• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SUMIDA Masaru  住田 勝

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40278594
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2024: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2007 – 2014: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
2013: 熊本大学, 教育学部, 准教授
2005 – 2006: 大阪教育大学, 教育学部, 助教授
2004: 大阪教育大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
文学教育 / 認知的道具 / 小中連携教育 / 包括的学習支援アプローチ / 読書行為モデル / 読解力の発達 / 読解指導 / 創作指導 / 語り / 語り手 … More / 文学テクストの読み / MetaMoji / 協働の学び / 読書行為 / 国語教育 / 教科教育 / 教育学 / 読みの能力の発達 / 社会文化的アプローチ / 深い学び / 系統的指導 / 小中連携 / プロット / 文学教材 / 言語活動 / 話し合い活動 / 協働学習 / 物語構造 / 読みの能力の発達モデル / 物語教材の系統性 / 読みのリテラシー / 授業研究 / 国語教材の系統性 / 物語の構成要素 / 国語学力 / 系統性 / 幼児教育 / 国語科教育 … More
Except Principal Investigator
カリキュラム / コミュニケーション / 教科間連携 / 幼小連携 / コミュニケーション能力 / 国語科教育 / カリキュラム開発 / 幼・小・中連携 / 表現力 / 幼小中連携 / 論理的思考力 / 授業開発 / 実験授業 / 言語コミュニケーション / 発達 / 教材開発 / 国語教育 / 児童心理治療施設 / 言語活動 / アクションリサーチ / 参与観察 / 質的研究 / 包括的学習支援 / 国語科 / 包括的学習支援アプローチ / 発達モデル / 読解力 / 多様性 / 読書行為 / teaching materials of scenario for role-playing game / model of development about ability of Communication / model of communication / unit of fostering ability of Communication / conversation for guest / cumulative conversation / argumentative / communication / 大規模校のコミュニケーション / 小規模校のコミュニケーション / 教師のコミュニケーション観 / カナダの小学校 / 授業観察 / メタ認知 / 話し言葉 / ロールプレイ用シナリオ教材 / ロールイプレイ用シナリオ教材 / コミュニケーション能力発達モデル / コミュニケーションモデル / コミュニケーション能力育成単元 / 探索的会話 / 累積的会話 / 論争的会話 / メディア・コミュニケーション / 文学作品の読みにおけるコミュニケーション / 対教師アンケート / 読書におけるコミュニケーション / 説明的文章の読みにおけるコミュニケーション / 文学の読みにおけるコミュニケーション / 論理的整合性 / 科学読み物文体 / 科学報告文体 / 国語科の独自性 / 教師アンケート / 説明的文章教材 / 文学作品教材 / 論理的コミュニケーション / トウルミンモデル / 共同思考 / 論理的共感 / コミュニケーション意識 / 連携 / 言語能力の発達 / 話し合い / 実証研究 / 文学的言語 / 論理言語 / 実践的 / 連携的研究 / 実証的研究 / 言語発達 / 入門期 / 同一課題による調査的授業 / 試行的授業 / ロールプレイ教材の開発 / 話し合い教材の開発 / カリキュラム編成 / 言語コミュニケーション単元 / 中学生の音声言語能力 / 話し合い能力の発達 / 論証 / 授業モデル / 音声言語 / 指導理論の構築 / 学習ソフト開発 / 文化的アプローチ / マルチモダリティ / メディア・リテラシー / 自己認識 / ナラティブ論 / リテラシー / メディア / 動画リテラシー / 国語科メディア学習プログラム Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (58 results)
  • Co-Researchers

    (66 People)
  •  読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  文学テクスト固有の資質・能力育成のための原理的調査研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  児童心理治療施設併設校の国語科教育カリキュラム開発に向けた基礎研究

    • Principal Investigator
      本渡 葵
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Niimi College
  •  Development of a Comprehensive Learning Support Approach Based on a Developmental Model Corresponding to the Diversity of Reading Behaviors

    • Principal Investigator
      MORITA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Theoretical and practical research on "cognitive tools" that drive "deep learning" of reading literaturePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUMIDA MASARU
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development of Curriculum and Lesson by Cooperation among Kindergarten, Elementary School and Junior High School for Development of Logical Thinking and Expressing

    • Principal Investigator
      KAWANO JUNKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shirayuri College
      Kumamoto University
  •  Cooperative - the actual draft study on the development of language communication skills for language arts education improvement

    • Principal Investigator
      UEYAMA TOSHIHIRO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  An Empirical Study of the systematic development of literary reading comprehension for between childhood in schools species cooperation language arts educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sumida Masaru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A study on Curriculums through the Cooperation among Kindergartens, Elementary and Junior High Schools and among Subjects to Foster the Ability for Logical Thinking and Ability to Deliver

    • Principal Investigator
      KAWANO JUNKO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Cooperation Proposal Research on Development of the Language Communication for a Japanese Teaching Improvement

    • Principal Investigator
      UEYAMA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A study of literature instruction for relational curriculum between kindergarten, elementary school and junior high schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUMIDA Masaru
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  An Empirical and Cooperative Study on the Forming Process and Linguistic Development in the Communication at the Introductive Level

    • Principal Investigator
      KAWANO Junko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Practical and cooperation research on development of the communications skills for a Japanese educational improvement

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A demonstrative study of the development of media learning programme in Japanese classes by a cultural approach

    • Principal Investigator
      MATSUYAMA Masako
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A experimented and verified study on development about ability of verbal communication for Improvement of Japanese education.

    • Principal Investigator
      ITO Kimiko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      KYOTO UNVERITY OF EDUCATION

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] あまんきみこハンドブック2019

    • Author(s)
      住田勝ほか
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385363097
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 小学校「物語づくり」学習の指導:実践史をふまえて2019

    • Author(s)
      住田勝ほか
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863274723
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・稲田八穂・幾田伸司・河野智文・砂川誠司・住田勝・長岡由記・原田大介・村井万里子・山元悦子・山元隆春ほか
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 国語教育学研究の創成と展開2015

    • Author(s)
      「国語教育学研究の創成と展開」編集委員会・河野順子・住田勝
    • Total Pages
      534
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Book] 「読書教育を学ぶ人のために」(山元隆春編)読書能力の発達 pp. 183-2142015

    • Author(s)
      住田勝
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Book] 読書教育を学ぶ人のために2015

    • Author(s)
      山元隆春編・住田勝
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Book] 言語コミュニケーション能力を育てる-発達調査をふまえた国語教育実践の開発-2014

    • Author(s)
      河野順子・山元悦子・住田勝ほか
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285202
  • [Book] 論理的思考力の育成(国語教育総合事典日本国語教育学会編)朝倉書店2011

    • Author(s)
      住田勝
    • Total Pages
      884
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Book] 文学の授業作りハンドブック:授業実践史をふまえて 第2巻 小学校・中学年編 詩編(渓水社刊)あまんきみこ「白いぼうし」の授業実践史2010

    • Author(s)
      住田勝(浜本純逸監修・松崎正治編)
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Book] 文学の授業づくリハンドブック授業実践史をふまえて第2巻 小学校・中学年編 あまんきみこ「白いぼうし」の授業実践史2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Book] あまんきみこ「白いぼうし」の授業実践史(文学の授業づくりハンドブック授業実践史をふまえて第2巻)(小学校・中学年編)2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] Development of "Collaborative Learning" in Instruction of Japanese Language in Elementary School: Consideration of Pilot Practice Using the "MetaMoJi Classroom"2023

    • Author(s)
      住田 勝、馬場 廣之、永松 希美、中川 雅子、三笠 啓司
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学

      Volume: 71 Pages: 231-250

    • DOI

      10.32287/TD00032493

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32493

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02492
  • [Journal Article] A Trial of Collaborative Reading Comprehension Instruction Using Tablet's Co-editing Function for Japanese Learners: Research on Active Utilization of Individual Terminals in Japanese Language Learning Guidance2023

    • Author(s)
      井上 博文、傅 玉香、住田 勝、成實 朋子、石橋 紀俊
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学

      Volume: 71 Pages: 185-204

    • DOI

      10.32287/TD00032490

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32490

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02492
  • [Journal Article] 中学校国語科における文学的読解力の開発:テクストとの〈対話〉・他者との〈交流〉を軸として2022

    • Author(s)
      住田勝、林大樹
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 351-370

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02492
  • [Journal Article] 「物語る力」を育てる――文学的問題解決に資する資質・能力の構想――2020

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 87 Issue: 0 Pages: 8-10

    • DOI

      10.20555/kokugoka.87.0_8

    • NAID

      130007830022

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 国語科学習指導におけるピアラーニングの課題:ヴィゴツキースペースの可能性2015

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      月間国語教育研究

      Volume: 514 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] あえて詳細な読解をむさぼる:物語の「山場」を読む快楽を求めて2013

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      生きる力を育むことばの授業

      Volume: 21 Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] 書評 寺田守著『読むということを推進する力』渓水社2013

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 73 Pages: 74-76

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Journal Article] 単元を貫いてしまうこと:「言葉の力」と「言語活動」のかくもややこしい関係2013

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      生きる力を育むことばの授業

      Volume: 20 Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] 読む力の構造とその発達:「ごんぎつね」の授業研究を手がかりとして2012

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      学大国文

      Volume: 55 Pages: 17-37

    • NAID

      40019242700

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 物語教材の系統的学習指導のための基礎的考察:「スイミー」と「お手紙」の比較分析を通して2012

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会中西一弘先生傘寿記念論集

      Volume: ナシ Pages: 56-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Journal Article] 読む力の構造とその発達 : 「ごんぎつね」の授業研究を手がかりとして 大阪教育大学国語教育講座・日本アジア言語文化講座2012

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      学大国文

      Volume: 55号 Pages: 17-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 物語教材の系統的学習指導のための基礎的考察:「スイミー」と「お手紙」の比較分析を通して2012

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会 中西一弘先生傘寿記念論集

      Volume: なし Pages: 56-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 校内研修百景:説明的文章の構造との対話が拓かれるとき2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      ことばの授業 6

      Pages: 8-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 文学作品の読みの学習指導の研究-<遊び>と<物語>の関連を中心として-2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座 5

      Pages: 67-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 文学作品の読みの学習指導の研究:<遊び>と<物語>の関連を中心として2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 5 Pages: 67-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 文学作品の読みの学習指導の研究 :〈遊び〉と〈物語〉の関連を中心として 広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 6号(復刊 1) Pages: 67-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 文学作品の読みの学習指導の研究-<遊び>と<物語>の関連を中として2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座

      Volume: 5 Pages: 67-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 書き手になって読むための構造的読解力の育成2010

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      摂津市教育委員会 平成21年度摂津の教育のすがた

      Pages: 27-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 小学生の話し合い能力に関する実践的研究:中学年を対象とした実験授業を通して2009

    • Author(s)
      守田庸一, 住田勝
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会編野地潤家先生卒寿記念論文集

      Pages: 160-179

    • NAID

      110006449259

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 活用型学習を拓く説明的文章の読みの学習指導の一時例:書き手になって読む2009

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      ことばの授業 5

      Pages: 8-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 初等教育入門期における物語の読みの学習指導 :「サラダでげんき」を軸として2009

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      学大国文 52

      Pages: 57-77

    • NAID

      40016762192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 初等教育入門期における物語の読みの学習指導:「サラダでげんき」を軸として2009

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      学大国文 52

      Pages: 57-77

    • NAID

      40016762192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 小学生の話し合い能力に関する実践的研究:中学年を対象とした実験授業を通して2009

    • Author(s)
      住田勝, 守田庸一
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会野地潤家先生卒寿記念論文集

      Pages: 160-179

    • NAID

      110006449259

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 小学生の話し合い能力に関する実践的研究:中学年を対象とした実験授業を通して2009

    • Author(s)
      住田勝、守田庸一
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会野地潤家先生卒寿記念論文集

      Pages: 160-179

    • NAID

      110006449259

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530832
  • [Journal Article] 小学生の話し合い能力に関する実践的研究 : 中学年を対象とした実験授業を通して2009

    • Author(s)
      守田庸一, 住田勝
    • Journal Title

      大阪国語教育研究会編, 野地潤家先生卒寿記念論文集

      Pages: 160-179

    • NAID

      110006449259

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 国語科小中一貫(連携)カリキュラムづくりの視点:読解指導を中心として2008

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      小田迫夫先生古希記念論文集(大阪国語教育研究会)

      Pages: 196-207

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 臨床国語教育学の授業論:研究者が実践者とともに授業を作る取り組みの実際2007

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      臨床国語教育学を学ぶ人のために

      Pages: 271-282

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 臨床国語教育学の授業論:研究者が実践者とともに授業を作る取り組みの実際2007

    • Author(s)
      住田 勝
    • Journal Title

      臨床国語教育を学ぶ人のために(難波博孝編)(世界思想社)

      Pages: 271-282

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Journal Article] ごっこ遊びから文学の読みへ:入門期教材の分析を中心として2007

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      月刊国語教育研究 419

      Pages: 46-51

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Journal Article] 臨床国語教育学の授業論:研究者が実践者とともに授業を作る取り組みの実際2007

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      臨床国語教育を学ぶ人のために(難波博孝編)

      Pages: 271-282

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Journal Article] 文学的体験と遊び体験をつなぐもの;ごっこ遊びにおける虚構作用の分析を手がかりとして2005

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      国語科教育(全国大学国語教育学会) 57

      Pages: 52-59

    • NAID

      110006283578

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330177
  • [Presentation] 読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づいた包括的学習支援アプローチの提案/文学の読みにおける仮説導出のためのパイロット調査をふまえて:②分析フレームとしての「読書行為モデル」構築の試み2023

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会 信州大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02492
  • [Presentation] 文章・対話・学び:オーセンティックな読む行為が成立する条件2023

    • Author(s)
      山元隆春・守田庸一・住田勝
    • Organizer
      広島大学大学院人間社会科学研究科「教育ヴィジョン研究センター(EVRI)」定例オンラインセミナー講演会No.136
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づいた包括的学習支援アプローチの提案:文学の読みにおける仮説導出のためのパイロット調査をふまえて2023

    • Author(s)
      守田庸一・住田勝・山元隆春・山元悦子・冨安慎吾
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会(信州大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 「たずねびと」(朽木祥)教材研究ノート ーC. ボグラー「ヒーローズ・ジャーニー」を手がかりとしてー2023

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第144回 全国大学国語教育学会 島根大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02492
  • [Presentation] 「語り=物語行為」に着目した文学テクストの教材研究の可能性2021

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第140回全国大学国語教育学会2021年春期大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02492
  • [Presentation] 「物語る力」を育てる;文学的問題解決に資する資質・能力の構想2019

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第137回 全国大学国語教育学会 仙台大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 読む力の系統性を意識した「ちいちゃんのかげおくり」の教材研究試案:「スイミー」「お手紙み」とのつながりを手がかりとして2018

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      あまんきみこ研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 社会文化的相互作用を通して構成される文学の学び : 「ヴィゴツキースペース」を用いた「高瀬舟」の授業分析(2)2015

    • Author(s)
      住田勝・中西淳・砂川誠司
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 小中連携国語科学習指導のための一考察:物語教材の系統性の検討を通して2011

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第120回全国大学国語教育学会京都大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2011-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Presentation] 物語教材の系統性に関する一考察:「人物」と「場面」を手がかりとして2011

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第121回全国大学国語教育学会高知大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Presentation] 発達をふまえた話し合い学習指導-小学校と中学校とをつなぐ-2008

    • Author(s)
      田中智生, 間瀬茂夫, 住田勝, 山元悦子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Year and Date
      2008-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Presentation] 小学校の話し合い能力に関する実践的研究-中学年を対象とした実験授業を通して2007

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第112回全国大学国語教育学会宇都宮大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Presentation] 小学生の話し合い能力に関する実践的研究-中学年を対象とした実験授業を通して-2007

    • Author(s)
      住田勝・守田庸一・間瀬茂夫・松友一雄・田中俊弥
    • Organizer
      第112回全国大学国語教育学会宇都宮大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(教育学部A棟3階2302教室)
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330202
  • [Presentation] 社会的実践としての読むこと-教室における話し合い活動はどのように文学の読みを拓くのか①

    • Author(s)
      住田勝・宮本浩治・秋森洋子・植山俊宏・守田庸一・幾田伸司・田中智生
    • Organizer
      全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Presentation] 読みの能力の発達モデルの構築:自己・他者・解釈・分析を軸として

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第280回大阪国語教育研究会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学天王寺キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330265
  • [Presentation] 社会的実践としての読むこと-教室における話し合い活動はどのように文学の読みを拓くのか②

    • Author(s)
      守田庸一・幾田伸司・田中智生・秋森洋子・植山俊宏・住田勝・宮本浩治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • 1.  YAMAMOTO Etsuko (20220452)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  TERADA Mamoru (00381020)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  UEYAMA Toshihiro (50193850)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  UEDA Yuji (50213369)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KAWANO Junko (80380989)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  MORITA Youichi (60325305)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 7.  TANAKA Norio (00171786)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  NAKANISHI Makoto (10263881)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  YAMAMOTO Takaharu (90210533)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  TOMIYASU Shingo (40534300)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  IKUTA Sinnji (00320010)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  BANNDOU Tomoko (60634764)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  MORI Michiyo (00369779)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MURAI Mariko (30174262)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  MIURA Kazunao (40239174)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  INADA Yaho (20612518)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  WAKAGI Tuneka (90454579)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  TSURUDA Seji (30180061)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  SAKURAMOTO Akemi (70319846)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  WATANABE Takahiro (50410444)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SUNAGAWA Seiji (20647052)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  TUJIMURA Keizo (90712505)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  TAGUTI Hirotugu (50274676)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  SHIMATANI Hiroshi (10258337)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  ITO Kimiko (80027713)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  NANBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  MASE Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  YAMAMOTO Shinya (20145402)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  FUJISE Taiji (30515599)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  SAKASITA Reiko (20178552)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  YAMASAKI Hirotaka (20555768)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  中井 悠加 (40710736)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  上山 伸幸 (40780325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  河野 智文 (70304144)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  長岡 由記 (90615915)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 37.  MATSUYAMA Masako (50173927)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  TSUCHIYAMA Kazuhisa (00273821)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  INOUE Fumihiro (80223270)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  HATAKEYAMA Tyoko (50172911)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  KAYAMA Yoshihiko (90169657)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  HATA Jun (90509788)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  SASA Hiroyuki (30315387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  WATANABE Sigeyosi (00230962)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  UTIDA Nobuko (70017630)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  宮瀬 美津子 (10219785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  松永 拓己 (10380990)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  長嶺 寿宣 (20390544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  ピダーソン スタン (30515747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  緒方 信行 (60535714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  飯野 直子 (80284909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  宮下 孝広 (00190778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  細川 太輔 (70738228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  余郷 裕次 (90191535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  原田 大樹 (50756492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  本渡 葵 (20781248)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  KOGA YOichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  HIROGUTI Tomoyo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  NAGAMOTO Naoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  SAKAZAKI Shintaro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  SHIMONAKA Ippei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  JOONJI Akio
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  OKITA Fumie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  TOYOTA Seiitirou
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  NISHIMURA Seiichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  HARAGUTI Juniti
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi