• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKAMOTO MIKI  坂本 美紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SAKAMOTO Miki  坂本 美紀

Less
Researcher Number 90293729
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2024: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授
2015: 神戸大学, 大学院人間発達環境学研究科, 教授
2011 – 2014: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授
2011: 神戸大学, 大学院・人間発達環境学研究科, 准教授
2009: 神戸大, 人間発達環境学研究科, 准教授 … More
2007 – 2009: Kobe University, 人間発達環境学研究科, 准教授
2008: 神戸大, 准教授
2006: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 助教授
2005: 兵庫教育大学, 学校教育学部, 助教授
2001: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授
1997 – 2000: Aichi Univ.of Education, Education, Assistant Professor, 教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / Basic Section 09080:Science education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education on school subjects and activities / Special needs education / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
Educational technology / Medium-sized Section 9:Education and related fields / 教育・社会系心理学 / Science education / Science education / Basic Section 09080:Science education-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
意思決定 / 科学リテラシー / アーギュメンテーション / リスクリテラシー / オープンサイエンス / オープンサイエンス・リテラシー / 科学教師教育 / 教師教育 / 科学教育 / 科学技術ガバナンス … More / トランス・サイエンス問題 / 科学技術問題 / オープンサイエンスリテラシー / 評価法 / 指導法 / 変革的リスクリテラシー / 科学教員養成 / 科学教育の社会問題 / 科学技術の社会問題 / socioscientific issues / socioscientific issue / トランス・サイエンス / 科学ガバナンス / スキル評価 / 理科授業 / 理科教育 / 小学生 / ライティング / アーギュメント / ボランティア / 教育系心理学 / 学生ボランティア / 教師 / 連携 / 学習支援 / 教育糸心理学 / 解決方略 / 解決過程 / 問題解決 / 割合 / 算数文章題 / フォローアップ / 訓練実験 / 問題解決能力 … More
Except Principal Investigator
科学教育 / 学習科学 / 科学関連情報評価能力 / 教師教育 / 学習方略 / 算数文章題 / 科学教員養成 / デザイン研究 / 理科授業実践知識・技能の伝承 / イノベーティブな教育の理論と方法 / 21世紀型スキル / computer-based diagrams / longitudinal study / learning strategies / transfer of training / problem understanding / メンタルモデル / 転移 / 問題解決 / コンピュータ利用の線分図 / 縦断的研究 / 訓連の転移 / 問題理解 / problem representation / information integration / relational picture / solution strategy / integration process / mathematical problem-solving process / 解決過程 / 理解過程 / 問題表象 / 情報統合 / 関係図 / 解決方略 / 統合過程 / 算数問題解決過程 / 科学教育政策 / ラーニング・プログレッションズ / 複雑系ネットワーク科学 / 知識構築ポートフォリオ / 協調学習支援環境 / 社会ネットワーク分析 / 形成的評価 / 教育プログラムの開発と評価 / ユビキタス / カリキュラム開発 / テクノロジ利用 / 創造的人材の育成 / プログラム開発 / テクノロジ / ユビキタス社会 / 創造的人材育成 / 学習支援 / 教育プログラム開発 / 研究者 / 実践者 / 社会 / 協働 / 科学教育研究 / CSCL / デザイン / 教授学的原則 / 学び / 認知科学 / 総合的な学習の時間 / 知識構築 / 知識構築カリキュラム Less
  • Research Projects

    (23 results)
  • Research Products

    (138 results)
  • Co-Researchers

    (52 People)
  •  意思決定エージェントとしての市民を育成する変革的リスクリテラシー教育プログラムPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      坂本 美紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  科学関連情報の評価と活用に基づく科学技術社会問題の意思決定能力の育成モデル構築

    • Principal Investigator
      山口 悦司
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  高度情報化社会に必要な科学関連情報評価能力の育成を促進する教師教育プログラム開発

    • Principal Investigator
      山口 悦司
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  意思決定エージェントとしての市民を育成する変革的リスクリテラシーの指導法と評価法Principal Investigator

    • Principal Investigator
      坂本 美紀
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development of Training Methods and Practical Models for Evaluating Scientific Information in an Advanced Information Society

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI Etsuji
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Teacher education in open science literacy to accelerate participation in citizen sciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development of open science and literacy education model to accelerate citizen's participation and support in sciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Teacher education on argumentaion for collaborative knowledge creation that approach to trans-science problemsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Research on Theory and Method in Learning Sciences for Innovating Education

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI ETSUJI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Research on Tradition of Science Teachers' Practical Knowledge and Skills for Next Generation Science Education

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI ETSUJI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  University education program on citizen literacy for promoting science and technology governancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Fostering decision-making skills for trans-science problems through knowledge collaborative argumentationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Science Teacher Education Using Learning Progressions

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI ETSUJI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Teacher Education Program for Facilitating 21st Century Skills based on the Learning Sciences

    • Principal Investigator
      OSHIMA Jun
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Designing Elementary School Science Lessons to Develop Students' Argumentation Skills.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Miki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development and Examination of a Formative Assessment Approach to Facilitating Learning as Knowledge Building

    • Principal Investigator
      OSHIMA Jun
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Development and Evaluation of Science Education Programs for the Cultivation of Creative Human Resources in Ubiquitous Society

    • Principal Investigator
      INAGAKI Shigenori
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  学習支援ボランティアのサポートと協働学習のためのオンラインネットワークの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      坂本 美紀
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kobe University
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of lessons for knowledge-building curriculum in the time for integrated studies

    • Principal Investigator
      OSHIMA Jun
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  社会・実践者・研究者の真の協働による新しい科学教育研究の構想

    • Principal Investigator
      稲垣 成哲
    • Project Period (FY)
      2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  算数科における問題解決能力の育成を目指した指導・介入に関する心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      坂本 美紀
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  A longitudinal study of effects of learning strategies and transfer which help children understand and solve word problems

    • Principal Investigator
      TAJIKA Hidetsugu
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Reserch on subprocess analyzes of word problem solving with solution strategy support

    • Principal Investigator
      TAJIKA Hidetsugu
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2005 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 研究者との協働の経験は教師にどんな影響を与えるか:科学技術の社会問題を題材とした教育プログラムの開発と実施に関する事例的研究2024

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一
    • Journal Title

      日本発達心理学会第35回大会発表論文集

      Volume: 35 Pages: 191-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      口羽駿平, 山口悦司, 坂本美紀, 山本智一, 原愛佳, 近江戸伸子, 俣野源晃, 澁野哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37 Pages: 75-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:意思決定の正当化に着目して2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・村山留美子・俣野源晃・澁野哲
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集

      Volume: 21 Pages: 424-424

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:学習後のリスク認知と思考態度2023

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・口羽駿平・原愛佳・近江戸伸子・村山留美子・俣野源晃・澁野哲
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会論文集

      Volume: 21 Pages: 425-425

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Journal Article] Evaluation of Socio-Scientific Issues Based Instruction for Elementary Students : Focusing on Pro/Con and Perception of Risk in the Students’ Decision-Making2023

    • Author(s)
      口羽 駿平、山口 悦司、坂本 美紀、山本 智一、原 愛佳、近江戸 伸子、村山 留美子、俣野 源晃、澁野 哲
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 601-602

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_601

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      口羽駿平, 山口悦司, 坂本美紀, 山本智一, 原愛佳, 近江戸伸子, 俣野源晃, 澁野哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37 Pages: 75-78

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Journal Article] Investigating the Retention of Argument Skills: A Case Study of Argument Skills Using Multiple Evidence Developed in Elementary Science Class2023

    • Author(s)
      口羽 駿平、山口 悦司、俣野 源晃、坂本 美紀
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 374-382

    • DOI

      10.14935/jssej.47.374

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:検索した情報と意思決定との関連2023

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Journal Title

      日本心理学会第87回大会論文集

      Volume: 87

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:ゲノム編集の基礎知識・ステイクホルダーの意見文に関する教材に着目して2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・俣野源晃・澁野哲
    • Journal Title

      日本理科教育学会九州支部大会発表論文集

      Volume: 49 Pages: 25-26

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] Evaluation of Elementary Socio-Scientific Issues Education Program for Genome Editing2023

    • Author(s)
      口羽 駿平、山口 悦司、坂本 美紀、山本 智一、原愛 佳、近江戸 伸子、村山 留美子、俣野 源晃、澁野 哲
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 219-222

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_219

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Language
      English
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Journal Article] The Development and Evaluation of Instructional Design for Elementary Science to Improve on Students’ Argument Construction Skills Using Multiple Pieces of Evidence: Focusing on Epistemic Understanding of Evidence2023

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 3 Pages: 629-644

    • DOI

      10.11639/sjst.22040

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20829
  • [Journal Article] Redesign and evaluation of instruction for primary students’ socioscientific decision-making toward consensus building.2022

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Tamai,R., & Matano, M.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2021 Conference

      Volume: 8 Pages: 569-577

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] Redesign and evaluation of instruction for primary students’ socioscientific decision-making toward consensus building.2022

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Tamai,R., & Matano, M.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2021 Conference

      Volume: 8 Pages: 569-577

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] アーギュメント構成能力における持続性の検討(2)2022

    • Author(s)
      口羽 駿平, 山口 悦司, 俣野 源晃, 坂本 美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37 Pages: 143-146

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] An intervention study on students’ decision-making towards consensus building on socio-scientific issues2021

    • Author(s)
      Sakamoto Miki、Yamaguchi Etsuji、Yamamoto Tomokazu、Wakabayashi Kazuya
    • Journal Title

      International Journal of Science Education

      Volume: 43 Issue: 12 Pages: 1965-1983

    • DOI

      10.1080/09500693.2021.1947541

    • NAID

      120007148937

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646, KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(1):改善の概要2020

    • Author(s)
      玉井僚馬・山口悦司・坂本美紀・山本智一・俣野源晃
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 18 Pages: 268-268

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] An intervention study on student’s decision-making using trade-offs to resolve socio-scientific issues.2020

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Tokura, S.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education

      Volume: 5 Pages: 722-729

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] Evaluations of Socio-Scientific Issues Based Instruction for Elementary Students (4)2020

    • Author(s)
      都倉さゆり・山口悦司・久光克樹・俣野源晃・山本智一・坂本美紀
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 5 Pages: 61-64

    • DOI

      10.14935/jsser.34.5_61

    • NAID

      130007805801

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-07
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(3):科学に対する態度に関する評価2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・玉井僚馬・俣野源晃
    • Journal Title

      日本教育心理学会第62回総会発表論文集

      Volume: 62 Pages: 148-148

    • NAID

      130007985263

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] Investigating perspective-taking on socioscientific issues among Japanese primary school students.2020

    • Author(s)
      Tokura, S., Yamaguchi, E., Sakamoto, M., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Matano, M.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education

      Volume: 8 Pages: 949-956

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(4):スギ花粉米をめぐる意見対立の解消・緩和に向けた解決策の提案2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・玉井僚馬・俣野源晃
    • Journal Title

      日本発達心理学会第32回大会発表論文集

      Volume: 32 Pages: 94-94

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(2):提案型意思決定能力の獲得に関する評価2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・玉井僚馬・俣野源晃
    • Journal Title

      日本科学教育学会第44回年会論文集

      Volume: 44 Pages: 467-468

    • NAID

      130007945555

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] Evaluation of Dialogue-Videos for Socio-Scientific Issues Based Learning in Elementary Schools2019

    • Author(s)
      山口 悦司、坂本 美紀、久光 克樹、都倉 さゆり、山本 智一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 49-52

    • DOI

      10.14935/jsser.34.2_49

    • NAID

      130007751614

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-11-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] Development and evaluation of dialogue-videos for socioscientific issues based learning in elementary schools2019

    • Author(s)
      Tokura, S., Yamaguchi, E., Sakamoto, M., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Matano, M.
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2019

      Volume: なし Pages: 1216-1221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた大学生向け教育プログラムの評価:複数視点取得に着目して2018

    • Author(s)
      若林和也・都倉さゆり・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 25-28

    • NAID

      130007535102

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] Informal reasoning for socio-scientific issues concerning dilemmas faced by genetic medical technologies.2018

    • Author(s)
      SAKAMOTO,M. & YAMAGUCHI,E.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 8

      Volume: - Pages: 1069-1075

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの開発2018

    • Author(s)
      都倉さゆり・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲・若林和也・俣野源晃
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 21-24

    • NAID

      130007535097

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Journal Article] 科学的な問いの生成を支援する理科授業:原理・法則に基づく問いの理解に着目して2016

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・村山功・中新沙紀子・山本智一・村津啓太・神山真一・稲垣成哲
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 64 Pages: 105-117

    • NAID

      130005144099

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題に関する思考の調査(1):研究のフレームワーク2016

    • Author(s)
      山口悦司・坂本美紀・岩鼻春花・鷲見征哉・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 25-28

    • NAID

      130006655904

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Journal Article] 遺伝子医療技術を扱う科学技術の社会問題に対するアーギュメントの分析2016

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 31 Pages: 31-36

    • NAID

      130006655975

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Journal Article] Review of Analytic Frameworks for Learners’ Thinking on Socioscientific Issues2016

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・益川弘如・稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 40 Issue: 4 Pages: 353-362

    • DOI

      10.14935/jssej.40.353

    • NAID

      130005312716

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題に関する思考の評価フレームワーク2015

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・益川弘如・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 77-82

    • NAID

      130006660189

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Journal Article] 主張・証拠・理由づけから構成されるアーギュメントの教授方略のデザイン研究:小学校第5学年理科「振り子」における単元の改善2014

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・村津啓太・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38

    • NAID

      110009818451

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Journal Article] 主張・証拠・理由づけから構成されるアーギュメントの教授方略のデザイン研究2014

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・村津啓太・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Journal Title

      小学校第5学年理科「振り子」における単元の改善

      Volume: 38(2) Pages: 54-63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Journal Article] アーギュメントの教授方略の動向研究2012

    • Author(s)
      山本智一・山口悦司・稲垣成哲・坂本美紀・西垣順子
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 53(1) Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Journal Article] 理科教育研究における記述のアーギュメントの評価フレームワーク2012

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 36 Pages: 356-367

    • NAID

      110009562073

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Journal Article] 理科教育研究における記述のアーギュメントの評価2012

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      フレームワーク科学教育研究

      Volume: 36(4) Pages: 356-367

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Journal Article] 小学生におけるアーギュメント・スキルの育成:野生動物との共生問題を扱った総合的な学習の授業デザインと分析2011

    • Author(s)
      山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・村津啓太・中山迅・大島純, ほか
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 35(3) Pages: 245-255

    • NAID

      110008750048

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300306
  • [Journal Article] 科学技術問題の解決を目指した協調学習のデザイン研究:電力問題を取り上げた単元における「問題を定義すること」の学習2010

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      科学教育研究 34(2)(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して2010

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      教育心理学研究 58(1)(印刷中)

    • NAID

      110007619642

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学技術問題の解決を目指した協調学習のデザイン研究:電力問題を取り上げた単元における「問題を定義すること」の学習2010

    • Author(s)
      坂本美紀, ほか
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 34(2) Pages: 145-153

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300306
  • [Journal Article] 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して2010

    • Author(s)
      坂本美紀, ほか
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 58(1) Pages: 95-107

    • NAID

      110007619642

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300306
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証2009

    • Author(s)
      橘早苗・稲垣成哲・山口悦司・坂本美紀・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・藤本雅司・山本智一
    • Journal Title

      科学教育研究 第33巻,第4号

      Pages: 362-369

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      科学的思考の育成,『小学生の生活とこころの発達』(心理科学研究会(編))(福村出版)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 学外援資源と学校との連携(2):ボランティアの受け入れ体制2008

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本発達心理学会第19回大会論文集

      Pages: 621-621

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730558
  • [Journal Article] Fostering students' ability in "defining problems" onsocioscientific issues through a CSCL-based science curriculum2008

    • Author(s)
      Miki Sakamoto
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2008

      Pages: 2710-2715

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 21・5

      Pages: 99-104

    • NAID

      110006344164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀・村山功・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・竹下裕子・橘早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 31(4)

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006344164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300266
  • [Journal Article] 学外の援助資源を含む校内支援体制 : 支援者が感じた課題2007

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本発達心理学会第18回大会論文集

      Pages: 256-256

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730558
  • [Journal Article] 学校ボランティアが体験する困難:学外援助資源と学校との連携2007

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本心理学会第71回大会発表論文集

      Pages: 1179-1179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730558
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解:小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀・村山功・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・竹下裕子・橘早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻,第4号

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006652160

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 学校ボランティアが体験する困難 : 学外援助資源と学校との連携2007

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本心理学会第71回大会発表論文集 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730558
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀, 村山功, 山口悦司, 稲垣成哲, 大島純, 大島律子, 中山 迅, 竹中真希子, 山本智一, 藤本雅司, 竹下裕子, 橘 早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻, 第4号

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006652160

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 遺伝子組換え食品問題に対する社会的意思決定をテーマとしたCSCLシステム活用型科学教育カリキュラム:学習の進行に伴う個人的意見の変容2005

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 20(1)

      Pages: 1-6

    • NAID

      110004027135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17630014
  • [Journal Article] 科学的思考としての理由・法則のメタ理解:小学校第6学年「燃焼」を事例として

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会『科学教育研究』 31巻・4号(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300266
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解:小学校第6学年「燃焼」を事例として

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会『科学教育研究』 31巻・4号(印刷中)

    • NAID

      110006344164

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 科学技術問題の解決を目指した協調学習のデザイン研究:電力問題を取り上げた単元における「問題を定義すること」の学習

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・村山功
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻,第2号(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Journal Article] 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・村山功・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・橘早苗
    • Journal Title

      教育心理学研究 第58巻,第1号(印刷中)

    • NAID

      110007619642

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] 研究者との協働の経験は教師にどんな影響を与えるか:科学技術の社会問題を題材とした教育プログラムの開発と実施に関する事例的研究2024

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] Undergraduate students’ decision-making towards consensus building and web searches on the socio-scientific issue of the swine fever vaccine.2023

    • Author(s)
      Yamaguchi, E., & Sakamoto, M.
    • Organizer
      ESERA 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] Undergraduate students’ decision-making and web searches on the socio-scientific issue of energy.2023

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      ESERA 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:意思決定の正当化に着目して2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・村山留美子・俣野源晃・澁野哲
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Presentation] Undergraduate students’ decision-making and web searches on the socio-scientific issue of energy2023

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      ESERA 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:検索した情報と意思決定との関連2023

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:学習後のリスク認知と思考態度2023

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・口羽駿平・原愛佳・近江戸伸子・村山留美子・俣野源晃・澁野哲
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Presentation] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:意思決定における賛否の立場とリスク重視傾向に着目して2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・村山留美子・俣野源晃・澁野哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Presentation] 科学技術の社会問題としてのゲノム編集を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:リスク重視傾向の変化過程の検討2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・村山留美子・俣野源晃・澁野哲
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会2023年度第2回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18625
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を題材とした小学生向け教育プログラムの評価:ゲノム編集の基礎知識2023

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・坂本美紀・山本智一・原愛佳・近江戸伸子・俣野源晃・澁野哲
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:大学生の情報検索プロセスの実態2023

    • Author(s)
      坂本美紀, 山口悦司, 内藤はる, 山本梨好
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:検索プロセスの内省から2022

    • Author(s)
      坂本 美紀, 山口 悦司, 山本 梨好, 内藤はる
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:豚熱ワクチン問題を事例として2022

    • Author(s)
      坂本 美紀, 山口 悦司, 内藤 はる, 山本 梨好
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] アーギュメント構成能力の転移に関する検討:小学校理科の事例2022

    • Author(s)
      口羽駿平・山口悦司・俣野源晃・坂本美紀・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] アーギュメント構成能力における持続性の検討2022

    • Author(s)
      口羽駿平,山口悦司,俣野源晃,坂本美紀,稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する意思決定と情報検索:メガソーラー問題を事例として2022

    • Author(s)
      坂本美紀, 山口悦司, 山本梨好, 内藤はる
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01744
  • [Presentation] Redesign and evaluation of instruction for primary students’ socioscientific decision-making towards consensus building2021

    • Author(s)
      Miki SAKAMOTO, Etsuji YAMAGUCHI, Tomokazu YAMAMOTO, Ryoma TAMAI, Motoaki MATANO
    • Organizer
      The 14th Conference of the European Science Education Research Association(ESERA 2021)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(4):スギ花粉米をめぐる意見対立の解消・緩和に向けた解決策の提案2021

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・玉井僚馬・俣野源晃
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の認識的理解の深化に着目して2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20829
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の利用に着目した評価2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の利用に着目した評価2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20829
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の認識的理解の深化に着目して2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った小学生向け 教育プログラムの改善(5):提案型意思決定を実践する学習活動の追加を中心に2021

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・俣野源晃
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(2):提案型意思決定能力の獲得に関する評価2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・玉井僚馬・俣野源晃
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 社会問題を扱う授業は可搬性のある学習成果をもたらすか?科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラム評価の事例2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・都倉さゆり・俣野源晃・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(1):改善の概要2020

    • Author(s)
      玉井僚馬・山口悦司・坂本美紀・山本智一・俣野源晃
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの改善(3):科学に対する態度に関する評価2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・玉井僚馬・俣野源晃
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] An intervention study on student’s decision-making using trade-offs to resolve socio-scientific issues.2019

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Tokura, S.
    • Organizer
      The 13th conference of European Science Education Research Association (ESERA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Development and Evaluation of Dialogue-Videos for Socioscientific Issues Based Learning in Elementary Schools2019

    • Author(s)
      Sayuri Tokura, Etsuji Yamaguchi, Miki Sakamoto, Tomokazu Yamamoto, Shigenori Inagaki, Kazuya Wakabayashi, & Motoaki Matano
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に取り組んだ学習活動の分析-2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・若林和也・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(3):トピックモデルを用いたグループ議論の分析の試行2019

    • Author(s)
      山口悦司・坂本美紀・松河秀哉・都倉さゆり・山本智一・稲垣成哲・俣野源晃
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18646
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(2):発話分析に基づく学習プロセスの検討2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・都倉さゆり・山本智一・稲垣成哲・俣野源晃
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(1):意見対立や複数論点を踏まえた意思決定能力2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・俣野源晃・都倉さゆり・久光克樹・山本智一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Investigating perspective-taking on socioscientific issues among Japanese primary school students.2019

    • Author(s)
      Tokura, S., Yamaguchi, E., Sakamoto, M., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Matano, M.
    • Organizer
      The 13th conference of European Science Education Research Association (ESERA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた教育プログラムの評価:転移テストの分析結果を中心として2018

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に着目して-2018

    • Author(s)
      坂本美紀・若林和也・山本智一・山口悦司
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Development of Design Elements of a Socio-scientific Issue Curriculum Unit for Fostering Students’ Argumentation for Persuasion: Case of the ‘Rice Seed-Based Edible Vaccine for Japanese Cedar Pollinosis’ Curriculum Unit2018

    • Author(s)
      Kazuya Wakabayashi, Etsuji Yamaguchi, Miki Sakamoto, Tomokazu Yamamoto and Shigenori Inagaki
    • Organizer
      the XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた教育プログラムの開発:遺伝子組換え技術を応用した花粉緩和米を事例として2018

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] Development of a Learning Progression for Multiple Perspective Taking in Socioscientific Issues2018

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi, Kazuya Wakabayashi, Tomokazu Yamamoto, Miki Sakamoto and Shigenori Inagaki
    • Organizer
      the XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題の教育利用-思考の生涯発達心理学から2018

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った授業デザインの基礎的研究(1):Friedrichsenらの教授モデル2017

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 遺伝子医療技術の社会問題に対する大学生のアーギュメントと知識の関係2017

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する大学生の意志決定と知識活用:遺伝子医療技術を事例として2017

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った授業デザインの基礎的研究(2):Presleyらの授業フレームワーク2017

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01979
  • [Presentation] 遺伝子医療技術を扱うジレンマ課題に対する大学生の論述2017

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場ほか(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] Informal reasoning for socio-scientific issues concerning dilemmas faced by genetic medical technologies.2017

    • Author(s)
      Sakamoto,M. & Yamaguchi,E.
    • Organizer
      ESERA 2017 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] Epistemic practice to improve elementary students’ construction of scientific arguments: A case analysis of the effects caused by commenting on peers’ arguments using epistemic criteria.2016

    • Author(s)
      Miki Sakamoto,M. & Yamaguchi,E.
    • Organizer
      the 31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] Epistemic practice to improve elementary students’ construction of scientific arguments: A case analysis of the effects caused by commenting on peers’ arguments using epistemic criteria.2016

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Yamaguchi, E.
    • Organizer
      the 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に関する思考の調査(2):大学生の思考に影響する要因の検討2016

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場ほか(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に関する思考の調査(3):推論パターンの観点から2016

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・岩鼻春花・鷲見征哉・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] A design research to support elementary students' epistemic understanding of their scientific argument construction.2016

    • Author(s)
      Sakamoto,M. & Yamaguchi,E.
    • Organizer
      the 12th International Conference of the Learning Sciences
    • Place of Presentation
      Nanyang (Singapore)
    • Year and Date
      2016-06-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] 議論力育成を組み込んだ理科授業に対する大学生の評価2:賛同―慎重姿勢の理由記述の分析2015

    • Author(s)
      西垣順子・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] Intervention Study on Theory-Inspired Questions as an Epistemic Activity in Science.2015

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Nakashin, S., Yamamoto, T., Murayama, I., Kamiyama, S., Muratsu, K., & Inagaki, S.
    • Organizer
      16th Biennial EARLI Conference for Research in Learning and Instruction.
    • Place of Presentation
      Limassol (Cyprus)
    • Year and Date
      2015-08-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12381
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱ったアーギュメントの評価枠組みの事例的検討2015

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・益川弘如・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] 小中学生の思考の発達:科学的アーギュメンテーション(論述,議論)の育成の観点から2014

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 小中学生の思考の発達:科学的アーギュメンテーション(論述,議論)の育成の観点から2014

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 2013大学生の科学リテラシー教育に対する認識2013

    • Author(s)
      西垣順子・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2013-06-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(4)―成果評価に基づく授業内容の改善―2013

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・村津啓太・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(3)2013

    • Author(s)
      坂本美紀・村津啓太・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回総会大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2013-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(4)―成果評価に基づく授業内容の改善―2013

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・村津啓太・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学.
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(3) :授業中の達成と転移課題の遂行との関連.2013

    • Author(s)
      坂本美紀・村津啓太・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 大学生の科学リテラシー教育に対する認識2013

    • Author(s)
      西垣順子・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(2)2012

    • Author(s)
      坂本美紀・西垣順子・山口悦司・山本智一・稲垣成哲・村津啓太・神山真一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] Argument skill acquisition among grade 5 and grade 6 elementary school students2012

    • Author(s)
      Sakamoto, M. ; Yamaguchi, E. ; Nishigaki, J. ; Yamamoto, T
    • Organizer
      Paper presented at 2012 Annual Conference of Australasian Science Education Research Association
    • Year and Date
      2012-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(2) :フォローアップ授業によるスキル定着の評価.2012

    • Author(s)
      坂本美紀・西垣順子・山口悦司・山本智一・稲垣成哲・村津啓太・神山真一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] Argument skill acquisition among grade 5 and grade 6 elementary school students.2012

    • Author(s)
      Sakamoto, M. ; Yamaguchi, E. ; Nishigaki, J. ; Yamamoto, T.
    • Organizer
      Paper presented at 2012 Annual Conference of Australasian Science Education Research Association.
    • Place of Presentation
      University of the Sunshine Coast
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した実践的研究:小学校第5学年「振り子の運動」の授業デザイン2011

    • Author(s)
      村津啓太・山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] アーギュメント・スキルに関する基礎調査:小学校高学年を対象としたスキルの獲得状況2011

    • Author(s)
      山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・村津啓太・西垣順子
    • Organizer
      平成23年度日本理科教育 学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学附属中学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した実践的研究2011

    • Author(s)
      村津啓太・山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531190
  • [Presentation] 知識構築型アーギュメントの獲得を目指した科学教育カリキュラムの改善:教師の支援と児童の学習活動の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県)
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] 科学的思考を指導するための授業デザイン:探究活動中の逆推論の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] 知識構築型アーギュメントの獲得を目指した科学教育カリキュラムの改善:教師の支援と児童の学習活動の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・村山功・Knowledge Forum Japan Research Group(大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司)
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] 学外援助資源と学校との連携(2):ボランティアの受け入れ体制2008

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730558
  • [Presentation] 学校ボランティアが体験する困難:学外援助資源と学校との連携2007

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730558
  • [Presentation] 科学技術問題の社会的意思決定における「問題を定義すること」の学習を支援するカリキュラム:原子力問題を取り上げた事例の評価2007

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300266
  • [Presentation] 科学技術問題の社会的意思決定における「問題を定義すること」の学習を支援するカリキュラム:原子力問題を取り上げた事例の評価2007

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18200048
  • [Presentation] Scientific argument in written discourse with task requirements triggering different epistemic agency

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., Murayama, I., Inagaki, S., Yamamoto, T., Fujimoto, M., Takenaka, M., Yamaguchi, E., Nakayama, H., & Sakamoto, M.
    • Organizer
      Paper presented at IKIT 2006
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300266
  • [Presentation] 児童期の科学的推論における理論と証拠の適合評価:証拠の特性に着目して

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・村津啓太・山本智一・神山真一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] Instructional design for asking theory-inspired questions.

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Nakashin, S., Yamamoto, T., Murayama, I., Kamiyama, S., Muratsu, K., & Inagaki, S.
    • Organizer
      the 2014 joint Special Interest Group Meeting of EARLI SIG 6 (Instructional Design) and SIG 7 (Learning and Instruction with Computers)
    • Place of Presentation
      Rotterdam, The Netherlands.
    • Year and Date
      2014-08-27 – 2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] 科学的な問いの生成を支援する理科授業:面接調査による問いの生成プロセスの分析

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・村山功・中新沙紀子・山本智一・神山真一・村津啓太・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • 1.  YAMAGUCHI Etsuji (00324898)
    # of Collaborated Projects: 20 results
    # of Collaborated Products: 108 results
  • 2.  INAGAKI Shigenori (70176387)
    # of Collaborated Projects: 10 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 3.  OSHIMA Ritsuko (70377729)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  MURAYAMA Isao (40210067)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  OSHIMA Jun (70281722)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 6.  MASUKAWA Hiroyuki (50367661)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  NAKAYAMA Hayashi (90237470)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 8.  YAMAMOTO Tomokazu (70584572)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 9.  MOCHIZUKI Toshio (50379468)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  伊藤 真之 (40213087)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  TAKENAKA Makiko (70381019)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 12.  NISHIGAKI Junko (80345769)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 13.  増本 康平 (20402985)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  DEGUCHI Akiko (70515981)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SUGIMOTO Masanori (90280560)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  TAJIKA Hidetsugu (30109368)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  ITO Toshikazu (50262936)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  NAKATSU Narao (90133131)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  KITAZAWA Takeshi (80453033)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  大浦 弘樹 (90466871)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  河野 麻沙美 (00539520)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  松河 秀哉 (50379111)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  木村 哲也 (60533528)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  佐藤 幸治 (20584022)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  村山 留美子 (20280761)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 26.  FUNAOI Hideo (20344830)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  KUSUNOKI Fusako (40192025)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  DAIKOKU Takafumi (80551358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  NOZAKI Hironari (80275148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  MIYAKE Naomi (00174144)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  小川 正賢 (80143139)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  余田 義彦 (20191653)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  銀島 文 (30293327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  河崎 美保 (70536127)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  辻本 悟史 (20539241)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  中原 淳 (00342618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  川崎 弘作 (80710805)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  長沼 祥太郎 (40826096)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  山本 輝太郎 (60887058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  木村 優里 (80611970)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  LASSILA ERKKI・TAPIO (70945360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  KURODA Hideko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  KAMIYAMA Shinichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  FUJIMOTO Masaji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 45.  MISAWA Naohisa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  TACHIBANA Sanae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 47.  OUMIDO NOBUKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  HAYASHI HAJIMU
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  WAKABAYASHI Kazuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  TOKURA Sayuri
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  OKAWA Aika
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  OTA Chisato
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi