 中学との接続を重視した高等学校の幾何教育に関する研究2007

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      静岡大学研究報告 教科教育学篇 第38号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 続・フィンランドの数学教育2007

    • Author(s)
      熊倉啓之, 松元新一郎・西村圭一・梅田英之・國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 第89巻第11号

      Pages: 40-51

    • NAID

      130008018130

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 数学的に推論する力を養う指導に関する研究(3)2007

    • Author(s)
      園田博人, 竹下知行, 熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要 第13号

      Pages: 43-58

    • NAID

      110007583288

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 目的に応じて式を変形する力を育成する指導2007

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      教育科学数学教育 第600巻

      Pages: 4-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 続・フィンランドの数学教育2007

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 第89巻11号

      Pages: 40-51

    • NAID

      130008018130

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] フィンランドの数学教育2007

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 第89巻第1号

      Pages: 31-40

    • NAID

      110006153847

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] フィンランドの数学教育2007

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 第89巻第1号

      Pages: 31-40

    • NAID

      110006153847

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 学ぶ意義を実感させる積分の指導に関する研究~図形の計量に焦点を当てて~2007

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 493-498

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-自ら見取図をかいて問題を解決する授業を通して-2007

    • Author(s)
      八田弘恵・近藤裕・熊倉啓之・國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 487-492

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Journal Article] 中学との接続を重視した高等学校の幾何教育に関する研究2007

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告教科教育学篇 第38号

      Pages: 35-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] A Study of Teaching Geometry in Upper Secondary School with an Emphasis on Cooperation with Lower Secondary School, Second Report2006

    • Author(s)
      Hiroyuki, KUMAKURA
    • Journal Title

      Bulletin of the faculty of Education, Shizuoka University, EDUCATIONAL RESEARCH SERIES 37

      Pages: 49-64

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530578
  • [Journal Article] 学ぶ意義を実感させる三角比の指導に関する研究-中学と高校の接続を重視して-2006

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      第39回数学教育論文発表会論文集 第39回

      Pages: 355-360

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Journal Article] 学ぶ意義を実感させる三角比の指導に関する研究-中学と高校の接続を重視して-2006

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第39回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 355-360

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530578
  • [Journal Article] 中学との接続を重視した高等学校の幾何教育に関する研究(第2次)-図形と方程式の指導に焦点を当てて-2006

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇) 第37号

      Pages: 49-64

    • NAID

      110004616385

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530578
  • [Journal Article] A Study of Teaching Trigonometric Ratio that Helps Students to Appreciate Mathematics Learning, with an Emphasis on Cooperation across Lower Secondary and Upper Secondary Schools2006

    • Author(s)
      Hiroyuki, KUMAKURA
    • Journal Title

      Research Report (Japan Society of Mathematical Education) 39

      Pages: 355-360

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530578
  • [Journal Article] A Study of Teaching Geometry in Upper Secondary School with an Emphasis on Cooperation with Lower Secondary School2005

    • Author(s)
      Hiroyuki, KUMAKURA
    • Journal Title

      Bulletin of the faculty of Education, Shizuoka University, EDUCATIONAL RESEARCH SERIES 36

      Pages: 101-116

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530578
  • [Journal Article] 中学との接続を重視した高等学校の幾何教育に関する研究-ベクトルの指導に焦点を当てて-2005

    • Author(s)
      熊倉 啓之
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇) 第36号

      Pages: 101-116

    • NAID

      110001285541

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530578
  • [Journal Article] 新学習指導要領の特徴とそれを生かす指導2000

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 第90巻第7号

      Pages: 18-26

    • NAID

      110006834255

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Presentation] 小中高を一貫する割合指導の体系的カリキュラムの開発2023

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Presentation] 中学校数学科における割合の理解を深める学習指導-方程式の利用場面に焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      平等正基・熊倉啓之・國宗進
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Presentation] 数学教育においてリスクを扱う際の枠組みの提案2023

    • Author(s)
      松元新一郎,峰野宏祐,熊倉啓之
    • Organizer
      日本科学教育学会 第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02518
  • [Presentation] 授業改善を図る授業研究の有効性2022

    • Author(s)
      熊倉啓之・伊藤卓哉
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01685
  • [Presentation] 割合と比の関係に関する考察2022

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Presentation] 授業改善を図る授業研究の有効性2022

    • Author(s)
      熊倉啓之,伊藤卓哉
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22275
  • [Presentation] 割合の理解の特徴と割合指導の在り方2022

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      2022年度数学教育学会秋季例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Presentation] 小学生の割合の理解に関する調査研究2021

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎・早川健・近藤裕
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Presentation] 教科書・先行研究からみた日本の割合指導の特徴2020

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02761
  • [Presentation] 数学的モデリングにおける論証活動2020

    • Author(s)
      阿部好貴・熊倉啓之・國宗進・石井英真
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01015
  • [Presentation] フィンランドの小学校・中学校・高等学校における割合指導の分析2019

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04766
  • [Presentation] 中学校・高等学校数学科における割合指導の必要性と可能性2019

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04766
  • [Presentation] 中学生・高校生の割合の理解に関する研究2018

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎・早川健
    • Organizer
      第51回日本数学教育学会秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04766
  • [Presentation] 中学生の割合の理解の様相に関する研究2018

    • Author(s)
      熊倉啓之・國宗進・松元新一郎・早川健
    • Organizer
      第42回日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04766
  • [Presentation] 探究活動を促す論証指導2017

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Presentation] 体系的な理解を重視した幾何教育に関する考察-多角形の外角の性質を例にして-2016

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Presentation] Transforming ‘demonstration lessons’ into everyday practice: the case of a Japanese mathematics teacher2016

    • Author(s)
      Fujita, T., Jones, K., Kumakura, H. & Kunimune, S.
    • Organizer
      WALS(World Association of Lesson Study)
    • Place of Presentation
      Exeter University, UK
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03501
  • [Presentation] sine,cosineの定義の指導に関する考察2015

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      日本数学教育学会第48回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Presentation] 高等学校における統計指導に関する現状と課題-数学Ⅰ「データの分析」に関する教師調査の分析に基づいて-2014

    • Author(s)
      松元新一郎,久保良宏,熊倉 啓之,青山 和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381247
  • [Presentation] Proofs and Refutations in Lower Secondary School Geometry2011

    • Author(s)
      Fujita T., Jones K., Kunimune S., Kumakura H.and Matsumoto S
    • Organizer
      The 7thConference of European Research in Mathematics Education
    • Place of Presentation
      ジェシュフ大学(Poland)
    • Year and Date
      2011-02-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530961
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究-球の学習に現れる類推の考え-2009

    • Author(s)
      原欣嗣・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      静岡県
    • Year and Date
      2009-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19203037
  • [Presentation] Lower Secondary School Students' Understanding of Algebraic Proof.2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Kumakura H., Jones K., Fujita T.
    • Organizer
      33^<rd> Conference of International Group for PME
    • Place of Presentation
      Thessaloniki, Greece
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究-球の学習に現れる類推の考え-2009

    • Author(s)
      原欽嗣・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Organizer
      第42回数学教育論文発表会 (日本数学教育学会)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究〜小中高を見通した空間図形カリキュラム〜2008

    • Author(s)
      熊倉啓之 (國宗進)
    • Organizer
      第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究~小中高を見通した空間図形カリキュラム~2008

    • Author(s)
      国宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究-小中高を見通した空間図形カリキュラム-2008

    • Author(s)
      國宗進, 八田弘恵, 熊倉啓之, 近藤裕
    • Organizer
      日本数学教育学会・第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究〜自ら見取図をかいて問題を解決する授業を通して〜2007

    • Author(s)
      熊倉 啓之, (八田 弘恵)
    • Organizer
      第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Presentation] 空間図形の理解に関する研究-自ら見取図をかいて問題を解決する授業を通して-2007

    • Author(s)
      八田 弘恵, 近藤 裕, 熊倉 啓之 國宗 進
    • Organizer
      日本数学教育学会・第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530798
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究2007

    • Author(s)
      八田弘恵・近藤裕・熊倉啓之・国宗進
    • Organizer
      第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Presentation] 学ぶ意義を実感させる三角比の指導に関する研究-中学と高校の接続を重視して-2006

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      第39回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2006-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530693
  • [Presentation] 図形の論証の理解とその学習指導―図形の相似に関する補助線を引く方法の意識化―

    • Author(s)
      國宗進・熊倉啓之・松元新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381181
  • [Presentation] 「概念拡張的意義」を重視した数列の指導に関する考察

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県)
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381193
  • [Presentation] The Influence of 3D Representations on Students’ Level of 3D Geometrical Thinking

    • Author(s)
      Yutaka Kondo, Taro Fujita, Susumu Kunimune, Keith Jones, Hiroyuki Kumakura
    • Organizer
      38th Conference of International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2014-07-15 – 2014-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381181
  • 1.  MATSUMOTO Shinichiro (40447660)
    # of Collaborated Projects: 11 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 2.  KUNIMUNE Susumu (50214979)
    # of Collaborated Projects: 10 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KONDO Yutaka (80551035)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 4.  HAYAKAWA Ken (40585387)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  OTA Haruto (40126769)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  YOSHIDA Akeshi (30444615)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 7.  KAWAKAMI Takashi (90709552)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  FUJITA Taro
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 9.  ICHIHARA Kazuhiro (00388357)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NAGAO Atsushi (00353392)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  NAKAMURA Takashi (70303394)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YAMADA Kozo (00200717)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  KUBO Yoshihiro (80344539)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 14.  青山 和裕 (10400657)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 15.  塩澤 友樹 (50813812)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SAKAMOTO Kenji
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  KONDOU Masao
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 18.  HANAKI RYO (70549162)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  Mizoguchi Tatsuya (70304194)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  岩崎 秀樹 (50116539)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  濱中 裕明 (20294267)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 22.  宮川 健 (30375456)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 23.  石井 英真 (10452327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 24.  阿部 好貴 (40624630)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 25.  真野 祐輔 (10585433)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 26.  大滝 孝治 (90750422)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 27.  西村 圭一 (30549358)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  太田 伸也 (50322920)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  佐々 祐之 (30315387)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  岩田 耕司 (90437541)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  成田 慎之介 (00804064)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  阿原 一志 (80247147)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  伏屋 広隆 (00422395)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  下村 岳人 (90782508)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  HATTA Hiroe
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 36.  HARA Kinji
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 37.  AOKI Hiroyuki
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  HARA Kyutaro
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  HOSOYA Kazuhiro
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  MOCHIZUKI Miki
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 41.  UMEDA Hideyuki
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 42.  TOMITA Masato
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 43.  IITAKA Shigeru (20011588)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  ICHIRAKU Sigeo (30046130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  IMAOKA Mitsunori (20031817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  OKABE Tsuneharu (80087080)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  KATSUMI Yoshio (40329909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  SASAKI Tetsurou (20170681)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  SHIGEMATSU Keiichi (40116281)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  NAGASAKI Eizo (50141982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  NAGATA Junichiro (30413909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  YAMAGUTI Takeshi (60239895)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  WATANABE Kimio (50015913)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  TANAKA Yoshihisa (80610633)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  MOROZUMI Tatsuo (50324322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  YUGINOMOTO YUKI (40637477)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  舟橋 友香 (30707469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  伊藤 伸也 (10570434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 59.  竹内 光悦 (60339596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  佐藤 寿仁 (00808199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  高橋 聡 (20613665)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  村越 真 (30210032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  花園 隼人 (60816495)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  袴田 綾斗 (50824215)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  小林 廉 (20462161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  中逸 空 (01001453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  SONODA Hiroto
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 68.  MORIYA Kenitirou
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 69.  TAKESHITA Tomoyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 70.  MURAMATU Meguru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 71.  IKAHATA Sunao
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 72.  NISHINAKA Norihiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 73.  MATSUSHIMA Mitsuru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 74.  TOSHIOKA Mutsumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 75.  OHOHTA Ikumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 76.  SASASE Daisuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 77.  KAWAI IKUMI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 78.  YOSHIMURA HISAMI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 79.  ISIWATA Kenichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 80.  SATO Yukihayu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 81.  NAKAKOSHI Susumu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 82.  FUJAWARA Daiki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 83.  MINENO Kosuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 84.  NISHIKAWA Yoichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 85.  WATANABE Kazuma
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 86.  UCHIDA Daiki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 87.  SUDO Yu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 88.  YAMAMOTO Tatsuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 89.  YOKOSAWA Katsuhiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 90.  YOSHII TAKATOSHI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 91.  MANABE YUKA
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 92.  TUTUMI HIKOSABURO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 93.  HARADA TATUYA
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 94.  OOTAKU KAORI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 95.  KOUCHI YASUNORI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 96.  MATUURA HONOKA
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 97.  MATSUI TAIKI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 98.  SHIMOMURA SHOHEI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 99.  JOHNS Keith
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 100.  KEITH Johns
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 101.  Keith Jones
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 102.  国宗 進
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 32 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi