• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Wakaki Tsuneka  若木 常佳

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Tsuneka Wakaki  若木 常佳

WAKAGI Tuneka  若木 常佳

WAKAI Tunaka  若木 常佳

Less
Researcher Number 90454579
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
2015: 福岡教育大学, 教育学部, 教授
2012 – 2015: 福岡教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2012: 福岡教育大学, 教育学部, 教授
2010 – 2011: 福岡教育大学, 教育学研究科, 准教授
2007 – 2008: Osaka University of Health and Sport Sciences, 健康福祉学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
自己探究 / 教師教育 / リフレクション / 学校現場と大学との協働 / 学びの具体化とトレーニング / 教師教育者としての自覚 / 教師の成長過程 / 学校ベースの教師教育者 / 学び続ける教師 / 志向性形成 … More / 「他者」 / 「対話的自己」 / 実習場面の工夫 / 葛藤のメカニズム / 対話シート / 対話的自己 / 教師教育者の専門的力量形成 / 実習の事後指導 / ツール開発 / カリキュラム / 教育学 / 省察に向かうパターン / 省察の学修内容と道筋 / 省察の具体的ツールと意義 / 省察の定義 / 省察とレジリエンスの関係性 / 省察発生の場面の発見 / 教師教育者 / 省察促進のための学習イメージ / 省察を促進・阻害する要因 / 学校現場のリフレクション研修 / 阻害と促進要因 / 自分軸 / レジリエンス / 養成機関でのリフレクション / 省察の促進 / 省察力育成 / 要因の解明 / 集団思考 / 台本型手びき / 段階別 / 思考(情報処理) / 意見(発言)の検討場面 / 話し合い / 教材開発 / 心的作業(情報処理) / :話し合い … More
Except Principal Investigator
包括的学習支援アプローチ / コミュニケーション / コミュニケーション能力 / 幼小連携 / 読書行為モデル / 読解力の発達 / 読解指導 / 質的研究 / 包括的学習支援 / 国語科 / 発達モデル / 読解力 / 多様性 / 読書行為 / メディア・コミュニケーション / 文学作品の読みにおけるコミュニケーション / 対教師アンケート / 読書におけるコミュニケーション / 説明的文章の読みにおけるコミュニケーション / 文学の読みにおけるコミュニケーション / 論理的整合性 / 科学読み物文体 / 科学報告文体 / 国語科の独自性 / 実験授業 / 教師アンケート / 教科間連携 / 説明的文章教材 / 文学作品教材 / 言語コミュニケーション / 異化 / 演劇的方法 / 演劇 / 国語教育 / 教育学 / 共同思考 / 論理的共感 / 国語科教育 / コミュニケーション意識 / 授業開発 / 教材開発 / 連携 / 言語能力の発達 / 話し合い Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (67 results)
  • Co-Researchers

    (36 People)
  •  読書行為の多様性に対応する発達モデルに基づく包括的学習支援アプローチの開発と検証

    • Principal Investigator
      住田 勝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Research on Professional Development and Nurturing of Teacher Educators to Cultivate Self-Growth of Autonomous TeachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      若木 常佳
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Curriculum development to promote the formation of an orientation toward reflection based on self-inquiryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Wakaki Tsuneka
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Development of a Comprehensive Learning Support Approach Based on a Developmental Model Corresponding to the Diversity of Reading Behaviors

    • Principal Investigator
      MORITA Yoichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Factors promoting and hindering teacher reflectionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuneka Wakaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Cooperative - the actual draft study on the development of language communication skills for language arts education improvement

    • Principal Investigator
      UEYAMA TOSHIHIRO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Cooperation Proposal Research on Development of the Language Communication for a Japanese Teaching Improvement

    • Principal Investigator
      UEYAMA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Developmental study of curriculum in dramatic method for the development of communicative ability

    • Principal Investigator
      NAMBA Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The development of teaching materials for group discussion focusing on mental processesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAI Tunaka
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka University of Health and Sport Sciences

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      植山俊宏・守田庸一・上田祐二・上山伸幸・寺田守・冨安慎吾・中井悠加・坂東智子・宮本浩治・山元隆春・若木常佳ほか
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Book] 話す・聞く能力育成に関する国語科学習指導の研究2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Total Pages
      347
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 教職大学院の「学校における実習」に対する教師教育者の関わり2024

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 73(4) Pages: 289-300

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 教職大学院の「学校における実習」に対する教師教育者の関わり2024

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 73 Pages: 289-300

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Journal Article] 自己探究に基づくリフレクションをサポートするツールの開発 ─ 「対話シート」を活用した教職大学院の実践事例─2023

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 72 Pages: 193-208

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Journal Article] 教職大学院の「学校における実習」に対する教師教育者の関わり2023

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] 生きた言語教育の学びの場:『DAT Plus』「23の学習ライン」から日本の国語教育の示唆2023

    • Author(s)
      竜田徹・若木常佳・坂東智子・濱大輔
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科研究紀要

      Volume: 7 Pages: 684-699

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 教師養成機関における実習に関する研究-自己探究に基づくリフレクションを位置付けた実習内容の提案-2022

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71-4 Pages: 285-295

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Journal Article] 学習者中心の教育の実現に向けて:学習形態・支援ツール・学習コミュニティを手がかりに2022

    • Author(s)
      若木常佳・中村昇大朗・浦未希・石倉直志
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 297-315

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] 教師養成機関における実習に関する研究-学生の体験に着目して-2021

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学研究紀要

      Volume: 70 Pages: 231-245

    • NAID

      120007002357

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Journal Article] 教師養育者による自己探究の実際2021

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職大学院年報

      Volume: 11 Pages: 187-196

    • NAID

      40022602378

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] リフレクションへの志向性の形成を促す学習内容に対する提案:教職大学院での実践の具体に基づいて2020

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学ジャーナル

      Volume: 25 Pages: 55-63

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] Proposal for Learning Content that Promotes the Formation of an Intention to Reflect: Based on the Practice of the Graduate School of Professional Teacher Education2020

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      The Journal of Educational Research

      Volume: 25 Issue: 0 Pages: 55-63

    • DOI

      10.20677/csssej.25.0_55

    • NAID

      130007815884

    • ISSN
      1349-5836, 2424-1849
    • Year and Date
      2020-03-13
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Journal Article] リフレクションとレジリエンスの関連についての考察-今後の教師教育の手がかりを求めて-2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 68-4 Pages: 133-147

    • NAID

      120006591893

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] 教師の意識の変容の考察-学習者の自己学習力育成に関わる過程からー2019

    • Author(s)
      三木祐佳里・若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 113-122

    • NAID

      40022474128

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] 教職大学院の教育内容についての検討-日本の学校教育に関する教職大学院教員と院生の意識の考察-2019

    • Author(s)
      坂井清隆・若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 63-72

    • NAID

      40022474213

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] オランダでの研修報告 - リフレクションの促進との関係に着目して -2019

    • Author(s)
      若木常佳・池上詠子・占部真澄・春日清美
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 319-332

    • NAID

      40022474179

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] リフレクションとレジリエンスの関連についての考察 : 今後の教師教育の手がかりを求めて2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 68 Pages: 133-147

    • NAID

      120006591893

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] オランダでの研修報告-リフレクションの促進との関係に着目して-2019

    • Author(s)
      若木常佳・池上詠子・占部真澄・春日清美
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 319-332

    • NAID

      40022474179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] 教師が行うリフレクションについて-KorthagenとKegan-から2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第67号 第4分冊 Pages: 241-255

    • NAID

      120006415913

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] Y氏の記録(週案)ー1年目ー2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 8 Pages: 193-200

    • NAID

      120006496281

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] 教師のリフレクション力を促進・阻害する要因について2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 204-209

    • NAID

      40021869141

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Journal Article] 授業場面における教師の「実践的思考様式」についての一考察2015

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 64号第4分冊 Pages: 205-214

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 教師のリフレクション力を高める方法について2015

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 60巻 Pages: 206-211

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 小学生の話し合う力をどう見取るか―発達研究に依拠した実態調査を手がかりに―2014

    • Author(s)
      山元悦子・松尾剛・若木常佳・稲田八穂・河野順子・幾田伸司・三浦和尚
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第37号第1巻 Pages: 53-62

    • NAID

      130007790681

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285246
  • [Journal Article] 話し合う力を育成する教材の研究―「台本型手びき」にキャラクターを設定した場合―2013

    • Author(s)
      若木常佳、北川尊士、稲田八穂(筑紫女学園准教授)
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 62 Pages: 87-95

    • NAID

      120006379909

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 話し合う力を育てるための教材についての研究―教科書教材の分析と教材の開発を通して―2013

    • Author(s)
      若木常佳、横田純也
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 62 Pages: 97-108

    • NAID

      120006379910

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 言語活動における国語科の役割-話し合いの指導について-2012

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学国語科研究論集

      Volume: 第53 集 Pages: 69-80

    • NAID

      40019217857

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 話し合うことの情意的側面に対する指導の実際-小学校高学年における一次的意欲に機能する環境整備-2012

    • Author(s)
      若木常佳,北川尊士
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第61号第1 分冊 Pages: 127-134

    • NAID

      120006379850

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 言語活動における国語科の役割 : 話し合いの指導について2012

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学国語科研究論集

      Volume: 53 Pages: 69-80

    • NAID

      40019217857

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 学校現場に求められる教師のリーダー性についての一考察2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 60-4 Pages: 215-224

    • NAID

      120006379804

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 話し合う力の育成をめざした教科書教材の実際と課題-昭和27 年~37 年の中学国語教科書の場合-2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル(中国四国教育学会)

      Volume: 9号 Pages: 71-80

    • NAID

      130005549239

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 話す・聞く能力育成に関する国語科学習指導の研究2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      風間書房

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 教科書教材に見られる話し合い能力育成の実際2011

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 60 Pages: 99-107

    • NAID

      120006379757

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 話し合う力を育てるための教材開発-教材「話し合い劇」の心的作業に対する指導の可能性-2010

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第59号第1分冊 Pages: 143-151

    • NAID

      120006379684

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 話す・聞くことの指導における「思考力」の問題2010

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 464 Pages: 16-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Journal Article] 小・中学生における聞き取り能力の実際と指導上の課題-「並列的複数情報の関係づけを支える心的作業」-について2009

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      『国語科教育』(全国大学国語教育学会編) 65集(印刷中)

    • NAID

      110007226338

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Journal Article]2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      『国語科教育』(全国大学国語教育学会編) 65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Journal Article] 話し合う力を育成するための台本型手びき(1)2008

    • Author(s)
      若木 常佳
    • Journal Title

      「教育学研究紀要」(中国四国教育学会編集) 第53巻(製本が遅れており不確定)

    • NAID

      40016043999

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Journal Article] 「話し合う力を育成するための台本型手びき(1)」2007

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』(中国四国教育学会編) 53

      Pages: 123-128

    • NAID

      40016043999

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 「学校ベースの教師教育者」の育成2024

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Presentation] リフレクションを促すことができる教師教育者とは?2023

    • Author(s)
      若木常佳・宮本浩治・藤原顕・矢野博之・村上忠幸
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Presentation] リフレクションの継続的実施の課題と手がかり2022

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Presentation] 自己探究に培う学習の実践に向けて2021

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第140回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 自己探究に向かう教師のリフレクション:対話的自己を観点としたカリキュラム開発の試み2021

    • Author(s)
      若木常佳・藤原顕・矢野博之・宮本浩治
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01670
  • [Presentation] 自己探究に向かう教師のリフレクション -「対話的自己」を観点としたカリキュラム開発の試み-2021

    • Author(s)
      若木常佳 藤原顕 宮本浩治 矢野博之
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02430
  • [Presentation] 教師教育者の自己認識と専門職性に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] リフレクションの志向性形成の試み-「自己探究」を促すMy Book作成-2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      九州国語教育学 会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] リフレクションへの指向性の育成について-学部と教職大学院の取り組みの実際-2019

    • Author(s)
      若木常佳・宮本浩治・矢野博之・藤原顕
    • Organizer
      日本教師 教育学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] 教師教育者の自己認識と専門職性に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] 教師のリフレクション力を促進・阻害する要因について2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] リアリスティック・アプローチによる教員研修の可能性-静岡県総合教育センターでの実地調査に基づいて-2018

    • Author(s)
      矢野博之・若木常佳
    • Organizer
      日本教師教育学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] リフレクションのためのツールとその意義2017

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04560
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-発達研究に依拠した実態調査を手がかりに-2012

    • Author(s)
      山元悦子、松尾剛、若木常佳、稲田八穂、河野順子、幾田伸司、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか-教科書学習用語に基づく指標の開発-2012

    • Author(s)
      幾田伸司、山元悦子、若木常佳、稲田八穂、河野順子、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 話し合う力を伸ばす授業づくり2010

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本国語教育学会
    • Place of Presentation
      二松学舎大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 多様なニーズのある子どもに対応する教育実践事例の研究-大村はまの場合-2010

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      本LD学会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学(愛知県)
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 教科書教材に見られる話し合い能力育成の実際2010

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第119回全国大学国語教育学会鳴門大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県)
    • Year and Date
      2010-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小・中学生を対象とした聞き取り能力についての調査2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第114回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学第1会場
    • Year and Date
      2008-06-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 話し合いの授業づくり2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第71回日本国語教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2008-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 小・中学生を対象とした聞き取り能力についての調査2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第114回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2008-06-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 話し合う力を育てるための教材開発2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第115回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 話し合いの授業づくり2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第71回日本国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属中学校
    • Year and Date
      2008-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 話し合う力を育てるための教材開発2008

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第115回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場第1会場
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 話し合う力を育成するための台本型手びき(1)2007

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      第59回中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2007-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19830102
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか―発達研究に依拠した実態調査を手がかりに―

    • Author(s)
      山元悦子、松尾剛、若木常佳、稲田八穂、河野順子、幾田伸司、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • [Presentation] 小学生の話し合う力をどう見取るか―教科書学習用語に基づく指標の開発―

    • Author(s)
      幾田伸司、山元悦子、若木常佳、稲田八穂、河野順子、三浦和尚
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330246
  • 1.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  IKUTA Sinnji (00320010)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  TERADA Mamoru (00381020)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  MORITA Yoichi (60325305)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  BANNDOU Tomoko (60634764)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  UEYAMA Toshihiro (50193850)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  NAKANISI Makoto (10263881)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  YAMAMOTO Takaharu (90210533)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  YAMAMOTO Etuko (20220452)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 10.  SUMIDA Masaru (40278594)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  TOMIYASU Shingo (40534300)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  INADA Yaho (20612518)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 13.  UEDA Yuji (50213369)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  TANAKA Horio (00171786)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SUNAGAWA Seiji (20647052)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  TUJIMURA Keizo (90712505)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  SAKURAMOTO Akemi (70319846)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  MURAI Mariko (30174262)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MIURA Kazunao (40239174)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 20.  KAWANO Junko (80380989)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 21.  中井 悠加 (40710736)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  上山 伸幸 (40780325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  河野 智文 (70304144)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  長岡 由記 (90615915)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  矢野 博之 (40365052)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 26.  MASE Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  NAMBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  森 美智代 (00369779)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  原田 麻詠(永田麻詠) (10612228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  原田 大介 (20584692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  牧戸 章 (40190334)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  渡辺 貴裕 (50410444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  小田中 章浩 (70224251)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  原田 大樹 (50756492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  藤原 顕 (60261369)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 36.  清水 凌平 (00964446)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi