• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HITOMI Hisaki  人見 久城

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

人見 久城  ヒトミ ヒサキ

Less
Researcher Number 10218729
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 宇都宮大学, 共同教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 宇都宮大学, 共同教育学部, 教授
2009 – 2019: 宇都宮大学, 教育学部, 教授
2011: 宇都宮大学, 教育学部, 准教授
2010: 千葉大学
2007 – 2009: Utsunomiya University, Faculty of Education, Associate Professor … More
2008: Utsunomiya University, 教育学, 准教授
2001 – 2006: 宇都宮大学, 教育学部, 助教授
1997 – 2000: 宇都宮大学, 教育学部, 助手
1994 – 1995: 宇都宮大学, 教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education / Science education / Science education
Except Principal Investigator
Science education / Science education / Education on school subjects and activities / Humanities and Social Sciences / Science education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
理科教育 / 理科 / 科学教育 / ものづくり / 授業研究 / 中学校理科 / 小学校理科 / 高校理科 / カリキュラム / 学習指導 … More / 指導法 / エンジニアリング・デザイン / 高等学校 / 探究 / 課題研究 / 教材開発 / 教育改革 / 教育課程 / アメリカ / 総合的学習 … More
Except Principal Investigator
科学教育 / 理科教育 / カリキュラム / STEM教育 / 学習指導要領 / Science Education / STEAM教育 / 科学的リテラシー / 科学教育課程 / 技術科教育 / MINT教育 / TIMSS / カリキュラム開発 / 学力 / Engineering教育 / エンジニアリング教育 / 教育課程 / 評価 / 資質 / 能力 / コンピテンス / 国際比較 / 理科カリキュラム / 物理教育 / 中学校理科 / Fi-Cube / 力表示器 / エンジニリングデザイン / Society5.0 / プログラミング学習 / 中学校 / 小学校 / エンジニアリングデザイン / デジタル・ファブリケーションリテラシー / AIリテラシー / カリキュラム・オーバーロード / 初等中等カリキュラム / デジタル・ファブリケーション / AIリテラシー / 双方向性 / 創造性 / Curriculum Maestro / STRAM教育 / CCSS / 言語教育 / 数学教育 / Learning Progressions / 教科内容構成 / リテラシー教育 / 教育内容の知的発達(LPs) / 教授学習・評価 / 教科教育課程 / 教科の再構成 / アセスメント / LPs(s知的発達における知的内容構成) / STEM教育の欧米比較 / 米国STEM教育の二重モデル / LPs(知的発達における知的内容構成 / MINT / STEMとリテラシー / カリキュラム構成 / 認知・学習・発達 / NGSS(次世代科学スタンダーズ) / STEM教育法 / 学習内容構成のパラダイムシフト / LPs(;知的内容の発達構成) / STEM教育の二重モデル / 3デイメンジョン学習 / 英国のSTEM教育 / オランダの現実的数学教育 / ドイツのMINT教育 / LPs(知的内容の発達構成) / NGSS(次世代科学スタンダーズ / 米国のSTEM 教育 / USA, England, France / The Exchange of Information Between Countries / Self-Assessment / Teaching Practice / Portfolio / Authentic Assessment / Performance Based Assessment / アメリカ,ニューヨーク州 / アメリカ:イギリス:フランス / 国際情報交換 / 自己評価 / 授業実践 / ポートフォリオ / 真正の評価 / パフォーマンス課題 / Pisa / curriculum guidelines / Finland / academic motivation / academic ability / science education / curriculum / 学習指導 / PISA / フィンランド / 学ぶ意欲 / IEA / Case Study / Educational Innovation / Science Curriculum / DASH / FOSS / 理科の学力 / 米国 / 科学教育改革 / 聞き取り調査 / シンガポール / 個の可能性 / Education Reform Law / KICE(Korea Institute of Curriculum and Evaluation) / Curriculum organization system / KEDI(韓国教育開発研究所) / 全米科学教育基準 / 教育改革法 / KICE(韓国教育課程評価院) / カリキュラム編成システム / College Curriculum / Curriculum Development / Environmental / 大学のカリキュラム / 環境教育 / 各教科の教育 / 教科教育 / 基盤型教育 / 医学教育 / 幼児教育 / 認知 / 態度 / 学習内容 / 学習コンテンツ / コンピテンシー / 科学・技術教育連携 / エネルギーリテラシー / 防災リテラシー / 技術イノベーション教育 / 技術ガバナンス教育 / 技術リテラシー / Technology教育 / Design教育 / ガバナンス教育 / イノベーション教育 / リスク評価教育 / コンピューテーショナル思考 / 技術イノベーション / 技術ガバナンス / リスク評価リテラシー / デザインと技術教育 / 探究 / 人材育成 / 仕事とエネルギー / 力概念 / 教材開発 / 授業改善 / 学力調査標準問題 / 力学概念形成 / 中学校物理分野 / 科学教育の目的 / 理科教科書 / 理科教育の目的 / 理科教育課程 / 科学概念 / 中学生 / 慣性の法則 / 力と運動 / 力学概念 / 観察実験指導 / 科学的思考力 / 科学コミュニケーション / 教師教育 / 理科授業 / 理科学習の環境 / 諸外国の自然科学教育 / 社会と教育 / 自然科学 / 教育格差 / キャリア教育 / 子ども達の理科への意識 / 学校の役割 / 自然科学教育 / 認知的加速 / CASEプログラム / 創造的問題解決 / 論理的判断力 / 諸外国教育事情 / 科学的探究能力 / 課題研究 / 創造的思考力 / 理論的判断力 / STS / 科学技術教育 Less
  • Research Projects

    (26 results)
  • Research Products

    (135 results)
  • Co-Researchers

    (93 People)
  •  理科における「ものづくり」の指導法略の最適化に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      人見 久城
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  日本型STREAM教育の確立を目指す国際比較調査と教育実践研究

    • Principal Investigator
      磯部 征尊
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Development of an Elementary and Secondary Model Curriculum for Fostering AI and Digital Fabrication Literacy

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Sadato
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  A Study on Refining Teaching Strategies for "Engineering" in Elementary and Junior High School SciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hitomi Hisaki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  A Study on Teaching Strategies for "Engineering" in Elementary and Junior High School SciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HITOMI Hisaki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Research on New Vision for Subjects and Construction of Subjects-Based on Comparative study of STEM Education in U.S. and European Countries

    • Principal Investigator
      NAGASU Namio
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The research to rearrange learning contents in competency-based education and the possibility of introduction to science education in Japan

    • Principal Investigator
      SUZUKI MAKOTO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Empirical study of strategy of universal design for learning in science problem solving

    • Principal Investigator
      KUBOTA Yoshihiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  A case study on students inquiry at high school science that support to acquire science literacyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HITOMI Hisaki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Curriculum research and development on coherent relation between science and technology to develop disaster prevention, energy and risk assessment literacy.

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Sadato
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Creation of competence based science education

    • Principal Investigator
      SUZUKI MAKOTO
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Improvement of teaching methods on physics lesson in secondary school taking account of enforcement of new course of study

    • Principal Investigator
      ITO Akihiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  An International Comparative Study on Philosophy, Viewpoint of the Science Curriculum Formation and those Realization

    • Principal Investigator
      TSURUOKA Yoshihiko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Good science teaching for improving scientific literacy and lesson videos for teacher education

    • Principal Investigator
      OGURA Yasushi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A Study for the Improvement of Instruction about "Force and Movement" in Science Education of Junior High School based on the Students' Understanding

    • Principal Investigator
      ITO Akihiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  A Study on the Teaching Materials and Methods for Upper Secondary School Science focusing on Science Literacy and InquiryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HITOMI Hisaki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  小・中学校の役割の見直しを含めた新しい自然科学教育課程の開発研究

    • Principal Investigator
      橋本 健夫
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  The Development of Performance Based Assessment for Authentic Assessment in Science Class and the Aid to Assess the Student's Academic ability

    • Principal Investigator
      FURUYA Koichi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  未来社会に求められる科学的資質・能力に関する科学教育課程の編成原理

    • Principal Investigator
      小倉 康
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  The Development of a New Science Curriculum and a Teaching Method for it in the Basic to Higher Education

    • Principal Investigator
      SUZUKI Makoto
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      HOKKAIDO UNIVERSITY
  •  創造的思考力と論理的思考力に関する科学的教育課程基準の編成原理の研究

    • Principal Investigator
      OGURA Yasushi
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  教育改革との整合性を図る科学教育課程の編成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      人見 久城
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  A Study on Innovation, Development, and Implementation of Science Curriculum-Case Study of USA, UK, and Singapore-.

    • Principal Investigator
      MIYAKE Masao
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B).
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  科学・健康・技術・環境の視野に立った総合的学習に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      人見 久城
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Comparative Research on Organization System of Science Education Curriculum among European, American, and Asian countries.

    • Principal Investigator
      OKUI Tomohisa
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      UTSUNOMIYA UNIVERSITY
  •  Development & Tryout of Environmental Education Curriculum in Teacher's Colleges

    • Principal Investigator
      OKUI Tomohisa
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      UTSUNOMIYA UNIVERSITY

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 理科におけるものづくりの指導にちて述べなさい,片平克宏・木下博義理編『新・教職課程演習第14巻初等理科教育』2021

    • Author(s)
      人見久城
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00860
  • [Book] はじめて学ぶ教科教育/初等理科教育2018

    • Author(s)
      大髙泉編著, 人見久城分担執筆
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083671
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Book] ものづくり・科学体験と理科学習2012

    • Author(s)
      人見久樹(大高泉)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Book] 理科の先生のための新しい評価法入門(翻訳)2007

    • Author(s)
      古屋光一, 鈴木誠, 大鹿聖公, 池田文人, 人見久城
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Book] 理科の先生のための新しい評価法入門-高次の学力を育てるパフォーマンス課題, その実例集2007

    • Author(s)
      古屋光一監訳, 鈴木誠, 大鹿聖公, 池田文人, 人見久城, 訳
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      北大路書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] STEAM教育とどう向き合うか2024

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム(大日本図書)

      Volume: 67 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Journal Article] STEAM教育とどう向き合うか2024

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム(大日本図書)

      Volume: 67 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02756
  • [Journal Article] 理科における自由研究を支援する上で考えたいこと2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 72 Pages: 5-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Journal Article] 生徒が「新たな疑問」をもつことを促す指導2019

    • Author(s)
      人見久城,櫻井和洋
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 68 Pages: 46-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Journal Article] 科学技術に関する学習と「エンジニアリング・デザイン」の視点2019

    • Author(s)
      人見 久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム

      Volume: 52 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Journal Article] 科学技術に関する学習と「エンジニアリング・デザイン」の視点2019

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム(大日本図書)

      Volume: 52 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Journal Article] 理科における「ものづくり」の意義と認識2017

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 65(11) Pages: 9-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Journal Article] 振り子の周期に関する児童の概念2017

    • Author(s)
      人見 久城, 赤羽 柚紀
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 527-530

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Journal Article] 理科における「ものづくり」の意義と課題2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 65(11) Pages: 9-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] デラウエア大学PBLの研究2016

    • Author(s)
      荻原 彰、人見久城
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 245-255

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Journal Article] アメリカのFOSSプログラム第3版の単元構成2016

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会第55回関東支部大会発表要旨

      Volume: 1 Pages: 118-118

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03493
  • [Journal Article] 理科における「ものづくり」の意義と課題2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 65(11) Pages: 9-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Journal Article] 花の観察の場面におけるものづくり活動の効果2016

    • Author(s)
      人見 久城, 渡邉 翔太
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究会研究報告

      Volume: 31(6) Pages: 23-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Journal Article] 理科学習へのロールプレイの導入とその教育的効果(2)2015

    • Author(s)
      鈴木由美子,人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究会研究報告

      Volume: 30(3) Pages: 101-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(理科)2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中等教育資料(文部科学省教育課程課)

      Volume: No.951 Pages: 10-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Journal Article] 高等学校の再編はなぜ必要か2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      下野教育(栃木県連合教育会)

      Volume: 748 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 理科学習へのロールプレイの導入とその教育的効果2015

    • Author(s)
      鈴木由美子,人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究会研究報告

      Volume: 29(7) Pages: 17-20

    • NAID

      130006655733

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(理科)2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中等教育資料(文部科学省教育課程課)

      Volume: 951 Pages: 10-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 授業力向上要因と授業研究に対する小学校教員の意識2014

    • Author(s)
      佐々木功一、人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28(5) Pages: 35-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Journal Article] 児童・生徒の自然体験と理科に対する意識に関する研究2014

    • Author(s)
      人見久城,尾形祐美
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28(5) Pages: 1-6

    • NAID

      130006655692

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 中学校理科における思考力・表現力を高める指導方法2014

    • Author(s)
      人見久城 福地達也
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Journal Article] 化学と日常生活との結びつきを伝える高等学校化学モジュール教材の実践(2)2014

    • Author(s)
      人見久城,小林千鶴
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要 第2部

      Volume: 64 Pages: 1-14

    • NAID

      110009786488

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 中学校理科における思考力・表現力を高める指導法の研究―第2学年「化学変化と原子・分子」での授業実践を通して―2014

    • Author(s)
      人見久城,福地達也
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 125-132

    • NAID

      110009815074

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Journal Article] 化学と日常生活との結びつきを伝える高等学校化学モジュール教材の実践(2)2014

    • Author(s)
      人見 久城,小林 千鶴
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要,第2部

      Volume: 64巻 Pages: 1-14

    • NAID

      110009786488

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Journal Article] 中学校理科における思考力・表現力を高める指導法の研究―第2学年「化学変化と原子・分子」での授業実践を通して―2014

    • Author(s)
      人見久城,福地達也
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: Vol. 37 Pages: 125-132

    • NAID

      110009815074

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Journal Article] 小学校理科における思考力・表現力を高めるための手立て2013

    • Author(s)
      人見久城 山田友成
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 36 Pages: 225-231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Journal Article] 化学と日常生活との結びつきを伝える高等学校化学モジュール教材の実践2012

    • Author(s)
      人見久城, 小林千鶴
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 第62号, 第2部 Pages: 23-35

    • NAID

      110009004417

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Journal Article] アメリカの大学入試制度と化学に関する試験2011

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      化学と教育 59

      Pages: 164-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] アメリカの大学入試制度と化学に関する試験2011

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 59(3) Pages: 164-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Journal Article] 理科における生命尊重に関する小・中・高等学校教師の意識2011

    • Author(s)
      人見久城・加藤里実
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 34 Pages: 7-19

    • NAID

      110009004407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] アメリカの大学入学制度と化学に関する試験2010

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 59 Pages: 164-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] 子どもの自然体験に関する調査2009

    • Author(s)
      人見久城, 小村紀子
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 32(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 新学習指導要領・理科に対する小・中学校教員の賛否2009

    • Author(s)
      鶴岡義彦、鈴木誠、人見久城、片平克弘、猿田祐嗣、熊野善介、三好美織
    • Journal Title

      理科の教育 58(12)

      Pages: 66-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] 科学的探究の指導と言語活用能力の育成2009

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中等教育資料 No.882

      Pages: 20-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] 新学習指導要領・理科に対する小・中学校教員の賛否2009

    • Author(s)
      鶴岡義彦・鈴木誠・人見久城・片平克弘・猿田祐嗣・熊野善介・三好美織
    • Journal Title

      理科の教育 58

      Pages: 66-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に関する教師の意識(1)2008

    • Author(s)
      人見久城, 伊東明彦
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 6

      Pages: 361-361

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に関する教師の意識(1)2008

    • Author(s)
      人見久城、伊東明彦
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 6

      Pages: 361-361

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に対する教師の意識2008

    • Author(s)
      人見久城・伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 31

      Pages: 189-198

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に関する教師の意識2008

    • Author(s)
      人見久城、伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 31

      Pages: 189-198

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に関する教師の意識(2)2008

    • Author(s)
      伊東明彦、人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 6

      Pages: 362-362

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に関する教師の意識(2)2008

    • Author(s)
      伊東明彦, 人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 6

      Pages: 362-362

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 小中学校の理科指導に関する教員の意識2008

    • Author(s)
      人見久城・伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 31

      Pages: 189-198

    • NAID

      110009423881

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500723
  • [Journal Article] 小中学校の理科指導に関する教員の意識2008

    • Author(s)
      人見久城、伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 31

      Pages: 189-198

    • NAID

      110009423881

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500723
  • [Journal Article] 理科教育におけるものづくりの強調2008

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 6

      Pages: 89-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 小中学校理科の学習指導に関する教師の意識2008

    • Author(s)
      人見久城, 伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 31

      Pages: 189-198

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 理科教育におけるものづくりの価値2008

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 58

      Pages: 89-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 米国理科教科書における科学技術関連トピックの扱い2007

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 21(4)

      Pages: 1-5

    • NAID

      110006224386

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 米国理科教科書における科学技術関連トピックの扱い」2007

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会 研究報告 21(4)

      Pages: 1-5

    • NAID

      110006224386

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] 米国理科教科書における科学技術関連トピッタの扱い2007

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 21・4

      Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 高等学校理科における探究活動の実践に関する研究2007

    • Author(s)
      臼井紀子、人見久城
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 30

      Pages: 519-528

    • NAID

      110006557299

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] イングランドの中等学校段階における理科のパフォーマンス評価2007

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 31

      Pages: 239-240

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 高等学校理科における探究活動の実践に関する研究2007

    • Author(s)
      臼井紀子, 人見久城
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 30

      Pages: 519-528

    • NAID

      110006557299

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] Original book: Rodny Doran et.al., Science Educator's Guide to Laboratory Assessment2007

    • Author(s)
      Koichi Furuya, Koichi Furuya, Makoto Suzuki, Kiyoyuki Ohshika, Fumihito Ikeda, Hisaki Hitomi
    • Journal Title

      NSTA press

      Pages: 1-282

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] Topics Related to Science and Technology Adopted in the US Science Textbooks2007

    • Author(s)
      Hisaki Hitomi
    • Journal Title

      Technical Report of the Regional Meeting of the Regional Meeting of the Japan Society for Science Education 21(4)

      Pages: 1-5

    • NAID

      110006224386

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] 高等学校理科における探究活動の実践に関する研究2006

    • Author(s)
      臼井紀子, 人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 56

      Pages: 314-314

    • NAID

      110006557299

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 高校生の科学技術に対する意識と科学者参加授業の効果2006

    • Author(s)
      人見久城, 伊東明彦, 沼尻良一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要 29

      Pages: 385-393

    • NAID

      110006183827

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 現在の小学校理科について思うこと2006

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会) 55(11)

      Pages: 7-9

    • NAID

      10027587762

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] 現在の小学校理科について思うこと2006

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会) 55・11

      Pages: 7-9

    • NAID

      10027587762

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 高校生の科学技術に対する意識と科学者参加授業の効果2006

    • Author(s)
      人見久城, 伊東明彦, 沼尻良一
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 30

      Pages: 401-402

    • NAID

      110006183827

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] 現在の小学校理科について思うこと2006

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会) 55(11)

      Pages: 7-9

    • NAID

      10027587762

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] A Study of the Relationship between Self Assessment and Leaning Concepts: A Case Study through the Analysis of Sixth-grade Students' Writing in a Class on "The Human Organism and its Functions"2006

    • Author(s)
      Koichi Furuya, Hitomi Tomatsu
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education 46(3)

      Pages: 65-75

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] 現在の小学校理科について思うこと2006

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育 Vo1.55 No.11

      Pages: 7-9

    • NAID

      10027587762

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011058
  • [Journal Article] 高等学校理科における探求活動の実践に関する研究2006

    • Author(s)
      臼井紀子, 人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集 56

      Pages: 314-314

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Journal Article] アメリカの科学教育における探究活動の強調 -アメリカの初等科学教育プログラムFOSSを事例に-2005

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      化学と教育 53・10

      Pages: 536-539

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Journal Article] アメリカの評価研究プロジェクトASK(アスク)について2005

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      日本理科教育学会第44回関東支部大会研究発表要旨集

      Pages: 44-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Journal Article] Investigational Activity in American Science Education-a study on FOSS : American Elementary Education Program in Science-2005

    • Author(s)
      Hisaki HITOMI
    • Journal Title

      Chemistry & Education 53-10

      Pages: 536-539

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Journal Article] 理科授業における児童どうしの学び合い2005

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      理科の教育 54・10

      Pages: 12-14

    • NAID

      10027586953

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Journal Article] cooperative Learning in Elementary School Science2005

    • Author(s)
      Hisaki HITOMI
    • Journal Title

      Science Education Monthly 54-10

      Pages: 12-14

    • NAID

      10027586953

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Journal Article] 探究的な活動にもとづく発展的学習を考える-アメリカのFOSSプログラムから-2004

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      初等理科教育 38・13

      Pages: 18-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Journal Article] 探究的な活動にもとづく発展的学習を考える -アメリカのFOSSプログラムから-2004

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      初等理科教育 38・13

      Pages: 18-21

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Journal Article] An Advanced Study Based on Children's Investigations - the FOSS program in U.S.2004

    • Author(s)
      Hisaki HITOMI
    • Journal Title

      Elementary science education 38-13

      Pages: 18-21

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300257
  • [Presentation] アメリカ・ボストン科学館で開発されたSTEM教育プログラムの事例 -プログラムの概要とカリキュラム・オーバーロードへのコメント-2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Presentation] STEM/STEAM教育の推進を考える上での視点の整理2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Presentation] ボストン科学館の科学教育プログラムEngineering the Future の特徴2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Presentation] ボストン科学館の科学教育プログラムEngineering the Future の特徴2023

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02756
  • [Presentation] 「主体的に学習に取り組む態度」の評価に関わる論点の整理2022

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Presentation] 「主体的に学習に取り組む態度」の評価に関わる論点の整理2022

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会年会論文集46,pp.218-219,2022年9月18日,愛知教育大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00860
  • [Presentation] 理科教育の立場から日本発STEAM教育と小学校コンピューティング教育に関する考察2021

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会論文集,pp.257-260
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00860
  • [Presentation] 理科教育の立場から日本発STEAM教育と小学校コンピューティング教育に関する考察2021

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Presentation] エンジニアリング・デザインの視点とそれを導入した理科学習の事例2020

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03201
  • [Presentation] 理科の自由研究に対する教師の意識2019

    • Author(s)
      人見久城, 菊地俊明
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会(宇都宮大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Presentation] 栃木県内小学校における自然体験活動の実態調査2019

    • Author(s)
      人見久城,大塚美月
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会(静岡大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(2)ー物理領域をについてー2018

    • Author(s)
      人見久城、大山光晴、小林輝明、秋元裕司、鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(1)2018

    • Author(s)
      鈴木 誠、大塚雄作、荻原 彰、人見久城、隅田学、細川和仁、大貫麻美、三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] 小学校教員養成カリキュラムの開発のための教科間連携研究ー理科と体育科・保健体育科の連携授業ー2018

    • Author(s)
      人見久城、久保元芳
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインを連携させた科学の学習事例の特徴(2)2017

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(1)~コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究~2017

    • Author(s)
      鈴木 誠, 大塚雄作, 荻原 彰, 人見久城, 隅田 学, 細川和仁, 大貫 麻美, 三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会(福岡大会)課題研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] コンピテンス基盤型理科教育の創造(2)~物理領域から~2017

    • Author(s)
      人見久城,大山光晴, 小林輝明,秋元裕司, 鈴木  誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会(福岡大会)課題研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] アメリカのDASHプログラムにおけるものづくりの特徴2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会,発表論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインを連携させた科学の学習事例の特徴2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会,年会論文集
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインと連携させた科学の学習事例の特徴2016

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] 科学・技術にかかわる教育の連携ー科学教育とテクノロジー・エンジニアリングの関係ー2016

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] アメリカのFOSSプログラム第3版の単元構成2016

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03493
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインを連携させた科学の学習事例の特徴2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会,年会論文集
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01006
  • [Presentation] 科学・技術にかかわる教育の連携・協働-科学教育とテクノロジー,エンジニアリングの関係-2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会,年会論文集
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] アメリカの科学教育におけるエンジニアリング・デザインの特徴―NGSSとオレゴン州科学スタンダードを事例として―2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] アメリカの科学教育におけるエンジニアリング・デザインの特徴―NGSSとオレゴン 州科学スタンダードを事例として―2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回関東支部大会研究発表要旨集, p.54
    • Place of Presentation
      茨城大学教育学部
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Presentation] コンピテンス基盤型の理科授業を考える2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] 全米学力調査における「技術とエンジニアリング」の評価の枠組み2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学 会第39回年会論文集 , pp.282-283
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Presentation] 全米学力調査における「技術とエンジニアリング」の評価の枠組み2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] コンピテンス基盤型の理科授業を考える2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242010
  • [Presentation] 企業において求められるコンピテンシーとは(2)-国内組織系建築設計事務所におけるインタビュー調査の結果-2015

    • Author(s)
      大貫麻美,鈴木 誠,人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] 理科におけるものづくりに対する児童・生徒の意識2014

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第53回関東支部大会研究発表要旨集, p.102
    • Place of Presentation
      群馬大学教育学部
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Presentation] 理科におけるものづくりに対する児童・生徒の意識2014

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第53回関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] 企業に求められるコンピテンシーとは2013

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2013-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Presentation] 企業に求められるコンピテンシーとは2013

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学(三重県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Presentation] アメリカのFOSSプラグラムにおける単元構成の改編2013

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Presentation] 米国ウェストエッドの理科教師教育コースの特徴2012

    • Author(s)
      人見久樹
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Presentation] 全米研究評議会による科学教育フレームワークの策定2011

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第50回関東支部大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(横浜市)
    • Year and Date
      2011-12-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300266
  • [Presentation] 理科における生命尊重に関する小・中・高等学校教師の意識2010

    • Author(s)
      人見久城・加藤里実
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学(甲府市)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 英米の事例に見る科学的探究の評価方法2009

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      京都教育大学理科教育学研究会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2009-02-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Presentation] 子どもの自然び体験に関する調査2009

    • Author(s)
      人見久城・小村紀子
    • Organizer
      日本理科教育学会第48回関東支部大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 理科を通してのエネルギー・環境教育-エネルギー体感し科学的な見方・考え方を育てる指導-2009

    • Author(s)
      青柳正・人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第48回関東支部大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] アメリカのFOSSプログラムにおける評価方法の開発動向2009

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 新学習指導要領・理科に対する小・中学校教員の賛否2009

    • Author(s)
      鶴岡義彦、鈴木誠、人見久城、片平克弘、猿田祐嗣、熊野善介、三好美織
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 小中学校の理科指導に関する教員の意識(2)2008

    • Author(s)
      伊東明彦・人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      (6、2K-06)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500723
  • [Presentation] 小中学校の理科指導に関する教員の意識(1)2008

    • Author(s)
      人見久城、伊東明彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500723
  • [Presentation] 新教育課程の特色と具現化に向けた課題4-理科におけるものづくりの価値-2008

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 新教育課程の特色と具現化に向けた課題5-理科教育におけるものづくりの価値-2008

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 小中学校の理科指導に関する教員の意識(1)2008

    • Author(s)
      人見久城・伊東明彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      (6、2K-05)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500723
  • [Presentation] 小中学校の理科指導に関する教員の意識(2)2008

    • Author(s)
      伊東明彦・人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] 小中学校の理科指導に関する教員の意識(2)2008

    • Author(s)
      伊東明彦、人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500723
  • [Presentation] 小中学校の理科指導に関する教員の意識(1)2008

    • Author(s)
      人見久城・伊東明彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300251
  • [Presentation] イングランドの中等学校段階における理科のパフォーマンス評価2007

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18500649
  • [Presentation] Performance Assessment at Secondary School Science in England-Focusing on the Skill Test in Key Stage 42007

    • Author(s)
      Hisaki Hitomi
    • Organizer
      Proceedings of the 31^<st> Annual Meeting of the Japan Society for Science Education
    • Place of Presentation
      Hokkaido University
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Presentation] 自主企画課題研究:イングランドの中等学校段階における理科のパフォーマンス評価-キーステージ4におけるスキルテストを中心に-2007

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330185
  • [Presentation] 中学校理科における思考力・表現力を高めるための指導―第2学年「化学変化と原子・分子」を事例として―

    • Author(s)
      福地達也,人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会研究発表要旨集
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] 中学校理科における思考力・表現力を高めるための指導―第2学年「化学変化と原子・分子」を事例として―

    • Author(s)
      福地 達也,人見 久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350240
  • [Presentation] 教師の成長過程と校内授業研究-ALACTモデルの展開を中心に-

    • Author(s)
      佐々木功一,人見久城
    • Organizer
      日本教師学学会第16回年次大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • [Presentation] アメリカのFOSSプラグラムにおける単元構成の改編

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350233
  • 1.  SUZUKI Makoto (60322856)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  ITO Akihiko (70134252)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 3.  OGURA Yasushi (50224192)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ISOBE Masataka (70736769)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FURUYA Kouichi (10374753)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  YAMAZAKI Sadato (40230396)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  ISOZAKI Tetsuo (90243534)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MINAMI Nobumasa (80292572)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SARUTA Yuji (70178820)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KUMANO Yoshisuke (90252155)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  IKEDA Fumihito (60333647)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  SUMIDA Manabu (50315347)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  OHTAKA Izumi (70176907)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KATAHIRA Katsuhiro (70214327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 15.  MIYOSHI Miori (80423482)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 16.  OOTUKA Uusaku (00160549)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  OGIWARA Akira (70378280)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 18.  HOSOKAWA Kazuhito (30335335)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  NINOMIYA Hiroyuki (40335881)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  OHTANI Tadashi (80314615)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  OKUI Tomohisa (60024965)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  戸北 凱惟 (20018659)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  大森 康正 (80233279)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  UEDA Takayoshi (40125810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  MATSUI Seiichiro (20134257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  YAMADA YOICHI (50143186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  INOKUCHI Tomofumi (20251077)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  MATSUBARA Shizuo (50132692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  HATOGAI Taro (10280512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  YOSHIDA Atsushi (90115668)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  NAKAYAMA Hayashi (90237470)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  SHIMIZU Makoto (30292634)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  MATSUBARA Michio (80199843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  MASHIKO Norifumi (10219321)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  YAMAGUCHI Etsuji (00324898)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  RYU Jyunpei (80452663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  GOTO Kennichi (50549368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  MATSUBARA Kenji (10549372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  TSURUOKA Yoshihiko (80172063)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 40.  KUBOTA Yoshihiko (90432103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  KOBORI Sizuko (20007991)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  MIYAKE Masao (50000071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  KURAMOTO Naoki (60236172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  KIYOYUKI Oshika (50263653)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 45.  NAGASU Namio (90018044)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  橋本 健夫 (00112368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  川上 昭吾 (10033896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  堀 哲夫 (30145106)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  渡邉 重義 (00230962)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  大貫 麻美 (40531166)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 51.  司城 紀代美 (30707823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  石垣 明子 (10265233)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  小久保 美子 (30413032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  稲田 結美 (30585633)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  吉岡 亮衛 (40200951)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  出口 憲 (40298451)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  大谷 実 (50241758)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  丹沢 哲郎 (60272142)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  石崎 友規 (60747020)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  甲斐 雄一郎 (70169374)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  日野 圭子 (70272143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  内ノ倉 真吾 (70512531)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  遠藤 優介 (80759051)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  清水 美憲 (90226259)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  伊藤 伸也 (10570434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  伊藤 大輔 (40440961)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  寺田 光宏 (40514641)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  松永 泰弘 (80181741)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 69.  東原 貴志 (10370850)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 70.  岡島 佑介 (40754734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 71.  WATANABE Kazuhiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 72.  ICHIMURA Takashi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 73.  KUWANO Hiroaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 74.  NAKAMURA Hiroshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 75.  MIZUNO Shonosuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 76.  DOUZAKA Hidetaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 77.  HIDA Kenji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 78.  SAMUKAWA Tatsuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 79.  OZAKI Yusuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 80.  Amimoto Kichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 81.  Teshirogi Hideaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 82.  Sakamoto Shouichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 83.  Kanamoto Yoshiyasu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 84.  Fujino Hideo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 85.  Take Norio
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 86.  Ooyama Mitsuharu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 87.  Kobayashi Teruaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 88.  Akimoto Yuuji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 89.  Erkki T. Lassila
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 90.  Ono Koutarou
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 91.  HIRASAWA Rintaro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 92.  KITADA Noriko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 93.  猿田 裕嗣
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi